Jeg sagde ikke de blev værdiløse, jeg sagde de blev usælgelige.Morten87 skrev:Præcis for alle der bliver boende efter 1/1-2016 er de vel stadig en del værdCorysan skrev:Næ ikke hvis du ikke flytter, så har de vel altid stået der - også dem du køber efter nytårFast Fumble skrev:
OG skafor Blå skabe er fra og med nytår helt usælgelige!
Ændring af godkendelsen på våbenskabe fra 2016
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Re: Ændring af godkendelsen på våbenskabe fra 2016
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Hvad koster et skab der er forsikringsgodkendt efter 1. januar 2016 hvis man skal have noget i størrelse med Skyttebutiks G10 skab?
http://skyttebutik.dk/product.asp?product=238
Kan se de har nogen lidt større til i runde tal 10.000 :/
http://skyttebutik.dk/product.asp?product=238
Kan se de har nogen lidt større til i runde tal 10.000 :/
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
- Morten87
- Silver Member
- Interesser: Teknik og jagt
- Has thanked: 1 time
Nu er jeg desværre en af dem der skal flytte efter nytår men ellers ville jeg da gerne købe et større skab eller et ekstra, hvis jeg "kun" havde et 5", er der sikkert også en masse andre der bliver hvor de er, der villeFast Fumble skrev:Jeg sagde ikke de blev værdiløse, jeg sagde de blev usælgelige.Morten87 skrev:Præcis for alle der bliver boende efter 1/1-2016 er de vel stadig en del værdCorysan skrev:Næ ikke hvis du ikke flytter, så har de vel altid stået der - også dem du køber efter nytårFast Fumble skrev:
OG skafor Blå skabe er fra og med nytår helt usælgelige!

Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Jeg syntes at når "Skafor Blå"-skabene bliver stort set usælgelige efter 1.1.'16, så bliver det bare endnu mere attraktivt at indrette et "Skafor Blå"/"EN 1143-1"-boksrum... og så fylde endevæggen med billige Skafor Blå skabe.
Så har man pludselig et sikringsniveau der langt overstiger behovet/kravet i mange år frem. :)
Jeg er spændt på at se hvad der så sker med de amerikansk-producerede "Remington"-skabe som man ser rundt omkring - som dårligt nok er Skafor Blå-certificerede, men ryger ind under "...eller tilsvarende".
De må jo også falde i samme ombæring, og vi vil nok slet ikke se den slags i fremtiden.?!?
Har selv kigget lidt på boksrum, og hvad kravene er - og hvad det formodentlig vil koste at etablere i kælderen af et hus. :) Syntes ikke prisen er afskrækkende overhovedet - og skulle der endelig komme 5 store skabe side om side til også, så ville det kun understrege at drømmen om et walk-in våbenrum er gået i opfyldelse :)
I'm crazy - I know.
Så har man pludselig et sikringsniveau der langt overstiger behovet/kravet i mange år frem. :)
Jeg er spændt på at se hvad der så sker med de amerikansk-producerede "Remington"-skabe som man ser rundt omkring - som dårligt nok er Skafor Blå-certificerede, men ryger ind under "...eller tilsvarende".
De må jo også falde i samme ombæring, og vi vil nok slet ikke se den slags i fremtiden.?!?
Har selv kigget lidt på boksrum, og hvad kravene er - og hvad det formodentlig vil koste at etablere i kælderen af et hus. :) Syntes ikke prisen er afskrækkende overhovedet - og skulle der endelig komme 5 store skabe side om side til også, så ville det kun understrege at drømmen om et walk-in våbenrum er gået i opfyldelse :)
I'm crazy - I know.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg kan se at der står at skabet skal være lovligt på installationstidspunktet.
Betyder det at jeg f.eks. ikke kan købe et skab nu og montere det efter nytår?
Eller flytte det til et nyt sted i huset, det er vel også installation?
Eller for at gå helt ud i ekstremerne, pille et skab ned for at male og så montere det igen det samme sted?
I praksis kan de jo næppe se hvor mange gange skabet har været flyttet, så længe jeg har en kvittering fra i år og har boet i huset siden skabet blev købt. Men det ville da være rart med lidt mere brugervenlige regler, så man ikke senere kan blive nægtet erstatning på grund af en eller anden spidsfindighed.
Siden de ikke vil godkende flytning af et gammelt skab til et nyt hus må det vel betyde at købstidspunktet ikke er det væsentligste.ved køb og installering af våbenskab fra 1. januar 2016 vil man ikke være forsikringsmæssigt dækket, hvis våbenskabet er af typen Skafor blå.
Betyder det at jeg f.eks. ikke kan købe et skab nu og montere det efter nytår?
Eller flytte det til et nyt sted i huset, det er vel også installation?
Eller for at gå helt ud i ekstremerne, pille et skab ned for at male og så montere det igen det samme sted?
I praksis kan de jo næppe se hvor mange gange skabet har været flyttet, så længe jeg har en kvittering fra i år og har boet i huset siden skabet blev købt. Men det ville da være rart med lidt mere brugervenlige regler, så man ikke senere kan blive nægtet erstatning på grund af en eller anden spidsfindighed.
-
- Silver Member
- Interesser: Hagljagt og PCP.
- Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
- Been thanked: 3 times
Ændring af godkendelsen på våbenskabe fra 2016
Jeg har spurgt alm brand hvad de siger til at jeg overtager et hus næste år hvor der er et våbenskab installeret fra 2013.
De skrev at de kun kan henvise til F og P.
Jeg svarede at de har en opgave i at tage stilling til mit sprøgsmål da det nu er hos dem jeg har tegnet indbo.
Så må jeg lige vente en dags tid på svar igen...
De skrev at de kun kan henvise til F og P.
Jeg svarede at de har en opgave i at tage stilling til mit sprøgsmål da det nu er hos dem jeg har tegnet indbo.
Så må jeg lige vente en dags tid på svar igen...
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Det er ikke længere så crazy igen, når man ser på prisforskellen mellem et rum og et behov for et par nye skabe. Slippet er pludselig blevet markant mindre.HappyNanoq skrev:Jeg syntes at når "Skafor Blå"-skabene bliver stort set usælgelige efter 1.1.'16, så bliver det bare endnu mere attraktivt at indrette et "Skafor Blå"/"EN 1143-1"-boksrum... og så fylde endevæggen med billige Skafor Blå skabe.
I'm crazy - I know.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Nu fik jeg så svar fra Koncernjura hos FDM Forsikring..
Jeg er lidt skræmt over deres niveau af persondatabeskyttelse..
Jeg er lidt skræmt over deres niveau af persondatabeskyttelse..
- Vedhæftede filer
-
- fdmforsikring.jpg (91.32 KiB) Vist 6619 gange
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Det er netop det - så hellere springe på et egentligt sikringsrum, og hvis "Skafor Blå"-skabene pludselig dumpes i pris, så kunne det da være fedt at sætte X antal af dem i rummet også, som en ekstra sikring.C-X skrev: Det er ikke længere så crazy igen, når man ser på prisforskellen mellem et rum og et behov for et par nye skabe. Slippet er pludselig blevet markant mindre.
Det vil jo så dels være :
-et sikringsrum til våben
-perfekt rum til opbevaring/opsættelse af alarmcentral hvis man har det, så centralen får arbejdsro til at sende alarmer, hvis man bare har en central der kontakter familiens egne mobiltelefoner.
-optage-enhed for videoovervågning
-placering af NAS-server
-placering af øvrige værdier under ferie m.v.
-"Mande-rum"/"Trofæ-rum", hvilket heller ikke er at foragte (for det skal da gerne holdes fugtfrit, så elektronikken ikke påvirkes! - sorry, wife, no drying clothes here - stay the heck out).
Hehe.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg talte lige med en forsikringsmand i går, og spurgte ind til våbenopbevaring. Han sagde, at for dem er våben almindeligt bohave, og de stillede ingen krav til opbevaringen, så min eneste forpligtelse desangående var overfor lovgivning/politi. Han sagde dog også, at hvis det var meget dyre våben jeg havde, ville det være en god idé at filme dem og lægge billederne i "skyen" hos dem, af hensyn til dokumentation hvis nu huset skulle brænde ned til grunden.
Da det ikke er specielt dyre våben jeg har, men almindelige standardvarer, bliver det nok ikke nødvendigt.
Da det ikke er specielt dyre våben jeg har, men almindelige standardvarer, bliver det nok ikke nødvendigt.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Silver Member
Hvilket selvskab bruger du?Lassescout skrev:Jeg talte lige med en forsikringsmand i går, og spurgte ind til våbenopbevaring. Han sagde, at for dem er våben almindeligt bohave, og de stillede ingen krav til opbevaringen, så min eneste forpligtelse desangående var overfor lovgivning/politi. Han sagde dog også, at hvis det var meget dyre våben jeg havde, ville det være en god idé at filme dem og lægge billederne i "skyen" hos dem, af hensyn til dokumentation hvis nu huset skulle brænde ned til grunden.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Ham her var fra Bauta, men lige nu bruger jeg TopDanmark
Hilsen Lasse.
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 20 times
De fleste forbund er gået ind i sagen om at få det lavet om med skabe igen.
http://www.dgi.dk/skydning/skydning/art ... anuar-2016
http://www.dgi.dk/skydning/skydning/art ... anuar-2016
- L-Load
- Bronze Member
- Interesser: Skydevåben, WW2
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Jeg fik endeligt taget mig sammen til at skrive en mail til mit forsikringsselskab (ALKA) og spørge om problemet. Efter et par dage fik jeg en mail fra en intern rådgiver i deres back office, hvad det så end måtte være.
I starten ved noget mailen frem og tilbage, lød svarene bare på gældende lovgivning og regler osv. Til sidst spurgte jeg meget direkte til om de dækkede indholdet af et SKAFOR BLÅ våbenskab monteret efter årsskiftet og gjorde samtidig opmærksom på den nye EU standard der overtog fra SKAFOR BLÅ. Det viste sig så, at han ikke vidste noget om de nye godkendelser
Det endte så med, at han lavede en aftale om at de godkendte mit G10 våbenskab, selvom jeg flyttede og monterede det efter årsskiftet. Så det lyder som om, at jeg har fået carte blanche til at flytte mit SKAFOR BLÅ G10 våbenskab med mig fremover og stadig være dækket af min indboforsikring
Til gengæld er jeg nu stavnsbundet til ALKA
I starten ved noget mailen frem og tilbage, lød svarene bare på gældende lovgivning og regler osv. Til sidst spurgte jeg meget direkte til om de dækkede indholdet af et SKAFOR BLÅ våbenskab monteret efter årsskiftet og gjorde samtidig opmærksom på den nye EU standard der overtog fra SKAFOR BLÅ. Det viste sig så, at han ikke vidste noget om de nye godkendelser

Det endte så med, at han lavede en aftale om at de godkendte mit G10 våbenskab, selvom jeg flyttede og monterede det efter årsskiftet. Så det lyder som om, at jeg har fået carte blanche til at flytte mit SKAFOR BLÅ G10 våbenskab med mig fremover og stadig være dækket af min indboforsikring

Til gengæld er jeg nu stavnsbundet til ALKA

-
- Gold Member
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 21 times
Hvordan er man efter de nye regler stillet, såfremt at man køber et hus, hvor der står et våbenskab monteret før 1/1 2016?
Dvs. afhænger forsikringsdækningen kun af monteringstidspunktet, eller også af ejerforholdet.
Dvs. afhænger forsikringsdækningen kun af monteringstidspunktet, eller også af ejerforholdet.
-
- Silver Member
Netop det spurgte jeg alm brand om...Simon-MS skrev:Hvordan er man efter de nye regler stillet, såfremt at man køber et hus, hvor der står et våbenskab monteret før 1/1 2016?
De skiller ved inst. Dato. [emoji106] så sørg for at der står et skab i det hus du vil købe efter nytår [emoji12]
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
der er dog en væsentlig detalje i artiklen:
Det må understreges, at der ikke er ændret i lovgivningen.
De krav, der efter våbenbekendtgørelsen stilles til våbenopbevaring, er ikke ændret. Her er normen altså stadig EN 1143-1 (grade 0 eller 1) ”eller tilsvarende”.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- PerD
- Gold Member
- Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Tip! Bemærk at prisforskellen på et grade 0 og et grade 1 skab er meget lille. Fysisk er de nemlig meget ens. Forskellen er kun en bedre beskyttelse af låsen. Vægten stiger med max 5% og prisen måske 10-15%.
Det altså bedre betale sig at købe et grade 1 skab, da man så er fremtidssikret hvis nu våbenantallet stiger.....
Men hold kæft hvor er de skabe tunge!
Det altså bedre betale sig at købe et grade 1 skab, da man så er fremtidssikret hvis nu våbenantallet stiger.....
Men hold kæft hvor er de skabe tunge!
- PerD
- Gold Member
- Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Vdr. Remington skabe. De er produceret i Kina og IKKE godkendt til våbenopbevaring i DK. Men Hartman Tresore laver dem også på licens og de er helt ok. Det største skab til ca 25 våben vil koste ca 50000 kr incl moms og levering her i DK.HappyNanoq skrev:Jeg syntes at når "Skafor Blå"-skabene bliver stort set usælgelige efter 1.1.'16, så bliver det bare endnu mere attraktivt at indrette et "Skafor Blå"/"EN 1143-1"-boksrum... og så fylde endevæggen med billige Skafor Blå skabe.
I'm crazy - I know.
Skabe af mærket Metalk med glasdøre er heller IKKE godkendt i dk til våbenopbevaring.
mvh
Per
-
- Silver Member
Nemlig... Men det er også mere forsikringens dækning der bliver diskuteret.Refraktorius skrev:der er dog en væsentlig detalje i artiklen:
De krav, der efter våbenbekendtgørelsen stilles til våbenopbevaring, er ikke ændret. Her er normen altså stadig EN 1143-1 (grade 0 eller 1) ”eller tilsvarende”.
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Jeg kæmper stadigvæk for at få noget på skrift fra FDM (LB Forsikring) omkring HVAD det er de mener der er ændret og hvorfor de ikke mener at de skal oplyse mig om det...Jensen84 skrev:Nemlig... Men det er også mere forsikringens dækning der bliver diskuteret.Refraktorius skrev:der er dog en væsentlig detalje i artiklen:
Det har indtil videre taget en måned ikke at få et brugbart svar.. Jeg skal nok vende tilbage når jeg har noget nyt i sagen..
Men det er godt nok op ad bakke når deres seneste svar på "Vil I oplyse mig hvilke ændringer der træder i kraft 1. januar 2016 og hvor jeg kan finde information om dem" er "Som ejer og opbevare af våben skal våbenlovgivningen altid følges og deres ændringer også i forhold til nye betingelser af sikringskrav."
Jeg blev nok en smule knotten i telefonen nu, så nu venter jeg på næste mail fra dem... Suk..
God weekend :)
-
- Silver Member
Du får nok det bedste ud af at foretage alt kommunikation med dem via mail.
Jeg fik et svar hvor de sagde "vi forholder os til hvad F og P melder ud"
Jeg skrev tilbage at jeg var meget utilfreds med svaret og at jeg forventede mere uddybende svar fra deres police afdeling.
Det kan ikke passe du skal vente så længe på svar!!
Jeg skrev tilbage at jeg var meget utilfreds med svaret og at jeg forventede mere uddybende svar fra deres police afdeling.
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Bare rolig - Problemet for dem er netop at jeg udbedt mig et svar pr. mail - Og deres sagsbehandlere fatter vist cirka hat..Jensen84 skrev:Du får nok det bedste ud af at foretage alt kommunikation med dem via mail.
Så jeg bliver ved med at maile og udbede mig et svar på mit spørgsmål - De er så begyndt at ringe til mig, det virker ikke for dem..
Skal nok sige til når jeg får noget nyt fra dem... Jeg er ligeglad med hvad F&P melder ud - Jeg vil have noget på skrift fra mit forsikringsselskab hvis de mener at de skal ændre min dækning..
-
- Silver Member
Helt enig [emoji106]
Det virker bare noget svagt at de ikke kan give et klart svar..
Måske du skulle få tilbud fra andet selvskab?
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Tanken har strejfet mig, men så længe problemet er hypotetisk (ved flytning af skafor blå skab efter 1. januar 2016) gider jeg ikke bøvlet med at flytte bil, indbo, ulykke, hus osv. til et nyt selskab.Jensen84 skrev:Helt enig [emoji106]
Har endnu ikke lige fundet noget der matcher FDM/LB rent prismæssigt.