Regulerings jagt

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
S&W357Magnum
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: luftvåben&pistolskydning
Geografisk sted: Hedehusene
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Regulerings jagt

Indlæg af S&W357Magnum » 1. sep 2021, 11:39

Dav, er der nogen måde man kan se/læse om der tilladelse til jagt på duer nu,har en mistanke om der ikke er en tilladelse .vh Per😳

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 547 times
Been thanked: 633 times

Re: Regulerings jagt

Indlæg af Ras.Killing » 1. sep 2021, 11:51

S&W357Magnum skrev:
1. sep 2021, 11:39
Dav, er der nogen måde man kan se/læse om der tilladelse til jagt på duer nu,har en mistanke om der ikke er en tilladelse .vh Per😳
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål. Der er ikke en general tilladelse til regulering af ringduer nu, men du kan søge om tilladelse til regulering. Det er lodsejeren der skal søge reguleringstilladelsen, så hvis du ikke selv ejer jagten, så skal du have fat i din udlejer.

... Og så skal duerne jo selvfølgelig være til gene :blink: så muligheden for reguleringen ikke bare udnyttes, for at forlænge jagtsæonen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

S&W357Magnum
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: luftvåben&pistolskydning
Geografisk sted: Hedehusene
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af S&W357Magnum » 1. sep 2021, 11:57

Jo det er sådanne jeg også forstår det men hos en lyst gård kun med lidt kød kvæg bliver der skudt rigtig godt lige nu så hvordan kan de få tilladse ? Eller gør man bare dette ?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 1. sep 2021, 12:01

Det bør du nok spørge dem om, de kan jo have haft en god og valid begrundelse, have søgt og fået tilladelse på et forkert/falsk grundlag, eller endda, i værste fald, slet ingen tilladelse.

Mon ikke de må regulere de fugle, der æder dyrenes foder? :???:
Jeg kan ikke huske om det er sådan i Danmark, men det er det i andre lande.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. sep 2021, 12:08

Du/vi finder nok svaret i Vildtskade Bekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1006
Ringdue

§ 18. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ringdue i flok,

1) på rapsmarker i perioden 1. februar - 30. april,

2) på ærtemarker, kålmarker og i nysåede marker i perioden 1. marts - 30. april,

3) på nysåede marker i perioden 1. august - 31. august, og

4) på ikke høstede marker i perioden 1. juli - 31. august.

Stk. 2. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ringdue i perioden 1. september - 9. november i egne, hvor ringdue forvolder omfattende skade på markafgrøder.

Stk. 3. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at regulering efter stk. 2 kan ske ved anvendelse af kunstige skjul og lokkefugle.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 1. sep 2021, 12:16

Med fare for at lyde kværulerende så blander du tingene sammen. :giggle:

Enten er der tale om jagt, eller også er der tale om regulering. Begrebet reguleringsjagt findes ikke.

Disse kriterier kan du ansøge om regulering på:
"Ejer (grundejer/lodsejer) eller bruger (lejer/forpagter) af et areal. (Vælges hvis ansøgningen drejer sig om skade på landbrug, skovbrug, gartneri, eller private haver.)

Og med disse årsager:
"Hvad er årsagen til din ansøgning?
Fare for mennesker eller menneskers sundhed
Risiko for smitte af mennesker eller dyr
Beskytte flora og fauna
Hindre omfattende skader på afgrøder, husdyr, herunder vildtopdræt, skove, fiskeopdræt eller fiskeri- og andre vandområder
Forhindre alvorlig skade på ejendom forvoldt af vildt

Kun på ringdue.

Og i disse situationer:

Angiv situation her
Ringdue i flok i nysåede marker i perioden 1. august til 31. august
Ringdue i flok i rapsmarker i perioden 1. februar til 30. april
Ringdue i flok i ærtemarker, kålmarker og i nysåede marker i perioden 1.marts til 30. april
Ringdue i flok på erhvervsmæssigt drevne gartnerier, frugthaver, frugtplantager, planteskoler og marker med erhvervsmæssigproduktion af grøntsager i perioden 1.januar til 31. december
Ringdue i flok på ikke høstede marker i perioden 1. juli til 31. august
Ringdue i perioden 1. september - 9. November i egne, hvor ringdue forvolder omfattende skader på markafgrøder
Ringdue i andre situationer i perioden 1. januar til 31. december

Alle disse informationer kan du finde hvis du går ind og laver en ansøgning på virk.dk (uden at gennemføre den, naturligvis)

Peter
EDIT: Slået på målstregen af C-X

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 1. sep 2021, 12:16

S&W357Magnum skrev:
1. sep 2021, 11:57
Jo det er sådanne jeg også forstår det men hos en lyst gård kun med lidt kød kvæg bliver der skudt rigtig godt lige nu så hvordan kan de få tilladse ? Eller gør man bare dette ?
Det kan de hvis de har søgt den.

Mit indtryk er, at de tilladelser er ret nemme at få, deraf min kommentar om ikke at søge dem uden grund.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 1. sep 2021, 12:30

S&W357Magnum skrev:
Man skyder bestemt ikke bare duer eller andre fugle udenfor jagtsæsonen.

Men hvis det du mener er om man "bare" kan søge om reguleringstilladelsen så er det besvaret andre steder i tråden.

Om DU kan se om naboen har søgt og fået en reguleringstilladelse, det ved jeg til gengæld ikke.

Peter

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 1. sep 2021, 12:33

PSindrup skrev:
1. sep 2021, 12:30
S&W357Magnum skrev:
Man skyder bestemt ikke bare duer eller andre fugle udenfor jagtsæsonen.

Men hvis det du mener er om man "bare" kan søge om reguleringstilladelsen så er det besvaret andre steder i tråden.

Om DU kan se om naboen har søgt og fået en reguleringstilladelse, det ved jeg til gengæld ikke.

Peter
Det tror jeg ikke at han kan.

Han kan vel kontakte MST, hvis han har mistanke om at det ikke er efter bogen, men jeg tænker ikke at MST udlevere nogen oplysninger.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. sep 2021, 13:57

Og i så fald ryger dét naboskab. Spørg naboen ad, det kan der vel næppe ske noget ved?

Regulering er også jagt, har formanden for DJF vist udtalt, og bruger man lokkere for at regulere, vil jeg nu også kalde det en jagtform :razz:

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 62 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af RasKrog » 1. sep 2021, 14:21

C-X skrev:
1. sep 2021, 13:57
Og i så fald ryger dét naboskab. Spørg naboen ad, det kan der vel næppe ske noget ved?

Regulering er også jagt, har formanden for DJF vist udtalt, og bruger man lokkere for at regulere, vil jeg nu også kalde det en jagtform :razz:
Uanset navnet på udøvelsen, så er det en spændende aktivitet.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. sep 2021, 14:25

Jeg er helt enig og derfor mener jeg også at vi skal betragte det som jagt, og derved benytte vores gode etik i forbindelse med regulering.
Dog skal vi ikke, som DJF desværre synes at mene, acceptere at jagten afvikles og omlægges til ren regulering, således vi ender med at miste alle vores rettigheder. For jagtret er en rettighed, modsat jagttegn.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 62 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af RasKrog » 1. sep 2021, 15:45

C-X skrev:
1. sep 2021, 14:25
Jeg er helt enig og derfor mener jeg også at vi skal betragte det som jagt, og derved benytte vores gode etik i forbindelse med regulering.
Dog skal vi ikke, som DJF desværre synes at mene, acceptere at jagten afvikles og omlægges til ren regulering, således vi ender med at miste alle vores rettigheder. For jagtret er en rettighed, modsat jagttegn.
Hørt, jagttegnet er nemlig ikke en rettighed, men en fortjeneste.

Vi skal værne om jagten, da vi på ingen måde kan tage den for givet, snare tværtimod - beklageligvis.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 2. sep 2021, 16:10

S&W357Magnum skrev:
Jeg har snakket med vores (også din) lokale vildtkonsulent, og han fortæller at HAN kan se om en nabo har en reguleringstilladelse eller ej.

Du kan ikke få det oplyst men han kan kikke på sagen ...

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 2. sep 2021, 16:12

Ras.Killing skrev:
1. sep 2021, 11:51
S&W357Magnum skrev:
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål. Der er ikke en general tilladelse til regulering af ringduer nu, men du kan søge om tilladelse til regulering. Det er lodsejeren der skal søge reguleringstilladelsen, så hvis du ikke selv ejer jagten, så skal du have fat i din udlejer.

... Og så skal duerne jo selvfølgelig være til gene :blink: så muligheden for reguleringen ikke bare udnyttes, for at forlænge jagtsæonen.
Vildtkonsulenten oplyste at efter 1/9 er det nok at duerne "kommer i flok" for at få en reguleringstilladelse.

Peter

Besvar