Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af ReneKJ » 16. jun 2017, 17:47

Ped skrev:Det betyder vel at våben ikke må benytte ammunition
Fint nok, det er alligevel så dyrt. :twoguns:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 28. jun 2017, 10:56

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... til-sidst/

Såvidt jeg kan læse i denne artikel fra DJ, publiceret dags dato, så indeholder den en masse "forventninger" fra Justitsministeriet som svar på diverse spørgsmål, blandt andet angående et nyt monitoringssystem og gyldighedsperiode for jagtriffeltilladelser.

Skal vi nu til at gå til lægen hvert år for at få udstedt jagttegn? Eller endnu værre, kan vandelsgodkendelser vurderes på baggrund af eventuelle holdninger, der skrives på nettet, uden dom? Det minder lidt 1984.

Kommer jagtriffeltilladelser nu kun til at vare 5 år? Jeg stoler ikke på JM's "forventninger".

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 28. jun 2017, 12:08

Igen synes jeg DJ sælger noget som en sejr, der tydeligvis stadig er en stramning. Det er lidt som at blive lovet et spar i løgene og en knytter i ansigtet, og så gå tilfreds hjem og sige "kæft en god dag, jeg fik kun et spark i løgene".

Der mangler nogen der repræsenterer våbensamlere i det våbenråd. At justitsministeriet fastholder, at "gennemskæring på langs er den mest effektive deaktiverings metode", er jo idioti, det er en effektiv destruerings metode ja, men formålet med deaktivering, er vel netop at man kan bevare våbnet, uden at bevare funktionalitet.

Og alt med lyddæmpere, gyldighed på våbentilladelser etc. der må jeg indrømme jeg ikke er optimistisk.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 28. jun 2017, 12:13

NSander skrev: Og alt med lyddæmpere, gyldighed på våbentilladelser etc. der må jeg indrømme jeg ikke er optimistisk.
Hvis lyddæmpere ikke længere er tilladelseskrævende må det vel være lovligt at montere dem på en pistol.
Jeg er sikker på at den mulighed giver panikangst i visse kredse.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Semi-Auto med mere end 2 skud forbudt (EU) og DJ er glade

Indlæg af Kristian_J » 28. jun 2017, 14:23

Semi-Auto med mere end 2 skud forbudt (EU) og DJ er glade

Tillykke til alle der glædeligt har betalt 800 om året til den flok idioter. Håber at i føler jer godt og grundig til grin!

https://www.facebook.com/jaegerforbunde ... 0787611964
Det mener Jægerforbundet skrev: - Den nøjere gennemgang af det revidere våbendirektiv vidner om, at der er blevet arbejdet hårdt både nationalt og internationalt for at få fjernet de mange symbolpolitiske ændringsforslag som Kommissionen fremlagde. Vi er i Danmarks Jægerforbund tilfreds med resultatet
... assistance from a distance!

ReneKJ
This member is
This member is

Re: Semi-Auto med mere end 2 skud forbudt (EU) og DJ er glade

Indlæg af ReneKJ » 28. jun 2017, 14:26

Kristian_J skrev:Semi-Auto med mere end 2 skud forbudt (EU) og DJ er glade

Tillykke til alle der glædeligt har betalt 800 om året til den flok idioter. Håber at i føler jer godt og grundig til grin!

https://www.facebook.com/jaegerforbunde ... 0787611964
Det mener Jægerforbundet skrev: - Den nøjere gennemgang af det revidere våbendirektiv vidner om, at der er blevet arbejdet hårdt både nationalt og internationalt for at få fjernet de mange symbolpolitiske ændringsforslag som Kommissionen fremlagde. Vi er i Danmarks Jægerforbund tilfreds med resultatet
Det tror jeg du har misforstået, EU grænsen bliver da 10?

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 28. jun 2017, 14:30

Ingen grænse hvis du havde tilladelsen før 17 juni 2017:
Et centralt spørgsmål er naturligvis, hvad nuværende ejere af sådanne våben skal gøre. Til det svarer Justitsministeriet, at man enten kan afhænde våbnene eller beholde dem i henhold til det, der i daglig tale kaldes ”bedstefarklausulen”.

Den sikrer, at ejere af ovenstående våben kan beholde dem, hvis de ” … er meddelt en tilladelse i henhold til artikel 6, eller en tilladelse, som er bekræftet, fornyet eller forlænget efter artikel 7, stk. 4a.” Denne anfører: ” Medlemsstaterne kan beslutte at bekræfte, forny eller forlænge tilladelser til halvautomatiske skydevåben, der er klassificeret i kategori A, punkt 6, 7 eller 8, for så vidt angår et skydevåben, der var klassificeret i kategori B, og som på lovlig vis blev erhvervet og registreret inden den 13. juni 2017 …”

Med andre ord skal den enkelte jæger ikke foretage sig noget, hvis ovenstående er opfyldt. I forhold til jagt i Danmark er der ingen ændringer, her må man fortsat kun anvende halvautomatiske våben, der kan indehold maksimalt to patroner.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 28. jun 2017, 14:35

Kristian_J skrev:Tillykke til alle der glædeligt har betalt 800 om året til den flok idioter. Håber at i føler jer godt og grundig til grin!
Tak fordi du valgte ikke at bidrage! Derfor stod vi andre svagere, da vores organisation forsøgte at forsvare dine interesser også. Derfor må vi stille os tilfredse med et ringere resultat.

Den flok idioter, som du kalder dem, er også repræsenteret herinde blandt brugerne. TTT.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 193 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Øboen » 28. jun 2017, 14:36

Rolig nu. Som jeg læser det, så fortsætter vi med 2 skuds begrænsningen som vi hele tiden har haft til jagt i DK.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 28. jun 2017, 14:36

ACE1 skrev:Ingen grænse hvis du havde tilladelsen før 17 juni 2017:
Men hvad med magasinerne? Ifølge det nye direktiv så vil det være en grov overtrædelse at have high-capacity magasiner sammen med våben der kan bruge dem.
Men magasiner har ikke serienumre og er ikke registrerede, så hvordan skulle de kunne blive grandfathered?

Jeg tror godt semi-auto folket kan forberede sig på at skrotte de fleste af deres magasiner, medmindre selvfølgeligt våbenkontoret når at inddrage tilladelserne til selve riflerne først :blink:

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 28. jun 2017, 14:44

Som jeg læser det:

tilladelse før 17 juni 2017:

½-auto og +10 skuds magasin --> kat B

tilladelse efter 17 juni 2017:

½-auto og +10 skuds magasin --> kat A

½-auto og maks 10 skuds magasin --> kat B

repeter og +10 skuds magasin --> kat A ?? ( ikke sikker )
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 28. jun 2017, 15:03

Som altid noget klamp de har skrevet. Hvis man har et hvilket som helst magasin med over 10 skuds kapacitet, som passer til en hvilken som helst centraltændt riffel, så er det en overtrædelse af loven også at have en repeter/halalauto riffel i kat A/B. OGSÅ selvom magasin og riffel ikke passer sammen.

Folk med magasinsamlinger må hellere passe på hvad de har i samlingen :wall:

Læs og græd over inkompetencen:
I medfør af det reviderede direktiv er det ikke længere tilladt at erhverve og besidde et skydevåben, som er tilladelseskrævende (kategori A og B), hvis man samtidig besidder et magasin, der er egnet til at sætte på halvautomatiske rifler med centraltænding eller skydevåben med repetermekanisme, og som i tilfælde af lange skydevåben (rifler) kan indeholde over 10 patroner.
Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 28. jun 2017, 16:34

Jeg har lagt to tråde om sammen emne sammen for overskuelighedens skyld.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 28. jun 2017, 18:38

Så må konen få en magasin samler tilladelse :biggrin:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 28. jun 2017, 20:48

Kenneth Jensen skrev:Som altid noget klamp de har skrevet. Hvis man har et hvilket som helst magasin med over 10 skuds kapacitet, som passer til en hvilken som helst centraltændt riffel, så er det en overtrædelse af loven også at have en repeter/halalauto riffel i kat A/B. OGSÅ selvom magasin og riffel ikke passer sammen.
:goodpost: Godt point.

Hvis man eksempelvis har en Mossberg MVP Patrol 5.56 samt en AR-15 type halvautomat i 5.56 mm har man et problem. Samme magasintype kan bruges på begge rifler. Til Mossbergen er der ingen begrænsninger på magasinstørrelsen men til AR-15 typen bliver begrænsningen magasiner på maks 10 patroner.

Vil den nye lov tillade, at man besidder magasiner større end 10 skud til Mossbergen samtidig med at man også har en AR-15 type stående…?

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 28. jun 2017, 21:24

Jeg synes at både JM og DJ kager lidt rundt i tingene - f.eks. lader de ikke helt at have tjek på hvilke bestemmelser der gælder udelukkende for halvautomatiske rifler og hvilke som gælder for både repeter rifler og halvautomatiske. Og, jeg kan egentlig godt forstå det, for det overblik har jeg også - selv efter at have læst de nye bestemmelser igennem mange gange - endog overordentligt svært ved at danne mig :wall:

DJ er nødt til at sælge sagen som en sejr - og for den "helt gennemsnitlige jæger" med et par dobbeltløbede 12ere, en repeter jagtriffel og en repeter salonriffel i skabet, er det også korrekt at det er lykkedes DJ og co. at klare de fleste skær.
DJ vil helst have de "sorte" rifler ind under SKV - det lægger de ikke skjult på. Jeg synes at det er en møgtrist og aldeles nederen holdning - især når de udmærket godt ved at det ikke kommer til at ske. Men igen; de "helt gennemsnitlige jægere" vil skide på "sorte" rifler, ellers havde de jo sørget for at gøre sig gældende i de lokale jagtforeninger og fået DJ til at gå mere alvorlig ind i den del af problemstillingen.

Mht. hvilke magasiner man må have og ikke have; de nye regler lægger eksplicit op til at de enkelte medlemslande kan udstede tilladelser til magasiner i centraltændte kalibre på over hhv. 10 og 20 skud. Med mindre JM vil begynde at trække vores magasinsamlertilladelser tilbage, vil jeg mene at de er at tælle som en erhverve og besidde tilladelse, uden ret til at anvende. Og som sådan vil besiddelse af magasiner med en kapacitet på over hhv. 10 og 20 skud i centraltændte kalibre ikke være ulovlig, såfremt man har en magasinsamlertilladelse, mens at anvende dem vil være.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 28. jun 2017, 21:31

Elbæk skrev:...Men igen; de "helt gennemsnitlige jægere" vil skide på "sorte" rifler, ellers havde de jo sørget for at gøre sig gældende i de lokale jagtforeninger og fået DJ til at gå mere alvorlig ind i den del af problemstillingen.....
:numberone:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 28. jun 2017, 21:37

Oscar123 skrev: Vil den nye lov tillade, at man besidder magasiner større end 10 skud til Mossbergen samtidig med at man også har en AR-15 type stående…?

:razz:
Oscar123
Dét kan du være helt og aldeles sikkert forvisset om at de IKKE har tænkt over.

Og hvad hvis du bruger et standard ar-magasin til en 458 socom?.... Så kan der kun være ti.

Er det så et 10 eller 30 skuds magasin???
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 29. jun 2017, 23:35

Agamemnon skrev:Og hvad hvis du bruger et standard ar-magasin til en 458 socom?.... Så kan der kun være ti.

Er det så et 10 eller 30 skuds magasin???
Det var sq da en eminent go ide at udskifte sin 556 med en 458
Den er jo heller ikke så stor :giggle:
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 30. jun 2017, 11:39

C-X skrev:
Kristian_J skrev:Tillykke til alle der glædeligt har betalt 800 om året til den flok idioter. Håber at i føler jer godt og grundig til grin!
Tak fordi du valgte ikke at bidrage! Derfor stod vi andre svagere, da vores organisation forsøgte at forsvare dine interesser også. Derfor må vi stille os tilfredse med et ringere resultat.

Den flok idioter, som du kalder dem, er også repræsenteret herinde blandt brugerne. TTT.

Undskyld mig, nu ved jeg ikke om du arbejder for DJ, men jeg syntes at DJ har været meget passiv i denne sag. Og ikke har gjort sig fortjent til de penge vi smider efter dem hvert år.

Ud fra deres nyhedsbrev, virker det på mig som om de bare har fulgt med i debatten i EU, ikke at de har deltaget aktivt i kampen.
Jeg føler mig til grin for mine penge, og jeg føler ikke de tager det alvorligt. Jeg har i en anden tråd postet den korte korrespondance jeg havde med en medarbejder fra DJ (anonymiseret). Og ud fra hvad jeg kan læse hvad medarbejderen fra DJ skriver gider de ikke gøre meget for at modarbejde den dagsorden som EU, og politiet fremviser.

Problemet med DJ er nok at de er er et forbund for jægere, ikke for våbenejere generelt, der ligger deres svaghed, og sikkert deres manglende vilje til at se ud over deres egen næsetip når det ikke er "traditionelle" jagtvåben, der lovgives om.
DGI/Sportsskytte foreningen ved jeg ikke hvad laver i denne sag, men de har nok mere travlt med at selvregulere, og selvstramme mere end de har gjort i forvejen.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 30. jun 2017, 16:30

100Radsbar skrev:
Problemet med DJ er nok at de er er et forbund for jægere, ikke for våbenejere generelt, der ligger deres svaghed, og sikkert deres manglende vilje til at se ud over deres egen næsetip når det ikke er "traditionelle" jagtvåben, der lovgives om.
DGI/Sportsskytte foreningen ved jeg ikke hvad laver i denne sag, men de har nok mere travlt med at selvregulere, og selvstramme mere end de har gjort i forvejen.
Hvordan kan det være et problem at DJ er et forbund for jægere? Problemet er da at du, og andre, forventer at DJ skal være et våbenlobby-forbund, som skal varetage alle DKs våbenejeres med interesse for "SygtSejeSorteTacticCoolHurtigtSkydende" skydere.
Til oplysning så står der sådan her i DJs formålsparagraf:
§ 2 Formål og opgaver

Jægerforbundets formål er

at varetage medlemmernes jagtlige interesser i enhver henseende,
at højne medlemmernes jagtetik og jagtens omdømme,
at arbejde for bevarelse og forbedring af det naturgivne miljø som grundlag for en sund og artsrig fauna, herunder hensigtsmæssig brug af de selvfornyende, naturgivne ressourcer,
at varetage generelle administrative og praktiske opgaver inden for jagt- og fauna-forvaltning i samarbejde med offentlige myndigheder,
at støtte og fremme relevant faunaforskning,
at tilstræbe en rimelig forvaltning af jagten i dens helhed,
at arbejde for gennemførelse af nationale ordninger, der sikrer jægere med bopæl i Danmark jagtmulighed og fortsat jagt på fiskeriterritoriet og offentligt ejede arealer,
at yde service til medlemmerne.
Jeg er ikke enig i alt DJ foretager sig, men overordnet set syntes jeg DJ arbejder iht. til formålsparagraffen, der er i hvert fald ikke noget bedre alternativ pt.

Jeg mener heller ikke at det er en svaghed at kende og arbejde for sit formål og så lade nogle andre tage sig af andre opgaver. Hvis du ikke mener de har varetaget jægernes interesser mht. halvhurtigtskydende våben til regulering og jagt i udlandet, så må du jo gøre din indflydelse gældende i foreningen. Vedtægterne angiver hvordan demokratiet fungere i DJ.

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/hve ... edtaegter/

Jeg kan sagtens forstå fascinationen af "HurtigtskydendeSygtSejtUdsende" skydere og jeg syntes også det kunne være sjovt med en "DirtyHarryShoutYourHeadCleanOff" revolver. Men jeg kan ikke på nogen måde få det til at være DJ opgave at arbejde for at jeg kunne få lov at have sådan en, heller ikke selvom der fandtes argumenter herfor i jagtligt henseende. Der må jeg jo melde mig ind i en forening hvor man kan dyrke den side af skydning.

Du rammer ved siden af med din kritik.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 30. jun 2017, 20:24

Thors24 skrev:
100Radsbar skrev:
Hvordan kan det være et problem at DJ er et forbund for jægere? Problemet er da at du, og andre, forventer at DJ skal være et våbenlobby-forbund, som skal varetage alle DKs våbenejeres med interesse for "SygtSejeSorteTacticCoolHurtigtSkydende" skydere.
§ 2 Formål og opgaver

Jægerforbundets formål er

at varetage medlemmernes jagtlige interesser i enhver henseende,
at højne medlemmernes jagtetik og jagtens omdømme,
at arbejde for bevarelse og forbedring af det naturgivne miljø som grundlag for en sund og artsrig fauna, herunder hensigtsmæssig brug af de selvfornyende, naturgivne ressourcer,
at varetage generelle administrative og praktiske opgaver inden for jagt- og fauna-forvaltning i samarbejde med offentlige myndigheder,
at støtte og fremme relevant faunaforskning,
at tilstræbe en rimelig forvaltning af jagten i dens helhed,
at arbejde for gennemførelse af nationale ordninger, der sikrer jægere med bopæl i Danmark jagtmulighed og fortsat jagt på fiskeriterritoriet og offentligt ejede arealer,
at yde service til medlemmerne.
Jeg er ikke enig i alt DJ foretager sig, men overordnet set syntes jeg DJ arbejder iht. til formålsparagraffen, der er i hvert fald ikke noget bedre alternativ pt.

Jeg mener heller ikke at det er en svaghed at kende og arbejde for sit formål og så lade nogle andre tage sig af andre opgaver. Hvis du ikke mener de har varetaget jægernes interesser mht. halvhurtigtskydende våben til regulering og jagt i udlandet, så må du jo gøre din indflydelse gældende i foreningen. Vedtægterne angiver hvordan demokratiet fungere i DJ.

Jeg kan sagtens forstå fascinationen af "HurtigtskydendeSygtSejtUdsende" skydere og jeg syntes også det kunne være sjovt med en "DirtyHarryShoutYourHeadCleanOff" revolver. Men jeg kan ikke på nogen måde få det til at være DJ opgave at arbejde for at jeg kunne få lov at have sådan en, heller ikke selvom der fandtes argumenter herfor i jagtligt henseende. Der må jeg jo melde mig ind i en forening hvor man kan dyrke den side af skydning.

Jeg kan se at du bor på Djursland, hvor DJ også har sit hovedsæde, om der er nogle interessekonflikter skal være usagt :blink:

Jeg læser ud fra dit indlæg at du med "SygtSejeSorteTacticCoolHurtigtSkydende" skydere har en holdning, og i tråd med DJ går ind for smagsdommeri ud fra hvordan et jagtvåben skal se ud. Ikke hvordan det fungerer.

Er en H&K G3 dårligere, eller mindre egnet som jagtriffel end en Tikka T3 med træskæfte, Mauserlås internt magasin m.m.?

DJ har åbenbart ikke fulgt med tiden, og set at der findes andre våben end de klassiske.
Deres formålsparagraf er meget fin, og prisværdig, men er tiden ikke til nytænkning, og til et tættere samarbejde med DGI/Sportsskytterne.

Men holdningen fra DJ med henblik på hvilke våben de vill acceptere er meget klar, og det er ikke "SygtSejeSorteTacticCoolHurtigtSkydende" skydere som du så malerisk beskriver det.
7,62x54R Glory to the Mosin.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 30. jun 2017, 20:37

Thors24 skrev: Hvordan kan det være et problem at DJ er et forbund for jægere? Problemet er da at du, og andre, forventer at DJ skal være et våbenlobby-forbund, som skal varetage alle DKs våbenejeres med interesse for "SygtSejeSorteTacticCoolHurtigtSkydende" skydere.

Hvordan kan "der er ikke noget bedre alternativ" være et argument for ikke at klage over DJ? Med den holdning så beder man ligefrem om at få jægerne splittet op i flere rivaliserende foreninger.
Og tilsvarende med fordomme mod folk der ønsker at bruge tidssvarende våben, så skal man ihvertfald ikke komme og klynke bagefter når folk melder sig ud af foreningen.

Herinde har jeg set folk savle lige så meget over klassiske rifler som over de moderne, det nytter ikke noget at stemple den ene side som våbenfetichister. Det er i lige gode om.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 30. jun 2017, 21:24

Jeg er ganske almindelig medlem af DJ, og har ikke andet i klemme end at jeg går på jagt.
100Radsbar skrev:Deres formålsparagraf er meget fin, og prisværdig, men er tiden ikke til nytænkning, og til et tættere samarbejde med DGI/Sportsskytterne.
DJ er en interesseorganisation for JÆGERE, ikke en interesseorganisation for våbenejere som sådan. Heri er der, i mine øjne, en væsentlig forskel.
100Radsbar skrev:Er en H&K G3 dårligere, eller mindre egnet som jagtriffel end en Tikka T3 med træskæfte, Mauserlås internt magasin m.m.?
Sikkert ikke, og mig bekendt er det vel heller ikke et problem at få en tilladelse den så længe det er en repeter?

Jægere må for min skyld, gå på jagt med de våben de syntes. Men kritikken af DJ er usaglig når det handler om, om DJ nu har gjort nok for de SorteTacticCoolHurtigSkydere (halv og helautomatiske rifler).
Når det kommer til halv og helautomatiske våben, så syntes jeg det har en tendens til at handle mere om våbeninteresse end om jagt. Jeg vil foreslå at dem der har denne interesse stifter en forening der kan arbejde for disse interesser, og så lader være med at spænde DJ for en vogn som ikke har ret meget med jagt at gøre.
ReneKJ skrev:Hvordan kan "der er ikke noget bedre alternativ" være et argument for ikke at klage over DJ? Med den holdning så beder man ligefrem om at få jægerne splittet op i flere rivaliserende foreninger.
Man kan jo bruge sit medlemskab til at få indflydelse. Hvis det bare drejer sig om adgang til hel og halvhurtigetacticskydere syntes jeg man skulle stifte en forening der arbejder for bedre adgang til at eje og anvende disse.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 30. jun 2017, 22:02

Thors24 skrev:Jeg er ganske almindelig medlem af DJ, og har ikke andet i klemme end at jeg går på jagt.
100Radsbar skrev:Deres formålsparagraf er meget fin, og prisværdig, men er tiden ikke til nytænkning, og til et tættere samarbejde med DGI/Sportsskytterne.
DJ er en interesseorganisation for JÆGERE, ikke en interesseorganisation for våbenejere som sådan. Heri er der, i mine øjne, en væsentlig forskel.
100Radsbar skrev:Er en H&K G3 dårligere, eller mindre egnet som jagtriffel end en Tikka T3 med træskæfte, Mauserlås internt magasin m.m.?
Sikkert ikke, og mig bekendt er det vel heller ikke et problem at få en tilladelse den så længe det er en repeter?

Jægere må for min skyld, gå på jagt med de våben de syntes. Men kritikken af DJ er usaglig når det handler om, om DJ nu har gjort nok for de SorteTacticCoolHurtigSkydere (halv og helautomatiske rifler).
Når det kommer til halv og helautomatiske våben, så syntes jeg det har en tendens til at handle mere om våbeninteresse end om jagt. Jeg vil foreslå at dem der har denne interesse stifter en forening der kan arbejde for disse interesser, og så lader være med at spænde DJ for en vogn som ikke har ret meget med jagt at gøre.
ReneKJ skrev:Hvordan kan "der er ikke noget bedre alternativ" være et argument for ikke at klage over DJ? Med den holdning så beder man ligefrem om at få jægerne splittet op i flere rivaliserende foreninger.
Man kan jo bruge sit medlemskab til at få indflydelse. Hvis det bare drejer sig om adgang til hel og halvhurtigetacticskydere syntes jeg man skulle stifte en forening der arbejder for bedre adgang til at eje og anvende disse.
Ingen kan få tilladelse til helautomatiske våben i Danmark, så det er udelukket.

Men hvis man mener, at en halvautomatisk G3 er et dårligere våben end min S&L, så er man galt afmarcheret. Jægerstanden kan ikke leve på Mauservåben fra 2. verdenskrig hele tiden, og det er kun sundt for den fremtidige jægerstand, at unge mennesker kan tiltrækkes af muligheden for "nutidige" våben.

Er man en dårligere jæger, fordi man skyder med halvautomatisk?

Besvar