Jeg har søgt om indførselstilladelse på en spyderco Janisong. Som forventet blev jeg partshørt, og fremsendte argumenter for hvorfor kniven ikke er en butterflykniv med todelt skæfte.
Efter overraskende hurtig sagsbehandling fik jeg afslag på tilladelsen, med henvisning til, at knive der ikke er omfattet af knivlovens §2, ikke kræver tilladelse at indføre.
Så, er der nogen for nylig der har fået indførselstilladelse på en foldekniv med en klinge kortere end 12 cm?
I min optik er det en fiks måde at slippe for at tage stilling til lovligheden af kniven, så, såfremt jeg skulle finde på at importere den, så har de aldrig givet mig ret i min antagelse om at kniven er lovlig, samtidig er afslaget givet på en generel baggrund og ikke med påstand om at kniven er en butterflykniv.
youtu.be/F3BG8HhHXPA
PAC Holstebro skrev:
Afslutning på partshøring
Sagsforløb
Den 26. marts 2021 modtog vi din ansøgning om tilladelse til indførsel af blankvåben. Du oplyser i din
ansøgning at der er tale om en foldekniv med mærket Spyderco og modelbetegnelsen C191GP.
Den 9. april sendte jeg dig et partshøringsbrev, hvor jeg oplyste at Politiet påtænkte at give dig afslag på
din ansøgning, da det var min opfattelse at der kunne være tale om kombineret springkniv/butterfly kniv,
som er omfattet af knivlovens §2 og knivbekendtgørelsens §4.
Dit svar
Den 13. april 2021 modtog vi dit svar på vores partshøringsbrev, hvor du oplyser at kniven ikke indehol-
der en fjeder, elastikker eller andre mekaniske/tekniske forordninger, der medvirker til knivens åbning.
Du oplyser også at kniven er konstrueret på en måde, så bladet er beskyttet af en bladbeskytter, der også
tjener som lås. Du oplyser at denne ikke indgår i knivens skæfte, og ikke kan benyttes som skæfte.
Vores beslutning
Med baggrund i dine bemærkninger giver jeg dig afslag på tilladelse til indførsel af en foldekniv. Folde-
knive kræver ikke tilladelse at erhverve eller besidde og kræver heller ikke tilladelse til at indføre til
Danmark. Foldeknive med en klinge på under 12 cm kan indføres frit til Danmark.
Vi gør dog opmærksom på, at knive som ikke er omfattet af knivlovens §2 stk 2, kræver tilladelse til at
erhverve, besidde og indføre til Danmark.
Det betyder det for dig
Afslaget betyder, at du ikke får tilladelse til indførsel af en foldekniv. Du behøver ikke at foretage dig
yderligere i den forbindelse.