Lån af luftbøsse til regulering.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, Våben, Flugtskydning
- Geografisk sted: Horsens, Østjylland
- Been thanked: 1 time
Lån af luftbøsse til regulering.
Hej NVF.
Jeg står i den situation at jeg på tirsdag skal ud og regulere råger, hvis vejret er til det. Derfor har jeg for snart 6 1/2 uge siden købt en salonriffel, men tilladelsen til denne er desværre ikke kommet til mig endnu.
Derfor er mit spørgsmål, om jeg må låne et 5,5 mm luftgevær af min kammerat som også deltager i reguleringen? Altså at han overdrager det til mig?
Jeg står i den situation at jeg på tirsdag skal ud og regulere råger, hvis vejret er til det. Derfor har jeg for snart 6 1/2 uge siden købt en salonriffel, men tilladelsen til denne er desværre ikke kommet til mig endnu.
Derfor er mit spørgsmål, om jeg må låne et 5,5 mm luftgevær af min kammerat som også deltager i reguleringen? Altså at han overdrager det til mig?
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Re: Lån af luftbøsse til regulering.
Ja det vil jeg mene at du godt må.Martin8700 skrev: ↑7. maj 2021, 10:51Hej NVF.
Den kræver jo ikke nogen særskilt våbentilladelse, kun jagttegn og efterfølgende registrering.
Du kan jo blot låne den med henblik på evt. køb, så længe den er lovligt registreret hos din kammerat.
Peter
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Det argument holder kun, i det tilfælde at der reelt er tale om udlån/test med eventuelt køb for øje.PSindrup skrev: ↑7. maj 2021, 11:24Ja det vil jeg mene at du godt må.Martin8700 skrev: ↑7. maj 2021, 10:51Hej NVF.
Den kræver jo ikke nogen særskilt våbentilladelse, kun jagttegn og efterfølgende registrering.
Du kan jo blot låne den med henblik på evt. køb, så længe den er lovligt registreret hos din kammerat.
Peter
Ikke forstået at der skal ske en handel, men blot at det er den reelle tanke og det ikke blot er et påskynd for at omgåes de eventuelle regler der måtte være
-
- UDMELDT AF NVF
Det er jeg med på.Sierra13 skrev: ↑7. maj 2021, 11:28Det argument holder kun, i det tilfælde at der reelt er tale om udlån/test med eventuelt køb for øje.PSindrup skrev: ↑7. maj 2021, 11:24Ja det vil jeg mene at du godt må.Martin8700 skrev: ↑7. maj 2021, 10:51Hej NVF.
Peter
Ikke forstået at der skal ske en handel, men blot at det er den reelle tanke og det ikke blot er et påskynd for at omgåes de eventuelle regler der måtte være
Men det er vel ikke anderledes end at du med jagttegn låner et haglgevær på skydebanen.
Peter
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Mjaeh. Det er lidt svært at snakke om en overdragelse, hvis man bliver kontrolleret, og er i færd med at bruge våbnet. Det er gratis at registrere den til ny ejer, og så tilbage igen, efter sæsonen.
Alternativt så køb en 5,5'er - sådan en er rar at have i arsenalet.
Jeg kunne også finde på at ringe til PAC og bede pænt, fortælle at jeg havde ventet længe, og at jeg havde stort behov. Måske hjælper det, de kan altså godt være hjælpsomme.
Alternativt så køb en 5,5'er - sådan en er rar at have i arsenalet.
Jeg kunne også finde på at ringe til PAC og bede pænt, fortælle at jeg havde ventet længe, og at jeg havde stort behov. Måske hjælper det, de kan altså godt være hjælpsomme.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- UDMELDT AF NVF
Det var nok den smarteste og sikreste måde.
Og det er jo gratis.
DET ville jeg gøre.
Og brug så lige en 50-100 hagl på at DU få den skudt ind på ca. 25 meter, så du ved at du rammer der hvor du sigter. Det er helt afgørende at man ikke “stoler på en anden mands indskydning”. En anelse anderledes skuldring af geværet kan gøre hele forskellen.
Held og lykke med den kommende rågesæson.
Jeg glæder mig som et lille barn.
Peter
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Efter køb har du nogle dages frist til at få den registreret. Du kan købe geværet for 1 kr og så vente lidt med at registrere det. Hvis du så alligevel ikke vil købe det, kan du lade handlen gå tilbage.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- UDMELDT AF NVF
Det var det jeg mente med mit første indlæg.

Du formulerer det bare bedre.

Peter
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Lige her oplever jeg det lidt vanskeligt.PSindrup skrev: ↑7. maj 2021, 13:18Det var nok den smarteste og sikreste måde.
Og det er jo gratis.
DET ville jeg gøre.
Og brug så lige en 50-100 hagl på at DU få den skudt ind på ca. 25 meter, så du ved at du rammer der hvor du sigter. Det er helt afgørende at man ikke “stoler på en anden mands indskydning”. En anelse anderledes skuldring af geværet kan gøre hele forskellen.
Peter
Oplever at rågerifler skal indskydes imod blade i træerne o den vinkel man har tænkt sig at skyde. Oplever at en indskudning i x ved vandret plan giver for høje skud, når man skyder op ad.
Mvh Frederik
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Den oplevelse deler jeg ikke.
Indskyder på 10 meter, som for mit luftgevær er samskydende på 40 meter.
Min salonriffel er ca. 10 og 50 meter.
Så tjekker jeg min afstand til fuglen, i vandret plan (som om der hang et lod ned fra den), og holder over/under alt efter hvor langt der er. Så skal man lige huske, at målet er i 3d, og så er den der, hvis man kan ramme.
Mit hold på våbnet er ikke så forskelligt igen, om jeg har den ene eller anden skydestilling. Desuden er det off hand, så der er andre faktorer der betyder mere for træffet.
Har man ikke en kindpude og deraf ens kig gennem røret, så kan der naturligvis opstå problemer.
Indskyder på 10 meter, som for mit luftgevær er samskydende på 40 meter.
Min salonriffel er ca. 10 og 50 meter.
Så tjekker jeg min afstand til fuglen, i vandret plan (som om der hang et lod ned fra den), og holder over/under alt efter hvor langt der er. Så skal man lige huske, at målet er i 3d, og så er den der, hvis man kan ramme.
Mit hold på våbnet er ikke så forskelligt igen, om jeg har den ene eller anden skydestilling. Desuden er det off hand, så der er andre faktorer der betyder mere for træffet.
Har man ikke en kindpude og deraf ens kig gennem røret, så kan der naturligvis opstå problemer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Kan man ikke registrerer en haglgevær / 5,5 mm
luftgevær, til 2 ejer ???
Jeg kunne forestille mig at oprindelig ejer
skal lave et dokument ejer nummer 2 skal
vedhæfte ved ansøgning.
Kan finde det gamle dokument…
luftgevær, til 2 ejer ???
Jeg kunne forestille mig at oprindelig ejer
skal lave et dokument ejer nummer 2 skal
vedhæfte ved ansøgning.
Kan finde det gamle dokument…
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- UDMELDT AF NVF
Min pointe var også mere at du skulle selv skulle indskyde det luftgevær du skal låne, i stedet for blot at stole på ejerens indskydning. Så får du både lidt træning i at skyde med geværet, lærer dets aftræk at kende og får sikret dig at det skyder præcist nok inden du skyder til levende mål.FrederikF skrev: ↑7. maj 2021, 20:25Lige her oplever jeg det lidt vanskeligt.PSindrup skrev: ↑7. maj 2021, 13:18Det var nok den smarteste og sikreste måde.
Og det er jo gratis.
DET ville jeg gøre.
Peter
Oplever at rågerifler skal indskydes imod blade i træerne o den vinkel man har tænkt sig at skyde. Oplever at en indskudning i x ved vandret plan giver for høje skud, når man skyder op ad.
Mvh Frederik
Peter
-
- UDMELDT AF NVF
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Du kan låne luftgeværet i 6 dage og aflevere den tilbage. På 7ende dag skal du have omregistret i dit navn.Martin8700 skrev: ↑7. maj 2021, 10:51Hej NVF.