Våben med hjem fra udlandet (USA)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Finnen
Banned
Banned
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times

Våben med hjem fra udlandet (USA)

Indlæg af Finnen » 3. jul 2021, 21:01

Hej har fundet frem til denne side.

Sagen er den at jeg planlægger en rejse til USA og i den forbindelse ønsker jeg at hjemtage en bestemt riffel som jeg har været lun på siden den udkom.
Der er tale om en Halvautomatisk riffel af typen AR-15 kaliber 7,62X51 Nato.

Derfor går mit spørgsmål på hvorledes sådan en import fortages korrekt?
På Forhånd Tak!

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 31 times

Re: Våben med hjem fra udlandet (USA)

Indlæg af Lars M. L. » 3. jul 2021, 22:04

Hej og velkommen!

Hvis du har jagttegn, kan du overveje at gå videre med sagen - selvom det bliver dyrt og besværligt.
Har du ikke jagttegn, er der ingen grund til at bruge mere tid på projektet, da det ikke er muligt.

vh Lars

Finnen
Banned
Banned

Indlæg af Finnen » 3. jul 2021, 22:59

Tak!

Har Jagttegn og vil gå videre med det. Er det mere besværligt end import fra andre lande?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 3. jul 2021, 23:09

Finnen skrev:
3. jul 2021, 22:59
Tak!

Har Jagttegn og vil gå videre med det. Er det mere besværligt end import fra andre lande?
Ift til de danske myndigheder er det ret simpelt, du søger import tilladelse og våbentilladelse og det er det.

Ift til amerikansk eksport og indkøb og transport... Det er ikke umuligt, men det er godt nok dyrt og bøvlet.

Hvad er det for en riffel, kan den ikke skaffes i EU?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 3. jul 2021, 23:11

Glem det

Du kan ikke som turist købe, og tage besiddelse, af et våben, i USA.
Det kræver at du har permanent opholdstilladelse, som Resident Alien.

En Amerikansk Turist, kan heller ikke købe et våben i Danmark, og få udstedt en Dansk Våbentilladelse, som der kræves, for at kunne være i besiddelse, af et våben, i Danmark.

Derudover skal der Eksporttilladelse til, og våbnet kan kun transporteres, af en våbengodkendt speditør.

Eksporttilladelse gives ikke til enkeltpersoner, kun til eksport godkendte firmaer.

Og så er der gebyrerne/papirarbejdet.
Gebyrerne, til ATF er på mindst US$ 250 og mange snakker om det dobbelte.

Regn med at gebyrer og transport er mindst DKK 5000 + told og moms, af HELE Beløbet, inkl våbenpris og transport., så kig, om du ikke kan finde samme våben, i Danmark eller Tyskland
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Finnen
Banned
Banned

Indlæg af Finnen » 3. jul 2021, 23:40

Der er desværre ingen der har den tættere på mere den har været udsolgt i UA længe nu. Idag kunne jeg se den var pillet af siden 5000+ moms lyder ikke galt da den er markant billigere derover end hvad den blev forhandlet til i UA da den var på lager.

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 4. jul 2021, 00:19

Importtilladelse til DK burde ikke være det store problem. Men Du må som turist ikke købe et våben i USA. Og du får ikke lov til at eksportere våbnet. Amerikanerne har en liberal våbenlov når det gælder amerikanere i USA. Over for alle andre er de endnu mere restriktive end europæerne er. Hvis du absolut vil have det våben, er villig til at betale en grotesk pris og vente et år eller to, så få en forhandler til at tage den hjem. Glem at gøre det selv, desværre.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 4. jul 2021, 04:54

Finnen skrev:
3. jul 2021, 21:01

Sagen er den at jeg planlægger en rejse til USA og i den forbindelse ønsker jeg at hjemtage en bestemt riffel som jeg har været lun på siden den udkom.

På Forhånd Tak!
kan du ikke være lidt mere specifiik om hvilken riffel det præcist er. det kan jo ikke være en AR15 hvis kaliberen er 7,62x51

Finnen
Banned
Banned

Indlæg af Finnen » 4. jul 2021, 07:08

Cp-Medic skrev:
4. jul 2021, 04:54
Finnen skrev:

På Forhånd Tak!
kan du ikke være lidt mere specifiik om hvilken riffel det præcist er. det kan jo ikke være en AR15 hvis kaliberen er 7,62x51
Det er en AR-15 kaliber 7,62x51

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Fastanhol » 4. jul 2021, 07:42

Finnen skrev:
4. jul 2021, 07:08
Cp-Medic skrev:
Finnen skrev:

På Forhånd Tak!
Kan sagtens fås i Danmark kaldes en ar-10 i 308 Winchester

Fx
https://vaabensmeden.dk/shop/jagt/rifle ... 0-kal-308/

Finnen
Banned
Banned

Indlæg af Finnen » 4. jul 2021, 09:35

Fastanhol skrev:
4. jul 2021, 07:42
Finnen skrev:
Cp-Medic skrev:
Finnen skrev:

På Forhånd Tak!

Kan sagtens fås i Danmark kaldes en ar-10 i 308 Winchester

Fx
https://vaabensmeden.dk/shop/jagt/rifle ... 0-kal-308/
Der er relativ stor forskel på en AR-15 og AR-10 eksempelvis er hver enkel del markant større i en AR-10 dette tilføjer vægt og får våbnet til at virke mere klodset, derfor er jeg ikke interesseret i en AR-10

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af FWK » 4. jul 2021, 09:50

AR10 er ikke en platform. Det refererer kun til den helt specifikke Armalite10 model som meget få vel egentligt har. Det er ikke det samme som AR15 som er et navn for hele platformen.
Når de fleste skriver AR10 mener de derfor blot en AR308 platform.

Den er bestemt både lidt større og tungere hvilket også giver mening med de større patroner. Forskellen er dog noget man hurtigt vender sig til.

Jeg tror du skal droppe ideen om at tage en riffel med hjem fra ferie. Det er simpelthen ikke muligt.

Hvis du absolut vil have én som du ikke kan finde lokalt, så ville mit bud være at alliere dig med en forhandler i DK/EU som måske vil tage den hjem til dig.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 4. jul 2021, 10:01

Finnen skrev:
Cp-Medic skrev:
Finnen skrev:

På Forhånd Tak!
Er det en hemmelighed hvilken fremstiller og model? Eller er det ikke nogen eksakt AR15 i 7.62x51 du påtænker at købe? :what:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 4. jul 2021, 10:28

Finnen skrev:
4. jul 2021, 09:35

Der er relativ stor forskel på en AR-15 og AR-10 eksempelvis er hver enkel del markant større i en AR-10 dette tilføjer vægt og får våbnet til at virke mere klodset, derfor er jeg ikke interesseret i en AR-10
Nu er jeg jo langt fra ekspert men du kan ikke få en AR15 i 308Win. ganske simpelt fordi magasinet ikke er stort nok til en kaliber 308Win. patron.

Jeg tror at du enten snakker om en AR15 i 7,62x39 eller en AR10 (AR308) som f.eks. den som bliver linket fra Vaabensmedutten. Skulle du stadigvæk mene at du kan få en AR15 i 308Win. så vil jeg gerne se billeder eller evt. et link.

Alt det andet som der er skrevet ovenfor omkring import er i det store hele korrekt.

Det Amerikanske marked er stort set støvsuget for AR15'ere i alle afskygninger så hvis du kan finde én så er du heldig og kan du finde den hos et firma som gider ha' bøvlet med at eksportere den til dig som privatperson skal du være ualmindelig heldig og kan du få State Department til at lave dig en exporttilladelse som privat person hvor du får lov til at transportere den selv så skal du være ualmindelig heldig.

(så matematikken bliver: heldig X ualmindelig heldig² = kan i praksis ikke lade sig gøre).

Og nej, de fleste smådele i en AR15 og en AR308 er de samme.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 4. jul 2021, 10:39

Finnen skrev:
3. jul 2021, 23:40
Der er desværre ingen der har den tættere på mere den har været udsolgt i UA længe nu. Idag kunne jeg se den var pillet af siden 5000+ moms lyder ikke galt da den er markant billigere derover end hvad den blev forhandlet til i UA da den var på lager.
Husk det er moms af våbenets pris + transport

Du skal også være opmærksom på, at i USA er der en del, der kalder alt hvad der ligner en AR15, for AR15, uanset om den reelle platform er AR10 eller AR15.

S&W MP10 og Savage MSR10 sælges f.eks. som AR15, selvom de er baseret på en AR10 platform.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Alt der kan skyde
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Sixpack » 4. jul 2021, 11:47

POF Revolution er en 308 kamret riffel med (næsten samme) footprint som en AR-15.

https://pof-USA.com/firearm/revolution/

Snak med Østjysk - så et par POF’er der den anden dag

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 4. jul 2021, 11:49

Nu findes der jo også udmærkede producenter af AR308-rifler, såsom Schmeisser, Oberlands Arms, HK (selvom de kan være umådeligt svære at finde), SIG med deres Tread-serie, MP-10 (S&W) og så videre, og fælles for dem er, at de fås i Europa.

I USA findes der POF USA, som laver en AR308, hvor det meste af riflen er designet i en AR-15 størrelse, undtagen de dele, som skal være større. Den hedder vist POF Revolution, men det betyder også, at du vil stå med en riffel, hvor reservedele skal hentes hjem fra USA og firmaet er ikke kendt for at være ret godt, så hvis man senere står med en reklamationssag kan det være svært at få tingene ordnet.

EDIT: Damn, slået på stregen af Sixpack.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 4. jul 2021, 11:54

Det er nemt at importere et våben fra USA. Det er bare papirere der skal udfyldes, man skal have tålmodighed og smide lidt mønt i ligningen. Det er ATF og ikke US statedept der laver export tilladelserne til speditøren(gunbrokeren). Der er pt laaaang ventetid p.gra noget man kalder for corona. Normalt tager det 3 måneder lige nu ligger expeditionstiden på et år. Det betyder også den danske importtilladelse ikke må udløbe efter 3 måneder. Den fåes hos Rigspolitiet. Jeg har importeret våben og exporteret til USA siden 1987 som privat person. Jeg ved ikke hvor mange der i denne tråd har gjort dette?

Som tillægsbemærkning:

Omkostningen på forsendelsen behøver man ikke at betale moms af. Den skal på den amerikanske side udfyldes som “prepaid”. Som slipper man at smide de penge i statskassen. Man kan også være en god socialdemokrat og lade være.
Når varen ankommer til Dk og man sidder ude i tolden på kystvejen skal de hjælpe som privat importør. Er man moms registreret med en virksomhedskode der omfatter import/export vil tolden ikke hjælpe.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 4. jul 2021, 12:32

Rigbymauser skrev:
4. jul 2021, 11:54
Det er nemt at importere et våben fra USA. Det er bare papirere der skal udfyldes, man skal have tålmodighed og smide lidt mønt i ligningen. Det er ATF og ikke US statedept der laver export tilladelserne til speditøren(gunbrokeren). Der er pt laaaang ventetid p.gra noget man kalder for corona. Normalt tager det 3 måneder lige nu ligger expeditionstiden på et år. Det betyder også den danske importtilladelse ikke må udløbe efter 3 måneder. Den fåes hos Rigspolitiet. Jeg har importeret våben og exporteret til USA siden 1987 som privat person. Jeg ved ikke hvor mange der i denne tråd har gjort dette?

Som tillægsbemærkning:

Omkostningen på forsendelsen behøver man ikke at betale moms af. Den skal på den amerikanske side udfyldes som “prepaid”. Som slipper man at smide de penge i statskassen. Man kan også være en god socialdemokrat og lade være.
Når varen ankommer til Dk og man sidder ude i tolden på kystvejen skal de hjælpe som privat importør. Er man moms registreret med en virksomhedskode der omfatter import/export vil tolden ikke hjælpe.
Naaahhhhh, sidste gang jeg importerede var det nu State som godkendte både DSP-5 og DSP-83 og ja det var ikke særlig svært, kun dyrt.

Det som gør det svært i dette tilfælde er at Trådstarter vil ha' riflen med hjem i kufferten, samtidig afhænger det af hvordan en AR15, af den slags som han snakker om, opfattes i USA, er den stemplet .308 Winchester eller 7.62x51 NATO, bare påstemplingen kan betyde at den ikke kan exporteres.

Nå men det får vi nok at vide når den ligger på Kystvejen.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Finnen
Banned
Banned

Indlæg af Finnen » 4. jul 2021, 12:33

FWK skrev:
4. jul 2021, 09:50
AR10 er ikke en platform. Det refererer kun til den helt specifikke Armalite10 model som meget få vel egentligt har. Det er ikke det samme som AR15 som er et navn for hele platformen.
Når de fleste skriver AR10 mener de derfor blot en AR308 platform.

Den er bestemt både lidt større og tungere hvilket også giver mening med de større patroner. Forskellen er dog noget man hurtigt vender sig til.

Jeg tror du skal droppe ideen om at tage en riffel med hjem fra ferie. Det er simpelthen ikke muligt.

Hvis du absolut vil have én som du ikke kan finde lokalt, så ville mit bud være at alliere dig med en forhandler i DK/EU som måske vil tage den hjem til dig.
Det er så rigtigt nok AR-10 AR-15 AR-18 (+forskellige typer fa cloner) samme platform men alligevel meget forskellige kreaturer.

Finnen
Banned
Banned

Indlæg af Finnen » 4. jul 2021, 12:35

BentxBetjent skrev:
4. jul 2021, 10:01
Finnen skrev:
Cp-Medic skrev:
Finnen skrev:

På Forhånd Tak!
Er det en hemmelighed hvilken fremstiller og model? Eller er det ikke nogen eksakt AR15 i 7.62x51 du påtænker at købe? :what:
Bestemt ikke en hemmelighed, forstod blot svaret som disse ikke skulle findes.

Finnen
Banned
Banned

Indlæg af Finnen » 4. jul 2021, 12:39

Flugteren skrev:
4. jul 2021, 11:49
Nu findes der jo også udmærkede producenter af AR308-rifler, såsom Schmeisser, Oberlands Arms, HK (selvom de kan være umådeligt svære at finde), SIG med deres Tread-serie, MP-10 (S&W) og så videre, og fælles for dem er, at de fås i Europa.

I USA findes der POF USA, som laver en AR308, hvor det meste af riflen er designet i en AR-15 størrelse, undtagen de dele, som skal være større. Den hedder vist POF Revolution, men det betyder også, at du vil stå med en riffel, hvor reservedele skal hentes hjem fra USA og firmaet er ikke kendt for at være ret godt, så hvis man senere står med en reklamationssag kan det være svært at få tingene ordnet.

Sig Tread kunne være en mulighed ja, men udgiften til at bygge den til noget der minder om P.O.F vil være så høj at man vil være bedre tjent med en P.O.F

Jeg har læst tråden om dårlig reklamations oplevelser hos POF den giver jeg ikke meget for. Om tingene har ændret sig efter DeSomma's død skal jeg ikke kunne svarer på, han havde kæmpe passion for at lave våben af høj kvalitet. Men vil helt klart gå efter en Revolution over en Rouge
Senest rettet af Finnen 4. jul 2021, 12:51, rettet i alt 1 gang.

Finnen
Banned
Banned

Indlæg af Finnen » 4. jul 2021, 12:45

Sixpack skrev:
4. jul 2021, 11:47
POF Revolution er en 308 kamret riffel med (næsten samme) footprint som en AR-15.

https://pof-USA.com/firearm/revolution/
Snak med Østjysk - så et par POF’er der den anden dag
Det plejer at være 308'er de har hos østjysk som allerede er importeret.

Finnen
Banned
Banned

Indlæg af Finnen » 4. jul 2021, 12:55

Finnen skrev:
4. jul 2021, 12:39
Flugteren skrev:
4. jul 2021, 11:49

Sig Tread kunne være en mulighed ja, men udgiften til at bygge den til noget der minder om P.O.F vil være så høj at man vil være bedre tjent med en P.O.F

Jeg har læst tråden om dårlig reklamations oplevelser hos POF den giver jeg ikke meget for. Om tingene har ændret sig efter DeSomma's død skal jeg ikke kunne svarer på, han havde kæmpe passion for at lave våben af høj kvalitet. Men vil helt klart gå efter en Revolution over en Rouge
Delen til en AR-15 er mere udbred end AR-10 da de deler dele med hinanden modsat AR-10'er igen en grund til jeg vil gå efter en AR-15. (Der er dog små ændringer på den omtalte model)

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af FWK » 4. jul 2021, 13:37

Hvad skal du bruge den til hvor en AR308 ikke er optimal?

Låst