FES ( Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse) beder om Identitets nummer ifb. med feltskydning

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

FES ( Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse) beder om Identitets nummer ifb. med feltskydning

Indlæg af Overtroldmand » 20. maj 2021, 09:53

RETTET til identitets nummer og FE ->FES

Hejsa

Der er vel flere af jer der har modtaget en mail fra DJ (Danmarks Jægerforbund) omkring feltskydning, at FES ( Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse) nu kræver at DJ indsamler og opbevare navn og Identitets nummer fra våbentilladelserne på deltagere til feltskydning.

Journalnummeret på våbentilladelserne er politiets interne identitet nummer jeg undre mig over datagrundlaget idet GDPR jo netop skal forhindre man "bare indsamler information", og det så bliver DJ der står med ansvaret for data og ikke FES.

Og jeg har lidt svært ved at se hvad FES skal bruge identitets nummeret til en våbentilladelse til ifb. med at ligge jord til en feltskydning.

Formålsbegrænsning

Når der indsamles oplysninger, skal den dataansvarlige gøre sig klart, hvilke formål oplysnin- gerne indsamles til, og det skal være saglige formål. Man må ikke indsamle oplysninger med den begrundelse, at det måske senere kan vise sig nyttigt at være i besiddelse af oplysninger- ne. Det er i første omgang den virksomhed eller myndighed mv., der indsamler oplysninger, som skal vurdere, om en bestemt indsamling af oplysninger er saglig. Det kan bl.a. bedømmes ud fra, om indsamlingen sker i forbindelse med løsningen af en opgave, som det er naturligt for virksomheden eller myndigheden at løse.
Senest rettet af Caspian1911 20. maj 2021, 10:39, rettet i alt 6 gange.
Begrundelse: Tastefejl rettet

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Re: FE (Forsvarets Ejendomsstyrelse) beder om Våbenjournal nummer ifb. med feltskydning

Indlæg af Marc » 20. maj 2021, 09:58

Er du sikker på, at det er Forsvarets Ejendomsstyrelse?

FE er normalt benævnelsen for Forsvarets Efterretningstjeneste..
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Re: FE (Forsvarets Ejendomsstyrelse) beder om Våbenjournal nummer ifb. med feltskydning

Indlæg af Overtroldmand » 20. maj 2021, 10:06

Marc skrev:
20. maj 2021, 09:58
Er du sikker på, at det er Forsvarets Ejendomsstyrelse?

FE er normalt benævnelsen for Forsvarets Efterretningstjeneste..
Der står i skrivelsen det er Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses (FES åbenbart? :smile: og ikke FE), retter til FES

1. HVORFOR DENNE INFORMATION?
Databeskyttelsesforordningen (GDPR-reglerne) stiller krav om, at du er informeret om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger, når du deltager i et skydearrangement på en
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses (FES) riffelskydebane og -terræn.

MEN det er jo nok FE og Politiet der vil have det....

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse kan i forbindelse med almindelig kontrol,
erstatningsmæssige, sikkerhedsmæssige eller andre relevante sagsmæssige grunde bede om at få
deltagerlisten udleveret.
Endvidere kan deltagerlisten blive videregivet til Politiet, Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) på deres anmodning, såfremt deltagerlisten har betydning
for deres sagsbehandling.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Politiet, Politiets Efterretningstjeneste (PET) og Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) vil som offentlig myndighed være underlagt journaliseringspligt og
aktindsigt jfr. Offentlighedsloven, hvori reglerne for arkivering og slettefrister er angivet. Det er
derfor ikke muligt her at angive de konkrete krav for opbevaring og sletning.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: FES ( Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse) beder om Identitets nummer ifb. med feltskydning

Indlæg af Flugteren » 20. maj 2021, 10:42

Er det fordi, at feltskydningen foregår på Forsvarets område, at de vil have en deltagerliste?

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Re: FES ( Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse) beder om Identitets nummer ifb. med feltskydning

Indlæg af Overtroldmand » 20. maj 2021, 11:45

Flugteren skrev:
20. maj 2021, 10:42
Er det fordi, at feltskydningen foregår på Forsvarets område, at de vil have en deltagerliste?
Ja, og identitetsnummeret på våbentilladelsen,-hvad så den skal brugs til når man ligger jord til en skydning.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Kortmentyk » 20. maj 2021, 12:22

Det undrer også mig hvad de skal bruge de oplysninger til :???:

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times

Indlæg af Saze » 20. maj 2021, 13:46

Kan du sende et eksempel på det?

jeg har booket nogle af forsvarets baner adskillige omgange og ikke blevet bedt om det...
Living to enjoy life!

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 38 times

Indlæg af Kortmentyk » 20. maj 2021, 14:16

Jeg ved ikke om det her virker med pdf, men det er hvad jeg har fået tilsendt fra kreds 7.
Vedhæftede filer
Kære deltager GDPR.pdf
(186.96 KiB) Downloadet 355 gange

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Werecat » 20. maj 2021, 17:37

Formålet med indhentelse af de personoplysninger som du afgiver forud for skydningen, er at kunne identificere hvilke personer, der anvender skydebanen og -terrænet, og dermed som et led i en sikkerhedsmæssig foranstaltning, kunne kontrollere, at brugerne har en gyldig våbentilladelse og for udenlandske statsborgere et gyldigt våbenpas.
Det står da klart og tydeligt? Der er sikkert et eller andet lovkrav om at de skal dokumentere at der kun skydes med lovlige våben af skytter der er vandelsgodkendt?
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Been thanked: 24 times

Indlæg af FWK » 20. maj 2021, 17:54

Min søster arbejdede for FES i en del år. Jeg hører lige om hun fortsat har bekendte dér, som evt kan kaste lys på dette.

Men jeg tror allerede vi har fået svaret ovenfor. Kontrol

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 20. maj 2021, 17:58

vil det sige at du "låser " dig til at bruge en bestemt riffel til den skydning ?

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 20. maj 2021, 19:57

Werecat skrev:
20. maj 2021, 17:37
Formålet med indhentelse af de personoplysninger som du afgiver forud for skydningen, er at kunne identificere hvilke personer, der anvender skydebanen og -terrænet, og dermed som et led i en sikkerhedsmæssig foranstaltning, kunne kontrollere, at brugerne har en gyldig våbentilladelse og for udenlandske statsborgere et gyldigt våbenpas.
Det står da klart og tydeligt? Der er sikkert et eller andet lovkrav om at de skal dokumentere at der kun skydes med lovlige våben af skytter der er vandelsgodkendt?
jeg har bedt om lov, cirkulære og andet der kan dokumentere dette krav, netop for at få oplyst formålet... GDPR diktere jo netop "Man må ikke indsamle oplysninger med den begrundelse, at det måske senere kan vise sig nyttigt at være i besiddelse af oplysningerne"

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. maj 2021, 22:21

Patrold skrev:
20. maj 2021, 17:58
vil det sige at du "låser " dig til at bruge en bestemt riffel til den skydning ?
Hvis man nu syntes det her er lige lovlig opfindsomt, så kunne man jo bare skrive samtlige de rifler på som man har, så det blev en større opgave at gennemføre registreringen, end FES/DJ lige havde regnet med. Begrundelse? "Jeg har endnu ikke besluttet hvilken riffel jeg vil benytte, men I må gerne kontrollere den jeg nu har med på dagen..."

Men så udspekulerede er vi jo ikke, vel?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 20. maj 2021, 22:56

Fast Fumble skrev:
20. maj 2021, 22:21
... så kunne man jo bare skrive samtlige de rifler på som man har, så det blev en større opgave at gennemføre registreringen, end FES/DJ lige havde regnet med. Begrundelse? "Jeg har endnu ikke besluttet hvilken riffel jeg vil benytte, men I må gerne kontrollere den jeg nu har med på dagen..."
.....
Det er da IMHO det eneste rigtige at gøre. ikke for at genere nogen, men blot for at have sin røv ren.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 20. maj 2021, 22:57

Fast Fumble skrev:
20. maj 2021, 22:21
Patrold skrev:
20. maj 2021, 17:58
Hvis man nu syntes det her er lige lovlig opfindsomt, så kunne man jo bare skrive samtlige de rifler på som man har, så det blev en større opgave at gennemføre registreringen, end FES/DJ lige havde regnet med. Begrundelse? "Jeg har endnu ikke besluttet hvilken riffel jeg vil benytte, men I må gerne kontrollere den jeg nu har med på dagen..."

Men så udspekulerede er vi jo ikke, vel?
Mon ikke det er begrænset hvor stor en opgave det er at registrere. Og hvorfor dog lade dem registrere endnu mere :???:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 20. maj 2021, 22:59

Ingsorsi skrev:
20. maj 2021, 22:57
.Og hvorfor dog lade dem registrere endnu mere :???:
Det er vel underordnet. Dem der vil, kan trække de oplysninger alligevel.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 20. maj 2021, 23:18

Langenge skrev:
20. maj 2021, 22:59
Ingsorsi skrev:
20. maj 2021, 22:57
.Og hvorfor dog lade dem registrere endnu mere :???:
Det er vel underordnet. Dem der vil, kan trække de oplysninger alligevel.
Hvorfor Beder de så om dem?

Brian88
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Brian88 » 21. maj 2021, 12:12

Det lyder da som en mægtig idé at sende de oplysninger til en eller anden random Gmail adresse :smile:

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 21. maj 2021, 16:13

Jeg tænker at der må være nogle mægtigt underbeskæftigede i den styrelse.... Det lugter langt væk af en djøffer der har fundet på noget 'ressortudvidende'.... Se bare med tyskernes nye såkaldte centrale våbenregister, det er allerede så fyldt med fejl at det er uanvendeligt :rolf:
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 21. maj 2021, 21:55

Brian88 skrev:
21. maj 2021, 12:12
Det lyder da som en mægtig idé at sende de oplysninger til en eller anden random Gmail adresse :smile:
Enig, det følger heller ikke GDPR jf. Schremms II-dommen eftersom data forlader EU.
https://www.gdprsummary.com/schrems-ii/
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 28. jun 2021, 11:26

*update*

Nu er skydningen overstået, så vil det jo være på sin plads at tilbagekalde sit samtykke, og bede om at blive slettet, så kan DJF bede om det til næste skydning (og få en tilbagekaldelse igen og slette det igen)

Der står direkte citeret i forordningens artikel 7, stk. 3 om tilbagekaldelse af samtykke:
"3. Den registrerede har til enhver tid ret til at trække sit samtykke tilbage. Tilbagetrækning af samtykke berører ikke lovligheden af den behandling, der er baseret på samtykke inden tilbagetrækningen. Inden der gives samtykke, skal den registrerede oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage. Det skal være lige så let at trække sit samtykke tilbage som at give det."

Hvis du møder en anmodning om tilbagekaldelse af samtykke, skal du naturligvis stoppe med at behandle oplysninger, som behandles på baggrund af samtykket. Husk også på, at opbevaring af personoplysninger også er behandling af personoplysninger. Du må derfor ikke opbevare personoplysninger som er indhentet på baggrund af samtykket, hvis samtykket trækkes tilbage.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 28. jun 2021, 12:40

Er du sikker på at GDPR også gælder i forsvaret og deres styrelser?

Peter

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 28. jun 2021, 13:50

PSindrup skrev:
28. jun 2021, 12:40

Peter
Jeg er sikker på den gælder for DJF som er dataansvarlig, og dermed omfattet af GDPR.

Styrelserne er jo så smarte at de kaster rundt med artikel 6 stk1 litra e, og beder gud og hvermand om at opsamle data for dem, derved er de (styrelser etc.) ikke dataansvarlig, men har fået skudt "aben" over på alle dem de "beder" om at opsamle data for dem..

Persondataforordning Artikel 6 stk1, litra e:
"Behandling er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 28. jun 2021, 14:34

Overtroldmand skrev:
28. jun 2021, 13:50
PSindrup skrev:

Peter
Jeg er sikker på den gælder for DJF som er dataansvarlig, og dermed omfattet af GDPR.
Så omformulerer jeg mit spørgmål: Er du sikker på at det er DJF og ikke FES der er dataansvarlig?

Peter

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 28. jun 2021, 15:20

PSindrup skrev:
28. jun 2021, 14:34
Overtroldmand skrev:
28. jun 2021, 13:50
PSindrup skrev:

Peter
Så omformulerer jeg mit spørgmål: Er du sikker på at det er DJF og ikke FES der er dataansvarlig?

Peter
Jeg et rimelig sikker, de skriver jo selv de er dataansvarlig (se vedhæftet)
Vedhæftede filer
Kære deltager GDPR.pdf
(186.96 KiB) Downloadet 238 gange

Besvar