Første "kreative brug" af knivloven? Satudarahraner læsset ud af landet.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Re: Første "kreative brug" af knivloven? Satudarahraner læsset ud af landet.

Indlæg af LapuaMagnum » 6. dec 2016, 16:17

Multebear skrev:
LapuaMagnum skrev:Det jeg mener er at alle der går med en kniv til dagligdags ting bliver gjort kriminelle selvom vi ingen hensigt har i at bruge knive til at stikke kassedamen selvom hun er irriterende. Vi bliver gjort kriminelle uden at vi har gjort noget eller overvejer at gøre noget, og lovgivningen rammer de forkerte mennesker, derfor der skal være forksle på folk..

Jeg er tilhænger af frihed under ansvar og det er ikke det lovgivningen giver udtryk for.

mvh
I hvilke situationer bliver I gjort til kriminelle uden at have gjort noget?
Du må have mig undskyldt, men det er en gang politikker snak du levere nu. Hvis ikke du har læst at det er ulovligt at have en kniv på sig med mindre man har et anerkendelsesværdig formål, ja så er det der du skal starte. Alle bliver kriminaliseret hvis man ikke kan godtgøre sit anerkendelsesværdige formål. Jeg tror dog ikke at det kommer til at gå ud over den almene borger men det står i loven og derfor giver et fortolkningsproblem for alle der gerne bare vil have en kniv på sig fordi den er et super godt værktøj til mange ting.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 6. dec 2016, 16:18

Multebear skrev:
Refraktorius skrev:
Multebear skrev:......Svar lige på det spørgsmål først, så er det meget lettere, at blive enige om, hvorfor loven er dum.
Den helt afgørende grund til at den er "dum med dum på" er, at den er lavet med det udgangspunkt, at "den lovlydige borger er blot en kriminel der enten ikke har taget sig sammen eller er blevet afsløret".

I stedet for at begrænse de kriminelles udfoldelsesmuligheder, så spilder man ressourcer på at kriminalisere lovlydige borgere, som ikke udgør nogen trussel for nogen.
Hvordan kriminaliserer man lovlydige borgere? Kan du prøve at uddybe? Mener du, at man skal have ret til at børe kniv, når man er på værtshus?

Refraktorius skrev:Skulle man begrænse nogen, så skulle man ganske enkelt lave et forbud mod at folk med pletter på straffeattesten (eller folk der i øvrigt var "kendt af de sociale myndigheder") slæbte rundt på knive eller nogen form for hunde over 5 kilo.
Det kan man ikke, det ville være klokkeklar diskrimination. Det skriver jeg også højere oppe. Og jeg går ud fra, at du ikke mener, at vi skal have fjernet diskriminationsforbuddet?
For min skyld burde man fjerne den lov!!

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 6. dec 2016, 16:40

Multebear skrev:Men lad os prøve at vende diskussionen om engang. I stedet for at kommentere på alt det andet, jeg skriver, så prøv lige at svare på følgende spørgsmål først:
I hvilke situationer, HVOR I PÅ FORHÅND VED, at I får brug for en kniv, vil I gerne have, at det er lovligt at besidde en kniv?
Tja… Mit svar er "altid".

Min begrundelse er faktisk ganske simpel - og den sammenfattes fint af saglig generalløjtnant Baden-Powell’s ord fra 1907: »Be prepared ... a scout must prepare himself by previous thinking out and practicing how to act … so that he is never taken by surprise.« (og, ja jeg er gammel spejder…!)

At ”være beredt” er for mig en livsstil og jeg har rigtig mange eksempler på situationer, hvor en kniv er kommet til nytte – uden at det var planlagt på forhånd.

Det allerbedste eksempel fra det virkelige liv på nytten af at have en god kniv på sig er dog ikke mit eget men en god gammel kollegas. Han var for et par år tilbage vidne til et (solo-) færdselsuheld og han berettede efterfølgende om hvordan han og et par andre tililende fik den tilskadekommen fører ud ved bla. at skære sikkerhedsselen over. Bilen havde lugtet kraftigt af benzin og de havde ikke turdet vente på redningsmandskabet.

Jeg er i øvrigt i sin tid uddannet i at udføre en nød-trakeostomi – hvilket er umuligt uden den rette kniv. Det er naturligvis et meget risikabelt indgreb – men hvis alternativet er at den kvæstede vil kvæles foran dig inden redningsmandskabet når frem kan det være eneste udvej.

Jeg vil derfor vove den påstand, at sikkerheden for mig (og mine omgivelser) vil nå ned hvis jeg lægger min kniv fra mig.

:razz:
Oscar123
Senest rettet af Oscar123 6. dec 2016, 16:54, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 6. dec 2016, 16:54

Multebear skrev:
I hvilke situationer, HVOR I PÅ FORHÅND VED, at I får brug for en kniv, vil I gerne have, at det er lovligt at besidde en kniv?

mvh
Det er lidt det samme som at sige at du ikke må kører i din bil medmindre du har et anerkendelsesværdig formål da den forurener og er langt farligere end en kniv :smile:

mvh

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 6. dec 2016, 17:41

Der er givet nogle glimrende svar.

Diskrimination? Ja for pokker!

For diskrimination betyder netop at gøre forskel.

De aber som straffeblad, erfaring og statistik med al ønskelig tydelighed viser begår kriminaliteten, kan man passende diskriminere negativt mod, og så kan man diskriminere positivt overfor de lovlydige borgere som rent faktisk får samfundet til at løbe rundt.

Den lov er noget makværk som i sit væsen underminerer den grundlæggende retssikkerhed.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. dec 2016, 18:09

Multebear skrev: I hvilke situationer, HVOR I PÅ FORHÅND VED, at I får brug for en kniv, vil I gerne have, at det er lovligt at besidde en kniv?

Prøv lige at svare på det spørgsmål. Og lad os springe let forbi alle de helt åbenlyse lovlige situationer som jagt, fiskeri, spejder osv. Svar lige på det spørgsmål først, så er det meget lettere, at blive enige om, hvorfor loven er dum.
Har du kun reservehjul med når du på forhånd ved at du vil punktere?

En lommekniv er nok det ældste multitool der findes, det er ikke noget det kræver et specifikt forudsigeligt behov.

Du kan ikke sammenligne det med en økse eller machete

Multebear
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: knive
Geografisk sted: København
Been thanked: 7 times

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 21:28

LapuaMagnum skrev:
Multebear skrev:
LapuaMagnum skrev:Det jeg mener er at alle der går med en kniv til dagligdags ting bliver gjort kriminelle selvom vi ingen hensigt har i at bruge knive til at stikke kassedamen selvom hun er irriterende. Vi bliver gjort kriminelle uden at vi har gjort noget eller overvejer at gøre noget, og lovgivningen rammer de forkerte mennesker, derfor der skal være forksle på folk..

Jeg er tilhænger af frihed under ansvar og det er ikke det lovgivningen giver udtryk for.

mvh
I hvilke situationer bliver I gjort til kriminelle uden at have gjort noget?
Du må have mig undskyldt, men det er en gang politikker snak du levere nu. Hvis ikke du har læst at det er ulovligt at have en kniv på sig med mindre man har et anerkendelsesværdig formål, ja så er det der du skal starte. Alle bliver kriminaliseret hvis man ikke kan godtgøre sit anerkendelsesværdige formål. Jeg tror dog ikke at det kommer til at gå ud over den almene borger men det står i loven og derfor giver et fortolkningsproblem for alle der gerne bare vil have en kniv på sig fordi den er et super godt værktøj til mange ting.

mvh
Hvis du ikke har et formål med at have kniven med, hvorfor skulle du så tage den med? Sorry, men det giver ikke mening for mig, at du tager en kniv med, selvom du ikke har planlagt en eneste aktivitet, at bruge den til. Har du også altid en grydeske med, for man ved jo aldrig, hvornår man får brug for en grydeske. Det kan "ske" når som helst.

Eller hvad med en håndmixer, den kan man også altid have brug for i en snæver vending....

Ja, selvfølgelig bliver man kriminaliseret, hvis man ikke har et anerkendelsesværdigt formål. Du skal da ikke rende rundt på Crazy Daisy og drikkere ølbajere og have kniv med. Den skal du venligst lade blive hjemme.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 21:31

LapuaMagnum skrev:
Multebear skrev:
Det kan man ikke, det ville være klokkeklar diskrimination. Det skriver jeg også højere oppe. Og jeg går ud fra, at du ikke mener, at vi skal have fjernet diskriminationsforbuddet?
For min skyld burde man fjerne den lov!!

mvh
Altså vi kan godt lege den leg, hvor jeg giver dig ret i alt - uanset hvor fjollet, det du skriver, er. Det kan vi sagtens. Bare sig til.

Men hvis du virkelig mener, at vi skal fjerne de grundlæggende menneskerettigheder, så kan vi to lige så godt holde op med at kommentere på hinandens indlæg, for så kan vi aldrig blive enige om noget, og så spilder vi bare hinandens og andres tid.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 6. dec 2016, 21:34

Multebear, det er nok nu du burde stoppe dig selv :Hug:

Der er altid en grund til at bære kniv, ellers er DK blevet et unikum af et advanceret samfund, hvis lige aldrig er set før. I særlige tilfælde kan der så være tungere vejende årsager til ikke at bære den.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 6. dec 2016, 21:38

red.
Senest rettet af LapuaMagnum 8. dec 2016, 14:40, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 6. dec 2016, 21:39

Multebear skrev:Hvis du ikke har et formål med at have kniven med, hvorfor skulle du så tage den med? Sorry, men det giver ikke mening for mig, at du tager en kniv med, selvom du ikke har planlagt en eneste aktivitet, at bruge den til.
Fordi jeg bruger kniv (og multitool) i forbindelse med masser af uplanlagte opgaver. Det sparer mig f.eks. for at stå og forsøge at få en pakke op med en rukonøgle, eller forsøge at aflive en påkørt fasan med en donkraft. Ligeledes har jeg brugt et multitool, som også indeholder en kniv, til forskellige mindre reperationer på ældre biler osv. Faktisk vil jeg sige, at jeg sjældent medbringer en kniv med et specifikt formål.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 21:41

Oscar123 skrev:
Multebear skrev:Men lad os prøve at vende diskussionen om engang. I stedet for at kommentere på alt det andet, jeg skriver, så prøv lige at svare på følgende spørgsmål først:
Tja… Mit svar er "altid".

Min begrundelse er faktisk ganske simpel - og den sammenfattes fint af saglig generalløjtnant Baden-Powell’s ord fra 1907: »Be prepared ... a scout must prepare himself by previous thinking out and practicing how to act … so that he is never taken by surprise.« (og, ja jeg er gammel spejder…!)

At ”være beredt” er for mig en livsstil og jeg har rigtig mange eksempler på situationer, hvor en kniv er kommet til nytte – uden at det var planlagt på forhånd.
Hvis du mener, at alle altid skal have ret til at bære kniv uanset, hvor de befinder sig, så kan du lige så godt gaffatape en dolk i hånden på alle rockere og voldskriminelle typer. Og det tror jeg ærligt talt ikke, du virkelig er interesseret i.

Derudover synes jeg det er et interessant citat. Men jeg mener bare, at du fortolker det forkert. At være forberedt betyder jo netop, at du kun har en kniv med, når du har tænkt igennem, hvad du skal, når du går ud af din hoveddør. Hvis du bare skal ned til bageren og købe morgenbrød, som du skal spise, når du kommer hjem, så er der ingen grund til at have kniv med. Det er til gengæld smart at have penge med. Med andre ord, har du tænkt igennem, hvad du skal, og forberedt dig med de rette remedier. Der er jo ingen grund til at slæbe alt muligt med, som du ikke får brug for. Det er jo også en form for forberedelse og væren beredt. Hvis du til gengæld skal en tur i skoven og samle nogle grangrene til en juledekoration, er det smart med en havesaks og evt. en kniv. Med andre ord, du tænker over, hvad det er, du skal, og tager kun det nødvendige med.

Oscar123 skrev:Det allerbedste eksempel fra det virkelige liv på nytten af at have en god kniv på sig er dog ikke mit eget men en god gammel kollegas. Han var for et par år tilbage vidne til et (solo-) færdselsuheld og han berettede efterfølgende om hvordan han og et par andre tililende fik den tilskadekommen fører ud ved bla. at skære sikkerhedsselen over. Bilen havde lugtet kraftigt af benzin og de havde ikke turdet vente på redningsmandskabet.

Jeg er i øvrigt i sin tid uddannet i at udføre en nød-trakeostomi – hvilket er umuligt uden den rette kniv. Det er naturligvis et meget risikabelt indgreb – men hvis alternativet er at den kvæstede vil kvæles foran dig inden redningsmandskabet når frem kan det være eneste udvej.

Jeg vil derfor vove den påstand, at sikkerheden for mig (og mine omgivelser) vil nå ned hvis jeg lægger min kniv fra mig.

:razz:
Oscar123
Med de to eksempler, du nævner der, viser du sådan set, at du aldrig nogensinde selv har haft brug for en kniv i en situation, du ikke kunne have forudset. Du nævner en kollega, og du nævner, at du kan foretage en operation med en kniv, som du aldrig har haft brug for. Hvor mange år var det du havde gået med kniv? Hvis du gerne altid vil være beredt til at skære sikkerhedsseler over med, så køb sådan en her og gå med den altid:

http://www.bladehq.com/item--Benchmade- ... Hook--1360

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 6. dec 2016, 21:43

Multebear skrev:Ja, selvfølgelig bliver man kriminaliseret, hvis man ikke har et anerkendelsesværdigt formål. Du skal da ikke rende rundt på Crazy Daisy og drikkere ølbajere og have kniv med. Den skal du venligst lade blive hjemme.
Fin stråmand du stiller op der. Jeg hører ikke nogen argumentere for retten til at tage kniv med på diskotek. Hvis man er parat til drabsforsøg, hvorfor tror du så i øvrigt at et forbud mod at medbringe en kniv vil ha' nogen effekt? Mig bekendt er det allerede forbudt at stikke folk med en kniv, og det straffes noget hårdere.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 21:46

C-X skrev:Multebear, det er nok nu du burde stoppe dig selv :Hug:

Der er altid en grund til at bære kniv, ellers er DK blevet et unikum af et advanceret samfund, hvis lige aldrig er set før. I særlige tilfælde kan der så være tungere vejende årsager til ikke at bære den.
Stoppe mig selv? Det er sjovt, for jeg har ikke hørt et eneste virkelig godt argument for, at folk skal have ret til at bære kniv altid. Og sjovt nok er der ikke en eneste af jer, der har kommenteret på, om det er i orden at bære kniv, når man går i byen. Hvorfor har I ikke svaret på det?

Og det er samtidig også en kommentar på, at nej: Der er ikke altid en grund til at bære kniv. Måske for 100 år siden, eller ude på landet. Men hvis du bor i en by, hvad f*anden skal du så med en kniv? Især hvis du fx har kontorarbejde og i dagligdagen kun bevæger dig rundt i byen. Så har du ikke en skid grund til at bære kniv. Hvis du gerne vil åbne pakker og breve, så findes der masser af lovlige redskaber, der kan det samme.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 6. dec 2016, 21:49

red.
Senest rettet af LapuaMagnum 8. dec 2016, 14:40, rettet i alt 1 gang.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 21:50

Mapzter skrev:
Multebear skrev:Hvis du ikke har et formål med at have kniven med, hvorfor skulle du så tage den med? Sorry, men det giver ikke mening for mig, at du tager en kniv med, selvom du ikke har planlagt en eneste aktivitet, at bruge den til.
Fordi jeg bruger kniv (og multitool) i forbindelse med masser af uplanlagte opgaver. Det sparer mig f.eks. for at stå og forsøge at få en pakke op med en rukonøgle, eller forsøge at aflive en påkørt fasan med en donkraft. Ligeledes har jeg brugt et multitool, som også indeholder en kniv, til forskellige mindre reperationer på ældre biler osv. Faktisk vil jeg sige, at jeg sjældent medbringer en kniv med et specifikt formål.
Pakker kan åbnes med en lille sammenfoldelig saks. Du kan evt. også bare åbne dem, når du er kommet hjem. Det er ikke så svært.

Der er ikke noget i vejen for at bære et multitool. Men de fås altså også uden kniv.

Og nu ved jeg ikke, hvor ofte du kører en fasan ned. Men det er vel næppe grund til, at du har kniv med dig, når du gør i byen.

Altså hør nu her. Hvis man bor på landet eller færdes på landet, så er der jo ikke en kæft, der interesser sig for, om man har en kniv på sig i dagtimerne. Men hvis man bevæger sig over på værtshuset, eller går i byen, så lad den dog ligge hjemme.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 6. dec 2016, 21:51

Multebear skrev:Og det er samtidig også en kommentar på, at nej: Der er ikke altid en grund til at bære kniv. Måske for 100 år siden, eller ude på landet. Men hvis du bor i en by, hvad f*anden skal du så med en kniv?
Nu er det sådan, at knivloven gælder uanset om du bor i byen eller på landet. Det står en enhver, der ikke har brug for en kniv i sin hverdag, frit for at undlade at bære kniv.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 21:53

LapuaMagnum skrev:
Troll
Vil du helt seriøst kun snakke med folk, der er enige med dig? Du er ikke kommet med et eneste validt argument for dine påstande, så hvem er det egentlig, der er trolden.

Desuden, som jeg skrev tidligere, hvis det er ubehageligt for dig, at der er mennesker, der mener noget andet end dig, så kan vi godt lege den leg, hvor jeg giver dig ret i alt. Skal vi det?

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. dec 2016, 21:54

Når man sammenligner med håndmixer, så er det tydeligvis over ens sengetid :rolf:

Jeg er uddannet elektriker, men det er ikke mit job pt. Jeg har 100 % af tiden et knivløst MT med mig og 90 % af tiden en lille foldekniv. Kniven er i brug dagligt, MT er ikke. Der er ALTID brug for en kniv, ingen undtagelse. Til nødt kan jeg acceptere, at mine mellemstore jagtdolke skal blive hjemme, sammen med macheterne og økserne :cry:

Jeg bor i en by, kører ud på landet og hjem igen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 6. dec 2016, 21:55

Multebear skrev:Og nu ved jeg ikke, hvor ofte du kører en fasan ned. Men det er vel næppe grund til, at du har kniv med dig, når du gør i byen.
Fin stråmand igen. Knivloven gælder uanset om jeg er på vej hjem (jeg bor på landet), eller er inde i byen kl. 15 for at gøre et indkøb.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 21:57

Mapzter skrev:
Multebear skrev:Og det er samtidig også en kommentar på, at nej: Der er ikke altid en grund til at bære kniv. Måske for 100 år siden, eller ude på landet. Men hvis du bor i en by, hvad f*anden skal du så med en kniv?
Nu er det sådan, at knivloven gælder uanset om du bor i byen eller på landet. Det står en enhver, der ikke har brug for en kniv i sin hverdag, frit for at undlade at bære kniv.
Det er fuldstændig korrekt. Men hvis man læser de forarbejder, der er til den nye lov, så er der åbnet op for, at man fortolker situationen i en lidt bredere sammenhæng. Og når det er sagt, så ønsker man udelukkende at ramme de personer, der kan forventes at bruge kniven til personfarlig kriminalitet, og som bærer kniven i situationer, hvor personfarlig kriminalitet er nærliggende. Og det er det måske ikke på landet kl. 9:30 om formiddagen på en tirsdag.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 6. dec 2016, 21:58

Multebear skrev: Hvis du mener, at alle altid skal have ret til at bære kniv uanset, hvor de befinder sig, så kan du lige så godt gaffatape en dolk i hånden på alle rockere og voldskriminelle typer. Og det tror jeg ærligt talt ikke, du virkelig er interesseret i.

Derudover synes jeg det er et interessant citat. Men jeg mener bare, at du fortolker det forkert. At være forberedt betyder jo netop, at du kun har en kniv med, når du har tænkt igennem, hvad du skal, når du går ud af din hoveddør.

Du lyder som sådan en irriterende type der bor i en lejlighed midt i københavn, der aldrig har lavet noget som helst praktisk arbejde, og derfor ikke fatter hvorfor man går med kniv. Hvis dette ikke er tilfældet, så forstår jeg ikke dine argumenter.

Prøv at læse tråden om "hvad brugte du sidst din lommekniv til". Lommeknive er jo netop beregnet til at du altid kan have den i lomme, NETOP fordi du altid har den med, da du ikke ved hvad du skal bruge den til. Jeg går med lommekniv hver dag, det har jeg gjort siden jeg var 10, måske før. Jeg bruger den hver eneste dag, til alle mulige ting, hvor af 99% af dem kunne jeg ikke have redegjort for på forhånd, netop fordi det var pludseligt opståede behov. Det behøves ikke være liv/død situationer hvor man skal skære seler over, men der kan være hundrede daglige behov for en kniv. Og ja, måske kunne de være klaret med noget andet, men det er immervæk nemmere at bære rundt på en lommekniv, end det er at medbringe en saks, en negleklipper, en pincet, en syl, en blyantspidser, en skruetrækker, etc. og ingen af disse genstande ville være særligt egnede hvis jeg fik lyst til at skrælle et æble, smøre et rundstykke eller skære en agurk.

Og til dit spørgsmål om hvordan man laver en lov. Hvad så med at folk der er tidligere dømt for vold, drab, narko, banderelateretkriminalitet, voldtægt etc. ikke må gå med kniv ? Der udover kan man måske indføre forbud mod knive i højrisiko områder, ligesom man ikke må medbringe glasflasker til koncerter, fodboldkampe etc. Men at en lovlig kniv, i lommen på en lovlydigborger, selv på et værtshus, skulle være særligt farligt, det er altså ikke noget jeg mister søvn over. Jeg tror nemlig ikke at lovlydige borgere pludselig trækker en lommekniv og stikker folk med den, selv hvis de får øl.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 6. dec 2016, 21:59

Jeg er enig med Oscar123, knive bør i udgangspunktet altid være lovlige at bære. Det var retstilstanden før 1987, og der var som jeg erindrer det ikke flere knivstikkerier dengang.
Folk der er tilbøjelige til at stikke eller true med kniv på offentlige steder, er i reglen de samme som ikke overholder knivrestriktioner alligevel.
Loven bør rulles tilbage til 1987, undtaget de relativt få der tidligere har udvist truende eller voldelig adfærd med dette stykke værktøj. Folk der er dømt for personfarlig kriminalitet kunne eventuelt også idømmes karantæne i kortere eller længere tid.

I Tjekkiet er knive og blankvåben ikke lovreguleret, alt kan besiddes og bæres, det har ikke givet anledning til større problemer som jeg har kendskab til. I hvert fald er drabsraten 30 % lavere i Tjekkiet end i Danmark (0.7 vs. 1.0 jf. Wikipedia), om det samme gælder grov vold ved jeg ikke. Men de to statistikker plejer nogenlunde at gå hånd i hånd.
Senest rettet af Herbert 6. dec 2016, 22:01, rettet i alt 1 gang.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 6. dec 2016, 22:00

C-X skrev:Når man sammenligner med håndmixer, så er det tydeligvis over ens sengetid :rolf:

Jeg er uddannet elektriker, men det er ikke mit job pt. Jeg har 100 % af tiden et knivløst MT med mig og 90 % af tiden en lille foldekniv. Kniven er i brug dagligt, MT er ikke. Der er ALTID brug for en kniv, ingen undtagelse. Til nødt kan jeg acceptere, at mine mellemstore jagtdolke skal blive hjemme, sammen med macheterne og økserne :cry:

Jeg bor i en by, kører ud på landet og hjem igen.
Jamen så får du jo heller aldrig problemer. Selvfølgelig skal du have lov til at have en kniv, hvis du er på arbejde eller eller på vej til/fra arbejde. Men hvis du tager på værtshus om aftenen, så er der jo ikke grund til at tage den med.

Når jeg bruger håndmixer eksemplet, er det fordi I altså er nødt til at være en anelse mere selvkritiske overfor jeres argumentation. F. eks. har I stadig ikke svaret på, om det er i orden at have en kniv med i byen.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 6. dec 2016, 22:03

Jeg tror du skal læse tråden igen.

Håndmixer... Håber Admin skriver det permanent ind i din profil :rolf:

Besvar