Indførselstilladelse til blankvåben, hvem har søgt for nylig?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indførselstilladelse til blankvåben, hvem har søgt for nylig?

Indlæg af Martensit » 21. apr 2021, 18:08

Sagen kort:
Jeg har søgt om indførselstilladelse på en spyderco Janisong. Som forventet blev jeg partshørt, og fremsendte argumenter for hvorfor kniven ikke er en butterflykniv med todelt skæfte.

Efter overraskende hurtig sagsbehandling fik jeg afslag på tilladelsen, med henvisning til, at knive der ikke er omfattet af knivlovens §2, ikke kræver tilladelse at indføre.

Så, er der nogen for nylig der har fået indførselstilladelse på en foldekniv med en klinge kortere end 12 cm?

I min optik er det en fiks måde at slippe for at tage stilling til lovligheden af kniven, så, såfremt jeg skulle finde på at importere den, så har de aldrig givet mig ret i min antagelse om at kniven er lovlig, samtidig er afslaget givet på en generel baggrund og ikke med påstand om at kniven er en butterflykniv.

youtu.be/F3BG8HhHXPA
PAC Holstebro skrev:

Afslutning på partshøring
Sagsforløb

Den 26. marts 2021 modtog vi din ansøgning om tilladelse til indførsel af blankvåben. Du oplyser i din
ansøgning at der er tale om en foldekniv med mærket Spyderco og modelbetegnelsen C191GP.
Den 9. april sendte jeg dig et partshøringsbrev, hvor jeg oplyste at Politiet påtænkte at give dig afslag på
din ansøgning, da det var min opfattelse at der kunne være tale om kombineret springkniv/butterfly kniv,
som er omfattet af knivlovens §2 og knivbekendtgørelsens §4.
Dit svar
Den 13. april 2021 modtog vi dit svar på vores partshøringsbrev, hvor du oplyser at kniven ikke indehol-
der en fjeder, elastikker eller andre mekaniske/tekniske forordninger, der medvirker til knivens åbning.
Du oplyser også at kniven er konstrueret på en måde, så bladet er beskyttet af en bladbeskytter, der også
tjener som lås. Du oplyser at denne ikke indgår i knivens skæfte, og ikke kan benyttes som skæfte.
Vores beslutning
Med baggrund i dine bemærkninger giver jeg dig afslag på tilladelse til indførsel af en foldekniv. Folde-
knive kræver ikke tilladelse at erhverve eller besidde og kræver heller ikke tilladelse til at indføre til
Danmark. Foldeknive med en klinge på under 12 cm kan indføres frit til Danmark.
Vi gør dog opmærksom på, at knive som ikke er omfattet af knivlovens §2 stk 2, kræver tilladelse til at
erhverve, besidde og indføre til Danmark.

Det betyder det for dig
Afslaget betyder, at du ikke får tilladelse til indførsel af en foldekniv. Du behøver ikke at foretage dig
yderligere i den forbindelse.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 73 times
Been thanked: 84 times

Re: Indførselstilladelse til blankvåben, hvem har søgt for nylig?

Indlæg af Depecheyawl » 21. apr 2021, 18:24

KØB, SALG ELLER BYTTE, BLEV DER SAGT! :biggrin:

Den er vist røget i den forkerte postkasse.

Martensit
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Martensit » 21. apr 2021, 18:41

Ah, bix, jeg må have været fummelfingret med musen... Jeg har rapporteret indlægget og håber en mod eller admin vil hjælpe med at flytte det.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Werecat » 21. apr 2021, 20:00

Men hvad er problemet? Du får afslag på tilladelsen, fordi kniven er lovlig og derfor ikke kræver tilladelse.

De har, så vidt jeg kan læse, accepteret at det bare er en lidt anderledes foldekniv.

Hvis (Når!) den bliver taget i tolden kan du jo henvise til brevet.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 21. apr 2021, 20:20

Werecat skrev:
21. apr 2021, 20:00
Men hvad er problemet? Du får afslag på tilladelsen, fordi kniven er lovlig og derfor ikke kræver tilladelse.

De har, så vidt jeg kan læse, accepteret at det bare er en lidt anderledes foldekniv.

Hvis (Når!) den bliver taget i tolden kan du jo henvise til brevet.
Det ville jeg personligt ikke satse min vandelsgodkendelse på.
Som jeg læser det skriver de at der ikke kræves tilladelse hvis den er lovlig, og ikke gives tilladelse hvis den er ulovlig.
Derfor afslås import-tilladelsen under alle omstændigheder, så der er ikke behov for at diskutere om kniven er lovlig eller ej.

Når den bliver snuppet i tolden så findes der allerede et papirspor hvor politiet har udtalt at deres første indtryk er at den er ulovlig, og igen tager forbehold for at selv om foldeknive ikke kræver tilladelse så er de forbudte knive stadigt forbudte.

Jeg syntes også det er at strække den lidt at påstå at det ikke er en butterfly fordi grebene er indlejret i hinanden i stedet for delt på midten. Man kan jo se at han sidder og flipper den åben og lukket nøjagtig som enhver anden butterflykniv.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Has thanked: 73 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af Depecheyawl » 21. apr 2021, 21:12

Lad vær.
De sidder bare og venter på at snuppe dig i tolden.

Martensit
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Martensit » 21. apr 2021, 23:01

Som ReneKJ skriver, så er det ingen udtalelser om at de er enige i mit postulat. De siger bare, at det ikke er nødvendigt med en tilladelse til at indføre en foldekniv, der ikke er omfattet af §2.2

Inden jeg går i gang med at spilde min tid på ligegyldige aktindsigten og klager, så ville jeg bare høre om der er andre der har fået afvist en importtilladelse, med det argument, at den ikke var påkrævet?

Jeg synes kniven er interessant fordi den er gråzone, og jeg søgte tilladelsen, fordi kniven teknisk set ikke er beskrevet i knivloven. Formuleringen "knive der er konstrueret så bladet kan åbnes med én hånd" omfattede en masse knive der egentlig ikke var rigtig "enhåndsbetjente" og førte til en masse bøvl for almindelige mennesker da enhåndsbetjente knive var forbudt.
Med så tekstnær og nidkær fortolkning, ville jeg bare se, om det var muligt at få tilladelse til import.
Jeg synes at have læst flere af forummets medlemmer har haft for vane at søge importtilladelse ved knivkøb i udlandet.
Såfremt det er tilfældet, og, at man bare har lavet en finte for at slippe for at give et regulært afslag begrundet med knivens udformning, så må jeg enten søge igen, eller klage over afgørelsen.
Det ville ikke have generet mig med et afslag med henvisning til at det er en butterflykniv, så havde jeg kunnet klage over afgørelsen og måske få Rigspolitiets ord for om den er det ene eller det andet.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 22. apr 2021, 07:36

Martensit skrev:
21. apr 2021, 23:01
Inden jeg går i gang med at spilde min tid på ligegyldige aktindsigten og klager, så ville jeg bare høre om der er andre der har fået afvist en importtilladelse, med det argument, at den ikke var påkrævet?
Det har jeg. Jeg ville tage et par enhåndsbetjente foldeknive med hjem fra USA og søgte importtilladelse for at have mit på det rene, selvom de er lovlige i Danmark. Jeg tænkte at det var bedre at være på den sikre side.
De afslog med samme begrundelse som du fik.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 22. apr 2021, 07:40

PeterLH skrev:
22. apr 2021, 07:36
Martensit skrev:
21. apr 2021, 23:01
Det har jeg. Jeg ville tage et par enhåndsbetjente foldeknive med hjem fra USA og søgte importtilladelse for at have mit på det rene, selvom de er lovlige i Danmark. Jeg tænkte at det var bedre at være på den sikre side.
De afslog med samme begrundelse som du fik.
Er importtilladelsen ikke for knive omfattet af våbenloven men lovlige på tilladelse?
Altså reelt knive med en klinge på over 12 cm?

Hvis man kunne finde en tilsvarende kniv der er over 12 cm kunne de måske blive nødt til at forholde sig til om det var en butterflykniv eller ej.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 22. apr 2021, 22:13

Den dybereliggende årsag til at politiet ikke vil udstede en indførselstilladelse til knive, der normalt ikke er tilladelseskrævende, ligger i at en sådan indførselstilladelse af nogle fejlagtigt vil kunne opfattes som en ”forhåndsgodkendelse” fra politiets side. Og en sådan mener politiet sig ikke i stand til at give, idet de ikke kan være sikre på at have alle de nødvendige oplysninger.

Sagen er nemlig den, at en sådan indførselstilladelse udstedes på baggrund af de oplysninger, som man selv tilvejebringer og indtaster. Og skulle kniven så siden vise sig at være ulovlig i Danmark - ved f.eks. at være ”spring assisted” uden at man lige huskede at få det nævnt - så er den udstedte indførselstilladelse intet værd og vil alligevel ikke hjælpe en til at klare frisag i forhold til myndighederne. :???:

Som systemet er bygget op i Danmark pt. er det udelukkende en selv, der må foretage vurderingen om den ønskede kniv lovligt kan føres ind i landet – og påtage sig ansvaret for det. Det betyder, at man selv skal sætte sig grundigt ind i loven og være (meget) omhyggelig med at undersøge den/de knive på nettet, som man er interesseret i. Hvis produktbeskrivelsen er mangelfuld eller efterlader tvivl om hvorvidt knivens art eller funktionalitet er tilladelig i Danmark – så er det sikrest helt at undlade at bestille den. Bliver man sikker i sin sag og vælger at bestille så bør man sørge for at gemme produktbeskrivelsen i fm. købet således at man om nødvendigt efterfølgende kan dokumentere, at man handlede i ”god tro”.

Hvis ikke man er tryg ved ovenstående bør man helt undlade at købe knive på nettet. :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Martensit
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Martensit » 24. apr 2021, 08:17

Oscar123 skrev:
22. apr 2021, 22:13
.....

:razz:
Oscar123
Tusinde tak Oscar123.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 24. apr 2021, 13:13

For mig at se har den mere eller mindre samme virkemåde som en balisong, og det at de selv kalder den for en janisong indikere nok også at de har været inspireret i den retning :thumbdown:

Den bliver snuppet i tolden, det er lige så sikkert som amen i kirken :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar