Lån af luftbøsse til regulering.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Martin8700
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Våben, Flugtskydning
Geografisk sted: Horsens, Østjylland
Been thanked: 1 time

Lån af luftbøsse til regulering.

Indlæg af Martin8700 » 7. maj 2021, 10:51

Hej NVF.
Jeg står i den situation at jeg på tirsdag skal ud og regulere råger, hvis vejret er til det. Derfor har jeg for snart 6 1/2 uge siden købt en salonriffel, men tilladelsen til denne er desværre ikke kommet til mig endnu.
Derfor er mit spørgsmål, om jeg må låne et 5,5 mm luftgevær af min kammerat som også deltager i reguleringen? Altså at han overdrager det til mig?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: Lån af luftbøsse til regulering.

Indlæg af PSindrup » 7. maj 2021, 11:24

Martin8700 skrev:
7. maj 2021, 10:51
Hej NVF.
Jeg står i den situation at jeg på tirsdag skal ud og regulere råger, hvis vejret er til det. Derfor har jeg for snart 6 1/2 uge siden købt en salonriffel, men tilladelsen til denne er desværre ikke kommet til mig endnu.
Derfor er mit spørgsmål, om jeg må låne et 5,5 mm luftgevær af min kammerat som også deltager i reguleringen? Altså at han overdrager det til mig?
Ja det vil jeg mene at du godt må.
Den kræver jo ikke nogen særskilt våbentilladelse, kun jagttegn og efterfølgende registrering.

Du kan jo blot låne den med henblik på evt. køb, så længe den er lovligt registreret hos din kammerat.

Peter

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 7. maj 2021, 11:28

PSindrup skrev:
7. maj 2021, 11:24
Martin8700 skrev:
Hej NVF.
Den kræver jo ikke nogen særskilt våbentilladelse, kun jagttegn og efterfølgende registrering.

Du kan jo blot låne den med henblik på evt. køb, så længe den er lovligt registreret hos din kammerat.

Peter
Det argument holder kun, i det tilfælde at der reelt er tale om udlån/test med eventuelt køb for øje.
Ikke forstået at der skal ske en handel, men blot at det er den reelle tanke og det ikke blot er et påskynd for at omgåes de eventuelle regler der måtte være

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 7. maj 2021, 11:51

Sierra13 skrev:
7. maj 2021, 11:28
PSindrup skrev:
7. maj 2021, 11:24
Martin8700 skrev:
Hej NVF.

Peter
Det argument holder kun, i det tilfælde at der reelt er tale om udlån/test med eventuelt køb for øje.
Ikke forstået at der skal ske en handel, men blot at det er den reelle tanke og det ikke blot er et påskynd for at omgåes de eventuelle regler der måtte være
Det er jeg med på.
Men det er vel ikke anderledes end at du med jagttegn låner et haglgevær på skydebanen.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 7. maj 2021, 12:42

Mjaeh. Det er lidt svært at snakke om en overdragelse, hvis man bliver kontrolleret, og er i færd med at bruge våbnet. Det er gratis at registrere den til ny ejer, og så tilbage igen, efter sæsonen.

Alternativt så køb en 5,5'er - sådan en er rar at have i arsenalet.

Jeg kunne også finde på at ringe til PAC og bede pænt, fortælle at jeg havde ventet længe, og at jeg havde stort behov. Måske hjælper det, de kan altså godt være hjælpsomme.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 7. maj 2021, 13:18

C-X skrev:
7. maj 2021, 12:42
Mjaeh. Det er lidt svært at snakke om en overdragelse, hvis man bliver kontrolleret, og er i færd med at bruge våbnet. Det er gratis at registrere den til ny ejer, og så tilbage igen, efter sæsonen.
Det var nok den smarteste og sikreste måde.
Og det er jo gratis.

DET ville jeg gøre.

Og brug så lige en 50-100 hagl på at DU få den skudt ind på ca. 25 meter, så du ved at du rammer der hvor du sigter. Det er helt afgørende at man ikke “stoler på en anden mands indskydning”. En anelse anderledes skuldring af geværet kan gøre hele forskellen.

Held og lykke med den kommende rågesæson.
Jeg glæder mig som et lille barn.

Peter

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 7. maj 2021, 13:19

Efter køb har du nogle dages frist til at få den registreret. Du kan købe geværet for 1 kr og så vente lidt med at registrere det. Hvis du så alligevel ikke vil købe det, kan du lade handlen gå tilbage.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 7. maj 2021, 13:38

Krung skrev:
7. maj 2021, 13:19
Efter køb har du nogle dages frist til at få den registreret. Du kan købe geværet for 1 kr og så vente lidt med at registrere det. Hvis du så alligevel ikke vil købe det, kan du lade handlen gå tilbage.
Det var det jeg mente med mit første indlæg. :giggle:
Du formulerer det bare bedre. :rock:

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 7. maj 2021, 20:25

PSindrup skrev:
7. maj 2021, 13:18
C-X skrev:
Og det er jo gratis.

DET ville jeg gøre.

Og brug så lige en 50-100 hagl på at DU få den skudt ind på ca. 25 meter, så du ved at du rammer der hvor du sigter. Det er helt afgørende at man ikke “stoler på en anden mands indskydning”. En anelse anderledes skuldring af geværet kan gøre hele forskellen.

Peter
Lige her oplever jeg det lidt vanskeligt.
Oplever at rågerifler skal indskydes imod blade i træerne o den vinkel man har tænkt sig at skyde. Oplever at en indskudning i x ved vandret plan giver for høje skud, når man skyder op ad.
Mvh Frederik

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 7. maj 2021, 20:54

Den oplevelse deler jeg ikke.
Indskyder på 10 meter, som for mit luftgevær er samskydende på 40 meter.
Min salonriffel er ca. 10 og 50 meter.

Så tjekker jeg min afstand til fuglen, i vandret plan (som om der hang et lod ned fra den), og holder over/under alt efter hvor langt der er. Så skal man lige huske, at målet er i 3d, og så er den der, hvis man kan ramme.

Mit hold på våbnet er ikke så forskelligt igen, om jeg har den ene eller anden skydestilling. Desuden er det off hand, så der er andre faktorer der betyder mere for træffet.

Har man ikke en kindpude og deraf ens kig gennem røret, så kan der naturligvis opstå problemer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 7. maj 2021, 21:07

Kan man ikke registrerer en haglgevær / 5,5 mm
luftgevær, til 2 ejer ???

Jeg kunne forestille mig at oprindelig ejer
skal lave et dokument ejer nummer 2 skal
vedhæfte ved ansøgning.

Kan finde det gamle dokument…
D9F03979-FE65-43E4-8D8E-60D777594D3F.jpeg
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 8. maj 2021, 04:01

FrederikF skrev:
7. maj 2021, 20:25
PSindrup skrev:
7. maj 2021, 13:18
C-X skrev:
Og det er jo gratis.

DET ville jeg gøre.

Peter
Lige her oplever jeg det lidt vanskeligt.
Oplever at rågerifler skal indskydes imod blade i træerne o den vinkel man har tænkt sig at skyde. Oplever at en indskudning i x ved vandret plan giver for høje skud, når man skyder op ad.
Mvh Frederik
Min pointe var også mere at du skulle selv skulle indskyde det luftgevær du skal låne, i stedet for blot at stole på ejerens indskydning. Så får du både lidt træning i at skyde med geværet, lærer dets aftræk at kende og får sikret dig at det skyder præcist nok inden du skyder til levende mål.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 8. maj 2021, 04:02

FBN skrev:
7. maj 2021, 21:07
Kan man ikke registrerer en haglgevær / 5,5 mm
luftgevær, til 2 ejer ???

Jeg kunne forestille mig at oprindelig ejer
skal lave et dokument ejer nummer 2 skal
vedhæfte ved ansøgning.

Kan finde det gamle dokument…
Det burde bestemt også være en mulighed

Peter

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 20. maj 2021, 15:43

Martin8700 skrev:
Hej NVF.
Du kan låne luftgeværet i 6 dage og aflevere den tilbage. På 7ende dag skal du have omregistret i dit navn.

Besvar