Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Re: Information om våbenloven ang. knive

Indlæg af Fast Fumble » 18. jun 2018, 15:00

Okay, jeg fornemmer vi ser MEGET forskelligt på det emne.
Wildlife skrev:
18. jun 2018, 14:48
Den massive ulovlige logning af borgernes færden, her 2 år efter det er kendt ulovligt?
Her er jeg ikke særligt belastet af indsigt, så det vil jeg undlade at kloge mig på.
Wildlife skrev:
Politiets systematiske overtrædelse af grundloven (tibetsagen)?
- Som jo netop er blevet genstand for endnu en kommisions-undersøgelse, netop fordi den første kommission vurderes ikke at være kommet grundigt nok ned i problemet. Det er da netop sådan et velfungerende demokrati skal tilgå sådanne udfordringer. Og der er pt ikke noget der tyder på at det håndteres af politiet alene, så politistat? Nej, ikke rigtig, vel?
Wildlife skrev:
Voldsomme indgreb i den personlige frihed? (Hvor må man bo og hvordan må man gå klædt)
Det synes jeg er noget sludder, eller i hvert fald voldsomt fordrejet. Du har din fulde frihed til at bosætte dig hvor du vil, og gå klædt som du vil, ganske som i andre frie lande. Rent faktisk har vi i mange år haft et maskeringsforbud, at der er strammet lidt op på det i forbindelse med de der populært kaldes Burka-forbuddet kan jeg ikke se noget galt i. At man i særligt belastede områder ønsker at fremme integration og demokrati, er sundt for vores nation. Hvis målet kunne nås med mere elegante politiske mekanismer, så var det da lækkert, men nogen gange er det bare meget svært at regulere med regler, uden at nogen påvirkes utilsigtet - og det er dæleme svært at regel-regulere en population hvor et tørklæde for nogle er en let beskyttelse af hovedet (som en hue ville være), mens det for andre er et kulturelt funderet kvinde-undertrykkelses-aggregat.

Her må vi nok nøjes med at konstatere vi er uenige. For mig skal der nogle reelle problemer til, før man erklærer et land for en politistat.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 18. jun 2018, 15:02

Skal vi så ikke bare konstatere at vi er enige om at være uenige? :razz:

P.S. Hvis du har en smartphone bliver din position logget ca. 100.000 gange om året
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 18. jun 2018, 15:06

Wildlife skrev:
18. jun 2018, 15:02
Jow, den er jeg med på :razz:
Wildlife skrev:
P.S. Hvis du har en smartphone bliver din position logget ca. 100.000 gange om året
Ja, af mit telefonselskab, ikke af politiet!
(Muligvis også af 2-3 udenlandske efterretningstjenester, men det er jo derfor Biltema sælger burner-phones til en tyver.)
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 18. jun 2018, 15:53

Fast Fumble skrev:
18. jun 2018, 15:06
Wildlife skrev:
Jow, den er jeg med på :razz:
Wildlife skrev:
Ja, af mit telefonselskab, ikke af politiet!
(Muligvis også af 2-3 udenlandske efterretningstjenester, men det er jo derfor Biltema sælger burner-phones til en tyver.)
FE har ubegrænset adgang til logningsdata fra teleselskaberne, uden retskendelse. FE videregiver gerne data til andre myndigheder, f.eks. PET.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 18. jun 2018, 17:23

Fast Fumble skrev:
det er jo derfor Biltema sælger burner-phones til en tyver.)
Link?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 18. jun 2018, 22:11

Ingsorsi skrev:
18. jun 2018, 17:23
Fast Fumble skrev:
det er jo derfor Biltema sælger burner-phones til en tyver.)
Link?
Arhj, det må du sgu selv finde, jeg køber dem bare i "impulskøb reolen" oppe ved kassen.
Slava Ukraini!

Joe_Archer
Newbie
Newbie
Interesser: Bushcraft
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af Joe_Archer » 14. aug 2018, 18:23

Hej, er ny her og har et spørgsmål til våbenloven. Min familie og jeg bruger en del tid på udeliv og jagt. Jeg ønsker at anskaffe en lidt tungere kniv, dvs over 12 cm. Er sådan en kniv tilladt, hvis vi er på en let “vildmarkstur” i den danske natur? Kan læse ud af loven at jagt, fiskeri, madlavning og sportsdykning er undtaget fra reglen, men kan ikke specifikt finde noget der peger på at man må medbringe den på en vildmarkstur. Skal indrømme at jeg ikke har læst alle 48 sider af denne diskussion, men nåede gennem den første trediedel og tænkte der måske var flere her der havde et konkret svar på spørgsmålet. Tak for god læsning uanset :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 14. aug 2018, 18:47

Hej og velkommen til :welcome:

Jeg supplerer selv de mindre knive, med en større, der i sin form understøtter mine gøremål, når jeg er i felten (på skovtur). Det er lovligt, så længe du ikke render rundt og fægter med den, på vej til og fra skoven.

Desværre kan jeg ikke lige vedhæfte nogle stemningsfulde billeder, da resizeren ikke kan lide deres originale størrelse.

Min foretrukne er en Terävä Skrama og den kan varmt anbefales.
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... teel/30189

Du kan også vælge en mere almindelig kniv, men jeg ville nok gå udenom de meget fantasifulde zombie-sværd, da en betjent kunne betvivle dit formål med værktøjet, alene på det grundlag.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Joe_Archer
Newbie
Newbie

Indlæg af Joe_Archer » 14. aug 2018, 19:06

Har allerede en Bark River i 3V stål til jagt, så den store kniv bliver samme mærke tror jeg. Kniven har aldrig svigtet mig, selvom den kræver tålmodighed ved slibning. Har kigget på deres Bravo 1.5 og deres survivor, der begge fås i 3V stål. Vil gerne være på den rigtige side af loven inden den lokale sherif, får mere glæde af kniven end jeg :) Tak for dit svar.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 14. aug 2018, 19:18

Bark River, det er bare kræs, og jeg har en kløe i dén retning, men de koster også en pæn slat.

Min Skrama bor forresten i en rygsæk, så jeg ikke kommer til at støde en træklamrende veganer, på min færd gennem skoven. Selv om man har flotte værktøjer, så bor vi desværre i et land, med mange butt-hurt spelthjerner, der let bliver stødt på deres hypersensitive fordomme.
Husk på, at selv lovlige aktiviteter kan udløse en bøde, for forstyrrelse af den offentlige orden, hvis nogen melder en machetesvingende tosse, der hærger rundt mellem træerne. Også selvom tosser bare flækker lidt træ til sin kvistbrænder, så der kan komme lidt lunt mad i dunken.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 14. aug 2018, 19:31

Joe_Archer skrev:
14. aug 2018, 18:23
Hej, er ny her og har et spørgsmål til våbenloven. Min familie og jeg bruger en del tid på udeliv og jagt. Jeg ønsker at anskaffe en lidt tungere kniv, dvs over 12 cm. Er sådan en kniv tilladt, hvis vi er på en let “vildmarkstur” i den danske natur? Kan læse ud af loven at jagt, fiskeri, madlavning og sportsdykning er undtaget fra reglen, men kan ikke specifikt finde noget der peger på at man må medbringe den på en vildmarkstur. Skal indrømme at jeg ikke har læst alle 48 sider af denne diskussion, men nåede gennem den første trediedel og tænkte der måske var flere her der havde et konkret svar på spørgsmålet. Tak for god læsning uanset :)
Hej Joe
Også et velkommen til herfra. :welcome:

Svaret på dit spørgsmål er ganske enkelt og heldigvis positivt. Jo, du må gerne tage en kniv over 12 cm med på en vildmarkstur og lign. Det er i dag ikke længere så meget knivens udformning (med nogle få konkrete undtagelser anført i Knivlovens §2) men snarere formålet med bæringen af den der er betydende for lovligheden.

Knivlovens §2 fastslår også, at det normalt kræver tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære eller anvende knive med klinger over 12 cm. Der er dog også undtagelser ved §2, som bl.a. fremgår af politiets hjemmeside (https://www.politi.dk/da/servicemenu/ba ... _knive.htm): "Dolke og knive med en klinge på over 12 cm er dog undtaget fra forbuddet og fra kravet om en tilladelse fra politiet, hvis de anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller til et andet lignende anerkendelsesværdigt formål."

Dvs. du må gerne medbringe den ønskede kniv til en ”vildmarkstur”, idet en sådan tur netop vil være et ”anerkendelsesværdigt" formål.

Du skal dog samtidig være opmærksom på, at du skal tage rimelig direkte til og fra turen når du bærer kniven og ikke lige tage et svinkeærinde omkring steder, hvor der er mange mennesker og hvor der erfaringsmæssigt kan opstå lidt ”situationer” – f.eks. værtshuse, sportskampe etc.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Joe_Archer
Newbie
Newbie

Indlæg af Joe_Archer » 14. aug 2018, 20:15

Tusind tak for de gode svar. Jeg vil betragte det på samme måde som når jeg tager på jagt, så kniven vil være bag i bilen. Desuden vil en større kniv også være rarere at have i rygsækken under vandring.

Ja Bark River er lidt i den dyre ende, men kan godt li’ et pålideligt værktøj og med 3V stålet tror jeg at jeg ville kunne hugge den gennem en knogle på et dyr, uden at være bekymret. Desuden falder udseendet i min smag, skal indrømme jeg ikke er så vild med rambolignende knive. En kammerat har en ESEE kniv og den er ganske solid og skærer godt, men designet og den nødvendige belægning på karbonstålet er ikke lige mig - men en rigtig fin kniv uanset :)

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 21. aug 2018, 19:37

Newsbreak.dk bringer i dag (21. august 2018) en artikel om knivloven: https://newsbreak.dk/knivloven. Hvad der har trigget at den lige skulle bringes i dag vides ikke.

Artiklen bringer ikke noget nyt – men er dog brugbar derhen, at den (igen) bringer fokus på emnet. Journalistikken kunne dog godt have været lidt mere kritisk og have fokus på de uheldigheder, der stadig er med loven. Men det havde nu nok også været for meget forlangt… :???:

Der er én faktuel fejl i artiklen – nærmere bestemt i billedserien side 2. Der står, at ”knive beregnet til stød” ikke er lovlige. Dette er ikke korrekt. Den rigtige tekst skulle have været ”knive med tværstillet greb beregnet til stød” ikke er lovlige. Knive med normale greb og tveæggede klinger som f.eks. Fairbairn–Sykes kampknive er således ikke ulovlige, hvilket mange ellers fejlagtigt tror…

Oscar123
Newsbreak.jpg
Newsbreak.jpg (39.57 KiB) Vist 16361 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 13. jan 2019, 13:01

Det er ved at være lang tid siden, der er skrevet i denne tråd, men det betyder ikke kvalerne er forbi.

Jeg er lørdag blevet gjort opmærksom på, af et medlem af knivklubben Aros i Århus, at der er kørt prøvesag mod en århusiansk håndværker, der er antruffet med en kniv på rådhuset i Århus i forbindelse med arbejde.

Den er kørt udenom det almindelige retssystem og har bla været ved Forbrugerombudsmanden, uden at håndværkeren har fået en bøde.
I domsafsigelsen blev der refereret til den gamle knivlov mht til størrelse på en lille kniv (under 7 cm)

Er der nogen derude, der har hørt om tilsvarende? Det er efter forlydendet ikke den eneste sag, der prøves lige pt.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 13. jan 2019, 13:05

Caspian1911 skrev:
13. jan 2019, 13:01
Det er ved at være lang tid siden, der er skrevet i denne tråd, men det betyder ikke kvalerne er forbi.

Jeg er lørdag blevet gjort opmærksom på, af et medlem af knivklubben Aros i Århus, at der er kørt prøvesag mod en århusiansk håndværker, der er antruffet med en kniv på rådhuset i Århus i forbindelse med arbejde.

Den er kørt udenom det almindelige retssystem og har bla været ved Forbrugerombudsmanden, uden at håndværkeren har fået en bøde.
I domsafsigelsen blev der refereret til den gamle knivlov mht til størrelse på en lille kniv (under 7 cm)

Er der nogen derude, der har hørt om tilsvarende? Det er efter forlydendet ikke den eneste sag, der prøves lige pt.
Kørt "udenom det almindelige retssystem" - hvordan?
Forbrugerombudsmanden - hvad har han med straffesager at gøre?

Undskyld, men det giver ikke meget mening for læseren og du bliver nødt til at uddybe.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator

Indlæg af Caspian1911 » 13. jan 2019, 13:10

C-X skrev:
13. jan 2019, 13:05
Caspian1911 skrev:
13. jan 2019, 13:01

Den er kørt udenom det almindelige retssystem, og har bla været ved Forbrugerombudsmanden, uden at håndværkeren har fået en bøde.

Kørt "udenom det almindelige retssystem" - hvordan?
Forbrugerombudsmanden - hvad har han med straffesager at gøre?

Undskyld, men det giver ikke meget mening for læseren og du bliver nødt til at uddybe.
Har du læst noget i pressen? Nej vel!
Hvorfor er der ikke en journalist, der har været til retsmøde?

Jeg kan jo kun referere, hvad vedkommende fortalte mig.

Derfor spørger jeg også, om nogen har hørt noget om det.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 13. jan 2019, 13:18

Jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener, når du skriver at en sag er "kørt udenom det almindelige retssystem". Har vi andre systemer da?

Vores retssystem er jo ikke valideret af, at der skal være journalister til stede (opsøgende journalistik forekommer mig også at være på retræte).

Kan du evt kontakte din kilde og få ham til at uddybe? Han burde da være bruger herinde, ellers kan han jo passende blive det, så vi kan få oppet knivdebatterne.

Jeg er på ingen måde ude i et ærinde om at miskreditere dig, jeg tror skam hvad du skriver, og der er et stykke til april.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator

Indlæg af Caspian1911 » 13. jan 2019, 13:38

Jeg er jo lige så undrende som dig.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. jan 2019, 14:39

Der kan ikke være en domsafsigelse uden en domstol.
Og det giver SLET ingen mening at referere til en tidligere lov, som ikke gælder længere, med mindre naturligvis at det er et forhold der er foregået dengang den var gældende.

Jeg synes det lyder som en and...
Slava Ukraini!

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 13. jan 2019, 14:46

Fast Fumble skrev:
13. jan 2019, 14:39
Der kan ikke være en domsafsigelse uden en domstol.
Og det giver SLET ingen mening at referere til en tidligere lov, som ikke gælder længere, med mindre naturligvis at det er et forhold der er foregået dengang den var gældende.

Jeg synes det lyder som en and...
Holdt for lukkede døre måske? Men hvad skulle årsagen være?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 18. apr 2020, 11:07

Kniv fra Esbjerg var for lang i jakkelomme

En bøde er på vej til en 19-årig mand fra Esbjerg, der var passager i en bil fredag i Frederikssund. Bilen blev stoppet på Frederiksværksvej af en patrulje, og der var en så mistænkelig adfærd fra de to personer i bilen, at betjentene havde mulighed for at kropsvisitere de to personer.

I jakkelommen på en 19-årig mand fandt politiet en kniv, der var for lang, og det udløser en bøde, oplyser vagtchef Christian Kobbernagel.
https://sn.dk/Frederikssund/Kniv-fra-Es ... kel/934601

Det må vel være en over 12 cm hvortil politiet ikke mente vedkommende havde "et anerkendelsesværdigt formål".

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 18. apr 2020, 20:10

Kalthoff skrev:
18. apr 2020, 11:07
Det må vel være en over 12 cm hvortil politiet ikke mente vedkommende havde "et anerkendelsesværdigt formål".
Igen, igen er eksempel på dårlig journalistik. Suk… :impatient:

Knivens længde er her ikke det reelle problem – men snarere det forhold, at der ikke blev vurderet at være noget anerkendelsesværdigt formål med i det hele taget at bære en kniv. Og så kunne kniven for den sags skyld have været en lille SAK uden at det havde gjort en forskel.

Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 18. apr 2020, 21:53

Oscar123 skrev:
18. apr 2020, 20:10
Kalthoff skrev:
18. apr 2020, 11:07
Igen, igen er eksempel på dårlig journalistik. Suk… :impatient:

Knivens længde er her ikke det reelle problem – men snarere det forhold, at der ikke blev vurderet at være noget anerkendelsesværdigt formål med i det hele taget at bære en kniv. Og så kunne kniven for den sags skyld have været en lille SAK uden at det havde gjort en forskel.

Oscar123
Min første tanke var noget i samme retning; dårlig (og doven) journalistik.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

yeehawman
Newbie
Newbie
Interesser: samler
Geografisk sted: sjælland

Indlæg af yeehawman » 23. mar 2021, 21:01

Senest rettet af yeehawman 23. mar 2021, 21:23, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 23. mar 2021, 21:08

yeehawman skrev:
23. mar 2021, 21:01
Har et spørsgmål om lovligheden på et par forskellige knive:
Jeg vil vurdere at de er ulovlige ud fra din beskrivelse her.

Besvar