Vandelmesse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Vandelmesse

Indlæg af Flugteren » 21. sep 2021, 16:38

Ølgaard skrev:
21. sep 2021, 14:07

Det var forventet fra min side, jeg gjorde opmærksom på stramninger for år tilbage, lavede også indlæg på bla. VHS forum, som ikke gav resultat med tilbagemeldinger, det skulle jo ellers være samleres talerør til JM og Politi, men jeg kan sku ikke se de har gjort noget, ret mig hvis jeg tager fejl :blink:

Min bekendt i JM fortalte mig dengang om forskellige tiltag, (mener jeg lavede et indlæg her også) og som han sagde det bliver salamimetoden, når der så bliver spurgt fra forskellige sider, kan vi ikke oplyse noget før det er der.
Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor der er så stor politisk modstand mod skydevåben i lovlig besiddelse? Man ved jo udemærket godt, selv i toppen af JM/Rigspolitiet og hos de enkelte partier, at vandelsgodkendte borgere med lovligt ejede våben ikke er noget problem. Vi har et godt system, hvor man enten 1) skal bestå gennemgå kurser, bestå prøver og blive vandelsgodkendt, eller 2) kunne være aktivt medlem af en skytteforening, virke som en nogenlunde normal person og blive vandelsgokendt, for at kunne eje våben og ammunition i Danmark.

Det er vel de færreste med dårlige hensigter, som gider at gennemgå alt dette, når de kunne nøjes med at købe våben på det sorte marked, importeret fra resten af Europa til Danmark.

Med hensyn til at indskrænke antallet af våben, hvad gør dette helt præcist godt for? Det er jo ikke sådan, at man kan bruge mere end ét våben af gangen.

Og det kan ikke være fordi, at man er bange for, at privatejede våben misbruges, for så skulle man tage fat i, at det lykkedes en ansat i Forsvaret at tage en 9mm pistol med hjem og dræbe sin ekskærestes nye kæreste i 2019. https://sn.dk/Alleroed-Nyt/Drabsvaaben- ... kel/947114. Et forbud mod privatejede pistoler ville ikke have forhindret ovenstående sag.

Eller at det lykkedes terroristen fra Krudttønden at anskaffe sig en M/95 fra Forsvaret og begå terror i København. Igen ville selv et totalforbud mod våben ikke have virket.

Hvorfor ønsker man gang på gang at fjerne privilegier fra lovlydige, fornuftige samfundsborgere, når der ikke engang er et verserende problem?

Jeg ville ønske, man kunne sætte sig ned med en øl og spørge de forskellige ministre/ordførere/politiske ledere om årsagen til modstanden. Sådan helt en "nå, det var en dejlig middag, kan jeg ikke lige spørge dig om noget?"-samtale. :razz:

LHL
Gold Member
Gold Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af LHL » 21. sep 2021, 19:50

Det kunne også være på sin plads med en offentliggjort undersøgelse af hvor de våben der bliver brugt i kriminalitet kommer fra.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 21. sep 2021, 20:03

LHL skrev:
21. sep 2021, 19:50
Det kunne også være på sin plads med en offentliggjort undersøgelse af hvor de våben der bliver brugt i kriminalitet kommer fra.
Det er ikke svært at sige. Slovakiet er et af de lande, der kommer frem, fordi de tidligere har haft en lidt afslappet tilgang til det med at deaktivere våben. Derefter er det de traditionelle østbloklande, hvor der stadig forefindes lader, haller og opbevaringslagre med Soviet-våben fra før Jerntæppets fald, og så er der smuglervåben fra f.eks. Afrika, som kommer til Europa via Gibraltar. Til sidst er der stjålne våben, men de er som regel mindre interessante, fordi langt de fleste af dem er registrerede og "varme", og de er som oftest opbevaret således, at det ikke er besværet værd.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 22. sep 2021, 07:03

Flugteren skrev:
21. sep 2021, 16:38
Hvorfor ønsker man gang på gang at fjerne privilegier fra lovlydige, fornuftige samfundsborgere, når der ikke engang er et verserende problem?

Jeg ville ønske, man kunne sætte sig ned med en øl og spørge de forskellige ministre/ordførere/politiske ledere om årsagen til modstanden. Sådan helt en "nå, det var en dejlig middag, kan jeg ikke lige spørge dig om noget?"-samtale. :razz:
Hvis du spørger mig, så er det fordi de folkevalgte ser det som statens opgave at administrere borgerne frem for at servicere dem.
Så folk skal standardiseres og monitoreres for at lette administrationen. Og alle skarpe genstande gemmes væk, så folk kan sidde pænt stille uden at komme til skade for det kunne jo være pinligt for de ansvarlige administratorer.

Våben giver ingen fordel for staten, har ikke en speciel effektiv lobbygruppe og bliver især omtalt når de misbruges.
Det er et sort får der stikker ud i havet af velfriserede nyvaskede hvide får.
Man kan måske ikke direkte vippe fåret ud af flokken, men man kan stille og roligt dække det til med papirarbejde og begrænsninger til det ikke selv gider længere.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 22. sep 2021, 07:45

"Det er med stor beklagelse, at vi i fredags har modtaget en telefoniske besked fra politiet om, at der på Våben- og Militariamessen ikke må omsættes våben, der kræver samlertilladelse. Begrundelsen for dette tiltag er et nyt direktiv fra Justitsministeriet. Messen vil derfor blive afholdt som en militariamesse – uden samlervåben – og alle udstillere deltager på disse præmisser.

Gæster må på messen af samme grund heller ikke medbringe samlervåben til vurdering på messen.

Der er sat en advokat på sagen, og han tager kontakt til Justitsministeriet i morgen mandag, og vi håber på en afklaring inden messen. Kommer der nyt i sagen vil det blive meddelt ud hurtigst muligt.

Med venlig hilsen Erik Andersen, Våben- & Militariamessen i Vandel."
Hvis jeg havde noget som helst med den messe at gøre, ville jeg overfor politiet insisterer på om at få denne meddelelse på skrift.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 22. sep 2021, 07:50

LHL skrev:
Jeg er ret sikker på at en sådan undersøgelse forefindes, og jeg er også næsten sikker på at den har været omtalt og vist her på NVF

En fin artikel til at blive klogere af

https://www.altinget.dk/miljoe/artikel/ ... et-problem

Peter

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 22. sep 2021, 08:12

PSindrup skrev:
22. sep 2021, 07:50
LHL skrev:
Jeg er ret sikker på at en sådan undersøgelse forefindes, og jeg er også næsten sikker på at den har været omtalt og vist her på NVF

Peter
Jeg mener eller at vi netop er nået frem til den modsatte konklusion flere gange?
At politiet ikke registrere konfiskerede våben på en måde der gør det muligt at spore deres oprindelse, men i stedet basere deres udtalelser på mavefornemmelser?

Hvilket der efter min mening ikke er nogen undskyldning for her i 2021, om de så ikke har andet end et fritekstfelt at gøre godt med så kan man stadigvæk godt have en standard for entydig registrering.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 22. sep 2021, 08:32

ReneKJ skrev:
22. sep 2021, 08:12
PSindrup skrev:
22. sep 2021, 07:50
LHL skrev:

Peter
Jeg mener eller at vi netop er nået frem til den modsatte konklusion flere gange?
At politiet ikke registrere konfiskerede våben på en måde der gør det muligt at spore deres oprindelse, men i stedet basere deres udtalelser på mavefornemmelser?

Hvilket der efter min mening ikke er nogen undskyldning for her i 2021, om de så ikke har andet end et fritekstfelt at gøre godt med så kan man stadigvæk godt have en standard for entydig registrering.
Jeg kan sagtens huske forkert. :oops:
Men emnet har været oppe at vende flere gange.

Artiklen jeg linker til er dog fin til at blive lidt klogere af.

Peter

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 22. sep 2021, 08:43

Politiets næststørste blålys, Kim Kliver, har flere gange udtalt, at kriminalitet begået med skydevåben, sker med våben fra sportsskytter og jægere. Når der så er efterspurgt dokumentation, har man aldrig kunnet fremdrage tal, der underbygger hans påstand :wall:
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 22. sep 2021, 08:44

Caspian1911 skrev:
22. sep 2021, 08:43
Politiets næststørste blålys, Kim Kliver, har flere gange udtalt, at kriminalitet begået med skydevåben, sker med våben fra sportsskytter og jægere. Når der så er efterspurgt dokumentation, har man aldrig kunnet fremdrage tal, der underbygger hans påstand :wall:
Hvem er det største? :giggle:

Peter

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 22. sep 2021, 08:53

Kom lige ihu at da jeg i starten af nullerne arbejdede på den lokale station, og havde min daglige gang i våbenafd. da man jo altid er nysgerrig.

Reg. af konfiskerede våben var BOB BOB, der var ikke skelet til typer, luftpistoler/geværer var ulovlige våben de var jo konfiskeret, sågar gamle forladere blev skrevet som farlige skydevåben, da jeg så 4 gamle beduingeværer som i mine øjne er ren souvenir, sagde jeg det er sku da ikke farlige våben, svarede han, vi skal reg. alle våben som kommer ind her som farlige våben, alle skydevåben for sig, blankvåben for sig, det er jo også nemmere. :biggrin:

Så hvis statistikker er lavet efter disse tiltag så kan jeg da godt forstå vi er på skideren, undskyld det franske. :oops:

:razz: :razz:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 22. sep 2021, 11:07

Se det i øjene mein lieber waffen und jagdgenosse…..man ønsker fra statens side at kvæle det de sidste våbenkultur i dk piece by peice. Og sikkert er det måske kun ganske få magtpersoner som sidder og afgøre lovområdet. Det behøves ikke være et stort enig folketing. Politikerne som udgangspunkt nikker altid “ja” hvis en rigspolitichef forslår stramninger på våben og vil som udgangspunkt ikke stille spørgsmål til om det også virker. Jeg tror bare der ligger et universel narravtiv hos lovgiverne og statsmagten at man naivt tror på en verdensfred hvis der ingen våben var. Bare alene ordet “våben” falder negtivt på de flestes tunger og dem der har interesse for dette må jo være afsporet eller dysfunktionelle. Måske er det også en bestemt mennesketype som staten ønsker at få udfaset(NWO) eller reduceret mulighederne for?..

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 22. sep 2021, 11:23

Ølgaard skrev:
22. sep 2021, 08:53
Kom lige ihu at da jeg i starten af nullerne arbejdede på den lokale station, og havde min daglige gang i våbenafd. da man jo altid er nysgerrig.

Reg. af konfiskerede våben var BOB BOB, der var ikke skelet til typer, luftpistoler/geværer var ulovlige våben de var jo konfiskeret, sågar gamle forladere blev skrevet som farlige skydevåben, da jeg så 4 gamle beduingeværer som i mine øjne er ren souvenir, sagde jeg det er sku da ikke farlige våben, svarede han, vi skal reg. alle våben som kommer ind her som farlige våben, alle skydevåben for sig, blankvåben for sig, det er jo også nemmere. :biggrin:

Så hvis statistikker er lavet efter disse tiltag så kan jeg da godt forstå vi er på skideren, undskyld det franske. :oops:

De fleste statistikker der kommer fra statsmagten er politiske manipuleret. Man ønsker af præge befolkning(lemmingerne) i en bestemt retning.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 22. sep 2021, 11:26

Rigbymauser skrev:
22. sep 2021, 11:23
Ølgaard skrev:
22. sep 2021, 08:53

De fleste statistikker der kommer fra statsmagten er politiske manipuleret. Man ønsker af præge befolkning(lemmingerne) i en bestemt retning.
Hvor har du fået den idé fra? :???:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. sep 2021, 11:30

Peter, læs lige Ølgaards indlæg i det citerede. Så kan du kalde det en fornemmelse :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 22. sep 2021, 11:46

C-X skrev:
22. sep 2021, 11:30
Peter, læs lige Ølgaards indlæg i det citerede. Så kan du kalde det en fornemmelse :blink:
Når Rigbymauser skriver "de fleste statistikker fra statsmagten" reagerer jeg altså, på trods af en enkelt førstehåndsoplevelse.

Peter

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 22. sep 2021, 12:17

PSindrup skrev:
22. sep 2021, 11:46
C-X skrev:
Når Rigbymauser skriver "de fleste statistikker fra statsmagten" reagerer jeg altså, på trods af en enkelt førstehåndsoplevelse.

Peter
En bruger herinde gravede dybt i Papes bandepakke (som også begrænser dig Peter) og kom frem til at tallene for hvor mange lovlige våben, der blev brugt i kriminalitet, var en mavefornemmelse på kontoret.

Andre stramninger:

1) Du må nu ikke længere holdet et våben i hånden på messer. Er du klar over hvor mange det berører, bare økonomisk set?
2) Nu må du kun prøveskyde 3 gange i en forening. Var der ingen af de pistoler som du gerne ville prøve ledige de dage? Bare ærgerligt, nu må du vente på PAC og andre "optimeringer".
3) Vi skal af med de der farlige AR15 skydere, så nu må du ikke længere have dem. Resultat? Folk køber nu AR10, som faktisk er bedre til at dræbe med.
...

Der sidder nogen på høje stole, som gerne vil lave deres eget arbejde nemmere ved at tage våben, sportsgrene og underholdning fra dig. Vi er ovre i at de ikke længere arbejder for borgernes sikkerhed, men deres egen nemheds skyld.

Vi mangler stadig beviser på at legalt ejede våben udgør et problem man bør lovgive sig ud af.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 22. sep 2021, 12:40

Krung skrev:
22. sep 2021, 12:17
PSindrup skrev:
22. sep 2021, 11:46
C-X skrev:

Peter
En bruger herinde gravede dybt i Papes bandepakke (som også begrænser dig Peter) og kom frem til at tallene for hvor mange lovlige våben, der blev brugt i kriminalitet, var en mavefornemmelse på kontoret.

Andre stramninger:

1) Du må nu ikke længere holdet et våben i hånden på messer. Er du klar over hvor mange det berører, bare økonomisk set?
2) Nu må du kun prøveskyde 3 gange i en forening. Var der ingen af de pistoler som du gerne ville prøve ledige de dage? Bare ærgerligt, nu må du vente på PAC og andre "optimeringer".
3) Vi skal af med de der farlige AR15 skydere, så nu må du ikke længere have dem. Resultat? Folk køber nu AR10, som faktisk er bedre til at dræbe med.
...

Der sidder nogen på høje stole, som gerne vil lave deres eget arbejde nemmere ved at tage våben, sportsgrene og underholdning fra dig. Vi er ovre i at de ikke længere arbejder for borgernes sikkerhed, men deres egen nemheds skyld.

Vi mangler stadig beviser på at legalt ejede våben udgør et problem man bør lovgive sig ud af.
Det er nu 5 gange du må prøveskyde, før du skal have søgt SKV6, det er med 3 gange er typisk noget man har som en regel i klubberne, så folk får meldt sig ind.

Det med at du bare skal have søgt SKV6, har jeg fra Alice B, DGI SKV kontor.

Så nogle stramme regler kommer altså fra klubberne selv.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 22. sep 2021, 14:17

Greyberd63 skrev:
22. sep 2021, 12:40
Krung skrev:
22. sep 2021, 12:17
Det er nu 5 gange du må prøveskyde, før du skal have søgt SKV6, det er med 3 gange er typisk noget man har som en regel i klubberne, så folk får meldt sig ind.

Det med at du bare skal have søgt SKV6, har jeg fra Alice B, DGI SKV kontor.

Så nogle stramme regler kommer altså fra klubberne selv.
Det må jeg give dig ret i. Jeg har ikke fundet et officielt sted, der skriver andet end 5. Specielt: Alle websider Alice er ansvarlig for, ser ud til at nævne 5.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Kar 98 » 26. sep 2021, 20:35

Hvordan gik messen ? Var der noget at kigge på eller to tomme haller ?
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af Slettes2 » 27. sep 2021, 06:05

Jeg synes da bestemt at der var fornuftigt .med sager at kigge på, og der var ikke tomme haller, men klart at de tilladelseskrævende effekter manglede.

Snakken gik også livligt om de nyindførte restriktioner. Der var bred enighed om det vanvittige i bestemmelsen.

Men sådan er det når man placerer sit demokrati i hænderne på socialister. Så vil man opleve ens frihed stikke af om kap med ens penge :thumbdown:

Besvar