Spørgsmål Vedrørende at samle på våben?
-
- Newbie
- Interesser: hjemmelavet våben
- Geografisk sted: amager
- Has thanked: 2 times
Spørgsmål Vedrørende at samle på våben?
Hej, jeg ved godt at det lyder dumt, men er der nogle muligheder for at kunne samle på funktionelle skyde våben i DK. Jeg har overvejet at købe en Lathi L-39, men er det overhovedet muligt at få en tiladelse til den, ellers kan man så få en hvis man melder sig ind i forsvaret eller hjemmeværnet?
og Er det muligt at kunne få tiladelse, til halv automatiske geværer som M1 Garand og lignende, uden jagtegn. Jeg ved at jagtegn er en måde skaffe det på, men kan man komme uden om jagtegnet? Eller er det obligatorisk?
og Er det muligt at kunne få tiladelse, til halv automatiske geværer som M1 Garand og lignende, uden jagtegn. Jeg ved at jagtegn er en måde skaffe det på, men kan man komme uden om jagtegnet? Eller er det obligatorisk?
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Re: spørgsmål Vedrørende at samle på våben?
Hvis du kan godtgøre, at en Lathi er af ”særlig historisk- eller teknisk interesse", så kan politiet meddele dig en samlertilladelse, efter våbencirkulærets §13, stk. 1, nr, 4.jak19999 skrev: ↑25. maj 2021, 14:45Hej, jeg ved godt at det lyder dumt, men er der nogle muligheder for at kunne samle på funktionelle skyde våben i DK. Jeg har overvejet at købe en Lathi L-39, men er det overhovedet muligt at få en tiladelse til den, ellers kan man så få en hvis man melder sig ind i forsvaret eller hjemmeværnet?
Du skal dog være bekendt med at den type tilladelser bestemt ikke hænger på træerne og kun sjældent gives. Tilladelsen giver desuden alene tilladelse til at erhverve og besidde men ikke til at bære eller anvende våbnet, ligesom du ikke må erhverve eller besidde ammunition til våbnet.
Jeg er ikke bekendt med nyere tilfælde, men jeg har selv engang fået samlertilladelse til en britisk SMLE i .22 LR. (træningsgevær), da jeg kunne godtgøre, at den havde særlig historisk og teknisk interesse.
Mht. et Garandgevær, i fuld funtionsdygtig, halvautomatisk stand, så kan tilladelsen, som tingene ser ud nu, alene gives til jagt. Dette fremgår af Våbencirkulærets §19, stk. 3. Så hvis dét er dit ønskevåben, så er der ingen vej udenom et jagttegn.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Tilladelse til en “Norsupyssy” (L39), tror jeg ikke er muligt.
Den skulle i så tilfælde på en tilladelse til jagt i udlandet, eller plomberes til 1+2 patroner.
.50 Browning er specifikt nævnt som “ulovlig”, der kan ikke gives tilladelse hertil. Det ville undre mig såre hvis etaten fandt det betimeligt at give tilladelse til en 20mm halvautomatisk anti-panzer riffel. Alene det at den findes i en fuldauto variant gør den umulig at få tilladelse til - den kan ombygges.
En 50kg grisebasker var ellers ikke så tovlig.
Tænker det må blive ved drømmen, i DK
Mvh Frederik
Bullet mass/type Velocity
120 grams (4.1 oz) 900 metres per second (2,950 ft/s)
Energy 47,000 J (34,655 ft⋅lbf)
Forståeligt at den blev kaldt Norsupyssy (elefantriffel)
Den skulle i så tilfælde på en tilladelse til jagt i udlandet, eller plomberes til 1+2 patroner.
.50 Browning er specifikt nævnt som “ulovlig”, der kan ikke gives tilladelse hertil. Det ville undre mig såre hvis etaten fandt det betimeligt at give tilladelse til en 20mm halvautomatisk anti-panzer riffel. Alene det at den findes i en fuldauto variant gør den umulig at få tilladelse til - den kan ombygges.
En 50kg grisebasker var ellers ikke så tovlig.
Tænker det må blive ved drømmen, i DK
Mvh Frederik
Bullet mass/type Velocity
120 grams (4.1 oz) 900 metres per second (2,950 ft/s)
Energy 47,000 J (34,655 ft⋅lbf)
Forståeligt at den blev kaldt Norsupyssy (elefantriffel)
- Agamemnon
- Moderator
Jeg havde en L-35 i tankerne, da jeg besvarede spørgsmålet.
Regn trygt med at sværhedsgraden i forhold opnåelse af tilladelse lige kan ganges med 800, ved at søge på en L-39 i stedet.

..... Resten passer stadigvæk.
Regn trygt med at sværhedsgraden i forhold opnåelse af tilladelse lige kan ganges med 800, ved at søge på en L-39 i stedet.

..... Resten passer stadigvæk.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Newbie
- Interesser: hjemmelavet våben
- Geografisk sted: amager
- Has thanked: 2 times
det var også det jeg havde regnet med men man kan altid prøve
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Og så skal man også lige have et våbenskab der kan sluge den.
Så er man vist ude i at bygge et boksrum

- Agamemnon
- Moderator
Tænk..... Dét var jeg overbevist om at alle havde.

Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Re: Spørgsmål Vedrørende at samle på våben?
Den eneste “store” riffel, jeg kunne tænke mig ville være en Anzio Ironworks 50-20 (.50 projektil i et 20 mm hylster). Det ville jo nok være noget nær det ultimative indenfor langdistancejagt, f.eks. i Norge, Finland eller Sverige.
Mærkeligt, at ingen af grønlænderne har sådan én - den er jo perfekt til de store vidder deroppe.
Mærkeligt, at ingen af grønlænderne har sådan én - den er jo perfekt til de store vidder deroppe.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Ud over det sikkert lyder blæret, har du så lavet en prisberegning på hvad det vil koste at lade til sådan en?
Selv når ladepresse størrelse stor og matricer er betalt, så hylstre og kugler. Bare krudtet alene, pr skud i den volumen.
Derudover kan jeg godt forstå, at den ikke allerede findes i Grønland. Grønlænderne er ikke dumme, og hvem pokker skulle slæbe sådan en kanon op i fjeldet?
Selv når ladepresse størrelse stor og matricer er betalt, så hylstre og kugler. Bare krudtet alene, pr skud i den volumen.
Derudover kan jeg godt forstå, at den ikke allerede findes i Grønland. Grønlænderne er ikke dumme, og hvem pokker skulle slæbe sådan en kanon op i fjeldet?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
Næh, og det er heller ikke en riffel, som er realistisk at anvende herhjemme, så det bliver nok ved drømmen 

-
- Platin Member
Så få nogle mere realistiske drømme, for det er jo fedt når man kan indfri sine mål, bare en gang imellem.
I den helt anden boldgade, der gik jeg i årevis og drømte om en Marlin 39A. Så var jeg heldig og der dukkede en 39M op, som jeg ikke engang anede var en model, og som var endnu federe, og den flyttede ind i mit skab.
Nogle vil sikkert mene det var et kedeligt stykke skyder at drømme om, men dem om det.
Jeg siger bestemt ikke, at gun-drømme skal funderes i fornuft, men lidt realisme i forhold til anskaffelse og anvendelse skader ikke.
I den helt anden boldgade, der gik jeg i årevis og drømte om en Marlin 39A. Så var jeg heldig og der dukkede en 39M op, som jeg ikke engang anede var en model, og som var endnu federe, og den flyttede ind i mit skab.
Nogle vil sikkert mene det var et kedeligt stykke skyder at drømme om, men dem om det.
Jeg siger bestemt ikke, at gun-drømme skal funderes i fornuft, men lidt realisme i forhold til anskaffelse og anvendelse skader ikke.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
Med en vægt på ca 30 kilo og 2 meters længde, ville det ellers være det naturlige førstevalg at svinge på ryggen inden en rask gåtur op i fjeldet.
-
- Platin Member
Ja, og man kan opbevare sin madpakke i piben 

-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
-
- Platin Member
Et af mine drømmejagtvåben er min AR308, som jeg købte sidste år og som er ved at få kikkert og dæmper på.C-X skrev: ↑26. maj 2021, 07:56Så få nogle mere realistiske drømme, for det er jo fedt når man kan indfri sine mål, bare en gang imellem.

-
- Platin Member
Så er du på rette vej