Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 426 times
Been thanked: 30 times

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af RKN » 3. jan 2019, 22:52

OverSjanten skrev:
3. jan 2019, 21:24
RKN skrev:
3. jan 2019, 15:45
Østjysk har dem også. Og jysk jagt og skytteudstyr har dem.
Jeg har lige været i Østjysk idag for at bytte en gave (og overveje en spray til hjemmet)
Meldingen var at (også) de fortsat venter på tilladelse og endnu ikke har varen. :???:

Mærkeligt at de fleste forhandlere må vente på en tilladelse, endnu efter det er blevet lovligt at købe. Hmmmm
De har dem da på deres hjemmeside. Så det lyder sku underligt.

Har ved selvsyn set dem, ved Jysk jagt og skytteudstyr, så de kan ihvertfald sælge dem. De står i et aflåst glas skab. Har dog ikke købt nogen, da vi har små børn i huset, så vil lige drøfte opbevarings steder med fruen , inden jeg køber. Men der kommer pepper spray i huset, og det bliver snart. Så vil jeg skide hul i , hvad politet mener om at det er en " falsk tryghed " Heller falsk tryghed, end ingen tryghed .

https://www.jjsu.dk/peberspray/

Det bliver mit valg til vores hjem.

Og der kommer én i hvert rum. Inklusiv lokummet ( krydser fingre for at jeg ikke forveksler aftersaven ) :razz:

https://www.jjsu.dk/shop/peberspray--tw ... gel-63-ml/
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 426 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 3. jan 2019, 23:27

Information ang brug af peber spray.
https://youtu.be/gJuOJfbVlLU

Men uha nej, politiet ved bedere. = 3 timers træning, af brug at dette farlige " våben " :prisoner:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 3. jan 2019, 23:36

Ifølge mine oplysninger venter alle forhandlere på deres forhandlertilladelser til peberspray. Meget besynderligt, det skulle ellers tænkes at være en formsag, når nu alle ansøgerne i forvejen har forhandlertilladelse til skydevåben.

Våbenhandlerforeningen skulle være gået ind i sagen.

Det er mig personligt ubegribeligt at der ikke er kommet orden på det spørgsmål før d. 1/1. Det er nærliggende at mistænke forhaling fra politiets side (deres holdning til hele spørgsmålet taget i betragtning), men jeg kan godt forestille mig at vi nok snarere er ude i at poltiet og våbenhandlerforeningen lige skal blive enige om hvilken slags information der skal følge med køb af peberspray og hvem der skal forfatte og godkende samme, det har der været lidt oppe og vende om i pressen allerede. Uanset, så forestiller jeg mig at det enten er noget der bliver løst ganske hurtigt - eller også frygter jeg at det kommer til at tage overordentligt lang tid.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 4. jan 2019, 06:49

Elbæk skrev:
3. jan 2019, 23:36
Ifølge mine oplysninger venter alle forhandlere på deres forhandlertilladelser til peberspray. Meget besynderligt, det skulle ellers tænkes at være en formsag, når nu alle ansøgerne i forvejen har forhandlertilladelse til skydevåben.

Våbenhandlerforeningen skulle være gået ind i sagen.

Det er mig personligt ubegribeligt at der ikke er kommet orden på det spørgsmål før d. 1/1. Det er nærliggende at mistænke forhaling fra politiets side (deres holdning til hele spørgsmålet taget i betragtning), men jeg kan godt forestille mig at vi nok snarere er ude i at poltiet og våbenhandlerforeningen lige skal blive enige om hvilken slags information der skal følge med køb af peberspray og hvem der skal forfatte og godkende samme, det har der været lidt oppe og vende om i pressen allerede. Uanset, så forestiller jeg mig at det enten er noget der bliver løst ganske hurtigt - eller også frygter jeg at det kommer til at tage overordentligt lang tid.
Man skal også huske på at loven først blev vedtaget den 11. December. Det har ikke givet Politiet mange arbejdsdage til at lave hvad der nu måtte være nødvendigt af procedurer, papirarbejde og uddannelse. Det er måske ikke vanvittigt kompliceret at udstede den slags tilladelser, men derfor er det alligevel i alles interesse at sagsbehandlingen bliver konsistent.

Det undrede mig faktisk lidt dengang jeg så at loven allerede skulle gælde fra 1. Januar, det gav ikke hverken embedsmænd eller forhandlere meget tid til at få styr på tingene. Det er ellers ikke en sag der krævede handling her og nu, jeg kan ikke se at der var sket nogen skade ved at udskyde gyldighedsdatoen en tre måneder.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 4. jan 2019, 11:13

RKN skrev:
3. jan 2019, 23:27

Men uha nej, politiet ved bedere. = 3 timers træning, af brug at dette farlige " våben " :prisoner:
Politiet ved ofte bedre.. Vi har bekendte som havde problemer med gentagne indbrud, de var helt oppe på 3-4 stykker om året i de perioder det var værst.. Jeg forslog dem at investere i et alarm anlæg - men nej det havde politimanden forsikret dem om ikke ville hjælpe det mindste og bare var penge ud af vinduet :wall:
jeg holdt fast i at en alarm ville hjælpe og til sidst gav de sig da også og købte en, de har haft 0 indbrud lige siden og det er efterhånden mange år siden. :eek:

Det kan godt virke som om politiet har en eller anden faglig stolthed som gør at de mener de er den eneste løsning på alle typer af kriminalitet

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 4. jan 2019, 11:32

Cpt skrev:
4. jan 2019, 11:13
RKN skrev:
3. jan 2019, 23:27

Politiet ved ofte bedre.. Vi har bekendte som havde problemer med gentagne indbrud, de var helt oppe på 3-4 stykker om året i de perioder det var værst.. Jeg forslog dem at investere i et alarm anlæg - men nej det havde politimanden forsikret dem om ikke ville hjælpe det mindste og bare var penge ud af vinduet :wall:
jeg holdt fast i at en alarm ville hjælpe og til sidst gav de sig da også og købte en, de har haft 0 indbrud lige siden og det er efterhånden mange år siden. :eek:

Det kan godt virke som om politiet har en eller anden faglig stolthed som gør at de mener de er den eneste løsning på alle typer af kriminalitet
Der er nu flere eksempler på indbrud selvom man har alarm. Noget familie havde indbrud, selv om de har alarm fra det firma der nok promoverer sig mest. Der fuckede alarmfirmaet så op og annullerede alarmen, uden at sende en vægter. På mit arbejde prøvede vi også 2 gange i løbet af få dage, at have indbrud selvom vi har alarm, udvendig videoovervågning, indvendig lås på døre og vinduer osv., for det afskrækkede ikke nok til at stoppe deres trang til designermøbler.
Jeg har selv alarm, men er især for at få en varsel ved ubudne gæster.
:offtopic:

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af OverSjanten » 4. jan 2019, 16:36

Cpt skrev:
4. jan 2019, 11:13

Det er jeg (desværre) tilbøjelig til at være enig med dig i...
Jeg synes at man, gennem de seneste efterhånden mange år, -når man kigger på det samlede billede, -får det indtryk at Politiet i bred forstand, har fået en selvopfattelse a`la noget der måske bedst kan betegnes som et “Jeg-alene-vide syndrom”.

Med det samlede billede tænker jeg på alt man oplever både fra officielle udtalelser, TV personligheder i Politi Reality-shows, nyhedsudsendelser, interviews, samt alt hvad man læser om (i pressen og her) vedrørende tolkninger af love, sagsbehandlinger, og generel praksis.
Oversjanten er IKKE længere så imponeret... :modbat:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 4. jan 2019, 17:34

McNab Outdoor i Sønderborg har søgt politiet om tilladelse, men afventer et svar fra politiet.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Scooter
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Scooter » 5. jan 2019, 10:42

En ting er at peberspray bliver lovligt i Danmark ,men hvad nu hvis man påtænker sig at købe et par stykker nede i Tyskland hvor de mere eller mindre er at finde over alt kræver det så ikke en importtilladelse.?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 5. jan 2019, 11:12

Scooter skrev:
5. jan 2019, 10:42
En ting er at peberspray bliver lovligt i Danmark ,men hvad nu hvis man påtænker sig at købe et par stykker nede i Tyskland hvor de mere eller mindre er at finde over alt kræver det så ikke en importtilladelse.?
Jo, du må ikke importere en peberspray til Danmark uden importtilladelse.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 6. jan 2019, 14:43

Scooter skrev:
Aga har sendt en, så må vi se hvad de siger til den.

Emne: Nu bliver pepper spray lovligt.
Agamemnon skrev:
2. jan 2019, 21:09
Jeg vedgår gerne at de kommer til at forefindes hér på matriklen.

Derudover har jeg, i dag, skudt sådan én hér afsted.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 6. jan 2019, 14:58

Refraktorius skrev:
6. jan 2019, 14:43
Scooter skrev:
Aga har sendt en, så må vi se hvad de siger til den.

Emne: Nu bliver pepper spray lovligt.
Agamemnon skrev:
2. jan 2019, 21:09
Jeg vedgår gerne at de kommer til at forefindes hér på matriklen.

Derudover har jeg, i dag, skudt sådan én hér afsted.
Jeg skal nok holde jer ajour. :razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 9. jan 2019, 09:22

Så er den (første) bøde udstedt for at have en peberspray i det offentlige rum, efter at den er blevet lovlig at have i hjemmet.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2019-01-09- ... peberspray

Peter

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 9. jan 2019, 10:01

PSindrup skrev:
9. jan 2019, 09:22
Så er den (første) bøde udstedt for at have en peberspray i det offentlige rum, efter at den er blevet lovlig at have i hjemmet.

Peter
Det er sgu da også lige efter bogen.
3000,- for at være en idiot.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 9. jan 2019, 10:05

Agamemnon skrev:
9. jan 2019, 10:01
PSindrup skrev:

Peter
Det er sgu da også lige efter bogen.
3000,- for at være en idiot.
Sidde i deres biler og "forstyrre den offentlige orden", fyre den fede så Bent Betjent kan lufte det og så have en peberspray i lommen - ja, så beder man sgu også om det. :evil:

Peter

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 9. jan 2019, 11:53

PSindrup skrev:

Peter
Tjah det skete jo også før det blev lovligt at folk rendte rundt med peberspray, så ser ikke rigtig hvordan det på nogen måde har relevans til den nye lovgivning.

Ydermere kan jeg kun tilslutte mig koret, sikke en flok idioter.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 9. jan 2019, 12:02

BasicReality skrev:
9. jan 2019, 11:53
PSindrup skrev:

Peter
Tjah det skete jo også før det blev lovligt at folk rendte rundt med peberspray, så ser ikke rigtig hvordan det på nogen måde har relevans til den nye lovgivning.

Kan man overhovedet købe dem på lovlig vis endnu?
Når jeg læser denne tråd får jeg indtrykket af at der ikke er nogen der har fået forhandlertilladelse

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 9. jan 2019, 12:19

ReneKJ skrev:
9. jan 2019, 12:02
Når jeg læser denne tråd får jeg indtrykket af at der ikke er nogen der har fået forhandlertilladelse
Der var en nyhed på en af de elektroniske medier (Extrabladet nyhed) med en forespørgsel hos Østjysk Våbenhandel der fremviste én, og de vist havde dem i et glasskab - samt der havde (på daværende tidspunkt) foreløbig kun været 5 kunder, primært ældre kvinder på sælgerens egen alder.

Desværre ikke så sigende en nyhed - men det er desværre EB standard.
Adspurgt en modvillig sælger (modvillig imod loven, dog storsmilende på kamera)
Adspurgt en række jægere om deres personlige meninger.

Det virker som om det er en "hovsa-nyhed" der lige skulle skrues sammen for at fylde spalterne.

Så de ser ud til at have dem - og flere våbenforretninger kan vel godt være leverandører af sådanne ting til jobgrupper hvor det tidligere har været lovligt at benytte dem. Nogle er vel leverandører til dele af politiet og visse vagt/sikkerhedsværn.

Man kunne måske ønske sig at nogle af forhandlerne tager et fabrikat af peberspray hjem, som også tilbyder en "trainer" - det er nok mest de amerikanske producenter som gør det. Hvor man kan købe en spray uden capcaisin og se hvordan rækkevidden er, uden at risikere at sprøjte hund, kat, nabo eller andre.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 9. jan 2019, 12:35

Jeg vil købe en peberspray - ikke til selvforsvar - men til at krydre min bøf med :rolf: :rolf: :rolf:

Har I nogen gode madopskrifter ?
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 9. jan 2019, 13:25

HappyNanoq skrev:
9. jan 2019, 12:19

Man kunne måske ønske sig at nogle af forhandlerne tager et fabrikat af peberspray hjem, som også tilbyder en "trainer" - det er nok mest de amerikanske producenter som gør det. Hvor man kan købe en spray uden capcaisin og se hvordan rækkevidden er, uden at risikere at sprøjte hund, kat, nabo eller andre.
Det har hunters house I deres sortiment.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 9. jan 2019, 13:47

Bofhenator skrev:
9. jan 2019, 13:25
HappyNanoq skrev:

God ide - hvis man altså ikke tager fejl af dem :biggrin:

/Kenneth

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 9. jan 2019, 14:10

HappyNanoq skrev:
ReneKJ skrev:
9. jan 2019, 12:02
Der var en nyhed på en af de elektroniske medier (Extrabladet nyhed) med en forespørgsel hos Østjysk Våbenhandel der fremviste én, og de vist havde dem i et glasskab - samt der havde (på daværende tidspunkt) foreløbig kun været 5 kunder, primært ældre kvinder på sælgerens egen alder.

Desværre ikke så sigende en nyhed - men det er desværre EB standard.
Adspurgt en modvillig sælger (modvillig imod loven, dog storsmilende på kamera)
Adspurgt en række jægere om deres personlige meninger.

Det virker som om det er en "hovsa-nyhed" der lige skulle skrues sammen for at fylde spalterne.

Så de ser ud til at have dem - og flere våbenforretninger kan vel godt være leverandører af sådanne ting til jobgrupper hvor det tidligere har været lovligt at benytte dem. Nogle er vel leverandører til dele af politiet og visse vagt/sikkerhedsværn.

Jeg læste den godt, ham den sidste kegle der udtaler sig har vist ikke læst/forstået loven.
Han mener at det er åndsvagt at man ikke må bruge den udenfor hjemmet.
Det er så hans holdning, men det er sådan at loven nu en gang er sat sammen.

Der hvor kæden hopper af er:

Citat fra EkstraBladet:
- Jeg har ikke lige tænkt mig at købe en selv, men når mine børn bliver store nok og skal til at rende i byen, kunne jeg måske godt finde på at købe en til dem.
Citat Slut

:wall:

Ham gutten der ejer Østjysk ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til, han er imod at folk skal kunne købe/eje peberspray, men vil alligevel have dem i butikken, så hvad vægter mest hos ham, penge eller hans egen moral?
Mit gæt er det første.

Hans udtalelser er ren "virtue signalling" hvor han kan fremstå som "moralens vogter" i en gratis omgang.
Tror bare han lefler for politiet.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 9. jan 2019, 14:22

Kenneth Jensen skrev:
9. jan 2019, 13:47
Bofhenator skrev:
9. jan 2019, 13:25
God ide - hvis man altså ikke tager fejl af dem :biggrin:
Hvis det er SABRE de har i sortimentet - så er "trainers" i hvid dåse - og de "skarpe" er blå, pink, sorte m.v. Enkelte trainers er med blå hætte/sprayhætte, men også med sort som de "skarpe".

Men trykbeholderen er i hvid, men ikke skrigende opmærksom på at den er "Inert" (trainer). Det står kun i tekst, men ikke highlighted eller noget.
Mener også andre producenter har forsøgt at adskille deres "trainers" så de visuelt adskiller sig fra de "skarpe" - men der skal man så lige have produkt-kendskab.
Der kan sikkert godt indsnige sig en situation hvor en ekspedient ikke kan finde flere af de "skarpe", men finder en kasse trainers og sælger en trainer som en skarp.
Og hvis gamle enkefru Jensen ikke lige kender ordet "inert".. så får hun en grum overraskelse når skidtet ikke virker mod tricktyven.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 9. jan 2019, 14:26

BasicReality skrev:
9. jan 2019, 11:53
PSindrup skrev:

Peter

Men den er jo blevet lettere tilgængelig, og tossen sagde jo også at han havde "glemt" at man ikke måtte have den med i byen.

Peter

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 9. jan 2019, 14:30

100Radsbar skrev:
9. jan 2019, 14:10
Jeg læste den godt, ham den sidste kegle der udtaler sig har vist ikke læst/forstået loven.
Han mener at det er åndsvagt at man ikke må bruge den udenfor hjemmet.
Det er så hans holdning, men det er sådan at loven nu en gang er sat sammen.

Der hvor kæden hopper af er:

Citat fra EkstraBladet:
- Jeg har ikke lige tænkt mig at købe en selv, men når mine børn bliver store nok og skal til at rende i byen, kunne jeg måske godt finde på at købe en til dem.
Citat Slut

:wall:

Ham gutten der ejer Østjysk ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til, han er imod at folk skal kunne købe/eje peberspray, men vil alligevel have dem i butikken, så hvad vægter mest hos ham, penge eller hans egen moral?
Mit gæt er det første.

Hans udtalelser er ren "virtue signalling" hvor han kan fremstå som "moralens vogter" i en gratis omgang.
Tror bare han lefler for politiet.
Ja, jeg syntes godt der kunne have været mere professionalisme i EB's artikel.

Jeg syntes nemlig også det virkede lidt til at EB fik den drejet til "nu må vi sælge dem ifølge loven, men syntes egentlig ikke det hører sig hjemme selvom vi godt kan se berettigelsen for de ældre damer - så vi sælger dem alligevel.".

Kan ikke lige se relevansen i at det skulle være 4 jægere som adspørges om meninger - det kunne have været "Vi har adspurgt øvrige kunder om deres meninger". Her får EB det til at fremstå lidt som at jægere har noget at sige, eller være meningsdannende.
Men det er vel EB's politik, at stille persongrupper de typisk ikke kan lide... i uheldigt lys. Og jægere har de tit ikke ret meget til overs for.
Kan bare ikke se hvorfor det lige skulle stå "jægere" - når der godt kunne have stået "øvrige kunder".

Syntes bare artiklen virker lidt ringe gennemtænkt fra journalistens side.

Besvar