Ja, det kunne jeg se... Men det bliver da spændende hvor meget run der så kommer på her det første stykke tid..
Nu bliver pepper spray lovligt.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Re: Nu bliver pepper spray lovligt.
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Våbenbekendtgørelsen, som offentliggjort på Retsinformation, er, i skrivende stund, ikke revideret for så vidt angår erhvervelse af peberspray.

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Jeg har overset noget i loven der beskriver at de ikke må sendes (af en våbenhandler), kommer du ikke lige med en henvisning?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=206318
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=206317
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
»§ 45 a. Erhvervsdrivende, der har tilladelse efter § 42, skal ved salg af peberspray ved kontrol af ID sikre sig, at køberen er over 18 år, medmindre dette åbenbart er tilfældet. Peberspray må kun sælges efter udtrykkelig anmodning fra køberen.Bofhenator skrev: ↑2. jan 2019, 12:33Jeg har overset noget i loven der beskriver at de ikke må sendes (af en våbenhandler), kommer du ikke lige med en henvisning?
Stk. 2. Peberspray skal opbevares forsvarligt og utilgængeligt for forretningens kunder (bag disk, i aflåst skab el.lign.). Peberspray må ikke sælges via internettet.«
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Cool, tak, det havde jeg fuldstændig overset!Langenge skrev: ↑2. jan 2019, 12:36»§ 45 a. Erhvervsdrivende, der har tilladelse efter § 42, skal ved salg af peberspray ved kontrol af ID sikre sig, at køberen er over 18 år, medmindre dette åbenbart er tilfældet. Peberspray må kun sælges efter udtrykkelig anmodning fra køberen.Bofhenator skrev: ↑2. jan 2019, 12:33Jeg har overset noget i loven der beskriver at de ikke må sendes (af en våbenhandler), kommer du ikke lige med en henvisning?
Stk. 2. Peberspray skal opbevares forsvarligt og utilgængeligt for forretningens kunder (bag disk, i aflåst skab el.lign.). Peberspray må ikke sælges via internettet.«
Nå, men så må vi jo nøjes med at købe pistoler og rifler og krudt og kugler over internettet...
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Agamemnon
- Moderator
Taaak

Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Agamemnon
- Moderator
Bemærk at restriktionen alene gælder salgsmetoden. Der står intet om at du ikke må ringe, bestille og betale, hvorefter forhandleren (efter at have sikret sig at køber er over 18 år) kan sende ordren. Skulle dette være forbudt, skulle det have været præciseret, at der var et forbud mod "fjernsalg".Bofhenator skrev: ↑2. jan 2019, 12:38Cool, tak, det havde jeg fuldstændig overset!Langenge skrev: ↑2. jan 2019, 12:36»§ 45 a. Erhvervsdrivende, der har tilladelse efter § 42, skal ved salg af peberspray ved kontrol af ID sikre sig, at køberen er over 18 år, medmindre dette åbenbart er tilfældet. Peberspray må kun sælges efter udtrykkelig anmodning fra køberen.Bofhenator skrev: ↑2. jan 2019, 12:33Jeg har overset noget i loven der beskriver at de ikke må sendes (af en våbenhandler), kommer du ikke lige med en henvisning?
Nå, men så må vi jo nøjes med at købe pistoler og rifler og krudt og kugler over internettet...
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Den tror jeg ikke på.Agamemnon skrev: ↑2. jan 2019, 12:45Bemærk at restriktionen alene gælder salgsmetoden. Der står intet om at du ikke må ringe, bestille og betale, hvorefter forhandleren (efter at have sikret sig at køber er over 18 år) kan sende ordren. Skulle dette være forbudt, skulle det have været præciseret, at der var et forbud mod "fjernsalg".Bofhenator skrev: ↑2. jan 2019, 12:38Cool, tak, det havde jeg fuldstændig overset!Langenge skrev: ↑2. jan 2019, 12:36»§ 45 a. Erhvervsdrivende, der har tilladelse efter § 42, skal ved salg af peberspray ved kontrol af ID sikre sig, at køberen er over 18 år, medmindre dette åbenbart er tilfældet. Peberspray må kun sælges efter udtrykkelig anmodning fra køberen.Bofhenator skrev: ↑2. jan 2019, 12:33Jeg har overset noget i loven der beskriver at de ikke må sendes (af en våbenhandler), kommer du ikke lige med en henvisning?
Peter
- Agamemnon
- Moderator
NÅ!!!... Så lad være!PSindrup skrev: ↑2. jan 2019, 12:49Den tror jeg ikke på.Agamemnon skrev: ↑2. jan 2019, 12:45Bemærk at restriktionen alene gælder salgsmetoden. Der står intet om at du ikke må ringe, bestille og betale, hvorefter forhandleren (efter at have sikret sig at køber er over 18 år) kan sende ordren. Skulle dette være forbudt, skulle det have været præciseret, at der var et forbud mod "fjernsalg".Bofhenator skrev: ↑2. jan 2019, 12:38Cool, tak, det havde jeg fuldstændig overset!Langenge skrev: ↑2. jan 2019, 12:36»§ 45 a. Erhvervsdrivende, der har tilladelse efter § 42, skal ved salg af peberspray ved kontrol af ID sikre sig, at køberen er over 18 år, medmindre dette åbenbart er tilfældet. Peberspray må kun sælges efter udtrykkelig anmodning fra køberen.Bofhenator skrev: ↑2. jan 2019, 12:33Jeg har overset noget i loven der beskriver at de ikke må sendes (af en våbenhandler), kommer du ikke lige med en henvisning?
Peter
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jeg tror at de fleste folk anser det for en privatsag. Og det er måske også klogt.
Med de stærke - til tider insinuerende - mishagsytringer der, fra mange forskellige sider, har været iht. lovliggørelsen af peberspray, så tænker jeg ikke at alle har interesse i at reklamere for at de har anskaffet sig en.
Det kunne tænkes at visse chefer, kolleger (og andre professionelle relationer), familiemedlemmer, venner og bekendte, vi hver især har, kunne forekomme at have en markant holdning til spørgsmålet, en holdning som kunne have indflydelse på deres syn på os som individer. Man skal ikke undervurdere at der er individer som har investeret en del stærke følelser i deres modstand mod lovliggørelsen af peberspray - og der er naivt at tro at der er blevet lagt en dæmper på disse følelser med lovens ikrafttrædelse.
Jeg ville personligt finde det trættende konstant at skulle holdes retorisk medansvarlig hver eneste gang en peberspray bliver misbrugt (og det bliver de - det blev de også før d. 1/1 2019) det næste halve år. Lige så trættende som jeg finder det når jeg som jæger og skytte skal holdes retorisk medansvarlig for alt lige fra ulvedrab til bandekonflikten.
Tager man lige sølvpapirskalotten på et øjeblik, så er det måske også værd at have in mente at politiet som organisation er arg modstander af lovliggørelsen af peberspray. Slig modstand fra etatens side har en tendens til at munde ud i tåkrummende pinlige sigtelser (og do. byretsdomme) mod lovlydige borgere. Thi således kaldes pressen til dåd - og derved vore stovte folkevalgte til opbydelse af handlekraft i rigt mål, for således bedrives politik i Danmark af i dag.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Centurion
- Gold Member
- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 31 times
Du antyder vel ikke, at levebrødspolitikerne ikke har en mening, før de har læst dagens aviser?
Demokrati indebærer jo netop at Ekstrabladetsfolkets mening er bestemmende. At en del af folket så heller ingen selvstændig mening har, er en ganske anden sag, men stemmeret har de alligevel, og det udnytter platuglerne.
"In case of panic: don't panic"
-
- Platin Member
Hvor kan du dog skrive fornuftige og saglige ting da...Elbæk skrev: ↑2. jan 2019, 18:58Jeg tror at de fleste folk anser det for en privatsag. Og det er måske også klogt.
Med de stærke - til tider insinuerende - mishagsytringer der, fra mange forskellige sider, har været iht. lovliggørelsen af peberspray, så tænker jeg ikke at alle har interesse i at reklamere for at de har anskaffet sig en.
Det kunne tænkes at visse chefer, kolleger (og andre professionelle relationer), familiemedlemmer, venner og bekendte, vi hver især har, kunne forekomme at have en markant holdning til spørgsmålet, en holdning som kunne have indflydelse på deres syn på os som individer. Man skal ikke undervurdere at der er individer som har investeret en del stærke følelser i deres modstand mod lovliggørelsen af peberspray - og der er naivt at tro at der er blevet lagt en dæmper på disse følelser med lovens ikrafttrædelse.
Jeg ville personligt finde det trættende konstant at skulle holdes retorisk medansvarlig hver eneste gang en peberspray bliver misbrugt (og det bliver de - det blev de også før d. 1/1 2019) det næste halve år. Lige så trættende som jeg finder det når jeg som jæger og skytte skal holdes retorisk medansvarlig for alt lige fra ulvedrab til bandekonflikten.
Tager man lige sølvpapirskalotten på et øjeblik, så er det måske også værd at have in mente at politiet som organisation er arg modstander af lovliggørelsen af peberspray. Slig modstand fra etatens side har en tendens til at munde ud i tåkrummende pinlige sigtelser (og do. byretsdomme) mod lovlydige borgere. Thi således kaldes pressen til dåd - og derved vore stovte folkevalgte til opbydelse af handlekraft i rigt mål, for således bedrives politik i Danmark af i dag.

Nu var det bestemt heller ikke min hensigt at folk skulle bralre ude med at nu havde de købt 10stk af den og 5stk af en anden, men bare mere som en slags nysgerrig indikation på hvor stort det første run bliver. Umiddelbar virker det da ikke i pressen som om folk hamstrer skidtet ligefrem, fra dag et af..
Jeg spår også, som du nævner, at det første halve år bliver en prøveklud, hvor alle tilhængere står for skud hvis der sker noget, og pressen skal nok krydre det hele ekstra spicy, for at piske en stemning op...
M.v.h. Timber

-
- UDMELDT AF NVF
Det ser desværre ud til at nogle allerede nu planlægger at tage dem med i byen.
Og de "praler" ovenikøbet med det. Temmelig tumpet.
Peter

Og de "praler" ovenikøbet med det. Temmelig tumpet.

Peter
- Agamemnon
- Moderator
Jeg vedgår gerne at de kommer til at forefindes hér på matriklen.
Derudover har jeg, i dag, skudt sådan én hér afsted. Den elektroniske blanket til ansøgning om tilladelse til indførsel af våben og ammunition, er i sin nuværende form ikke voldsomt velegnet til formålet.... Men nu må vi jo se hvad de siger.
Derudover har jeg, i dag, skudt sådan én hér afsted. Den elektroniske blanket til ansøgning om tilladelse til indførsel af våben og ammunition, er i sin nuværende form ikke voldsomt velegnet til formålet.... Men nu må vi jo se hvad de siger.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- UDMELDT AF NVF
Interessant "forsøg"Agamemnon skrev: ↑2. jan 2019, 21:09Jeg vedgår gerne at de kommer til at forefindes hér på matriklen.
Derudover har jeg, i dag, skudt sådan én hér afsted.
Den elektroniske blanket til ansøgning om tilladelse til indførsel af våben og ammunition, er i sin nuværende form ikke voldsomt velegnet til formålet.... Men nu må vi jo se hvad de siger.

Spændende at høre om den bliver godkendt ...
Peter
-
- Platin Member
Det er måske godt der så forhåbentlig kan blive statueret et par tydelige eksempler på hvad man IKKE skal gøre, her fra starten af.. Bare inden salget tager for godt fart..
M.v.h. Timber

- Bino
- Gold Member
- Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Ja selv om man ikke er helt jyde, ville man jo godt have et lidt større udvalg og ikke mindst gode priser.PSindrup skrev: ↑2. jan 2019, 21:12Interessant "forsøg"Agamemnon skrev: ↑2. jan 2019, 21:09Jeg vedgår gerne at de kommer til at forefindes hér på matriklen.
Den elektroniske blanket til ansøgning om tilladelse til indførsel af våben og ammunition, er i sin nuværende form ikke voldsomt velegnet til formålet.... Men nu må vi jo se hvad de siger.![]()
Spændende at høre om den bliver godkendt ...
Peter
Så den ansøgning bliver spændende at følge.
Ham som var med fra starten.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Den må du meget gerne holde os opdateret om, og læg gerne dit indlæg ind i "PAC-tråden (Politiets Administrative Center)". Der står ingen steder, at man ikke må handle i udlandet, du må blot ikke importere den uden tilladelse - hvilket en importtilladelse så kan trumfeAgamemnon skrev: ↑2. jan 2019, 21:09Jeg vedgår gerne at de kommer til at forefindes hér på matriklen.
Screenshot_20190102-210114__01.jpg
Den elektroniske blanket til ansøgning om tilladelse til indførsel af våben og ammunition, er i sin nuværende form ikke voldsomt velegnet til formålet.... Men nu må vi jo se hvad de siger.

- Starling
- Silver Member
- Interesser: Knive, pistol, luftvåben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 6 times
Er der i skrivende stund nogen forhandlere i Danmark der sælger peberspray ? Eller venter de på leverancer og tilladelser ?
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 426 times
- Been thanked: 30 times
Østjysk har dem også. Og jysk jagt og skytteudstyr har dem.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
- OverSjanten
- Gold Member
- Interesser: Våben & Jagt
- Geografisk sted: Vejle kommune
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 79 times
Jeg har lige været i Østjysk idag for at bytte en gave (og overveje en spray til hjemmet)
Meldingen var at (også) de fortsat venter på tilladelse og endnu ikke har varen.

Mærkeligt at de fleste forhandlere må vente på en tilladelse, endnu efter det er blevet lovligt at købe. Hmmmm
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"