Catch 22 regler ved politiet (indførsel af våben fra Grønland)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Catch 22 regler ved politiet (indførsel af våben fra Grønland)

Indlæg af NSander » 23. jul 2021, 13:34

Jeg bor i Grønland, og er ved at flytte til Danmark. I den forbindelse har jeg en håndfuld våben jeg skal have med hjem. nemt tænker man, jeg søger da bare om våbentilladelse, og indførselstilladelse.

Meeeen. "Vi har nu udstedet en indførselstilladese, vi kan dog ikke udstede dine våbentilladelser til ovennævnte våben, før du har indsendt en kvittering for, at våbnene er indført til Danmark."

Jeg har så spurgt, om jeg virkelig skal rejse til Danmark, med våben jeg ikke har tilladelse til ?

""Du må heller ikke rejse med våben, som du ikke har tilladelse til og kan heller ikke deklarere denne ved tolden, Der skal både være en våbentilladelse og en indførsel i dit eget navn."

Så det.

Er der nogen der har erfaringer med lignende i nyere tid ?

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Re: Catch 22 regler ved politiet

Indlæg af Epae » 23. jul 2021, 13:47

Jeg havde samme dilemma da jeg flyttede fra Holland til Danmark, catch-22 præcis. Jeg endte med at sælge mine våben dengang.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 23. jul 2021, 13:49

Kan du ikke indrejse med våbnene på en Grønlandsk tilladelse og derefter omregistrere dem?
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 23. jul 2021, 14:01

NSander skrev:
23. jul 2021, 13:34
Jeg bor i Grønland, og er ved at flytte til Danmark. I den forbindelse har jeg en håndfuld våben jeg skal have med hjem. nemt tænker man, jeg søger da bare om våbentilladelse, og indførselstilladelse.

Meeeen. "Vi har nu udstedet en indførselstilladese, vi kan dog ikke udstede dine våbentilladelser til ovennævnte våben, før du har indsendt en kvittering for, at våbnene er indført til Danmark."

Jeg har så spurgt, om jeg virkelig skal rejse til Danmark, med våben jeg ikke har tilladelse til ?

""Du må heller ikke rejse med våben, som du ikke har tilladelse til og kan heller ikke deklarere denne ved tolden, Der skal både være en våbentilladelse og en indførsel i dit eget navn."

Så det.

Husker jeg galt eller må man besidde (men ej bære og anvende) våbnene i en periode efter de er indført?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member

Indlæg af NSander » 23. jul 2021, 14:03

Marius skrev:
23. jul 2021, 13:49
Kan du ikke indrejse med våbnene på en Grønlandsk tilladelse og derefter omregistrere dem?
Der findes ikke "Grønlandsk tilladelse" det er bare gå i brugsen og betal kontant, ingen papirer. Af samme grund kunne jeg heller ikke få lov til, at tage på gæstejagt i Danmark, med våben jeg fuldt lovligt ejer i Grønland. De sagde selv, at Grønland formentligt var et af de eneste lande, hvor de ikke kunne tilladelse at man som jæger kom fra med våben. Det er lidt komisk, når man tænker på at vi er i rigsfællesskab.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member

Indlæg af NSander » 23. jul 2021, 14:04

Bofhenator skrev:
23. jul 2021, 14:01
NSander skrev:

Så det.

Husker jeg galt eller må man besidde (men ej bære og anvende) våbnene i en periode efter de er indført?

Det ved jeg ikke, men jeg vil være 100% sikker, for jeg vil ikke risikere at få en dom for ulovlig våbenbesiddelse for noget så latterligt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 23. jul 2021, 14:04

NSander skrev:
23. jul 2021, 14:04
Bofhenator skrev:
NSander skrev:

Så det.

Det ved jeg ikke, men jeg vil være 100% sikker, for jeg vil ikke risikere at få en dom for ulovlig våbenbesiddelse for noget så latterligt.
Jeg spørger lige en voksen...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 23. jul 2021, 14:32

Vores forhenværende Happynanoq(RIP), var flere gange i Danmark, medbringende diverse våben.

Så det KAN gøres.

Man skal bruge blanketten, med midlertidig indførelse, fra Lande udenfor EU.
https://www.justitsministeriet.dk/sites ... 20told.pdf
erklær.jpg
erklær.jpg (41.98 KiB) Vist 3652 gange
Denne giver tilladelse til at besidde og anvende det indførte, i op til 3 måneder.
Senest rettet af T-REX 23. jul 2021, 14:35, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member

Indlæg af NSander » 23. jul 2021, 14:34

JRexA skrev:
23. jul 2021, 14:32
Vores forhenværende Happynanoq(RIP), var flere gange i Danmark, medbringende diverse våben.

Så det KAN gøres.

Man skal bruge blanketten, med midlertidig indførelse, fra Lande udenfor EU.
https://www.justitsministeriet.dk/sites ... 20told.pdf

Denne giver tilladelse til at besside det indførte, i op til 3 måneder.
Tak, det kan være det bliver løsningen.
Sjovt at ingen ved PAC nævnte det.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Catch 22 regler ved politiet (indførsel af våben fra Grønland)

Indlæg af Altmuligmand » 23. jul 2021, 16:03

De fleste er nyansatte.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 23. jul 2021, 16:11

Bofhenator skrev:
NSander skrev:
Bofhenator skrev:
NSander skrev:

Så det.

Jeg spørger lige en voksen...
Det mener jeg også, sådan var det da Herluf og jeg fik indført et par rifler for 10 år siden. Vær dog opmærksom på at bare fordi du får udstedt indførselstilladelse, er der ikke nødvendigvis garanti for at politiet vil udstede våbentilladelse, og der er en risiko for at man må afhænde sine ny-indførte skydere til en forhandler.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Altmuligmand » 23. jul 2021, 16:15

Man kan aflevere våbenet til service og få det skrevet ind i våbenbogen hos bøssemageren mens papirarbejdet foretages
Senest rettet af Altmuligmand 23. jul 2021, 20:58, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 23. jul 2021, 20:00

Altmuligmand skrev:
23. jul 2021, 16:15
Man kan aflevere våbenet til service og få det skrevet ind i våbenloven hos bøssemageren mens papirarbejdet foretages
Men det er ikke nødvendigt, da våbene er lovligt indført, man skal bare søge om våben tilladelse asap.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Siggy » 23. jul 2021, 23:09

Våbencirkulærets § 26 stk. 2

“Har ansøgeren ikke en våbentilladelse, kan indførselstilladelse kun gives, hvis ansøgeren har anmodet om våbentilladelse og opfylder betingelserne herfor. Indførselstilladelse kan dog gives på betingelse af, at våbnet deponeres hos politiet med henblik på senere udførsel eller afhændelse.”

Dette betyder, at man søger om tilladelse til våbnet samtidig med at at man søger indførselstilladelsen.

At våbentilladelsen først udstedes når man har kvitteret for at våbnet er modtaget skyldes at der er talrige eksempler på våben der alligevel ikke indføres, handler kan jo sagtens gå i vasken.
Hvis politiet udstedte tilladelse uden reelt at have fået bekræftet at våbnet er indført, vilman først finde ud af det 10 år efter, når tilladelsen skulle fornyes.

Sværre er det ikke, så ingen catch 22 her.
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member

Indlæg af NSander » 24. jul 2021, 02:18

Siggy skrev:
23. jul 2021, 23:09

Hvad så hvis man står i Kastrup, med en riffel uden våbentilladelse. Eller man bliver stoppet i rutinekontrol af politiet på vej hjem fra lufthavnen. Godtager de så en indførselstilladelse og ikke andet ?

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 24. jul 2021, 04:47

NSander skrev:
24. jul 2021, 02:18
Siggy skrev:
23. jul 2021, 23:09

Hvad så hvis man står i Kastrup, med en riffel uden våbentilladelse. Eller man bliver stoppet i rutinekontrol af politiet på vej hjem fra lufthavnen. Godtager de så en indførselstilladelse og ikke andet ?
Eksport af våben, der ikke er midlertidig, er normalt via flyttegods/våbengodkendt speditør
Midlertidig import, kan være via fly, hvor du præsenterer papir fra Grønland på, at du ikke behøver våbentilladelse + den midlertidige importilladelse, som jeg linkede til.

Du må spørge Air Greenland, om de tillader, at du transporterer våben, på en Permanent Eksporttilladelse og Importtilladelse. Hvis de gør det, så kan det gøres...

Og husk, at den første kontrol, i Danmark er, når du kontakter tolden i Kastrup, og fremviser dine våben.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar