Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af LapuaMagnum » 1. maj 2017, 09:02

Det er først nu man skal købe ind i vildskab mht. halv auto :DancingBanana:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 1. maj 2017, 10:27

Herluf skrev:
Gustnav skrev: Dumt tidspunkt at investere i noget potentielt usælgeligt hvis du spørger mig.
Så hat man givet op, og man har faktisk hjulpet dem der skære i salamien ved selv at gøre skiven lige lidt tykkere.
Dem der skære i salamien er da fuldstændig ligeglade med hvor mange det går
ud over, og hvor store tab de må æde. Det er set før (luftbøsseloven) så skåret bliver der alligevel.
Det er uden betydning om der ligger 1 eller 200.000 halvautomater blandt folk i DK
Medmindre man har vundet i lotto og har 10 - 100.000 kr. til overs som man har råd til at miste, så...
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 1. maj 2017, 10:34

Gustnav skrev:
ReneKJ skrev:
Gustnav skrev:Øv.. så har man lige taget jagttegn med planer om en halvauto en dag... :wall: EU er sgu irriterende en gang imellem
Der er da så vidt jeg ved ikke kommet noget EU forbud mod halvautomatisk, kun indskrænkninger på magasinkapaciteten.
De problemer som mange oplever med tilladelserne nu stammer 100% fra vores eget Danske politi.
Jeg siger dig, det er ren salamimetode. Om 10 år er vi ligesom nogle EU-lande eller værre...
Dumt tidspunkt at investere i noget potentielt usælgeligt hvis du spørger mig.
Hvis man får tilladelsen nu, gælder den i 10 år. Jeg har overvejet at sælge min Sig, men er kommet frem til at jeg har ca 7 år tilbage på tilladelsen og er super glad for den. Den kan noget som ingen af mine andre våben kan.

Så jeg afskriver mentalt investeringen over 7 år og hvis en fornyelse er umulig til den tid, så har det været sjovt så længe det varede. I værste fald kan den jo konverteres til repeter med et rigtigt ladehåndtag UK-style.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. maj 2017, 10:40

Chrstn_Olsen skrev:Hvis man får tilladelsen nu, gælder den i 10 år. Jeg har overvejet at sælge min Sig, men er kommet frem til at jeg har ca 7 år tilbage på tilladelsen og er super glad for den. Den kan noget som ingen af mine andre våben kan.

Så jeg afskriver mentalt investeringen over 7 år og hvis en fornyelse er umulig til den tid, så har det været sjovt så længe det varede.
Det lyder da som en god plan!
Chrstn_Olsen skrev:I værste fald kan den jo konverteres til repeter med et rigtigt ladehåndtag UK-style.
Alt tyder desværre på at det ikke kommer til at gøre nogen forskel. Politisk er man ude på at forbyde alt, der kan konverteres til de uønskede våbentyper. Faktisk vil man helst gå så langt at man vil forbyde alt, der bare LIGNER noget der kan konverteres til de forfærdelige assault-rifles.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 1. maj 2017, 10:50

Chrstn_Olsen skrev: Hvis man får tilladelsen nu, gælder den i 10 år. Jeg har overvejet at sælge min Sig, men er kommet frem til at jeg har ca 7 år tilbage på tilladelsen og er super glad for den. Den kan noget som ingen af mine andre våben kan.

Så jeg afskriver mentalt investeringen over 7 år og hvis en fornyelse er umulig til den tid, så har det været sjovt så længe det varede. I værste fald kan den jo konverteres til repeter med et rigtigt ladehåndtag UK-style.
Alle bør nærlæse deres våbentilladelse:
Vilkår:
Anvendelse: Jagt
1. Tilladelsen, der er betinget af gyldigt jagttegn, kan til enhver tid tilbagekaldes.
2. ....
Summa: Tilladelsen er gyldig i 10 år eller lige netop indtil nogen beslutter sig for noget andet.
- det kan ingen våbenejer gøre noget som helst ved.
Og sådan som det ser ud nu, behøves nogen jo ikke engang at være siddende i den Danske regering.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 1. maj 2017, 10:51

Fast Fumble skrev: Alt tyder desværre på at det ikke kommer til at gøre nogen forskel. Politisk er man ude på at forbyde alt, der kan konverteres til de uønskede våbentyper. Faktisk vil man helst gå så langt at man vil forbyde alt, der bare LIGNER noget der kan konverteres til de forfærdelige assault-rifles.
Dén er jeg ikke helt enig i.
Dét der forbydes (ihvertfald i første omgang) er fuldautomater, konverteret til halv auto.
Halvautoer konverteret til repetér har ikke, mig bekendt, været omtalt nogen steder, som mål for stramninger.
At hensigten, hos anti våben lobbyen, ganske sikkert er i tråd med det du skriver, er sikkert korrekt. Men det er ikke dén situation vi står i nu og jeg synes at det er en overreaktion at tage sorgerne på forskud i dén grad, som du giver udtryk for.
Personligt er min hensigt da også at kæmpe for min halvauto, så længe jeg overhovedet kan og først konvertere den endeligt til repetér, når alle muligheder er udtømt.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Has thanked: 83 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 1. maj 2017, 10:55

LapuaMagnum skrev:Det er først nu man skal købe ind i vildskab mht. halv auto :DancingBanana:

mvh
Så har man i hvert faldt noget penge i klemme som gør at man nemmere kan tage sig sammen til at kæmpe imod.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 1. maj 2017, 11:15

Alt i alt er det vel omkring 98% af kriminelles våben der stammer fra ex militær og myndigheder, så var det ikke på tide at gøre våben ulovlige for myndigheder når de ikke kan komme af med dem på andre måder end give dem væk eller sælge dem til kriminelle. Det er lidt den omvendte verden vi lever i :fun:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 1. maj 2017, 11:34

Agamemnon skrev: At hensigten, hos anti våben lobbyen, ganske sikkert er i tråd med det du skriver, er sikkert korrekt. Men det er ikke dén situation vi står i nu og jeg synes at det er en overreaktion at tage sorgerne på forskud i dén grad, som du giver udtryk for.
.
Ja nemlig, lad os nu lige forholde os til hvad der rent faktisk er vedtaget, i stedet for hvad vores værste modstandere drømmer om.
Nu har de tærsket langhalm på det her et stykke tid, så er der vist begrundet håb om at vi har nogle års fred. Om ikke andet så fordi bureaukratiet altid kører vældigt langsomt.
Men hvis folk skiller sig af med deres våben nu så er det bare mere sandsynligt at de bliver helt forbudt i næste omgang, da der så ikke er nogen eksisterende våbenejere at tage hensyn til.

Der er også folk der ønsker et totalforbud mod privatbilisme, men det får mig altså ikke til at sælge min bil på forhånd :blink:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 1. maj 2017, 12:06

C-X skrev:Foruden en sund indstilling til skydevåben, så har de flotte kvinder og godt øl :thumbup:
Ja og for 10-15 år siden kunne man købe et menneske/kvinde/pige for 6000 Euro for at eje, det er heldigvis ikke tilfældet mere efter min viden :smile:

mvh

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. maj 2017, 12:17

Agamemnon skrev:Halvautoer konverteret til repetér har ikke, mig bekendt, været omtalt nogen steder, som mål for stramninger.
Jo, det har de. Men nu må vi se hvad der egentlig bliver forbudt, i løbet af de 15 mdr der kan gå før vores våbenlov bliver revideret.
Slava Ukraini!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 1. maj 2017, 12:23

Fast Fumble skrev:
Agamemnon skrev:Halvautoer konverteret til repetér har ikke, mig bekendt, været omtalt nogen steder, som mål for stramninger.
Jo, det har de. Men nu må vi se hvad der egentlig bliver forbudt, i løbet af de 15 mdr der kan gå før vores våbenlov bliver revideret.
Har du noget dokumentation, for det har jeg altså heller ikke hørt eller læst nogen steder. Det står så vidt jeg husker tværtimod i cirkulæret at der skal oplyses om muligheden for at konvertere ved afslag på halvauto.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. maj 2017, 12:24

ReneKJ skrev:Nu har de tærsket langhalm på det her et stykke tid, så er der vist begrundet håb om at vi har nogle års fred. Om ikke andet så fordi bureaukratiet altid kører vældigt langsomt.
Der kan gå 15 mdr før EU våbendirektivet skal være implementeret, så vi får ikke et par års fred.
Det er jo langt fra sikkert at det bliver direktivets tekst der bliver indskrevet i dansk våbenlov, det skal forhandles med JM og de danske organisationer nu. Derfor er det nok LIGE NU at man skal minde sine organisationer om hvad det er vi synes de skal forhandle!
Det er vi nogen som er i gang med, og det vil jeg opfordre alle til at tage del i, for når først resultatet er forhandlet færdigt, så er det sådan det bliver.
Og det er ikke alle organisationer, som er lige gode til at forhandle på det her område. Vi kan sagtens lande på en lovgivning i Danmark, som er en hel del strammere end EU direktivet, især hvis alle vi som har de reelle behov, bare sidder på hænderne, og regner med at vore organisationer nok taler vores sag, og ved hvad det er vi ønsker.
Slava Ukraini!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 1. maj 2017, 12:26

LapuaMagnum skrev:
C-X skrev:Foruden en sund indstilling til skydevåben, så har de flotte kvinder og godt øl :thumbup:
Ja og for 10-15 år siden kunne man købe et menneske/kvinde/pige for 6000 Euro for at eje, det er heldigvis ikke tilfældet mere efter min viden :smile:

mvh
Jeg synes også de nuværende små 10.000 € er i overkanten...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. maj 2017, 12:30

Chrstn_Olsen skrev:Har du noget dokumentation
Ikke lige ved hånden, nej, men jeg har hørt det nævnt flere steder fra politisk hold, og hørt det refereret fra flere kilder.
Lige i denne situation er jeg ikke så interesseret i at ende i en "hvad sagde jeg" situation, men det er altså lige nu der foregår forhandlinger, og de vil kun kunne påvirkes i den periode de nu er i gang. Derefter kommer et lovforslag, og allerede når de foreligger, er løbet reelt kørt.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 1. maj 2017, 12:41

Man kan vel sige at jo flere personer der er vandelsgodkendte og har våben i danmark, jo mere sikkert er det for alle, men jo flere ulovlige våben der er i omløb i kriminelle miljøer jo mindre sikkert er det i Danmark. Vi kan sige med sikkerhed at vi aldrig kommer problemet til livs før der ikke er kriminelle tosser i samfundet, og det vil nok sige aldrig. Jeg er ikke tilhænger af lovgivningen i USA hvor man må rende rundt med en AR i en lufthavn (Jeg syntes personligt det er komplet idioti), men at alle der kan vandelsgodkendes kan købe de våben der er på markedet og måske lave en begrænsning ikke i kaliber men våbentype, da der nok ikke er mange der på fornuftig vis kan godtgøre hvorfor man skal have et raketstyr til at stå i skabet eller i rummet, selvom det kunne være sjovt :smile:

Det fungere utrolig godt i Schweiz og der skal man ikke engang have sit våben låst inde, jo det skal du men kun i form af en yderdør der er låst. Kriminaliteten er ikke særlig eksisterende kun i de største byer. Det er så heldigt at alle byer er delt op i gemeinder og kantoner er selvbestemmende i en grad der vil få en liberal person i Danmark til at væde sine bukser.

Det korte af det lange er viden på området og der er tilsyneladende ingen viden at spore hos dem der udelukkende vil have våben fjernet fra en hver person som ikke er dem selv eller stater. Ingen er interesseret i at skulle slå andre mennesker ihjel i krig, men sommetider er det nødvendigt så vi kan leve en daglig som den vi kender idag og ikke får en daglig dag hvor alle bliver kriminelle grundet vi skal forsøge at overleve bare ved at gå i netto.

Skal siges at jeg er kæmpe tilhænger af at alle som ikke vil samfundet det skidt kan købe både hel og halvautomatiske våben til civilt brug.

mvh

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 1. maj 2017, 12:43

C-X skrev:
LapuaMagnum skrev:

mvh
Jeg synes også de nuværende små 10.000 € er i overkanten...
Bad boy, Bad boy C-X'

Far er ikke sur, Far er skuffet :rolf: :rolf:

mvh

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 1. maj 2017, 12:52

LapuaMagnum skrev:Man kan vel sige at jo flere personer der er vandelsgodkendte og har våben i danmark, jo mere sikkert er det for alle, men jo flere ulovlige våben der er i omløb i kriminelle miljøer jo mindre sikkert er det i Danmark. Vi kan sige med sikkerhed at vi aldrig kommer problemet til livs før der ikke er kriminelle tosser i samfundet, og det vil nok sige aldrig. Jeg er ikke tilhænger af lovgivningen i USA hvor man må rende rundt med en AR i en lufthavn (Jeg syntes personligt det er komplet idioti), men at alle der kan vandelsgodkendes kan købe de våben der er på markedet og måske lave en begrænsning ikke i kaliber men våbentype, da der nok ikke er mange der på fornuftig vis kan godtgøre hvorfor man skal have et raketstyr til at stå i skabet eller i rummet, selvom det kunne være sjovt :smile:

Det fungere utrolig godt i Schweiz og der skal man ikke engang have sit våben låst inde, jo det skal du men kun i form af en yderdør der er låst. Kriminaliteten er ikke særlig eksisterende kun i de største byer. Det er så heldigt at alle byer er delt op i gemeinder og kantoner er selvbestemmende i en grad der vil få en liberal person i Danmark til at væde sine bukser.
Du mener lige som M.A.D? jo flere atomvåben i omløb, jo sikre er vi.
Den køber jeg ikke. Faktisk mener jeg ikke at USAs store problem er antallet af våben, men deres villighed til at bruge dem.

Derfor er jeg også imod at give våbentilladelse til folk der ønsker våben for at føle sig trygge, det er den helt forkerte indfaldsvinkel til at have et våben i Danmark.
Forståligt på et personligt plan, men det vil skubbe samfundet i retning af det amerikanske.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 1. maj 2017, 13:06

ReneKJ skrev:
Den køber jeg ikke. Faktisk mener jeg ikke at USAs store problem er antallet af våben, men deres villighed til at bruge dem.

Derfor er jeg også imod at give våbentilladelse til folk der ønsker våben for at føle sig trygge, det er den helt forkerte indfaldsvinkel til at have et våben i Danmark.
Forståligt på et personligt plan, men det vil skubbe samfundet i retning af det amerikanske.
Nej, jeg mener jo flere danskere der har skydning og dermed våben som hobby og af egen lyst/interesse. Der er ikke noget værre end folk der køber/anskaffer sig våben af den enkle årsag at beskytte sig, og de er nok næsten farligere end de kriminelle :smile:

Jeg tror ikke det vil hjælpe noget på sikkerheden i Danmark der opbevares 50 eller 100 våben pr. husstand, men derimod 1 pr. husstand der har skydesporten/jagten som hobby.

Der er meget skidt fra USA men også mange gode ting, så hvis vi kunne implementere mere af de værdier som passer bedst ind i dansk samfund ville det kunne give et mere sikkert Danmark i mine øjne. Der er da sandsynlighed for at jeg både er blind og døv :smile:

mvh

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 1. maj 2017, 13:08

LapuaMagnum skrev: Nej, jeg mener jo flere danskere der har skydning og dermed våben som hobby og af egen lyst/interesse. Der er ikke noget værre end folk der køber/anskaffer sig våben af den enkle årsag at beskytte sig, og de er nok næsten farligere end de kriminelle :smile:

Jeg tror ikke det vil hjælpe noget på sikkerheden i Danmark der opbevares 50 eller 100 våben pr. husstand, men derimod 1 pr. husstand der har skydesporten/jagten som hobby.
Jamen så er vi jo helt enige. Jo flere der dyrker sporten, jo stærkere står vi :smile:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 1. maj 2017, 13:12

LapuaMagnum skrev:
ReneKJ skrev:

Nej, jeg mener jo flere danskere der har skydning og dermed våben som hobby og af egen lyst/interesse. Der er ikke noget værre end folk der køber/anskaffer sig våben af den enkle årsag at beskytte sig, og de er nok næsten farligere end de kriminelle :smile:

Der er meget skidt fra USA men også mange gode ting, så hvis vi kunne implementere mere af de værdier som passer bedst ind i dansk samfund ville det kunne give et mere sikkert Danmark i mine øjne. Der er da sandsynlighed for at jeg både er blind og døv :smile:

mvh
Uanset hvad, så kan det aldrig skade at være mange om en bestemt interesse. Jeg plejer ofte at sige, at alle der har lyst bør enten melde sig ind i en skytteforening eller tage jagttegn. Jo flere med jagt/skydning som interesse, jo mindre sandsynlighed er der for, at politikerne får lyst til at stramme markant på de områder. Det kunne jo potentielt afgøre en sejr eller et nederlag, og det er også derfor, at en organisation som National Rifle Association kan få så meget indflydelse. De repræsenterer en stor gruppe mennesker, der alle kan stemme.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 1. maj 2017, 13:14

Flugteren skrev:
LapuaMagnum skrev:
ReneKJ skrev:

mvh
Uanset hvad, så kan det aldrig skade at være mange om en bestemt interesse. Jeg plejer ofte at sige, at alle der har lyst bør enten melde sig ind i en skytteforening eller tage jagttegn. Jo flere med jagt/skydning som interesse, jo mindre sandsynlighed er der for, at politikerne får lyst til at stramme markant på de områder. Det kunne jo potentielt afgøre en sejr eller et nederlag, og det er også derfor, at en organisation som National Rifle Association kan få så meget indflydelse. De repræsenterer en stor gruppe mennesker, der alle kan stemme.
Hvad skete der egentlig med det våbenråd som Søren Pind skulle oprette og virker det fornuftigt eller er det bare reklame?

mvh

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 1. maj 2017, 13:19

LapuaMagnum skrev:
Flugteren skrev:
LapuaMagnum skrev:
ReneKJ skrev:

mvh
Hvad skete der egentlig med det våbenråd som Søren Pind skulle oprette og virker det fornuftigt eller er det bare reklame?

mvh
Faldt det ikke til jorden eller noget? Derudover mente jeg at læse, at der var flere anti-våben organisationer (indirekte) med i våbenrådet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 1. maj 2017, 13:23

Det er stadig i produktion, så vidt jeg husker omtalen på DJs hjemmeside.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 1. maj 2017, 15:03

ReneKJ skrev:
LapuaMagnum skrev:Man kan vel sige at jo flere personer der er vandelsgodkendte og har våben i danmark, jo mere sikkert er det for alle, men jo flere ulovlige våben der er i omløb i kriminelle miljøer jo mindre sikkert er det i Danmark. Vi kan sige med sikkerhed at vi aldrig kommer problemet til livs før der ikke er kriminelle tosser i samfundet, og det vil nok sige aldrig. Jeg er ikke tilhænger af lovgivningen i USA hvor man må rende rundt med en AR i en lufthavn (Jeg syntes personligt det er komplet idioti), men at alle der kan vandelsgodkendes kan købe de våben der er på markedet og måske lave en begrænsning ikke i kaliber men våbentype, da der nok ikke er mange der på fornuftig vis kan godtgøre hvorfor man skal have et raketstyr til at stå i skabet eller i rummet, selvom det kunne være sjovt :smile:

Det går ellers fint i Tjekkiet der er listet som verdens sjette fredeligste land, hvor både vold, drab, konflikter, militarisering mv. er en del af kalkulen.
Ses der alene på drabsraten ligger landet også i top. Danmark har til sammenligning godt 40 % flere drab end tjekkerne pr. indbygger. Ikke dermed sagt forskellen skyldes deres lempelige våbenlovgivning, det ville være omtrent ligeså forsimplet.

Omfanget af vold og drab i et samfund skyldes helt andre faktorer, såsom fattigdom, homogenitet, ulighed mv.
Hvis man endelig vil drage USA ind som sammenligningspunkt (et inhomogent samfund plaget af større social armod og ulighed end jeg tror du forestiller dig), så kan man også her se intern korrelation med ovennævnte. Staten med laveste drabsrate er ”pudsigt” nok også staten med færrest fattige.
Homogene New Hampshire topper begge lister, og er desuden nr. 4 over stater med mindst ulighed. Omvendt forholder det sig med Washington DC og Louisiana der topper listen over flest drab pr indbygger. Begge er plaget af slum, fattigdom, etniske og kulturelle spændinger og høj ulighed.

Du skulle prøve at læse Jacob Holdts ”amerikanske billeder” så falder noget af glansen af landet af.
Her nogle billeder af sorte slumkvarterer, men også mange andre (særligt latinoer) lever i armod udover ens fatteevne (blikskurer, faldefærdige træhytter, campingvogne etc.). Her et par billeder af USA der adskiller sig fra det man får på nethinden efter en episode af Dynasty eller Dallas er kørt hen over skærmen til aftenkaffen. Ikke overraskende landet har en højere volds og drabsrate end smørhullet Danmark.
Vedhæftede filer
usa-00339.jpg
usa-00339.jpg (22.68 KiB) Vist 6581 gange
usa-00424.jpg
usa-00424.jpg (21.92 KiB) Vist 6581 gange
usa-03212.jpg
usa-03212.jpg (24.6 KiB) Vist 6581 gange

Besvar