Våbentilladelser bliver helt digitale

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Re: Våbentilladelser bliver helt digitale

Indlæg af Senserazer » 6. apr 2021, 19:06

Peter skrev:
6. apr 2021, 17:32
Senserazer skrev:
6. apr 2021, 16:02
Det virker jo fuldstændig sort at det skulle tage mere end maks et par uger. Det er jo en ret nem formular at udfylde. Det må da være til at trykke godkend.
Det virker fuldstændig sort, at det skulle tage mere end et kvarter. I hvert fald hvis der er tale om en ganske almindelig våbentilladelse til et ganske almindeligt våben og ansøger har gyldig våbentilladelse i forvejen.

Alt er jo digitalt, så hvorfor skal der manpower ind over hos PAC? For at beskytte arbejdspladser?
Det er min eneste riffel pt., men er jo vandelsgodkendt ifbm. jagttegn, og sikkerhedsgodkendt ifbm. mit job. Det burde kunne køre ganske automatisk.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 6. apr 2021, 20:53

Peter skrev:
6. apr 2021, 17:32
Senserazer skrev:
6. apr 2021, 16:02
Det virker jo fuldstændig sort at det skulle tage mere end maks et par uger. Det er jo en ret nem formular at udfylde. Det må da være til at trykke godkend.
Det virker fuldstændig sort, at det skulle tage mere end et kvarter. I hvert fald hvis der er tale om en ganske almindelig våbentilladelse til et ganske almindeligt våben og ansøger har gyldig våbentilladelse i forvejen.

Alt er jo digitalt, så hvorfor skal der manpower ind over hos PAC? For at beskytte arbejdspladser?
Det er jo flyttet til vestjylland hvor de dengang havde stor arbejdsløshed og man samtidig ville udflytte statslige arbejdspladser ud til områder der var afhægtet i resourceforhold. Det kunne godt tænkes man ønsker at holde en masse HKere igang som ellers ville gå derhjemme og blive sat i jobprøvninger og resourceforløb. Så kan sige det er trods alt bedre de møder i de på en rigtig arbejdsplads hverdag, men så burde ekspeditionen så også gå hurtigere. Man kunne sagtens køre en 100% digitalisering på ansøgningsområdet og i princippet have 4 medarbejdere der kørte stikprøver.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 6. apr 2021, 22:25

Rigbymauser skrev:
6. apr 2021, 20:53
Man kunne sagtens køre en 100% digitalisering på ansøgningsområdet og i princippet have 4 medarbejdere der kørte stikprøver.
Helt enig - det er grotesk at der skal bruges ressourcer på flere tilladelser og fornyelser, for personer som allerede er vandelsgodkendt. Hvis man ikke kan give folk en fornyet tilladelse eller tilladelse til et nyt våben, så skulle de jo ha' haft deres eksisterende tilladelser og våben inddraget allerede.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 15. apr 2021, 21:32

07-04-2021
Datatilsynet udtaler kritik af Rigspolitiet efter af egen drift at have undersøgt en selvbetjeningsløsning til ansøgning om våbentilladelser, fordi løsningen ikke understøttede en tilstrækkelig grad af kryptering.

Resume
Datatilsynet undersøgte i en sag af egen drift politiets selvbetjeningsløsning til ansøgning om våbentilladelser.

Det kunne konstateres, at den daværende ASP-løsning alene understøttede TLS version 1.0. Rigspolitiet anførte, at denne version var den højeste, som den pågældende løsning understøttede, og at der blev arbejdet på at udskifte den.

Datatilsynets har den opfattelse, at formularer og webløsninger til håndtering af personoplysninger stiller krav til sikkerheden, særligt at man som dataansvarlig sikrer, at personoplysninger ikke kommer til uvedkommendes kendskab. Oplysninger af beskyttelsesværdig karakter, herunder oplysninger om personnummer, skal derfor sikres på en måde, hvor indholdet ikke kan tilgås af uvedkommende.

Dette kan ske ved kryptering på transportlaget (TLS) i version 1.2 eller derover. Det er endvidere Datatilsynets opfattelse, at TLS version 1.0 og 1.1 indeholder kendte sårbarheder, der ikke sikrer den fornødne fortrolighed og integritet af de oplysninger, der udveksles.

Afgørelsen skal ses som en generel påmindelse om, at det ikke er udtryk for passende sikkerhed, såfremt de teknologier, der benyttes til at sikre fortrolighed og integritet (i dette tilfælde TLS), indeholder kendte svagheder, og hvor der på markedet findes let tilgængelige sikre standarder. Herudover er det tilsynets opfattelse, at understøttelsen af de pågældende udfasede versioner af TLS skal slås fra i både mail- og webløsninger.
https://www.datatilsynet.dk/tilsyn-og-a ... -politiet

:mad: :mob: :angry: :puke:

Men tak til Datatilsynet for at gøre deres arbejde og holde Politiet i ørene

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 16. apr 2021, 09:18

Jo, men det har først og fremmest historisk interesse.

Den teknik der kritiseres er den vi brugte før, ikke den vi skal bruge nu efter 1. februar 2021.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kogepladen
Newbie
Newbie
Interesser: Rifler, Jagt, Hjemmebyg
Geografisk sted: Nordenfjords, Nordjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Kogepladen » 16. apr 2021, 10:42

Jeg købte min første riffel i Januar.
Sagsbehandlingstid var knap 2 uger.
Jeg købt en ny riffel 9.april. Har er meldingen 6-8 ugers sagsbehandling, så fra mit perspektiv betaler jeg nu mere for en langsommere sagsbehandling.
Den nye digitale løsning ligner i øvrigt noget et barn har lavet.

Som sidenote så fik jeg omsider min anmeldelseskvittering for mit første haglgevær i forrige uge. Haglgeværet var anmeldt i AUG. På kvitteringen stod der kun "Glatløbet Haglgevær".
Under fabrikat, serienummer og alle de andre informationer var der blot et "/" :clap:

Jeg skrev til politiet at det var utilfredsstillende, at de under sagsbehandlingen ikke tog sig tiden til at specificere hvilket haglvåben tilladelsen var til.
3 dage senere lå der en ny kvittering i min e-boks hvor de havde taget sig tiden til rent faktisk at registrere våbnet med fabrikat, serienummer mv.

Er både sikkerhedsgodkendt og vandelgodkendt

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 4. maj 2021, 08:05

Så modtog jeg min tilladelse i e-Boks. Selvfølgelig uden mulighed for at gemme, videresende eller på andre måder eksportere den, så man kan have styr på den. Måtte tage et screenshot. :wall:
Derudover efterlades der kun plads på tilladelsen til et enkelt ammunitions køb (vedhæftede billede). Hvad gør i andre her i praksis? Klatter man bare bagsiden af tilladelsen til i et virvar af håndskrift? Og hvad når den den er fuldt ud?
Vedhæftede filer
Screenshot_20210504-075041~2.jpg
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 4. maj 2021, 08:13

Senserazer skrev:
4. maj 2021, 08:05
Så modtog jeg min tilladelse i e-Boks. Selvfølgelig uden mulighed for at gemme, videresende eller på andre måder eksportere den, så man kan have styr på den. Måtte tage et screenshot.
...
Det lyder som en fejl 40.

Dem jeg har modtaget har været vedhæftet i PDF og kan fint gemmes lokalt på computeren.

Finder lige et screenshot til dig.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 4. maj 2021, 08:18

tilladelse-download.png
Tryk på download ikonet.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 4. maj 2021, 12:35

Bofhenator skrev:
4. maj 2021, 08:18
tilladelse-download.png

Tryk på download ikonet.
Må lige prøve på min PC senere, måske er det et problem med mobil browser. Det er ikke utænkeligt. :thumbup:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 4. maj 2021, 12:36

Senserazer skrev:
4. maj 2021, 12:35
Bofhenator skrev:
4. maj 2021, 08:18
tilladelse-download.png

Tryk på download ikonet.
Må lige prøve på min PC senere, måske er det et problem med mobil browser. Det er ikke utænkeligt. :thumbup:
ah, havde ikke fanget det var på en mobil. Det er måske derfor.
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Niisa
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 62 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Niisa » 4. maj 2021, 14:22

Senserazer skrev:
Så modtog jeg min tilladelse i e-Boks. Selvfølgelig uden mulighed for at gemme, videresende eller på andre måder eksportere den, så man kan have styr på den. Måtte tage et screenshot. :wall:
Derudover efterlades der kun plads på tilladelsen til et enkelt ammunitions køb (vedhæftede billede). Hvad gør i andre her i praksis? Klatter man bare bagsiden af tilladelsen til i et virvar af håndskrift? Og hvad når den den er fuldt ud?
Det med at man skal have skrevet antal, stempel og underskrift på tilladelsen er det ikke en regel der har overlevet sig selv.
Som jeg ser det er den eneste måde de kan kontrollerer hvad jeg er i besiddelse af, er hvis de står med en dommerkendelse i hånden og ransager mit hjem.
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 4. maj 2021, 14:40

Niisa skrev:
4. maj 2021, 14:22
Senserazer skrev:
Det med at man skal have skrevet antal, stempel og underskrift på tilladelsen er det ikke en regel der har overlevet sig selv.
Som jeg ser det er den eneste måde de kan kontrollerer hvad jeg er i besiddelse af, er hvis de står med en dommerkendelse i hånden og ransager mit hjem.
Jeg har lige købt mig en riffel, og da jeg skal hente den, viser jeg bare min digitale tilladelse. Forhandleren siger derefter, den kan du i øvrigt ikke købe ammunition på, det skal være en printet tilladelse.

Idioti? I stor stil.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 4. maj 2021, 14:56

Niisa skrev:
Senserazer skrev:
Jo, det er en håbløs metode at have styr på, hvor meget man ligger inde med. At skrive antallet af patroner på tilladelsen kunne sikkert fungere en gang, hvor den typiske riffeljæger kun brugte riflen til jagt, affyrede 10-20 skud om året og købte en æske patroner hvert andet år. Nu om dage er der en helt anden fokus på træning, så det at skrive på tilladelsen er omsonst.

Desuden er det jo lidt ligegyldigt nu, hvor man bare kan printe tilladelsen hver gang, man skal handle ind af ammo...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 4. maj 2021, 14:56

Caspian1911 skrev:
4. maj 2021, 14:40
Niisa skrev:
Senserazer skrev:
Jeg har lige købt mig en riffel, og da jeg skal hente den, viser jeg bare min digitale tilladelse. Forhandleren siger derefter, den kan du i øvrigt ikke købe ammunition på, det skal være en printet tilladelse.

Idioti? I stor stil.
En udtalelse der viser at forhandleren ikke har forstået noget som helst.
Den tilladelse du udskriver kan du jo udskrive i fem eksemplarer og tage ud til fem forskellige våbenhandlere og købe det maksimalt tilladte ammunition på. Så den (smule) kontrol med antallet af ammunition man havde tidligere er helt væk i dag.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 4. maj 2021, 14:58

Nej, forhandleren har skam forstået sit ansvar fuldstændigt. Han skal skirive på tilladelsen, uanset om man gør som du beskriver. Deraf det idiotiske.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Niisa
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 62 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Niisa » 4. maj 2021, 15:48

Nu er det heller ikke forhandleren, der skal holde tal på hvor mange skral jeg ligger inde med.
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 4. maj 2021, 16:00

Niisa skrev:
4. maj 2021, 15:48
Nu er det heller ikke forhandleren, der skal holde tal på hvor mange skral jeg ligger inde med.
Nej det er korrekt.
Men den smule “registrering” der fandt sted tidligere fejl intet værd i dag hvor man blot kan udskrive en ny tilladelse.

Peter

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 4. maj 2021, 16:03

PSindrup skrev:
4. maj 2021, 16:00
Men den smule “registrering” der fandt sted tidligere fejl intet værd i dag hvor man blot kan udskrive en ny tilladelse.
Nej, før krævede det jo ligefrem at man havde adgang til en farvekopimaskine at lave samme nummer.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 4. maj 2021, 16:14

Mapzter skrev:
4. maj 2021, 16:03
PSindrup skrev:
4. maj 2021, 16:00
Nej, før krævede det jo ligefrem at man havde adgang til en farvekopimaskine at lave samme nummer.
Skulle også til at sige... det første jeg gjorde da jeg fik mine papir-tilladelser var at tage et par gode farvekopier og så havde jeg altid et kopi med når jeg skulle nogen steder med våbenet eller købe ammunition (mest af alt så en våd taske osv ikke ødelagde tilladelsen).
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Besvar