Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Re: Information om våbenloven ang. knive

Indlæg af Raptor357 » 11. jun 2023, 15:29

Jeg ser ikke mig selv som rigtig håndværker(er dog svært ramt af værktøj itis), men en øl kan da åbnes med foldet papir. Det praktiseres på kontoret med sodavand.

youtu.be/00DWLkVLbd4
Multi tool er rigtigt godt at have med. For mig er det tangen der er et must. En pincet i en kniv eller seperat er også god når man får en splint ind.
En dagtur skal man kunne klare med det man har i bæltet, men på en weekend tur, der skal man jo kunne klare næsten alt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Niko
Newbie
Newbie
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Niko » 20. aug 2024, 15:34

Nu bliver jeg lidt i tvivl, man må da godt have låsbare enhåndsbetjente knive? Tænker de fleste flipperer er enhåndsbetjente og låsbare?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... e/10338539

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 20. aug 2024, 15:39

Niko skrev:
20. aug 2024, 15:34
Nu bliver jeg lidt i tvivl, man må da godt have låsbare enhåndsbetjente knive? Tænker de fleste flipperer er enhåndsbetjente og låsbare?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... e/10338539
Ekstrabladet skrev:Havde kniv
Klokken 3.15 blev motorcyklisten - en 21-årig mand fra Grenaa - anholdt. Politiet formoder, at han var påvirket af narko, hvorfor han blev sigtet for en lang række forhold, herunder narkokørsel og for ikke at have efterkommet politiets anvisninger.

Mandens motorcykel blev beslaglagt med henblik på konfiskation.

Østjyllands Politi beslaglagde derudover en låsbar, enhåndsbetjent foldekniv, som den 21-årige mand blev fundet i besiddelse af under en visitation. Han blev derfor også sigtet for at have overtrådt knivloven.
En kniv må gerne være både enhåndsbetjent og låsbar.

Til gengæld må du kun bære en kniv, hvis den tjener et anerkendelsesværdigt formål... Hvilket det at stikke af fra politiet (på sin motorcykel og i narkopåvirket tilstand) næppe er :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Niko
Newbie
Newbie
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Niko » 20. aug 2024, 15:45

Tak for svaret, det var også det jeg mente, men jeg blev i tvivl nu da EB specifikt skrev som de skrev.

Edit: i øvrigt et prægtigt eksemplar til en Darwin award, altså motorcyklisten :10:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 21. aug 2024, 07:20

Niko skrev:
20. aug 2024, 15:45
Tak for svaret, det var også det jeg mente, men jeg blev i tvivl nu da EB specifikt skrev som de skrev.
Jeg forstår godt din vildfarelse, jeg hoppede også selv på den indtil jeg fik fintænkt lidt over sagen.

HUSK: EB er ikke sat på jorden for at sprede sandheder, kun for at sælge aviser! og noget som er mere kendetegnende for dem: "uvidenhed om emnet afholder dem sjældent fra at udtale sig!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Eleks12
Newbie
Newbie
Interesser: jagt og våbenhistorie
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Eleks12 » 13. jun 2025, 13:26

Er der nogen som ved om Shivworks Clinch Pick kan lovligt købes, Importeres fra udland uden ansøgning og om man kan have kniven derhjemme lovlig her i Danmark?

Det er en "Fixed Blade" som har klinger på hver side af bladet der begge er "6.7cm" langt.

Billede

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 13. jun 2025, 14:08

Eleks12 skrev:
13. jun 2025, 13:26
Er der nogen som ved om Shivworks Clinch Pick kan lovligt købes, Importeres fra udland uden ansøgning og om man kan have kniven derhjemme lovlig her i Danmark?

Det er en "Fixed Blade" som har klinger på hver side af bladet der begge er "6.7cm" langt.
Der er ingen specielle regler for stiletter/tveæggede knive, men enhver brug af enhver kniv kræver et anerkendelsesværdigt formål. Husk importtilladelse hvis du køber den som blankvåben.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 56 times

Indlæg af Werecat » 13. jun 2025, 17:09

Og pas meget på at skeden ikke har et hul i enden der kunne bruges til at hænge den om halsen!

Så er det næsten bedst at bede sælger om at æade skeden blive og kun sende kniven....
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar