Våbentilladelse - hvad kræver det?
-
- Newbie
- Interesser: Våben skydning
- Geografisk sted: Nykøbing M
Våbentilladelse - hvad kræver det?
Dette er sikker dumt spurgt men lad os nu sige at jeg rigtig gerne ville igang med at skyde en skyde klub og rigtig gerne ville skyde med en sti 2011 hvad ville dette kræve?
På forhånd tak
På forhånd tak
Senest rettet af Lycon 20. aug 2021, 13:53, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle i holdets indlæg.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle i holdets indlæg.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Re: Våbentilladelse - hvad kræver det?
Først og fremmest kræver det at du finder en skytteforening som har pistolskydning på programmet.
Så kræver det at Politiet godkender at du låner våben i denne forening (det kræver at man udfylder og indsender en såkaldt SKV6 blanket).
Når du så har været medlem af en skytteforening i 2 år, så kan du få lov til at købe en egen pistol, hvis formanden i foreningen mener det er en god ide, og Politiet ikke har noget indvende.
Så kræver det at Politiet godkender at du låner våben i denne forening (det kræver at man udfylder og indsender en såkaldt SKV6 blanket).
Når du så har været medlem af en skytteforening i 2 år, så kan du få lov til at købe en egen pistol, hvis formanden i foreningen mener det er en god ide, og Politiet ikke har noget indvende.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Bronze Member
- Interesser: dit og dat
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 11 times
2 år som medlem og aktiv skydende, så kan din formand beslutte at du kan få tilladelse til at få den hjem.
"Et stykke tid" som medlem og aktivt skydende, og din formand kan beslutte at du må indkøbe din pistol som registreres til foreningen og ligger i dens boks når ikke du bruger den.
Pistolen kan I sidste tilfælde tages med fra klubben på transporttilladelse fra dagen før til dagen efter et stævne. Eller tages til våbensmed på samme type transporttilladelse.
"Et stykke tid" som medlem og aktivt skydende, og din formand kan beslutte at du må indkøbe din pistol som registreres til foreningen og ligger i dens boks når ikke du bruger den.
Pistolen kan I sidste tilfælde tages med fra klubben på transporttilladelse fra dagen før til dagen efter et stævne. Eller tages til våbensmed på samme type transporttilladelse.
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Hvis du er i Nykøbing Mors, så kunne du starte med at kigge på Nykøbing Mors Skyttekreds: http://nykobingmskyttekreds.dk
De har i hvert fald pistol, incl. grovpistol (som sådan en STI 2011 er) på programmet.
De har i hvert fald pistol, incl. grovpistol (som sådan en STI 2011 er) på programmet.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Newbie
- Interesser: Våben skydning
- Geografisk sted: Nykøbing M
Nu skriver du “et stykke tid” hvor lang tid er det eller det er det ikke nogen klar regl om?Vels skrev: ↑20. aug 2021, 14:082 år som medlem og aktiv skydende, så kan din formand beslutte at du kan få tilladelse til at få den hjem.
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
Det er i bund og grund et våben der udstedes til foreningen hvor man så låser den inde og du så er eneste bruger og den opbevares og bruges kun i foreningen. Al transport af våbenet udenfor foreningens lokaler kræver individuelle transport tilladelse til hvert enkelt event. Tilladelsen er stadigvæk udstedt til foreningen.Danni7 skrev: ↑20. aug 2021, 15:22Nu skriver du “et stykke tid” hvor lang tid er det eller det er det ikke nogen klar regl om?Vels skrev: ↑20. aug 2021, 14:082 år som medlem og aktiv skydende, så kan din formand beslutte at du kan få tilladelse til at få den hjem.
Så du skal sagt direkte vise at du er et medlem som formanden kan stå inde for. Det er 100% individuel vurdering af formanden og der kan også være foreninger hvor de slet ikke tillader den slags.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
-
- Bronze Member
- Interesser: dit og dat
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 11 times
Det er formandens vurdering. I skytteforeninger foregår det sådan at det er en subjektiv vurdering der ligger til grund.Danni7 skrev: ↑20. aug 2021, 15:22Nu skriver du “et stykke tid” hvor lang tid er det eller det er det ikke nogen klar regl om?Vels skrev: ↑20. aug 2021, 14:082 år som medlem og aktiv skydende, så kan din formand beslutte at du kan få tilladelse til at få den hjem.
Jeg kan kun tale for den forening hvor jeg er medlem, men jeg tror det foregår sådan de fleste steder, at man ser på skyttens våbenhåndtering/sikkerhed, tilgang til skydning som helhed, samt de personlighedstræk der kommer til udtryk når man færdes i et miljø med sportsvåben.
At opnå våbenpåtegning gennem SKV er ikke en rettighed, men et privilegie der styres på baggrund af en vurdering. Det sagt, så er det hovedparten der i sidste ende får tilladelse, men jeg har set tilfælde på skytter hvor formanden ikke ville sende en ansøgning.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Nu er jeg ikke selv sportsskytte, men derfor kan man jo stadig vide noget om emnet. Et stykke tid er i min erfaring mellem seks måneder til et år, afhængig af éns engagement i klubben, våbentypen og hvem man er. Møder man kun op én gang om måneden, så får man nok ikke lov at "få sit eget våben" efter seks måneder. Hvis man ikke vil prøve andre våbentyper og lære at håndtere dem, så kan der også gå længere tid osv. Kommer man efter syv måneder og 10 skydninger, og vil have lov at købe en grovpistol til opbevaring i klubben, så man have sit forhold til formanden i orden, ellers sker det ikke.
De fleste formænd m/k vil godt lære folk at kende, inden formanden sætter sin underskrift på nogen som helst ansøgning. Hvis man udelukkende skyder for at kunne blære sig med at eje et bestemt våben, så får man det svært i en forening.
- CheesusCrust
- Bronze Member
- Interesser: Hulmaskiner
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Og nogle klubber slutter introaftenen af med at spørge hvilken pistol du vil have til at ligge der. Det er vist meget forskelligt fra klub til klub.
Det bedste råd er at melde dig ind, og prøv så alle de forskellige våben du kan komme i nærheden af. Det er ikke sikkert du ender med en 2011 i sidste ende
Det bedste råd er at melde dig ind, og prøv så alle de forskellige våben du kan komme i nærheden af. Det er ikke sikkert du ender med en 2011 i sidste ende
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Hørt! Jeg troede f.eks. at jeg skulle ha' en H&K USP, men da jeg havde prøvet at skyde med sådan en et par gange, så stod det klart at 1911 (og senere 2011) var den vej jeg havde lyst til at gå ned ad.CheesusCrust skrev: ↑20. aug 2021, 17:54Det bedste råd er at melde dig ind, og prøv så alle de forskellige våben du kan komme i nærheden af. Det er ikke sikkert du ender med en 2011 i sidste ende
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
My words exactly!Mapzter skrev: ↑20. aug 2021, 21:37Hørt! Jeg troede f.eks. at jeg skulle ha' en H&K USP, men da jeg havde prøvet at skyde med sådan en et par gange, så stod det klart at 1911 (og senere 2011) var den vej jeg havde lyst til at gå ned ad.CheesusCrust skrev: ↑20. aug 2021, 17:54Det bedste råd er at melde dig ind, og prøv så alle de forskellige våben du kan komme i nærheden af. Det er ikke sikkert du ender med en 2011 i sidste ende
Men jeg købte så rent faktisk en H&K USP, og skød med den et års tid, før jeg erkendte at den var et dårligt valg for mig.
(Og jeg tror det var min USP Mapzter skød med. Tror faktisk også han skød med min STI Edge en sæsons tid?)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jeg kan kun sekundere ideen om at prøve at skyde med så meget forskelligt som muligt før man investerer.
Jeg troede at jeg skulle have en 1911 (og købte også en i .22LR) - men endte med en CZ75 SP-01 Shadow i stedet.
Jeg troede også at jeg var til moderne rustfri revolvere (og købte en Ruger GP100) - men endte med et skab fuld af klassiske blånerede revolvere, de fleste single action
Jeg troede at jeg skulle have en 1911 (og købte også en i .22LR) - men endte med en CZ75 SP-01 Shadow i stedet.
Jeg troede også at jeg var til moderne rustfri revolvere (og købte en Ruger GP100) - men endte med et skab fuld af klassiske blånerede revolvere, de fleste single action

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Ja til begge dele, og tak for detFast Fumble skrev: ↑22. aug 2021, 20:42Men jeg købte så rent faktisk en H&K USP, og skød med den et års tid, før jeg erkendte at den var et dårligt valg for mig.
(Og jeg tror det var min USP Mapzter skød med. Tror faktisk også han skød med min STI Edge en sæsons tid?)

Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Og supplerende skal man have skudt grovpistol i mindst 6 mdr af de to år, hvis det er en grovpistol man gerne vil have.Mapzter skrev: ↑20. aug 2021, 14:05Først og fremmest kræver det at du finder en skytteforening som har pistolskydning på programmet.
I nogle klubber starter man på .22.
(I min klub er jeg indehaver af den eneste .22 pistol. Sådan er klubber så forskellige)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Jeg skulle skyde med 22lr pistoler, som helst skulle ligne et rumskib. Endte med kun at skyde 22 i revolver. Så blev det tid til 9mm, endte med at skyde 357 magt i revolver. Freud har sikkert en forklaring.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
I mine unge dage skød jeg ufatteligt meget .22 pistol, og en god del .357 magnum revolver, selvom det var noget dyrere.Refraktorius skrev: ↑8. okt 2021, 15:51Og supplerende skal man have skudt grovpistol i mindst 6 mdr af de to år, hvis det er en grovpistol man gerne vil have.
I nogle klubber starter man på .22.
(I min klub er jeg indehaver af den eneste .22 pistol. Sådan er klubber så forskellige)
Burde vist snart se om ikke jeg kan finde tid til at genoptage pistolskydningen

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Gad vide, om Danni7 har draget nytte af alle vores svar, eller om han har opgivet ævred?
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Han har ikke været på siden 21. august, men noget fik han da med

Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory