Digitalt Jagttegn, feljmeddelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Fixit
This member is
This member is
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 5 times

Digitalt Jagttegn, feljmeddelse

Indlæg af Fixit » 25. jul 2021, 20:48

Ohøj i sommeren!
Hvordan er jeg stillet, ved møde med de relevante myndigheder, hvis jeg ikke kan fremvise mit Digitale Jagttegn?
(mst.dk retunerer med fejlmeddelse, prøv igen senere…)
App’en har drillet mig hele dagen.
På jagt, er situationen nok ikke lige så sandsynlig som på skydebanen, og det gør det liiiiiiiiidt frustrende og en smule angstprovokerende.
Alt andet fungerer fint. Genstart, log ud/log ind osv. har ikke hjulpet.
Er jeg den eneste der ikke kan få vist mit jagttegn?

Paulli

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Re: Digitalt Jagttegn, feljmeddelse

Indlæg af FWK » 25. jul 2021, 20:56

Min virker heller ikke.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 25. jul 2021, 21:39

Tjaee, jeg har ikke noget godt svar, men:
Problemet er jo det samme med sygesikringsbevis, kørekort, coronapas og våbentilladelser.
Kan du ikke printe det ud derhjemme?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Fixit
This member is
This member is

Indlæg af Fixit » 25. jul 2021, 22:04

Mnjoo, men jeg opdager det jo først når det er forsent… :oops:
Er helt på linie med dig mht. alt andet digitalt, en rasende stor akilleshæl.
Men for filan der er nemt, når det virker.

Fixit
This member is
This member is

Indlæg af Fixit » 26. jul 2021, 11:56

Så er det hul igennem igen.
Og ja, der er taget et screendump.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 26. jul 2021, 12:14

Ikke for at :angry: men det er præcis derfor, at jeg beholder mine kort, våbentilladelser mm. i fysisk form, samt bærer kontanter :hmm:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 26. jul 2021, 12:27

Det er lovligt at have sit jagttegn digitalt som app.

Det er oven i købet tænkt som en "enten/eller" løsning, hvor man ikke kan have både app og kort.

Med ovenstående in mente, så kan jeg ikke forestille mig at det kommer noget som helst andet end et: "Ja, jeg kan godt se at appen er nede lige nu, fortsat god dag" ud af en situation hvor man, af en myndighedsperson, bliver bedt om at fremvise sit jagttegn og det viser sig at appen er nede. Jeg vil i hvert fald gerne se den betjent som prøver at rejse sigtelse på baggrund af at en faktor som sigtede ikke har den mindste indflydelse på - og som oven i købet er en app som udbydes af et statsligt organ (miljøstyrelsen). Skulle en betjent vitterlig gøre dette, er jeg 110% overbevist om at denne har en chef som nok skal sætte tingene på plads for vedkommende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 26. jul 2021, 13:17

Hvordan mon man er stillet, hvis man skal fremvise jagttegn ved et privat arrangement, f.eks. som gæst på en fællesjagt i et nyt konsortium, eller hvis man frekventerer en skydebane og skal fremvise jagttegn?
Hvis appen er nede kan man vel dårligt bebrejde disse for at forholde sig til gældende regler?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 27. jul 2021, 10:50

LJ skrev:
26. jul 2021, 13:17
Hvordan mon man er stillet, hvis man skal fremvise jagttegn ved et privat arrangement, f.eks. som gæst på en fællesjagt i et nyt konsortium, eller hvis man frekventerer en skydebane og skal fremvise jagttegn?
Hvis appen er nede kan man vel dårligt bebrejde disse for at forholde sig til gældende regler?
Der er mange løsninger. Én er, at jagtselskabet aflyser jagten og i stedet sætter sig i en rundkreds og dyrker tantrisk yoga. Man kunne også forestille sig en jagtleder der siger: " Nå gutter, vi kan ikke dokumentere det lige nu, men jeg går ud fra, at I alle er voksne mennesker der har tingene i orden. Nu til bengæt-konkurrencen..." .

Det kommer helt an på de private arrangører hvad de vælger at gøre, det er jo stadig den enkelte våbenejers ansvar at have sine våben lovligt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 27. jul 2021, 13:59

Lassescout skrev:
27. jul 2021, 10:50
LJ skrev:
Der er mange løsninger. Én er, at jagtselskabet aflyser jagten og i stedet sætter sig i en rundkreds og dyrker tantrisk yoga. Man kunne også forestille sig en jagtleder der siger: " Nå gutter, vi kan ikke dokumentere det lige nu, men jeg går ud fra, at I alle er voksne mennesker der har tingene i orden. Nu til bengæt-konkurrencen..." .

Det kommer helt an på de private arrangører hvad de vælger at gøre, det er jo stadig den enkelte våbenejers ansvar at have sine våben lovligt.
Og som djævlens advokat, så tænk på hvor meget lort man står i hvis det viser sig een ikke har et gyldigt jagttegn, og der sker noget. Så vil jeg nødig have været jagtleder og sagt god for vedkommende.

Det er en svær situation, personligt har jeg selv gemt alt ned offline, både jagttegn, tilladelser osv. Så er det altid muligt at fremvise

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 27. jul 2021, 14:04

Sierra13 skrev:
27. jul 2021, 13:59
Lassescout skrev:
LJ skrev:

Og som djævlens advokat, så tænk på hvor meget lort man står i hvis det viser sig een ikke har et gyldigt jagttegn, og der sker noget. Så vil jeg nødig have været jagtleder og sagt god for vedkommende.

Det er en svær situation, personligt har jeg selv gemt alt ned offline, både jagttegn, tilladelser osv. Så er det altid muligt at fremvise
Men det kan juridisk aldrig blive andre end jægerens problem, hvilken slags lort skulle man stå i som jagtleder ift myndighederne?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 27. jul 2021, 15:31

Bofhenator skrev:
27. jul 2021, 14:04
Sierra13 skrev:
27. jul 2021, 13:59
Lassescout skrev:
LJ skrev:

Men det kan juridisk aldrig blive andre end jægerens problem, hvilken slags lort skulle man stå i som jagtleder ift myndighederne?
Om der kan være et juridsk problem for jagtlederen, skal jeg ikke gøre mig klog på, men sikkert næppe, så længe han handler i god tro.

Men jeg vil nødig ligge ry, til at stå for et arrangement, og så kunne ende med at have sagt god for personer, som eventuelt ikke har jagttegn mv i orden.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 27. jul 2021, 21:14

Sierra13 skrev:
27. jul 2021, 15:31
...
Men jeg vil nødig ligge ry, til at stå for et arrangement, og så kunne ende med at have sagt god for personer, som eventuelt ikke har jagttegn mv i orden.
Ah, nej, naturligvis.

Jeg var slet ikke der i mine tanker, kun om det kunne give bøvl ift myndighederne.
/bofh
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 27. jul 2021, 21:41

Men for satan da, er curling børnene blevet store nok til at gå på jagt? Er det blevet normen at voksne mennesker skal kontrollere om andre voksne mennesker kan finde ud af at have jagttegn før de går på jagt?

Jeg har da et par gange været ude for, at jagtlederen siger: " lad os lige allesammen tage jagttegnet frem og vise det til sidemanden". Det er helt i orden. Men de fleste gange jeg har været på fællesjagter bliver det ikke kontrolleret, der går man ud fra at det er i orden. Når jeg mødes med andre motorcyklister kontrollerer vi heller ikke hinandens kørekort eller ansvarsforsikring, det må den enkelte sku da sørge for at have i orden.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 236 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 27. jul 2021, 23:48

Det er på ingen måde jagtlederens juridiske ansvar at tjekke noget som helst. Der kan da godt være situationer hvor det giver mening (fks en forenings eller nyjægerjagt hvor man ikke kender deltagerne). Og herre gud, hvis jeg kommer som gæst et sted hvor der bliver bedt om det, så viser jeg da mit jagttegn til min sidemand. Men det er lidt et tillidsbrud.

Det stiller sig helt anderledes på skydebanen. Her er det skydelederens ansvar at alle skyder lovligt. Jeg ville være temmelig ked af at lade en fremmed skyde uden at fremvise et jagttegn. (Off topic— hos os skal man give sit jagttegn som depositum for et gæstekort. Det virker bedre end 100 kr og det giver et automatisk check).

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 28. jul 2021, 00:01

HR skrev:
27. jul 2021, 23:48
Det er på ingen måde jagtlederens juridiske ansvar at tjekke noget som helst. Der kan da godt være situationer hvor det giver mening (fks en forenings eller nyjægerjagt hvor man ikke kender deltagerne). Og herre gud, hvis jeg kommer som gæst et sted hvor der bliver bedt om det, så viser jeg da mit jagttegn til min sidemand. Men det er lidt et tillidsbrud.

Det stiller sig helt anderledes på skydebanen. Her er det skydelederens ansvar at alle skyder lovligt. Jeg ville være temmelig ked af at lade en fremmed skyde uden at fremvise et jagttegn. (Off topic— hos os skal man give sit jagttegn som depositum for et gæstekort. Det virker bedre end 100 kr og det giver et automatisk check).

HR
ØH hvordan modtager i et digital jagttegn som depositum
når det ligger på en mands privat/firma telefon ??
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 28. jul 2021, 00:06

Lassescout skrev:
27. jul 2021, 21:41
Men for satan da, er curling børnene blevet store nok til at gå på jagt? Er det blevet normen at voksne mennesker skal kontrollere om andre voksne mennesker kan finde ud af at have jagttegn før de går på jagt?

Jeg har da et par gange været ude for, at jagtlederen siger: " lad os lige allesammen tage jagttegnet frem og vise det til sidemanden". Det er helt i orden. Men de fleste gange jeg har været på fællesjagter bliver det ikke kontrolleret, der går man ud fra at det er i orden. Når jeg mødes med andre motorcyklister kontrollerer vi heller ikke hinandens kørekort eller ansvarsforsikring, det må den enkelte sku da sørge for at have i orden.
Jeg er grundlæggende enig, men når man betaler sit jagttegn, så er man også forsikret, i et vist omfang. Det kan være rart nok, at vide at ens medjægere er forsikrede, hvis man ikke kender vedkommende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 28. jul 2021, 00:13

FBN skrev:
28. jul 2021, 00:01
HR skrev:

HR
Det er et problem der først langsomt kommer nu. Vi må så nok gå tilbage til 100kr for de der har kortet digitalt.
HR

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 28. jul 2021, 00:23

HR skrev:
28. jul 2021, 00:13
FBN skrev:
28. jul 2021, 00:01
HR skrev:

HR
Det er et problem der først langsomt kommer nu. Vi må så nok gå tilbage til 100kr for de der har kortet digitalt.
HR
Ja det vil give jer udfordringer :blink:

Jeg kender flere som mig der kun har digital
jagttegn, kørekort og sygesikring med sig og
kun bruger dankort eller mobilepay.

Okay jeg kunne så mobilepay jer 100 kr og
i kunne mobilepay mig dem tilbage = det koster
tid og jer penge.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 28. jul 2021, 15:16

Bofhenator skrev:
27. jul 2021, 21:14
Sierra13 skrev:
...
Ah, nej, naturligvis.

Jeg var slet ikke der i mine tanker, kun om det kunne give bøvl ift myndighederne.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, men på flugtskydningsbanen må man kun gå rundt uden instruktør hvis man er jæger ellers sportskytte, hvertfald som jeg er informeret på den bane jeg kommer.

Hvis der så ankommer en "jæger", som siger han har jagttegn men appen er nede, men han får lov at skyde alligevel, og der sker noget.
Så ved jeg faktisk ikke om banen eller baneansvarlig kan komme i klemme. Det kunne måske godt være et reelt problem

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 28. jul 2021, 15:22

C-X skrev:
28. jul 2021, 00:06
Lassescout skrev:
27. jul 2021, 21:41

Jeg er grundlæggende enig, men når man betaler sit jagttegn, så er man også forsikret, i et vist omfang. Det kan være rart nok, at vide at ens medjægere er forsikrede, hvis man ikke kender vedkommende.
Jeg kommer fra en branche hvor vi er better safe than sorry og ting foregår på mail fremfor telefon, alene for lettelsen af bevisbyrden.

Men uagtet om det er folk man kender og stoler på, så er det altid rart at kontrollere at forsikringen/jagttegnet er i orden.
Der kan være mange forsættelige som uforsættelige scenarier hvor en tidligere jæger eller endda en "ikke jæger" måske ikke har jagttegnet i orden.

Hvorvidt det rammer skadeslidte hvis skadeforvolder ikke er forsikret på jagt, det ved jeg desværre ikke, men det kunne da være spændende hvis nogen tilfældigvis havde været inde i sagerne :biggrin:

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 28. jul 2021, 16:38

Sierra13 skrev:
28. jul 2021, 15:16
Bofhenator skrev:
27. jul 2021, 21:14
Sierra13 skrev:
...
Ah, nej, naturligvis.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, men på flugtskydningsbanen må man kun gå rundt uden instruktør hvis man er jæger ellers sportskytte, hvertfald som jeg er informeret på den bane jeg kommer.

Hvis der så ankommer en "jæger", som siger han har jagttegn men appen er nede, men han får lov at skyde alligevel, og der sker noget.
Så ved jeg faktisk ikke om banen eller baneansvarlig kan komme i klemme. Det kunne måske godt være et reelt problem
Der er 100% sikkert et problem, for det er skydelederens ansvar at sikre at alle på banen har en gyldig tilladelse. Det kan han ikke sikre hvis appen er nede, og så kan han ikke tillade en fremmed skytte at skyde. Det er der der er forskel til en jagt. Her er det kun den enkelte jæger der har ansvar for at have sit eget shit i orden.
HR

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 28. jul 2021, 17:11

Jeg har lige prøvet at starte min jagttegn app og derefter lukke den ned, slå telefonen på flytilstand og starte appen igen.

Den kommer med en meddelelse om appen kun fungerer i offline tilstand i 14 dage, men den kommer dog op uden forbindelse overhovedet. Men det kræver man har været inde på i løbet af de sidste 14 dage.

Om den reagere anderledes inden for de 14 dage hvis der er spunk med miljøstyrrelsens servere ved jeg ikke.

(Kan forøvrigt ikke tage et screenshot af appen, det tillader den ikke)
/bofh
Hanlons razor

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 28. jul 2021, 17:15

Bofhenator skrev:
28. jul 2021, 17:11
Jeg har lige prøvet at starte min jagttegn app og derefter lukke den ned, slå telefonen på flytilstand og starte appen igen.

Den kommer med en meddelelse om appen kun fungerer i offline tilstand i 14 dage, men den kommer dog op uden forbindelse overhovedet. Men det kræver man har været inde på i løbet af de sidste 14 dage.

Om den reagere anderledes inden for de 14 dage hvis der er spunk med miljøstyrrelsens servere ved jeg ikke.

(Kan forøvrigt ikke tage et screenshot af appen, det tillader den ikke)
Hmm kan du lave screen recording?
Men så godt Netcompany, skrev noget ud om, man helst ikke så folk screenshottede deres jagttegn, da pointen var det var live opdateret i appen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 28. jul 2021, 17:32

Nej, der er sort skærm.

Men det er bare det almindelige skærmbillede, med en gul boks i bunden hvor den piver over den ikke er online.
/bofh
Hanlons razor

Besvar