OverSjanten skrev:jef skrev:Jeg tror den er fra før Skafor tiden, med en godkendelser under INSTA 610 eller DS2121.
Helt grundlæggnede er dog: Hvis skabet er godkendt - SKAL det være anført på et typeskilt på indv side af dørene.
Intet skilt = ingen godkendelse
PIS
(Nåhh, men om ikke andet, så kan jeg sku´ da bare fylde den op med andre våbenskabe)

Hvad er nu den af ? Kan man ikke vende ryggen til et par dage før I dømmer verdens bedste våbenskab ude ?
Der er to vidt forskellige situationer der blandes sammen her, derfor går det galt.
Situation 1): Du vil købe et nyt våbenskab i en butik. Her skal butikken dokumentere overfor dig, at skabet er godkendt til formålet. Da de godkendende organer nu har som betingelse, at der skal være limet eller nittet et skilt på indersiden af døren, er det altså dokumentation for godkendelsen overfor dig som kunde, men der er ikke noget krav om , at du dokumenterer noget som helst overfor politiet. Hvis du alligevel køber et (Remington)skab som ikke er godkendt, kan politiet nemt ud fra skabets model og fabrikat bevise, at du er skyldig i ulovlig våbenopbevaring, og så er du på den.
Situation 2): Du har et ældre våbenskab fra før den tid hvor der skulle sidde et skilt på indersiden af døren, eller skiltet er faldet af, eller skabet er fra før der var noget der hed Skafor blå. Her har du en velbegrundet formodning om, at våbenopbevaringen er lovlig, men du kan ikke dokumentere det. Her er det så heldigt, at du ikke behøver bevise din uskyld, det gør man aldrig i en retsstat. Hvis politiet mener du er skyldig i ulovlig våbenopbevaring må de bevise det, og det kan de ikke. Så du kan ikke dømmes for ulovlig opbevaring i situation 2.
Oversjanten kan derfor trygt og roligt opbevare våben i sit fine skab, og han behøver ikke få det godkendt nogen steder. Mig bekendt kan politiet ikke godkende gamle skabe, men de kan selvfølgelig tilkendegive, at de
ikke har nogen bemærkninger til, at du bruger det gamle skab til våbenopbevaring, og det var da rart at have papir på for alle tilfældes skyld.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.