Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Ulovlig import af halskniv.

Indlæg af Lassescout » 16. apr 2018, 12:07

Du bliver ikke dømt for at erhverve kniven, for det havde du tilladelse til. Du bliver dømt for at indføre kniven, for det havde du ikke søgt om.

Der findes præcedens i en lignende sag, hvor en borger indførte et magasin til sin riffel. Han havde tilladelse til riflen, så dommeren afgjorde derfor, at det ikke var fornødent med særskilt importtilladelse til magasinet.

Jeg synes du skal anke dommen med henvisning til den lignende sag om import af magasin til riffel på tilladelse, de er helt parallelle. Du har jo ikke indført kniven uden tilladelse, og våbenloven præciserer ikke, at den omtalte tilladelse skal være en importtilladelse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Indlæg af Fast Fumble » 16. apr 2018, 14:23

Lassescout skrev:
16. apr 2018, 12:07
Du bliver ikke dømt for at erhverve kniven, for det havde du tilladelse til. Du bliver dømt for at indføre kniven, for det havde du ikke søgt om.

Der findes præcedens i en lignende sag, hvor en borger indførte et magasin til sin riffel. Han havde tilladelse til riflen, så dommeren afgjorde derfor, at det ikke var fornødent med særskilt importtilladelse til magasinet.

Jeg synes du skal anke dommen med henvisning til den lignende sag om import af magasin til riffel på tilladelse, de er helt parallelle. Du har jo ikke indført kniven uden tilladelse, og våbenloven præciserer ikke, at den omtalte tilladelse skal være en importtilladelse.
Jeg har kendskab til en tilsvarende sag med en pistol. Jeg må indrømme at jeg ikke kan vurdere om forholdene er sammenlignelige, for i den dom, blev det slået fast, at havde man tilladelse til pistolen, havde man også tilladelse til magasiner til den, og selvom der eksplicit står i våbenbekendtgørelsen at magasiner kræver import tilladelse, så kan det ikke overtrumfe våbenloven, som dermed gør det straffrit at importere magasiner uden import tilladelse.

Men det ligner da, så det at du har tilladelse til kniven, betyder at du ikke behøver søge import tilladelse til den.
(Hvis du anker, skal jeg nok give dig reference nummer til sagen, så din advokat hurtigt kan henvise til den).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lovgivningen
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 87 times
Been thanked: 59 times

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Indlæg af Snazzy » 16. apr 2018, 15:25

Hvis i kan komme med reference nummer ville drt være en stor hjælp. Jeg vil gerne anke sagen.

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 18. apr 2018, 12:24

jeg har kontaktet min advokat om at jeg gerne vil anke sagen, og hun fastholder man skal have en tilladelse til at indføre et våben, og den havde jeg ikke.

Hun virker meget imod at jeg overhovedet anker.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 15 times
Been thanked: 81 times

Indlæg af Aratan » 18. apr 2018, 12:29

Snazzy skrev:
18. apr 2018, 12:24
jeg har kontaktet min advokat om at jeg gerne vil anke sagen, og hun fastholder man skal have en tilladelse til at indføre et våben, og den havde jeg ikke.

Hun virker meget imod at jeg overhovedet anker.
Så må du vel have en ny advokat? Mon ikke der findes en enkelt eller 2 herinde der kan hjælpe med kontakt til en passende?
12/76
.308
6,55x55
.22lr

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 18. apr 2018, 12:38

Ved at anke er der også en risiko for, at straffen bliver øget.
Men blev dommen i byretten accepteret af Snazzy eller udbedte han sig betænkningstid? Er det ikke noget med man kun har 7 dages betænkningstid til at anke?

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times

Indlæg af Tonnytot » 19. apr 2018, 15:50

DB89 skrev:
18. apr 2018, 12:38
Ved at anke er der også en risiko for, at straffen bliver øget.
Men blev dommen i byretten accepteret af Snazzy eller udbedte han sig betænkningstid? Er det ikke noget med man kun har 7 dages betænkningstid til at anke?
Modtager* man en dom, har man som tiltalt accepteret denne.
Hvis anklagemyndigheden tilslutter sig dommen, så er det det.

Kan man ikke acceptere dommen, skal man anke med det samme, eller udbede sig betænkningstid med henblik på evt. anke/evt. tilladelse til evt. anke. Anklagemyndigheden kan - med enkelte undtagelser - gøre det samme.
Man har 14 dage fra dom, til at anke.

* = Om man inden for 14 dage godt kan "fortryde" at man modtog en dom ved domsafsigelse, og det så alligevel i nogle tilfælde kan lade sig gøre at få ret til at anke/måske anke, aner jeg ikke.

Er det en sag, der ikke umiddelbart kan ankes efter reglerne i Retsplejeloven, ved jeg ikke hvordan det praktiske forløber.
Det må Snazzy snart kunne berette en lille smule om. :what:
Frihed frem for alt

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 20. apr 2018, 00:19

Mit eget "eventyr" stopper desværre her. Jeg har forhørt mig hos flere advokater, og de vil ikke råde mig til at anke, desværre har jeg lavet en fejl som jeg så må betale for.

Anden8700
Newbie
Newbie
Interesser: Hagl og riffel (Jagt)
Geografisk sted: Assens

Indlæg af Anden8700 » 22. apr 2018, 18:57

Har en ven som har mailet med dem om han måtte købe sådan en fra ebay da vi spiller meget CSGO :)

Og der skrev de tilbage så længe der ikke var en skede med til den så gik den ind under en køkkenkniv :)

Skal jeg spør om han har de mails i nu?

Til dem som ikke ved hvad en karambit er så er det sådan en her
https://www.gearbest.com/fixed-blades-k ... 50494.html

LMLassen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: militærvåben - historie - jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 13 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af LMLassen » 5. maj 2018, 08:54

Det ser ud til, at der er en hel stribe CS GO spillere, der er gået i karambit-fælden.....eller rettere, knivlovsfælden... :evil:

BT: "I løbet af de sidste fire måneder har Syd- og Sønderjyllands Politi haft 52 sager om halsknive."

https://www.bt.dk/krimi/politi-unge-koe ... mputerspil

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 5. maj 2018, 11:05

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd ... -halsknive

Dr har også dækket det til dem der synes reklamer er grimme

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 5. maj 2018, 11:14

Man burde bestille sådan en kniv og når den er modtaget så bestille skeden. For hver for sig er de vel stadig lovlige først når de føres sammen sker der noget?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 5. maj 2018, 11:45

Slettet bruger skrev:
5. maj 2018, 11:14
Man burde bestille sådan en kniv og når den er modtaget så bestille skeden. For hver for sig er de vel stadig lovlige først når de føres sammen sker der noget?
Jeg ville ikke turde, især ikke med karambit-knive med stort lanyard-loop i enden af kniven. Dertil har jeg mine tilladelser og jagttegn for kære. Politiet har set sig opmærksomme på den slags knive. Med langt de fleste karambit-knive medfølger der som oftest en lille plastikskede eller lign., selvom det ikke nødvendigvis er med i varebeskrivelsen.

Det er direkte uacceptabelt, at man i Danmark anno 2018 ikke engang kan kræve, at lovgiverne skriver en klar, reel lov, så man ved, hvad man har med at gøre.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 5. maj 2018, 12:02

Flugteren skrev:
5. maj 2018, 11:45
Slettet bruger skrev:
5. maj 2018, 11:14
Jeg ville ikke turde, især ikke med karambit-knive med stort lanyard-loop i enden af kniven. Dertil har jeg mine tilladelser og jagttegn for kære. Politiet har set sig opmærksomme på den slags knive. Med langt de fleste karambit-knive medfølger der som oftest en lille plastikskede eller lign., selvom det ikke nødvendigvis er med i varebeskrivelsen.

Det er direkte uacceptabelt, at man i Danmark anno 2018 ikke engang kan kræve, at lovgiverne skriver en klar, reel lov, så man ved, hvad man har med at gøre.
Nææææ det gør jeg hellere ikke

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 5. maj 2018, 14:44

LMLassen skrev:
5. maj 2018, 08:54
Det ser ud til, at der er en hel stribe CS GO spillere, der er gået i karambit-fælden.....eller rettere, knivlovsfælden... :evil:

BT: "I løbet af de sidste fire måneder har Syd- og Sønderjyllands Politi haft 52 sager om halsknive."

https://www.bt.dk/krimi/politi-unge-koe ... mputerspil
Er det kun mig som synes at det er urimeligt og at en underskriftindsamling er på sin plads ? :prisoner:
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 5. maj 2018, 21:32

Jeg kan kun ryste på hovedet.. 52 sager inden for kort tid, og det er vel kun toppen af isbjerget.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 5. maj 2018, 23:28

Jeg syntes det tyder på at der er skabt et problem fra politikernes side ved at lave en dårlig lov. Efter min mening skulle det eneste tidspunkt en kniv kunne være en halskniv er hvis den hænger rundt om halsen på en person og ikke fordi der sidder en snor i en tilhørende skede

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 6. maj 2018, 11:51

Allan3 skrev:
5. maj 2018, 23:28
Jeg syntes det tyder på at der er skabt et problem fra politikernes side ved at lave en dårlig lov. Efter min mening skulle det eneste tidspunkt en kniv kunne være en halskniv er hvis den hænger rundt om halsen på en person og ikke fordi der sidder en snor i en tilhørende skede
Tiden er faktisk løbet fra forbuddet mod halsknive. Det stammer fra den tidligere ”knivlov” hvor også låsbare knive samt enhåndsbetjente knive var forbudt. Halsknivene blev betragtet som ”særligt farlige” fordi de kunne trækkes hurtigt, hvilket ingen andre lovlige knive dengang kunne.
Med seneste ændring hvor bl.a. enhåndsbetjente knive nu er lovlige (når blot kriteriet vedr. anerkendelsesværdigt formål er opfyldt) giver det ikke længere mening at opretholde forbuddet mod halsknive. Problemet var dog, at disse knive lå i gruppen af andre angiveligt ”farlige” knive som springknive, pushdaggers m.v. og der blev ikke redigeret i denne gruppe ved lovændringen – hvilket kun kan betegnes som regulært lovsjusk.

Men nuvel, lov er lov og vi må leve med den lov vi har - indtil den ændres igen… Stort set alle knive kan dog med ganske få justeringer bæres som halsknive, hvorved et generelt forbud ikke giver mening. I stedet bør der som Allan3 anfører ses på om kniven faktisk bæres som halskniv – og i givet fald skal hammeren falde i det konkrete tilfælde.

Just my 10 cents…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 6. maj 2018, 11:59

Knive med tværstillet greb er jo også forbudte, de Findes i rå mængder i gigtplagede danskeres hjem, i nogle områder uddeles de af kommunen. :giggle:
Tiden er løbet fra en våbenlov som vi kender den.
Hjemme i privaten = alt tilladt.
Til en diskoteksfest i våde lag som deltager = intet tilladt.
Så må resten ligge der imellem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 6. maj 2018, 15:25

Raptor357 skrev:
6. maj 2018, 11:59
Knive med tværstillet greb er jo også forbudte, de Findes i rå mængder i gigtplagede danskeres hjem, i nogle områder uddeles de af kommunen. :giggle:
Tiden er løbet fra en våbenlov som vi kender den.
Hjemme i privaten = alt tilladt.
Til en diskoteksfest i våde lag som deltager = intet tilladt.
Så må resten ligge der imellem.
Ikke helt, knive med tværstillede greb beregnede til stød er forbudte. OxGrip brødknive er ikke omfattede, da de jo er nogle forfærdelig fesne brødknive der ikke har same egenskaber som en egentlig pushdagger :blink:

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 6. maj 2018, 16:33

Oscar123 skrev:
6. maj 2018, 11:51

Men nuvel, lov er lov og vi må leve med den lov vi har - indtil den ændres igen… Stort set alle knive kan dog med ganske få justeringer bæres som halsknive, hvorved et generelt forbud ikke giver mening. I stedet bør der som Allan3 anfører ses på om kniven faktisk bæres som halskniv – og i givet fald skal hammeren falde i det konkrete tilfælde.

Just my 10 cents…

:razz:
Oscar123
Jooohhhhhh, lov er lov og loven er noget sjusk, længere er den vel ikke.....

Når 52 computerspillere falder i den samme fælde så er der et eller andet der fortæller mig at de nok ikke havde tænkt sig at ville bære kniven om halsen på det lokale sodavandsdiscotek, så er det nok nærmere loven som enten er noget sjusk (som du selv er inde på) eller også at ordensmagten er godt og grundigt igang med at overfortolke knivloven.

Det må være sådan at enhver kniv som HÆNGES omkring halsen i en snor er at betragte som ulovlig, det ville også gi' god mening når man kigger på lovens intention omkring halsknive, alternativt så er en spejderdolk som hænges i en snor omkring halsen jo ikke ulovlig da den (kniven) har et anerkendelsesværdigt formål.

Vi må nok (endnu engang) konstatere at våben- og knivloven lader ALT for meget være op til "lokal"fortolkning og at dommerstanden derfor ikke tør gå i rette med ordensmagten som tolker.

:director: Det er ikke acceptabelt!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 7. maj 2018, 08:03

Jeg mener det var Søren Pind der lovede at de tryllenumre hvorefter politiet tryllede alle foldeknive om til ulovlige enhåndsbetjente knive skulle være endegyldigt slut. Nu tryller politiet alle knive med hul i spidsen af skeden om til halsknive. Jeg kan ikke rigtigt se forskellen.

SØREEEEN, HVOR ER DUUUUU ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 7. maj 2018, 20:17

Lassescout skrev:
7. maj 2018, 08:03

SØREEEEN, HVOR ER DUUUUU ?
Joh, ser du, han er lige skredet :biggrin:

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 28. maj 2018, 17:55

Det er blevet et udbredt fænomen blandt skolebørn og unge computerspillere at bestille kendte knive fra spil-verdenen hjem til værelset. Det er knive fra det populære spil Counterstrike, som de unge gerne vil have i virkeligheden.

Men knivene er både farlige og ulovlige, og det har nu fået flere politikredse til at advare om knivene. I Midt- og Vestjyllands Politikreds sender man nu et bekymringsbrev til forældrene.

- Nu prøver vi at adressere det direkte til børn og forældre via vores samarbejde med SSP-konsulenterne rundt omkring i kommuner, siger Ralf Hove Larsen, leder af det kriminalpræventive sekretariat hos Midt- og Vestjyllands Politi.

200 sager på fem måneder er det blevet til alene i Midt- og Vestjyllands Politikreds. Også i Syd- og Sønderjyllands Politi har man modtaget 52 anmeldelser af import af de såkaldte halsknive.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/mid ... -halsknive

Det er virkeligheden den er gal med ikke loven.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 28. maj 2018, 18:04

Falco Subniger skrev:
28. maj 2018, 17:55
Det er blevet et udbredt fænomen blandt skolebørn og unge computerspillere at bestille kendte knive fra spil-verdenen hjem til værelset. Det er knive fra det populære spil Counterstrike, som de unge gerne vil have i virkeligheden.

Men knivene er både farlige og ulovlige, og det har nu fået flere politikredse til at advare om knivene. I Midt- og Vestjyllands Politikreds sender man nu et bekymringsbrev til forældrene.

- Nu prøver vi at adressere det direkte til børn og forældre via vores samarbejde med SSP-konsulenterne rundt omkring i kommuner, siger Ralf Hove Larsen, leder af det kriminalpræventive sekretariat hos Midt- og Vestjyllands Politi.

200 sager på fem måneder er det blevet til alene i Midt- og Vestjyllands Politikreds. Også i Syd- og Sønderjyllands Politi har man modtaget 52 anmeldelser af import af de såkaldte halsknive.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/mid ... -halsknive

Det er virkeligheden den er gal med ikke loven.
Jamen altså... Så burde virkeligheden da virkeligt tage sig sammen, og følge loven altså... :TOS: :shame:

Ak ja... :wall:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar