Må man det? Bliver der ikke et problem med registertilsynet?ReneKJ skrev:Et medlemsnummer forbindes med et våbennummer, det kan man gøre på så mange måder.
Det bliver lidt mere fancy hvis der skal historik på, men stadigvæk noget der kan klares med et eksemplar af "databaser for dummies"![]()
Der er kommet ny våbenbekendtgørelse
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Re: Der er kommet ny våbenbekendtgørelse
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det er vel ikke andet end hvad man allerede har registreret om medlemmet?Fast Fumble skrev:Må man det? Bliver der ikke et problem med registertilsynet?ReneKJ skrev:Et medlemsnummer forbindes med et våbennummer, det kan man gøre på så mange måder.
Det bliver lidt mere fancy hvis der skal historik på, men stadigvæk noget der kan klares med et eksemplar af "databaser for dummies"![]()
Vi registrere f.eks. fremmøde på en computer.
Der står noget om det her:
https://www.datatilsynet.dk/erhverv/foreninger/
Foreningers registrering af oplysninger om medlemmerne er som udgangspunkt uproblematisk i forhold til persondataloven. Det er således Datatilsynets opfattelse, at en forening i medfør af reglerne i persondatalovens kan registrere almindelige oplysninger som f.eks. indmeldelsesdato, id-oplysninger, evt. tillids- eller hvervsposter m.m. En forening vil som udgangspunkt også kunne registrere oplysninger af mere speciel karakter, f.eks. oplysninger om et medlems bedste score, golfhandicap, certifikat niveau m.m.
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 425 times
- Been thanked: 133 times
Det gør vi allerede i vores forening, vi har lavet en række med klemmer, hvor medlemsbevis eller kørekort bliver hængt op på den klemme med våbennummeret.ReneKJ skrev:
Eller man kan lægge lånerens id på våbnets plads
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Positivt! Det tyder alt andet lige på et effektivt system. Hvis det forsat vil køre sådan, så er det da en smal sag at få lavet de ansøgninger.
Billedet er hapset fra en tråd på FB. Navn og forening er for god ordens skyld streget ud.
Billedet er hapset fra en tråd på FB. Navn og forening er for god ordens skyld streget ud.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
Det er godkendt behandlingstid, begrundelsen for nødvendigheden er bare stadig helt hen i vejret.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Har blanketten været forevist?
Ellers er den her:
https://www.dgi.dk/media/19431/skv6-god ... 100118.pdf
Og det er igen en der skal "udfyldes-udskrives-underskrives-scannes-indsendes elektronisk". At man ikke kan acceptere det som gyldig ID at man er logget ind med NemID på borger.dk, det er ikke mindre end tre headbangers værdigt!
Ellers er den her:
https://www.dgi.dk/media/19431/skv6-god ... 100118.pdf
Og det er igen en der skal "udfyldes-udskrives-underskrives-scannes-indsendes elektronisk". At man ikke kan acceptere det som gyldig ID at man er logget ind med NemID på borger.dk, det er ikke mindre end tre headbangers værdigt!

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Enig.Refraktorius skrev:Og det er igen en der skal "udfyldes-udskrives-underskrives-scannes-indsendes elektronisk". At man ikke kan acceptere det som gyldig ID at man er logget ind med NemID på borger.dk, det er ikke mindre end tre headbangers værdigt!
![]()
![]()
![]()
Men det skyldes nu nok at der ikke ER nogen systemunderstøttelse af processerne. Og har man ikke penge til noget IT, så bliver det jo Blanket-Underskrift-Indsend.
Det er desværre rasende amatør-agtigt.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
I Acrobat Reader, og sikkert også andre PDF programmer, kan man tilføje en håndskrevet underskrift, så man altid kan tilføje den til det dokument. Jeg ved ikke om det teknisk set er i orden, men jeg kan ikke se problemet, da de jo alligevel ikke får den originale underskrevne kopi. Det har jeg benyttet mig af, og det har virket hver gang for mig.Refraktorius skrev: Og det er igen en der skal "udfyldes-udskrives-underskrives-scannes-indsendes elektronisk".
- Refraktorius
- Admin
NSander skrev:I Acrobat Reader, og sikkert også andre PDF programmer, kan man tilføje en håndskrevet underskrift, så man altid kan tilføje den til det dokument. Jeg ved ikke om det teknisk set er i orden, men jeg kan ikke se problemet, da de jo alligevel ikke får den originale underskrevne kopi. Det har jeg benyttet mig af, og det har virket hver gang for mig.Refraktorius skrev: Og det er igen en der skal "udfyldes-udskrives-underskrives-scannes-indsendes elektronisk".
Jeg er også en forhærdet vaneforbryder, der bruger min tegneplade/stylus til at underskrive direkte i det elektroniske dokument.
Og jeg har ikke fået underkendt nogen af dem endnu.
(At forsøge at lave en underskrift i Paint med en mus, det bliver til gengæld totalt "ARNE 4 år")
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Ja, tillykke I har vundet en pris!Refraktorius skrev:NSander skrev:I Acrobat Reader, og sikkert også andre PDF programmer, kan man tilføje en håndskrevet underskrift, så man altid kan tilføje den til det dokument. Jeg ved ikke om det teknisk set er i orden, men jeg kan ikke se problemet, da de jo alligevel ikke får den originale underskrevne kopi. Det har jeg benyttet mig af, og det har virket hver gang for mig.Refraktorius skrev: Og det er igen en der skal "udfyldes-udskrives-underskrives-scannes-indsendes elektronisk".
Jeg er også en forhærdet vaneforbryder, der bruger min tegneplade/stylus til at underskrive direkte i det elektroniske dokument.
Og jeg har ikke fået underkendt nogen af dem endnu.
(At forsøge at lave en underskrift i Paint med en mus, det bliver til gengæld totalt "ARNE 4 år")
Det er bare inderligt ligegyldigt, for 99% af vore "prospects" i skytteforeningerne er ikke vildt erfarne udi elektronisk påføring af signatur på PDF-dokumenter, så for dem ER DET "udfyldes-udskrives-underskrives-scannes-indsendes elektronisk", og det ER bøvlet.
Og bøvl har det med IKKE at fremme medlemsoptaget i foreningerne.
I min forening anbefaler vi at tage et billede af den underskrevne ansøgning, da de fleste ikke har scanner, og vi har også en delvist udfyldt SKV6 tilgængelig på vores hjemmeside og FB side. Jeg har forespurgt SKV, og de mener at et foto hvor alle oplysninger er tydeligt læsbare, er acceptabelt.
Og mens 99% af de nye medlemmer ikke har scanner, så HAR 99% af dem faktisk et kamera i lommen, nu til dags.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Formandlao
- Silver Member
- Interesser: IPSC
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 10 times
Har ligeledes fået min SKV6 til forening B på et døgn.Ras.Killing skrev:Positivt! Det tyder alt andet lige på et effektivt system. Hvis det forsat vil køre sådan, så er det da en smal sag at få lavet de ansøgninger.
IMG_20180110_205336.png
Men jeg har også både printer og scanner til rådighed

Diligentia, Vis, Celeritas
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Der er også folk der har fravalgt NemID, så de ville så have problemer med en rent digital løsning.Fast Fumble skrev: Ja, tillykke I har vundet en pris!
Det er bare inderligt ligegyldigt, for 99% af vore "prospects" i skytteforeningerne er ikke vildt erfarne udi elektronisk påføring af signatur på PDF-dokumenter, så for dem ER DET "udfyldes-udskrives-underskrives-scannes-indsendes elektronisk", og det ER bøvlet.
Og bøvl har det med IKKE at fremme medlemsoptaget i foreningerne.
I min forening anbefaler vi at tage et billede af den underskrevne ansøgning, da de fleste ikke har scanner, og vi har også en delvist udfyldt SKV6 tilgængelig på vores hjemmeside og FB side. Jeg har forespurgt SKV, og de mener at et foto hvor alle oplysninger er tydeligt læsbare, er acceptabelt.
Og mens 99% af de nye medlemmer ikke har scanner, så HAR 99% af dem faktisk et kamera i lommen, nu til dags.
Men den der "udfyldes-udskrives-underskrives-scannes-indsendes elektronisk" er ikke anderledes end hvad du gør når du skal have et banklån, så jeg syntes faktisk ikke det er så vanskeligt som du lægger op til.
Den helt simple version er få udleveret en kopi af formularen, udfyld den i hånden og tag et foto med din mobil.
Det må være til at overkomme, og man kan gøre det henne i foreningen hvor man kan få hjælp, hvorimod det ikke nødvendigvis er alle der har lyst til at bruge deres NemID på en computer henne i foreningen, hvis der i det hele taget er en mulighed.
Mht scanner versus foto så tvivler jeg stærkt på at de vil bemærke nogen forskel så længe fotoet er af nogenlunde kvalitet.
Det er efterhånden en del år siden min multi-funktions-printer med Scanner og Fax stod af, og jeg har ikke savnet nogen af delene.

Selve SKV6 er ekstra bureaukrati, og pdfløsningen virker gammeldags. Men rent praktisk tror jeg ikke det ville gøre den store forskel om man kunne ansøge direkte via borgerportalen.
Det kan også være det kommer. Det er trods alt hurtigere at lave en ny formular og lægge den op som pdf end hvis man skal have it-leverandøren til at lave en ny elektronisk formular med hvad der hører til der.
- Refraktorius
- Admin
Man må faktisk også sende den med gammeldags snail-mail.
Så kan de teknologisk analfabetiske unge også være med.

- Ras.Killing
- Platin Member
Den løsning har vi valgt i vores foreningRefraktorius skrev:Man må faktisk også sende den med gammeldags snail-mail.
![]()

Minimalt arbejde for det enkelte medlem, men selvfølgelig nok lidt længere behandlingstid.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- This member is
- Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 42 times
Ansøgt digitalt om SKV6 lørdag d. 13. januar, modtaget i dag mandag d. 15. januar.
- Refraktorius
- Admin
Det er absolut positivt at ekspeditionstiden ser ud til at være kort!
Man kan selvfølgelig også godt anføre, at det er noget en kontorelev kan løse i 99 % af tilfældene:
Slå personen op i kriminalregisteret, siger den ikke "pling", så udskriv en SKV6.
Siger den pling, så send den videre til en, der kan bore dybere.
Det hviler selvfølgelig på den antagelse, at avekattene allerede er "kendt af politiet og de sociale myndigheder" længe før de begynder at lave seriøse ulykker.
(Jeg abonnerer selv på den antagelse)
Man kan selvfølgelig også godt anføre, at det er noget en kontorelev kan løse i 99 % af tilfældene:
Slå personen op i kriminalregisteret, siger den ikke "pling", så udskriv en SKV6.
Siger den pling, så send den videre til en, der kan bore dybere.
Det hviler selvfølgelig på den antagelse, at avekattene allerede er "kendt af politiet og de sociale myndigheder" længe før de begynder at lave seriøse ulykker.
(Jeg abonnerer selv på den antagelse)
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 20 times
Jeg bruger dropbox til at underskrive med, så kan jeg flå den derigennem, og sætte signatur på.
(Knægten skal søge om skv6 til april (28. april), han skal jo lige blive 15 og have NemID først....(også må han teknisk ikke skyde med sine rifler, før tilladelse kommer, han han skal altså ud og skyde den 4. maj på 50-200-300)
(Knægten skal søge om skv6 til april (28. april), han skal jo lige blive 15 og have NemID først....(også må han teknisk ikke skyde med sine rifler, før tilladelse kommer, han han skal altså ud og skyde den 4. maj på 50-200-300)
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Tag evt kontakt til ACØ og vend problemstillingen med dem. Send evt blanketten efter aftale på papir til dem i god tid.KenP skrev:Jeg bruger dropbox til at underskrive med, så kan jeg flå den derigennem, og sætte signatur på.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
læs lige hvad de skriver inden man gør et stortKenP skrev:Jeg bruger dropbox til at underskrive med, så kan jeg flå den derigennem, og sætte signatur på.
ud af ingenting

Citat :
Tilladelsen er gyldig i 5 år, jf. våbenbekendtgørelsens § 49, stk. 4, nr. 8. Godkendelser udstedes med gyldighed fra den 1. juli 2018, hvor ordningen træder i kraft.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- Gold Member
Nå ja, det er fordi jeg læste anderledes at man hvis man søgte senest 31. Marts kunne man forvente at få den den 1. Juli.
(Men har så nogle andre skytter som så bare måske løber ind i problemet lige efter sommerferien, hvis de er bagefter)
(Men har så nogle andre skytter som så bare måske løber ind i problemet lige efter sommerferien, hvis de er bagefter)
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Lad mig lige stille et (for mig) meget relevant spørgsmål:
Må jeg eller må jeg ikke ta´min kone hhv. søn på 9 med på kalvebod og skyde med min revolver, ingen af dem er medlem af nogen skytteforening og ingen af dem er SKV-godkendt på nogen måde.
(og ja, min kone er over 15)
Må jeg eller må jeg ikke ta´min kone hhv. søn på 9 med på kalvebod og skyde med min revolver, ingen af dem er medlem af nogen skytteforening og ingen af dem er SKV-godkendt på nogen måde.
(og ja, min kone er over 15)

"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
Må jeg benytte mine våben i min forening, som dog ikke har udstedt tilladelserne.
Hvad gør man så med udenlandske skytter?
Og hvad så hvis de udenlandske skytter også er medlem af foreningen?
Hvad gør man så med udenlandske skytter?
Og hvad så hvis de udenlandske skytter også er medlem af foreningen?
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Når de nye regler træder i kraft: Til træning, når du har fået en SKV6 i "din forening".Dumpe skrev:Må jeg benytte mine våben i min forening, som dog ikke har udstedt tilladelserne.
Du må under alle omstændigheder gerne benytte dine våben til stævner i "din forening".
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Gold Member
denne er vist meget relevant at poste her:
Når jeg tager ud og deltager i terrænskydninger og andre stævner - skal jeg så også have en SKV6 med?
Når du repræsenterer din forening, ved et stævne arrangeret af en anden forening, er det din egen forening der har overladt et våben til dig, og det er herigennem du skal være godkendt, enten på en SKV2 eller en SKV3 og evt. med en transporttilladelse.
Selve det at du skyder hos en anden forening kræver ikke SKV6-godkendelse, da du ikke er medlem, men gæsteskytte.
Får du brug for at låne et våben hos den arrangerende forening, kræver det ikke SKV6-godkendelse, fordi du er gæsteskytte.
se evt mere her: https://www.dgi.dk/SKV/seneste-nyt/arti ... blanketten
Når jeg tager ud og deltager i terrænskydninger og andre stævner - skal jeg så også have en SKV6 med?
Når du repræsenterer din forening, ved et stævne arrangeret af en anden forening, er det din egen forening der har overladt et våben til dig, og det er herigennem du skal være godkendt, enten på en SKV2 eller en SKV3 og evt. med en transporttilladelse.
Selve det at du skyder hos en anden forening kræver ikke SKV6-godkendelse, da du ikke er medlem, men gæsteskytte.
Får du brug for at låne et våben hos den arrangerende forening, kræver det ikke SKV6-godkendelse, fordi du er gæsteskytte.
se evt mere her: https://www.dgi.dk/SKV/seneste-nyt/arti ... blanketten
- Ras.Killing
- Platin Member
Det kan siges meget enkelt.
Lige så snart du skal låne eller bruge et våben i en forening, så skal du have en tilladelse.
Er det eget våben har du en SKV2 der følger dig og dit våben, skal du låne et våben med videre er det SKV3, som er tegnet i den forening du skal låne våben fra ogfølger dig og det våben du får skrevet transport tilladelse til. Skal du blot låne et våben til skydning i foreningen skal du have SKV6 - med mindre at du har et af de to forstående. En SKV6 følger dig ikke og skal tegnes i hver forening hvor du skal låne et våben.
Lige så snart du skal låne eller bruge et våben i en forening, så skal du have en tilladelse.
Er det eget våben har du en SKV2 der følger dig og dit våben, skal du låne et våben med videre er det SKV3, som er tegnet i den forening du skal låne våben fra ogfølger dig og det våben du får skrevet transport tilladelse til. Skal du blot låne et våben til skydning i foreningen skal du have SKV6 - med mindre at du har et af de to forstående. En SKV6 følger dig ikke og skal tegnes i hver forening hvor du skal låne et våben.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!