Første "kreative brug" af knivloven? Satudarahraner læsset ud af landet.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Første "kreative brug" af knivloven? Satudarahraner læsset ud af landet.

Indlæg af ReneKJ » 7. dec 2016, 09:21

Refraktorius skrev:
Man kunne sagtens have lavet en lov der tog afsæt i:
- pletter på straffeattesten? Ingen knive eller andre genstande der kan bruges som våben i det offentlige rum.
- promille over 0,5? (eller påvirket af andet som tæller i samme retning) Ingen knive eller andre genstande der kan bruges som våben i det offentlige rum.

I stedet har man lavet en elastiklovgivning som hverken politiet eller borgerne kan være tjent med.
Nemlig: Plet på straffeattesten = 10 års knivforbud.
Hvor vanskeligt kan det være?

Jeg ved ikke lige med promillen, jeg syntes ikke at en lommekniv berettiger til frihedsstraf bare fordi man fik lidt mere indenbords til julefrokosten end man havde planlagt.
Antallet af fulde folk med ren straffeattest der begår kriminalitet med en lommekniv er vist minimalt.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. dec 2016, 09:24

Centurion skrev:Måske skulle man i stedet straffe vold, (og trusler om vold) med redskaber ekstra hårdt, i stedet for at prøve at forbyde alle mulige redskaber.
Et redskab kan jo være alt fra en billardkugle i en sok, en gummislange fyldt med hagl, en skarpslebet skruetrækker eller en kniv, en pistol, en maskinpistol o.s.v.
-mulighederne er uendelige. Det kan man simpelthen ikke skrive sig ud af på fornuftig vis.
Jo, men så kan man nøjes med at dømme grovheden af volden uden at kigge på metoden.
Det er vel lige meget om kraniebruddet er fremkommet med en kølle eller med et spark.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: knive
Geografisk sted: København
Been thanked: 7 times

Indlæg af Multebear » 7. dec 2016, 09:31

Elbæk skrev:
Et indgående kendskab til den tidligere inkarnation af knivloven og dennes håndhævelse, ville betyde at du var klar over at ingen af de knivtyper, som var ulovlige under den gamle lov, men som under den nye nu er lovlige, kunne erhverves og besiddes lovligt på en samlertilladelse til blankvåben (populært kaldet en "blankvåbentilladelse") - altså ikke med mindre man fik dispensation direkte fra justitsministeriet (hvilket ingen, jeg har kendskab til, har fået).
Jeg har et indgående kendskab til reglerne og til hvordan reglerne bliver fortolket af politi og ved domstolene.

Statistisk over, hvem og hvor mange tilladelser, der er givet af politi eller JM, har jeg intet kendskab til.
Elbæk skrev:Jeg ved ikke hvad du forventer af dit medlemsskab af NVF - måske det du får lige nu? Du har formået at gøre din entre - jeg giver dig ingen point for elegance. Men, beundrer, for så vidt, din ihærdighed.
Velkommen til - du er blevet bemærket.
Jeg tror, at jeg forventede at finde ligesindede mennesker, som har en stor interesse for knive som redskaber, men som også har forståelse for, at vi lever i et samfund, hvor knive ikke er socialt eller juridisk accepteret i alle offentlige sammenhænge.

Jeg har ingen EDC opgaver, når jeg går i byen, og hvis der pludseligt opstår en, så lever jeg med, at der er et kompromis i samfundet om, at jeg har ret til at medbringe en kniv, hvis jeg på forhånd ved, at jeg får brug for den, men ikke i situationer, hvor der kan være mange mennesker, alkohol og hvor det primære sigte er noget socialt.

Jeg lever med, at du ikke giver point for elegance Elbæk. Jeg er ikke herinde for at få anerkendelse, likes eller respekt. Jeg er for at debattere et enme, der interesserer mig, og for at lade mig blive klogere af andres velunderbyggede synspunkter. Dem har jeg ikke hørt endnu.

Det undrer mig derfor, at I har så svært ved at acceptere, at en meget stor del af samfundet ikke ønsker at se jer med kniv i nattelivet.

I argumenterer for, at I vil have frihed under ansvar, og at I sagtens kan håndtere den frihed. Men I glemmer bare, at der kun skal én klovn til at misbruge det ansvar, så er tilliden til jer væk. Og der har været ikke bare én - men utallige klovne, der ikke kunne finde ud af, at lade kniven bliver i lommen. Så jer der går med kniv i byen, I har fået chancen, og I f*ckede det up - ikke bare en gang, men utallige gange. Så nu har man skærpet visse dele af knivlovgivningen for at forhindre bare nogen af de episoder, der vil opstå, når man blander alkohol, med knive og mange mennesker samlet på et sted.

Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner, gode intentioner om at have en fornuftig omgang med knive. Men hvad sker der, hvis du er i byen Elbæk, og du snapper, fordi en eller anden idiot rager på din dame, og truer dig med tæsk, fordi du beder ham om at skride. Hvad sker der hvis du er skidefuld og din dømmekraft er på sit absolut laveste niveau? Det kan godt være, at du lader kniven ligge i lommen, men tror du at alle dine meddebatører herinde ville gøre det samme i 100 ud af 100 tilfælde?

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 7. dec 2016, 09:34

ReneKJ skrev:
Refraktorius skrev:
Man kunne sagtens have lavet en lov der tog afsæt i:
- pletter på straffeattesten? Ingen knive eller andre genstande der kan bruges som våben i det offentlige rum.
- promille over 0,5? (eller påvirket af andet som tæller i samme retning) Ingen knive eller andre genstande der kan bruges som våben i det offentlige rum.

I stedet har man lavet en elastiklovgivning som hverken politiet eller borgerne kan være tjent med.
Nemlig: Plet på straffeattesten = 10 års knivforbud.
Hvor vanskeligt kan det være?

Jeg ved ikke lige med promillen, jeg syntes ikke at en lommekniv berettiger til frihedsstraf bare fordi man fik lidt mere indenbords til julefrokosten end man havde planlagt.
Antallet af fulde folk med ren straffeattest der begår kriminalitet med en lommekniv er vist minimalt.
Jeg kan godt gentage mig selv endnu engang. Man kan ikke lave en lov, der kun gælder for nogen og ikke for andre. Sig mig er det ikke lidt spild af tid, at jeg skal sidde og skrive det samme indlæg igen og igen.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 7. dec 2016, 09:38

ReneKJ skrev:
Centurion skrev:Måske skulle man i stedet straffe vold, (og trusler om vold) med redskaber ekstra hårdt, i stedet for at prøve at forbyde alle mulige redskaber.
Et redskab kan jo være alt fra en billardkugle i en sok, en gummislange fyldt med hagl, en skarpslebet skruetrækker eller en kniv, en pistol, en maskinpistol o.s.v.
-mulighederne er uendelige. Det kan man simpelthen ikke skrive sig ud af på fornuftig vis.
Jo, men så kan man nøjes med at dømme grovheden af volden uden at kigge på metoden.
Det er vel lige meget om kraniebruddet er fremkommet med en kølle eller med et spark.
Det gør man allerede. Vold med hænderne straffes efter den almindelige voldsbestemmelse i straffelovens § 244. Vold med kniv straffes efter den grove voldsbestemmelse i straffelovens § 245. Derudover ser man også på skadens omfang, hvis man fx har begået vold med kniv, men kun har forårsaget en hudafskrabning, så kan det stadig falde ind under den almindelige § 244, hvis man til gengæld tæver nogen sønder og sammen med hænderne, kan det stadig falde ind under § 245.

Kom nu ind i kampen venner. Tror I virkeligt, at ingen har tænkt alt dette igennem før jer? Tror I virkeligt, at I er de klogeste på dette område?

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. dec 2016, 09:41

Multebear skrev: Jeg kan godt gentage mig selv endnu engang. Man kan ikke lave en lov, der kun gælder for nogen og ikke for andre. Sig mig er det ikke lidt spild af tid, at jeg skal sidde og skrive det samme indlæg igen og igen.
Du har ikke overvejet at det måske er kvaliteten af dine argumenter det er galt med, hvis du gentager dem igen og igen uden virkning?

Du kan sagtens have en lov der gælder for nogen og ikke for andre.
F.eks. kan der være krav om alder, fysiske evner, statsborgerskab osv.

Hvad man ikke kan have er en lov der vilkårligt gælder for nogen og ikke andre.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 7. dec 2016, 09:44

red.
Senest rettet af LapuaMagnum 8. dec 2016, 14:36, rettet i alt 1 gang.
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 7. dec 2016, 09:46

Refraktorius skrev:
Der er nogle helt basale principper i god lovgivning:

- hvis loven gælder for Loke, så gælder den også for Thor ("lighed for loven")
- Bevisbyrden er anklagerens ("Uskyldig indtil skylden er bevist")
- Det skal være rimeligt tydeligt for borgeren hvornår noget er ulovligt eller ulovligt. ("Gennemskuelighed")

I denne lov, og i sagen med Sutminbavianeren, er der ladt totalt hån om alle tre principper.

Der er helt tydeligt ikke lighed for loven, for argumentet for hvorfor han ikke måtte have en kniv i en taske i en bil var, at "han var en grimmer en". Det var ikke hans straffeblad, men bare en "hans type kan vi ikke lide" der lå bag.
Havde han været hvid, velklædt og velformuleret, så er jeg ret sikker på, at han end ikke havde modtaget et hævet øjenbryn..
Forkert. Manden havde ikke et anerkendelsesværdigt formål. Som jeg læser referatet fra sagen i avisen (avisen kan være upræcis), har han ikke engang forsøgt at forklare sit formål. Han har bare forsøgt at forklare, at kniven ikke var farlig, fordi det blot var en SAK. Så det er ikke fordi han er rocker.
Refraktorius skrev:Jeg er hvid, velklædt og velformuleret og jeg vil uden tøven kunne lægge pengene på bordet og gå hele vejen med en god advokat ved min side, hvis jeg skulle blive udsat for en lignende anklage (og jeg ville gå fri).
Det er det, der for alvor krænker min retsfølelse!.
Det kan alle. En advokat er gratis for dem, der ikke selv kan betale, og du kan vælge lige præcis den advokat du vil. De koster det samme, idet det er retten, der fastsætter salæret. Og salæret er takstbestemt, så du kan få den bedste, du kan støve op. Det kunne rockeren også.

Bemærk derudover, at rockeren ikke engang ankede sagen. Hvis han virkelig mente, at han vare blevet forkert behandlet, kunne han da i det mindste have ulejliget landsretten med at kigge på sagen.

Refraktorius skrev:Man kunne sagtens have lavet en lov der tog afsæt i:

Nej, man kan ikke lave en lov, der tager afsæt i pletter på straffeattesten.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 7. dec 2016, 09:47

Multebear skrev:
ReneKJ skrev:
Det gør man allerede. Vold med hænderne straffes efter den almindelige voldsbestemmelse i straffelovens § 244. Vold med kniv straffes efter den grove voldsbestemmelse i straffelovens § 245. Derudover ser man også på skadens omfang, hvis man fx har begået vold med kniv, men kun har forårsaget en hudafskrabning, så kan det stadig falde ind under den almindelige § 244, hvis man til gengæld tæver nogen sønder og sammen med hænderne, kan det stadig falde ind under § 245.

Kom nu ind i kampen venner. Tror I virkeligt, at ingen har tænkt alt dette igennem før jer? Tror I virkeligt, at I er de klogeste på dette område?
Du mener fordi jeg kan slå ihjel med mine hænder meget effektivt at jeg skal have håndjern på?

mvh

SLUT herfra
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 7. dec 2016, 09:49

Multebear skrev:Jeg er for at debattere et enme, der interesserer mig, og for at lade mig blive klogere af andres velunderbyggede synspunkter. Dem har jeg ikke hørt endnu.
Jo, du er bare ikke enig.
Multebear skrev:Det undrer mig derfor, at I har så svært ved at acceptere, at en meget stor del af samfundet ikke ønsker at se jer med kniv i nattelivet.
Jeg tror nu de fleste herinde ville lade kniven ligge, hvis de vidste de skulle ud i nattelivet. Vi snakker om situationer, hvor du havner i nattelivet og andre situationer, eller skal igennem det, i de daglige gøremål.
Multebear skrev:Så jer der går med kniv i byen, I har fået chancen, og I f*ckede det up - ikke bare en gang, men utallige gange.
Jeg tror du er blevet arbejdskadet, eller i det mindste tager dit arbejde med hjem. Du lægger en "os jurister mod pøblen" holdning for dagen. Jeg har ikke grund til at tro at nogle af brugerne herinde har en dom for knivvold. Har alle dem, der er lidt mørkere i huden, f*cket op, fordi nogle har? Har alle blåøjede, fucket op, fordi nogle har? Du har vist ingen problemer med at skære alle over en kam.

Jeg kan ikke se hvad du håber på at opnå her.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 7. dec 2016, 09:49

ReneKJ skrev:
Multebear skrev: Jeg kan godt gentage mig selv endnu engang. Man kan ikke lave en lov, der kun gælder for nogen og ikke for andre. Sig mig er det ikke lidt spild af tid, at jeg skal sidde og skrive det samme indlæg igen og igen.
Du har ikke overvejet at det måske er kvaliteten af dine argumenter det er galt med, hvis du gentager dem igen og igen uden virkning?

Du kan sagtens have en lov der gælder for nogen og ikke for andre.
F.eks. kan der være krav om alder, fysiske evner, statsborgerskab osv.

Hvad man ikke kan have er en lov der vilkårligt gælder for nogen og ikke andre.
Du kan ikke lave et forbud, der kun omfatter rockere, kriminelle, folk fra somalia, folk med pletter på straffeattesten eller folk med fregner og rødt hår osv. DET KAN MAN IKKE. Det er ikke et argument, SÅDAN ER DET. Hvis du nægter at anerkende fakta, så kan vi to lige så godt lade være med at kommentere på hinanden indlæg.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. dec 2016, 09:51

Multebear skrev:
Nej, man kan ikke lave en lov, der tager afsæt i pletter på straffeattesten.
Nå.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=144970

Multebear
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Multebear » 7. dec 2016, 09:53

Jeg tror bare, at vi må indse, at vi er uenige og ikke bliver enige. Jeg synes aldrig, det er ok, at tage en kniv med i byen. Til dem af jer, der synes det er ok, så kan vi diskutere herfra og til jorden går under. I skal have lov til at have jeres meninger, men jeg tror ikke, at vi kommer videre i denne debat.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 7. dec 2016, 11:17

Multebear skrev:
Refraktorius skrev:
Der er nogle helt basale principper i god lovgivning:

- hvis loven gælder for Loke, så gælder den også for Thor ("lighed for loven")
- Bevisbyrden er anklagerens ("Uskyldig indtil skylden er bevist")
- Det skal være rimeligt tydeligt for borgeren hvornår noget er ulovligt eller ulovligt. ("Gennemskuelighed")

I denne lov, og i sagen med Sutminbavianeren, er der ladt totalt hån om alle tre principper.

Der er helt tydeligt ikke lighed for loven, for argumentet for hvorfor han ikke måtte have en kniv i en taske i en bil var, at "han var en grimmer en". Det var ikke hans straffeblad, men bare en "hans type kan vi ikke lide" der lå bag.
Havde han været hvid, velklædt og velformuleret, så er jeg ret sikker på, at han end ikke havde modtaget et hævet øjenbryn..
Forkert. Manden havde ikke et anerkendelsesværdigt formål. Som jeg læser referatet fra sagen i avisen (avisen kan være upræcis), har han ikke engang forsøgt at forklare sit formål. Han har bare forsøgt at forklare, at kniven ikke var farlig, fordi det blot var en SAK. Så det er ikke fordi han er rocker.
Refraktorius skrev:Jeg er hvid, velklædt og velformuleret og jeg vil uden tøven kunne lægge pengene på bordet og gå hele vejen med en god advokat ved min side, hvis jeg skulle blive udsat for en lignende anklage (og jeg ville gå fri).
Det er det, der for alvor krænker min retsfølelse!.
Det kan alle. En advokat er gratis for dem, der ikke selv kan betale, og du kan vælge lige præcis den advokat du vil. De koster det samme, idet det er retten, der fastsætter salæret. Og salæret er takstbestemt, så du kan få den bedste, du kan støve op. Det kunne rockeren også.

Bemærk derudover, at rockeren ikke engang ankede sagen. Hvis han virkelig mente, at han vare blevet forkert behandlet, kunne han da i det mindste have ulejliget landsretten med at kigge på sagen.
Hvad enten advokaten er beskikket eller ej er ydelsen ikke gratis, heller ikke for dem med lav eller ingen indkomst. Taber man en straffesag kan domstolen idømme tiltalte at betale sagens omkostninger. Det sker ganske hyppigt, også for mennesker uden midler der kan se frem til at hænge på en større gæld, i nogle tilfælde på flere hundrede tusinde kroner.

http://jyllands-posten.dk/indland/article6836640.ece

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 7. dec 2016, 11:49

Multebear skrev:Jeg tror bare, at vi må indse, at vi er uenige og ikke bliver enige. Jeg synes aldrig, det er ok, at tage en kniv med i byen. Til dem af jer, der synes det er ok ...
Dine argumenter bliver ikke tungere af at du skyder os noget i skoene. Der er vel ingen her, der ønsker at tage en kniv med i byen. Det vi fleste er sure over er at du ikke længere kan være sikker på at din arbejdskniv eller EDC er lovlig, fordi det er en gummiparagraf. Hvis du skal hjem fra din nattevagt og går ned af en gade med en bodega, så kan du lige så godt gå direkte i fængsel. Eller ud af landet. Og så kommer der alle gråzonerne. Det er noget makværk.

"Det er svært at lave love!" buhu. Kender du videoklippet af en standup'per, det udtaler sig om børn, hvorefter en fra publikummet spørger om han selv har børn? Hans svar nej, men at at han ikke er helikopterpilot, så når han ser en helikopter viklet ind i en trætop, så skal han ikke være certificeret pilot, for at vide at det er noget lort. Samme situation her.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 7. dec 2016, 12:47

Multebear skrev:... vi lever i et samfund, hvor knive ikke er socialt eller juridisk accepteret i alle offentlige sammenhænge.
.....
Jeg har ingen EDC opgaver, når jeg går i byen,
.... mange mennesker, alkohol og hvor det primære sigte er noget socialt...
... samfundet ikke ønsker at se jer med kniv i nattelivet. ..
.. Så jer der går med kniv i byen...
.. når man blander alkohol, med knive og mange mennesker samlet på et sted.
.....hvis du er i byen Elbæk, og du snapper, fordi en eller anden idiot rager på din dame, og truer dig med tæsk, fordi du beder ham om at skride. Hvad sker der hvis du er skidefuld og din dømmekraft er på sit absolut laveste niveau...
Jeg synes faktisk din argumentation er lidt bekymrende.

Er du selv konstant beruset, siden siden du er så fikseret på fyldebøtter og knive?
Størstedelen af samfundet befinder sig faktisk ikke på en bodega i deres vågne timer.

Problemet i hele denne sag er IKKE druk og knive, eller spørgsmålet om hvorvidt knive har en rolle i nattelivet.
Ville man lovgive om det, så skulle man blot indføre en påvirkethedsgrænse der kriminaliserede kombinationen af "påvirket" og "noget der er skarpt"
Det ville være nemt. Både for borgeren og for den der retteligt burde have bevisbyrden.
Og det virker glimrende med biler!

Det helt grundlæggende i denne diskussion er spørgsmålet om, at normale mennesker i de 99% af deres tilværelse hvor de ikke er berusede, ikke må have et bredt anvendeligt værktøj med.
De udgør ingen trussel, men fordi man fra lovgivernes side ikke har ønsket at identificere og behandle helt konkrete problemstillinger (som kunne behandles med helt konkrete tiltag), og fordi man måske også fra politiets side gerne vil have en "nå, vi tog ham ikke på andet, men vi kan altid retfærdiggøre det med XXX"-gummiparagraf, så står vi nu med det her rod.

Jeg har min telefon, min svejtserkniv, mit jagttegn, et par betalingskort og mit kørekort med mig hele tiden..... fordi jeg indimellem får brug for dem. Sværere er det ikke.

Tilføjelse:
Og skulle jeg løbe ind i en fyldebøtte som tilbringer sit liv på bodegaer og mener at alle kun har det mål i livet at blive fuld og voldelig/irriterende, så er en ussel svejtserkniv nok det sidste jeg vil forsøge mig med.

Så vil jeg smile venligt og beroligende, anlægge det mest afvæbnende kropssprog jeg kan, orientere mig om den bedste flugtvej.... og så vil jeg losse ham meget hårdt i løgene, kun en gang, og så vil jeg være glad for at jeg snupper et marathon om året.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 7. dec 2016, 15:29

Timber skrev:
Fast Fumble skrev:
ReneKJ skrev:Men hele kernen i et retssamfund er at man kun bliver idømt en straf for de forbrydelser man beviseligt har begået.
At der er sådan en gummi-paragraf det betyder at normalt lovlige ting kan bruges til at give bonus-straf når man ikke ellers kan få skovlen under manden er noget svineri.
Men Pind har jo netop forsøgt at få lavet kniv-loven, så LOVLYDIGE kan en del mere end bande- og straffede.
Derfor mener jeg ikke der er noget galt med dommen, manden HAR begået en masse allerede, og han ER bandemedlem, og så må får man ikke længere så løse tøjler som lovlydige borgere.
Fint med mig.
Jamen, VED vi at der ikke sker os lovlydige borgere noget, hvis vi sad i samme scenarie??? Fordi Pind siger det, skal man jo ikke bruge det som garanti..

Jeg synes stadig det er noget gummisjov.. :wall:
Jeg har på skrift fra ACV at det ikke er ulovligt at bære og besidde min Gerber Gator som et værktøj i min bil, til uforudsete situationer, herunder aflivning af påkørt vildt. Så det brev ligger i kopi i bilen, sammen med min Gerber Gator.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 7. dec 2016, 15:48

Moderet
Senest rettet af A284win 8. dec 2016, 15:28, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 7. dec 2016, 16:08

Multebear skrev: I argumenterer for, at I vil have frihed under ansvar, og at I sagtens kan håndtere den frihed. Men I glemmer bare, at der kun skal én klovn til at misbruge det ansvar, så er tilliden til jer væk. Og der har været ikke bare én - men utallige klovne, der ikke kunne finde ud af, at lade kniven bliver i lommen. Så jer der går med kniv i byen, I har fået chancen, og I f*ckede det up - ikke bare en gang, men utallige gange. Så nu har man skærpet visse dele af knivlovgivningen for at forhindre bare nogen af de episoder, der vil opstå, når man blander alkohol, med knive og mange mennesker samlet på et sted.

Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner, gode intentioner om at have en fornuftig omgang med knive. Men hvad sker der, hvis du er i byen Elbæk, og du snapper, fordi en eller anden idiot rager på din dame, og truer dig med tæsk, fordi du beder ham om at skride. Hvad sker der hvis du er skidefuld og din dømmekraft er på sit absolut laveste niveau? Det kan godt være, at du lader kniven ligge i lommen, men tror du at alle dine meddebatører herinde ville gøre det samme i 100 ud af 100 tilfælde?
Velkommen til :razz: (og nej, jeg er ikke alkoholiker og drikker ikke to genstande om ugen i gennemsnit, bare lige for at skære det ud i pap)

Du har været medlem her inde i et par dage og har allerede fået kaldt os alle fulde stoddere der bare eeelsker at drikke os i hegnet på den lokale bæverding og ellers stikke i alt og alle med de knive vi altid slæber rundt på.

Tak for lort siger jeg bare...

Jeg har gennem mine år på NVF heldigvis haft rig lejlighed til at møde en masse flinke og rare mennesker der har et interesseområde der primært er centreret omkring naturoplevelser i form af jagt eller friluftsliv og skydning.

Jeg har endnu til gode at møde en af de der voldspsykopater du mere eller mindre kalder os flere gange her i tråden.

Jeg har et enkelt spørgsmål til dig: Hvad er dit formål med at være på NVF? Du virker lidt som en kombination af bussemanden der ikke vil slippe fingeren og så ham den der pinlige onkel til familiefesten, altså ham der bare er plørefuld og uden nogen som helst situationsfornemmelse..

Og ja, min kniv kommer også med i nattelivet hvis min bil er med i nattelivet, og nej, jeg har ikke kniven i lommen, den ligger fint og lovligt bag i bilen.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 7. dec 2016, 21:20

Wildlife,

jeg tror han blev trætte af en flok idioter som os :smile:

mvh

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Wetke » 8. dec 2016, 10:56

Stop nu jer selv, inden I går helt i selvsving.
Vi kan konstatere at de fleste af os ikke var enige... og havde forskelligt syn på argumentation. Sådan var det. Ingen grund til at synke på børnehaveniveau

W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 8. dec 2016, 11:01

Gå lige jeres indlæg igennem, og fjern usaglige udfald og personangreb, så jeg ikke behøver udstede advarsler.
Hold en ordentlig tone!
Det er helt okay ikke at være enige. Debat kan gøre alle klogere.
Når debat kommer til at handle om at vinde, er der ingen der lærer noget af hinanden.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

A284win
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af A284win » 8. dec 2016, 15:57

Ja der var vi vist lige smarte nok. Manden havde en pointe. Ikke alle kan bære kniv. Dem der har selverkendelse nok til ikke at gøre det er stærke mennesker.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 8. dec 2016, 16:43

A284win skrev:Ja der var vi vist lige smarte nok. Manden havde en pointe. Ikke alle kan bære kniv. Dem der har selverkendelse nok til ikke at gøre det er stærke mennesker.
[Slettet af moderator]

Men nu er det ikke jordens undergang at tabe en debat, vi har vel alle sammen fået et par hak i tuden en gang imellem. :cry:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 8. dec 2016, 19:56

Har med stor interesse og en betydelig del forundring fulgt de seneste dage i denne debat.

Jeg må indrømme, at det falder mig noget for brystet at blive slået i hartkorn med fordrukne voldsmænds blot fordi jeg ønsker at bære min kniv på mig. Samtidig er det også som om, at ”vi” bliver betragtet som en homogen gruppe i stil med hillbillies, rednecks eller andre spændende grupperinger. For intet kunne være mere forkert. Jeg har efterhånden mødt ganske mange NVF’er IRL og vi er alle meget forskellige i alder, uddannelse, jobs, etnicitet, politisk observans m.v. Det, som vi har til fælles, er den fælles interesse for jagt, våben, grej m.v. – og jeg træder nok ikke nogle af de øvrige ærede NVF medlemmer over tæerne ved at hævde, at vi alle ønsker ordnede og fornuftige forhold omkring vores hobby/hobbies.

Vi var mange, der søgte at gøre vores indflydelse gældende med seriøse henvendelser til politikere og meningsdannere i tilblivelsesprocessen op til den nye knivlov. Og, vi påpegede netop uheldigheden ved at der ikke var entydige grænser men at sagerne skulle underkastes ”individuelle vurderinger” for bl.a. anerkendelsesværdighed. Et begreb, der muliggør vilkårlighed og derfor ikke hører hjemme i en retsstat. :thumbdown:

Jeg bemærker, at en debattør hævder, at vi lever i et samfund, ”hvor knive ikke er socialt eller juridisk accepteret i alle offentlige sammenhænge”. Den påståede manglende sociale accept vil jeg tillade mig at stille et meget stort spørgsmålstegn ved. I de kredse, hvor jeg færdes (bl.a. en stor statslig styrelse) er det almindeligt, at der bæres kniv til diverse ad hoc opgaver – og jo, folk på kontor støder også på opgaver/udfordringer, hvor en kniv er det rigtige redskab... Den nye knivlov er af daværende justitsminister fremhævet som et stort fremskridt – men konsekvenserne af den er dog (endnu) ikke gået op for den almindelige dansker. Den nye knivlov har kimen i sig til at gøre en stor del af de almindelige danskere kriminelle eller ”blot” berøve dem muligheden for at medbringe det værktøj, som har været en del af påklædningen for rigtige mænd i flere menneskealdre. Der er tale om en regulær ”makværkslov”, som kan sammenlignes med ændringen af våbenloven fsva luftgeværer…

Én af debatørerne anfører, at han (går ud fra, at det er en ”han”..) grundet kvinderne på sin arbejdsplads ikke ønskede at forskrække dem med en enhåndsbetjent 9 cm kniv for at skrælle et æble. Måske hans status som mand i den flok ville øges ved at han derved opførte sig som en mand..?

Jeg er i øvrigt så gammel og traditionsbunden (måske en arbejdsskade..) at jeg finder det helt naturligt når man kommer et nyt sted – at man lige stopper lidt op og lytter til de omkringstående inden man begiver sig ud i større felttog og irettesættelser af dem. Men disse dyder synes at være gået tabt… :hmm:

PS: Det hævdes som replik til et at mine indlæg tidligere i tråden her, at jeg ”aldrig nogensinde selv har haft brug for en kniv i en situation, som jeg ikke kunne have forudset...” Dette er godt nok noget af et postulat fra en person, som ikke kender mig og det, som jeg har bedrevet i mit efterhånden ganske lange og ikke helt farveløse liv…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar