Køb af lyddæmper i udlandet (Syd Afrika)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Soeby
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Midtjylland

Køb af lyddæmper i udlandet (Syd Afrika)

Indlæg af Soeby » 5. sep 2021, 07:55

Hej

Jeg er blevet lidt vild med en Warbird lyddæmper (https://www.axisprecisionworx.com/product-page/warbird) men hvordan er det nu lige. Kan den købes frit? Eksport- import tilladelse. Lyddæmpere er ikke underlagt tilladelse i Syd Afrika. Der kommer vel told og moms men kan der forventes andre overraskeler?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Re: Køb af lyddæmper i udlandet (Syd Afrika)

Indlæg af Lassescout » 5. sep 2021, 09:22

Hvis du tjekker Våbenloven §1, Stk. 1 nr. 9 kan du se, at det stadig er forbudt at importere en lyddæmper uden tilladelse. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1736

Så du skal søge om en importtilladelse til lyddæmper via selvbetjeningsfunktionen hos politiet. Tilladelsen er gratis. Jeg ved ikke om RSA skal udstede en eksporttilladelse, men det må du kommunikere med sælger om. Det skal de sikkert ikke, hvis dæmpere ikke er reguleret i deres våbenlovgivning.

Jeg har i foråret importeret et par magasiner fra Tyskland på en lignende importtilladelse. Det gik nemt og forbavsende hurtigt. Jeg sendte sælgeren en mail med kopi af min importtilladelse og bad ham printe den og lægge den i pakken. Jeg tænkte at det ville spare en del besvær hvis pakken skulle blive kontrolleret undervejs. Når du får tilladelsen fra politiet er der også en engelsk oversættelse af tilladelsesteksten vedlagt. Det er en fin service. Tilladelsen kommer i din e-boks, så du skal ikke vente på Pest-Nord.

Det er klart at når jeg køber fra et EU land skal jeg kun betale prisen plus fragt. Du skal lægge et fortoldningsgebyr oveni og så lidt afgifter som jeg ikke har helt styr på, det må du lige google.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 5. sep 2021, 09:37

Jeg har handlet 6 gange med Sydafrika, de plejer at ville have forsikring på pakker, da de får stjålet en hel del, og efter hvad handleren sagde, det er meget almindeligt at 40% aldrig kommer frem, jeg købte 6 gange og 2 gange kom de ikke, jeg fik godt nok refunderet beløbet, men det er nederen, og forsikringen var ikke billig, så undersøg det nøje inden du bestiller.

:razz: :razz:

Soeby
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Soeby » 5. sep 2021, 14:04

Ok, rigtig mange tak for svar…

Jeg tror bare jeg lader den ligge her så. Har jo også to dæmpere i forvejen. Så må de klare det for nu

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 5. sep 2021, 20:07

Hvis man får sådan en dæmper skruet på i SA tror jeg ikke der vil være nogen der et øjenbryn. Men så skal du derned selvfølgelig….men så tag en jagttur når du alligevel er dernede.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 6. sep 2021, 09:20

Rigbymauser skrev:
5. sep 2021, 20:07
Hvis man får sådan en dæmper skruet på i SA tror jeg ikke der vil være nogen der et øjenbryn. Men så skal du derned selvfølgelig….men så tag en jagttur når du alligevel er dernede.
Bortset fra at det vil være en klokkeklar overtrædelse af den danske våbenlov at indføre den i Danmark, bagefter, uden en gyldig importtilladelse.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt & sportsskydning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlæg af Jeppe A H » 6. sep 2021, 09:31

Agamemnon skrev:
6. sep 2021, 09:20
Rigbymauser skrev:
5. sep 2021, 20:07
Bortset fra at det vil være en klokkeklar overtrædelse af den danske våbenlov at indføre den i Danmark, bagefter, uden en gyldig importtilladelse.
Det ville helt klart være en overtrædelse af den danske lov, MEN... Hvordan ville nogen kunne vide, om du har købt lyddæmperen I Danmark, og så selv taget den med til SA, for naturligvis at bringe den tilbage til DK igen når din jagtrejse er ovre? :what: Mange gør jo lige præcis dette, når de tager på jagt i Sverige.
Ikke fordi jeg kan anbefale at tage chancen, søg dog bare en importtilladelse, den er jo gratis

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 6. sep 2021, 10:17

Jeppe A H skrev:
6. sep 2021, 09:31
Hvordan ville nogen kunne vide, om du har købt lyddæmperen I Danmark, og så selv taget den med til SA, for naturligvis at bringe den tilbage til DK igen når din jagtrejse er ovre?
Dét ville "nogen" da sikkert heller ikke kunne.

Dén omstændighed gør bare ikke usandheden mindre usand eller handlingen mindre strafbar.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 6. sep 2021, 10:36

De ser spændende ud, de dæmpere, men da bare den korte udgave er tungere end en ASE Utra SL5i, og den sikkert ender med at blive dyrere, så virker det mindre fristende. Ellers ku' jeg godt.

Mht, lovlig import, så giver det nul mening, at risikere en hel masse, for så lidt. Der er heller intet økonomisk incitament for at hente den, med mindre man alligevel skal derned, og så skal man i forvejen have styr på en masse papirer, og en importtilladelse bør være den mindste hindring.
Senest rettet af C-X 6. sep 2021, 10:39, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 6. sep 2021, 10:38

Man kan få et meget lignende design lavet af A-TEC i form af deres PRS-dæmper.

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt & sportsskydning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlæg af Jeppe A H » 6. sep 2021, 11:18

Agamemnon skrev:
6. sep 2021, 10:17
Jeppe A H skrev:
6. sep 2021, 09:31
Hvordan ville nogen kunne vide, om du har købt lyddæmperen I Danmark, og så selv taget den med til SA, for naturligvis at bringe den tilbage til DK igen når din jagtrejse er ovre?
Dét ville "nogen" da sikkert heller ikke kunne.

Dén omstændighed gør bare ikke usandheden mindre usand eller handlingen mindre strafbar.
Helt enig. Dog kan jeg godt være lidt bekymret... For hvad sker der, hvis jeg pludselig bliver taget ved grænsen fra Sverige, og ikke har en særskilt tilladelse til min lyddæmper, ej heller kan dokumentere at dæmperen er købt i DK? Kan jeg så blive dømt for ulovlig import af en våben-del? Føler jeg maler fanden på væggen, men efter alle de fine historier som er på NVF, kan jeg ikke gøre andet end at være bekymret...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 6. sep 2021, 12:19

Hvis du bliver udspurgt af dansk politi ved grænsen om ophavet til din dæmper, så er du i større problemer end end dét.

Besvar