Besøg af politiet

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Re: Besøg af politiet

Indlæg af Elbæk » 26. jan 2017, 21:54

ReneKJ skrev:Men er problemet ikke at den ikke er beslaglagt, da han har overladt den til dem "frivilligt"?
Nu tager jeg lige de helt firkantede og principielle briller på:

Der må, pr. definition, være tale om en beslaglæggelse - hvor politiet har glemt eller undladt at kvittere herfor.

Da der er tale om et våben, hvis lovlige besiddelse er hængt op på en personlig tilladelse, er der kun to "alternativer" til beslaglæggelse her:

1. Våbnet er blevet overdraget, med ejeres samtykke, til politiet ulovligt - i så fald har ejeren gjort sig skyldig i ulovlig overfragelse og politiet i ulovlig besiddelse.

2. Politiet har borttaget våbnet, mod ejerens vilje, ulovligt - i så fald har politiet gjort sig skyldig i tyveri og ulovlig våbenbesiddelse.

Politiet er ikke hævet over våbenloven. De kan ikke bare lige "låne" et våben af en borger. De kan derimod, hvis de finder grundlag herfor, beslaglægge det, inden for de rammer som loven udstikker herfor.

Hverken 600 eller politiet har nogen interesse i at det som er foregået er noget som helst andet end en beslaglæggelse. 600 bør, således, indenfor 24 timer få sit våben tilbage - eller skriftlig besked om at en dommer har forlænget den tid våbnet vil være beslaglagt. Under alle omstændigheder er en undskyldning for manglende information om rettigheder og udlevering af lovpligtig kvittering være på sin plads.
Går der meget mere end 24 timer, ville jeg (med mindre min advokat direkte frarådede det) stærkt overveje at politianmelde de betjente som borttog våbnet - alene for at sikre min egen stilling i sagen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3001 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 26. jan 2017, 22:52

Elbæk skrev: Går der meget mere end 24 timer, ville jeg (med mindre min advokat direkte frarådede det) stærkt overveje at politianmelde de betjente som borttog våbnet - alene for at sikre min egen stilling i sagen.
Det er jo lige netop den slags 600s advokat kan svare bedst på og håndtere bedst.

Det er vigtigt for alle danske lovlige våbenejere at de har sager kommer til at køre efter loven og indenfor lovens rammer.

Politiet skal ikke have lov til at udvide praksis til borgernes ulempe, bare fordi det er nemt og bekvemt for politiet.

Det kræver desværre at den enkelte borger der bliver ramt, skruer bissen på ved at bede sin advokat gå til stålet. Det koster penge, det koster tid og det er en helt igennem ærgerlig situation. Men det er en god gerning både den ramte selv og for alle dem der evt. senere ville blive ramt.

600: Jeg giver gerne 1000 kr til advokatregningen hvis du vælger at tage kampen.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 236 times
Been thanked: 223 times

Indlæg af Kenned » 26. jan 2017, 23:03

@Elbæk:

Ud fra dette der tidligere er citeret:

"Stk. 4. Såfremt indgrebets øjemed ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes, kan politiet træffe beslutning om beslaglæggelse og om edition, jf. dog stk. 5. Fremsætter den, mod hvem indgrebet retter sig, anmodning herom, skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for retten, der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes."

Opfatter jeg det som om politiet godt nok har beslaglagt, men at det kun er hvis '600' beder dem om at få en kendelse på det , at sagen skal for en dommer - eller misforstår jeg noget ?

@600: Hvis jeg forstår ovennævnte korrekt, så er det vel ASAP du skal bede om den kendelse?

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 26. jan 2017, 23:21

Det mener jeg at 600 skal spørge sin advokat om.

En beslaglæggelse skal følges af en kvittering og en oplysning om de rettigheder indehaveren af det beslaglagte har. Eller sagt på en anden måde; det faktum at 600 overhovedet er i tvivl om hvordan han skal/kan forholde sig, endsige på hvilket juridisk grundlag politiet har borttaget (og tilbageholder) hans våben, er indikation på at korrekt procedure ikke er blevet fulgt her.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 27. jan 2017, 07:57

Jeg ville ALDRIG lade et af mine våben forlade huset i en andens varetægt, uden at jeg havde en kvittering på at vedkommende havde det, og ikke mindst var en person som havde ret til at være i besiddelse af våbnet.

Jeg må ikke bare overlade det til tilfældige personer, jeg skal kunne redegøre for hvor det juridisk er (det er sket, at våben forsvinder i politiets varetægt, og så skulle det gerne være politiets problem, ikke mit) og endelig har jeg det princip, at når det er vigtige sager, så har jeg ALTID skriftlig dokumentation.

I et par tilfælde (andre sammenhænge) har jeg efter telefonsamtaler skrevet et kort referat og sendt til den jeg talte med. Bare som min egen reminder om, hvad vi talte om og hvad vi besluttede.
Selvfølgeligt primært med det formål at støtte min egen hukommelse, så jeg får gjort alt det, vi aftalte at jeg skulle.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 27. jan 2017, 08:27

Refraktorius skrev: I et par tilfælde (andre sammenhænge) har jeg efter telefonsamtaler skrevet et kort referat og sendt til den jeg talte med. Bare som min egen reminder om, hvad vi talte om og hvad vi besluttede.
Selvfølgeligt primært med det formål at støtte min egen hukommelse, så jeg får gjort alt det, vi aftalte at jeg skulle.
Den type notater stiller dig også bedre end modparten hvis den ikke har lavet et lignende notat der modsiger dig.

Hilsen Kenneth

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 27. jan 2017, 08:59

Bliver en opringning til politiet ikke gemt ?
Eller gælder det kun alarmopkald ?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 27. jan 2017, 09:15

Patrold skrev:Bliver en opringning til politiet ikke gemt ?
Det kommer vel an på, om det er til fordel for dig eller dem... :blink:

Synes de har det med at miste en del væsentligt dokumentation.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 27. jan 2017, 09:34

Alle opkald til alarmcentralen bliver optaget og gemt, men jeg tror ikke det gælder "almindelige" rutineopkald.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 27. jan 2017, 09:36

C-X skrev:

Den konspirationteori tror jeg så ikke et øjeblik på!

Peter

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 438 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af The Mad Viking » 27. jan 2017, 09:58

PSindrup skrev:
C-X skrev:

Den konspirationteori tror jeg så ikke et øjeblik på!

Peter
Aaaarh, jeg tror nu ellers at du får ganske svært ved at finde en log, båndet samtale eller noget som helst lige for tiden, hvor ordet "Tibet" fremgår...
De er sjovt nok alle sammen "blevet væk"?... :???: :rolf:
Så helt :tinfoil: og konspirationsteoretisk er det altså heller ikke, og jeg er endda forholdsvis autoritetstro, bare pessimist af fødsel. :fun:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 336 times
Been thanked: 955 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. jan 2017, 10:00

Tilbage på sporet, tak.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

600
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Has thanked: 15 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af 600 » 27. jan 2017, 13:33

Update

Teknisk sagsbehandler har lige ringet og fortalt mig at de nok foretager prøveskydningen næste uge.

Han fortalte noget noget interessant. Normalt skal man vente på en erklæring. Det indebærer at de også tester riflens riffelgang og dens eftermærkninger på projektilet. Det for at sikre at våbnet ik er brugt i forbindelse med noget kriminelt.

Siden min sag blot er for at konkluder om det er semi eller fuld så springer de erklæringen over og jeg kan derfor få min riffel relativ hurtigt en gang i næste uge.

Teknikeren ser ikke noget problem eller yderligere komplikationer i denne sag og forventer riflen er tilbage til mig snarest muligt efter test affyringen.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 27. jan 2017, 13:56

600 skrev:Update

Teknisk sagsbehandler har lige ringet og fortalt mig at de nok foretager prøveskydningen næste uge.

Han fortalte noget noget interessant. Normalt skal man vente på en erklæring. Det indebærer at de også tester riflens riffelgang og dens eftermærkninger på projektilet. Det for at sikre at våbnet ik er brugt i forbindelse med noget kriminelt.

Siden min sag blot er for at konkluder om det er semi eller fuld så springer de erklæringen over og jeg kan derfor få min riffel relativ hurtigt en gang i næste uge.

Teknikeren ser ikke noget problem eller yderligere komplikationer i denne sag og forventer riflen er tilbage til mig snarest muligt efter test affyringen.
Gode nyheder. Måske er de klar over at de har strammet den lidt?

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 27. jan 2017, 14:01

ReneKJ skrev:

Gode nyheder. Måske er de klar over at de har strammet den lidt?
Hvis de ikke kan se problemer i deres egen sagsbehandling i denne sag, så er de dummere end de selv tillader! :evil:

Men godt at gøre at der er en løsning på ved '600' :smile:

Hilsen Kenneth

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 27. jan 2017, 14:01

Det håber jeg de ved. Hvem ved, måske er det en kombination af overreaktion fulgt op med et venlig samarbejde. For ham teknikeren/sagsbenhanler lød til at give en ektra service og forklarer hvordan og hvorledes tingene hang sammen og at jeg altid var velkommen til at ringe til ham for at få en opdatering så længe sagen stod på. Det er som om de gører noget ekstra service ud af det. :smile:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 336 times
Been thanked: 955 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. jan 2017, 14:48

600 skrev:Det håber jeg de ved. Hvem ved, måske er det en kombination af overreaktion fulgt op med et venlig samarbejde. For ham teknikeren/sagsbenhanler lød til at give en ektra service og forklarer hvordan og hvorledes tingene hang sammen og at jeg altid var velkommen til at ringe til ham for at få en opdatering så længe sagen stod på. Det er som om de gører noget ekstra service ud af det. :smile:
Jep, det kunne man godt forestille sig.
Helt generelt er det sgu en underlig sag, denne her. Og det er der måske også nogen der har tænkt hos politiet :smile:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 429 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. jan 2017, 15:00

Elbæk skrev:En beslaglæggelse skal følges af en kvittering og en oplysning om de rettigheder indehaveren af det beslaglagte har.
Elbæk, hvordan kommer du frem til at den skal følges af en kvittering? Det fremgår af §807 i Retsplejeloven at Politiet på begæring skal udstede en kvittering:
Stk. 5. Genstande, som kommer i politiets besiddelse som følge af beslaglæggelse eller pålæg om udlevering, skal snarest muligt optegnes og mærkes. Politiet skal på begæring udstede kvittering for modtagelsen.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 537#Par925
Elbæk skrev:Eller sagt på en anden måde; det faktum at 600 overhovedet er i tvivl om hvordan han skal/kan forholde sig, endsige på hvilket juridisk grundlag politiet har borttaget (og tilbageholder) hans våben, er indikation på at korrekt procedure ikke er blevet fulgt her.
Men ellers enig mht. Politiets oplysningpligt jf. §807 stk. 1
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 37 times
Been thanked: 51 times

Indlæg af Peter » 27. jan 2017, 15:37

Fast Fumble skrev:
600 skrev:Det håber jeg de ved. Hvem ved, måske er det en kombination af overreaktion fulgt op med et venlig samarbejde. For ham teknikeren/sagsbenhanler lød til at give en ektra service og forklarer hvordan og hvorledes tingene hang sammen og at jeg altid var velkommen til at ringe til ham for at få en opdatering så længe sagen stod på. Det er som om de gører noget ekstra service ud af det. :smile:
Jep, det kunne man godt forestille sig.
Helt generelt er det sgu en underlig sag, denne her. Og det er der måske også nogen der har tænkt hos politiet :smile:
Måske de læser med her?

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 27. jan 2017, 15:48

Er det ikke PET der læser med? Syntes ihvertfald tit forbindelsen lagger.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 27. jan 2017, 16:09

Mapzter skrev:
Elbæk skrev:En beslaglæggelse skal følges af en kvittering og en oplysning om de rettigheder indehaveren af det beslaglagte har.
Elbæk, hvordan kommer du frem til at den skal følges af en kvittering? Det fremgår af §807 i Retsplejeloven at Politiet på begæring skal udstede en kvittering:
Stk. 5. Genstande, som kommer i politiets besiddelse som følge af beslaglæggelse eller pålæg om udlevering, skal snarest muligt optegnes og mærkes. Politiet skal på begæring udstede kvittering for modtagelsen.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 537#Par925
Elbæk skrev:Eller sagt på en anden måde; det faktum at 600 overhovedet er i tvivl om hvordan han skal/kan forholde sig, endsige på hvilket juridisk grundlag politiet har borttaget (og tilbageholder) hans våben, er indikation på at korrekt procedure ikke er blevet fulgt her.
Men ellers enig mht. Politiets oplysningpligt jf. §807 stk. 1
Jeg kan godt se at det ikke er et lovmæssigt krav at de udleverer en kvittering, med mindre man explicit stiller krav derom. Dog er det, kan jeg forstå på flere bekendte i i politiet, normal praksis at kvittere for beslaglæggelser uanset om der fremsættes krav derom - netop så indehaveren ikke er i tvivl om at der er tale om en beslaglæggelse, samt hvilket rettigheder og forpligtigelser dette indebærer.

I dette tilfælde, hvor der er tale om et våben, bliver det ekstra presserende at der er 100% rene linjer om hvordan 600s riffel er endt i politiets besiddelse.

Så omend at den manglende kvittering i princippet ikke, i sig selv, er et brud på 600s rettigheder, så er det enormt dårlig stil og tankeløst ikke at sikre hans stilling ved at give ham en kvittering for beslaglæggelsen af hans riffel. At 600 ikke er blevet informeret om sin mulighed for at forlange en kvittering ér så til gengæld et brud på hans rettigheder.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 27. jan 2017, 17:55

Lad dig ikke narre af en flink (muligvis civil ansat) i politiet (som nok kan se det er fjollet).. De har taget din riffel fordi de mener der er et problem, og politiet som organisation vil bruge ressourcer og tid på at vride det mindste ud af loven til deres fordel, og for alt i verden gøre alt for at det ikke er deres fejl...om det så er dit våben eller et tibetansk flag så vil de gå meget meget langt for at 'få ret', det handler ikke om retfærdighed eller 'common sense' desværre.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 27. jan 2017, 21:46

Når de så finder ud af at riffelen kun er semi auto så vil de helt sikkert bruge energi på at lave konstruktive ændringer så den er full auto. Her efter ryger du i retten!
Det er set før. Kontakt hellere Norsker asap. Han har kørt ligende sag.

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 27. jan 2017, 22:14

Ped skrev:Når de så finder ud af at riffelen kun er semi auto så vil de helt sikkert bruge energi på at lave konstruktive ændringer så den er full auto. Her efter ryger du i retten!
Lad os se. Jeg venter spændt. Jeg har Norsker klar og han er sat ind i sagen.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 27. jan 2017, 22:18

Ped skrev:Når de så finder ud af at riffelen kun er semi auto så vil de helt sikkert bruge energi på at lave konstruktive ændringer så den er full auto. Her efter ryger du i retten!
Jeg betvivler dig ikke, men dén sag må du gerne lige give lidt flere detaljer på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar