Er normalt plomberet pump/halvauto alligevel ulovlig?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Vetten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Been thanked: 1 time

Re: Er normalt plomberet pump/halvauto alligevel ulovlig?

Indlæg af Vetten » 8. jan 2011, 21:51

Gunnut skrev:
Vetten skrev:Har ikke en pump så kan ikke prøve det af...
Nej det var så også derfor jeg skrev i mit svar, at jeg lige har prøvet og det er TOTAL umuligt. :twisted:
mig selv skrev:Jeg har faktisk forsøgt det der "anbefales". Uanset hvad pokker jeg gør kan jeg ikke ligge en ekstra patron i systemet.
Men jeg var så godt helt klart over det var umuligt inden jeg forsøgte, men man skal jo ALTID være åben for at man har overset et eller andet.
Tjek! Havde ikke set din post længere oppe i tråden :biggrin:

dkduck
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: København

Indlæg af dkduck » 9. jan 2011, 09:21

Så for at summere:

- er det opfattelsen, at hvis 3 patroner giver funktioneringsfejl, så kan våbnet ikke indeholde dem?

... og hvad hvis geværet kan indeholde 3 patroner uden funktioneringsfejl....? :impatient:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 350 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 9. jan 2011, 11:15

Hvis der kan være en ekstra i en Baikal og man rent faktisk gør brug af det, så kan der vel ikke være tvivl om at man bryder loven. Man bliver nok ikke knaldet på det, men det gør det jo ikke mindre ulovligt.

Selv om ens Baikal kan gøre det, så vil jeg da opfordre til at man ikke benytter sig af lejligheden på jagt, da det i sidste ende kan resultere i at vi ikke får lov at bruge vores halvauto og pump.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 1 time

Indlæg af Gunnut » 9. jan 2011, 12:17

dkduck skrev:Så for at summere:

- er det opfattelsen, at hvis 3 patroner giver funktioneringsfejl, så kan våbnet ikke indeholde dem?

... og hvad hvis geværet kan indeholde 3 patroner uden funktioneringsfejl....? :impatient:
Sagt meget firkantet. Kan vi så ikke være enige om at våbenproducenterne godt ved hvor mange patroner der kan være i en skyder. Kommer du flere i, så roder du med noget du ikke nødvendigvis kan have styr på.

For mange år siden læste jeg en Glock tråd i Guns&Ammo, hvor en skytte havde fundet ud af, at hvis han skilte sin skyder af og kom en patron i kammeret og samlede den på en bestemt måde, så kunne han have "slagstiften" (or what ever) spændt på en sådan måde, at han kun skulle lave hårdt aftræk ved første skud (spørg mig ikke hvordan). Svaret var lidt i stil med mit:

Vi vil ikke en gang prøve og våbnet er ikke designet til dette og det lyder ikke særlige fornuftigt ævle bævle.

Så jeg fastholder at problematikken er total søgt og hvis nogen har fundet ud af (med en enkelte model) at komme en 3. patron i, så bryder de loven og med indlæg som dette så tilsikre de samtidig at nogen måskle ændre loven fordi en ud af 500 forskellige Pumpguns (or what ever) i princippet kan indeholde en patron mere.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

dkduck
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: København

Indlæg af dkduck » 9. jan 2011, 12:59

Enig - producentens angivelse må være gældende. Også enig i at en skyder på ingen måde er designet til at opbevare en patron på det pågældende sted, hvilket måske kan medføre sikkerheds- og betjeningsmæssige problemer.

Tak for respons, synes vi skal lukke den her.

Haze
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Friluftsliv
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Haze » 25. jan 2011, 11:21

En halvauto og en pump-gun er vel stort set det samme. Det er vel bare forskellige "kræfter" der genlader?

fartilfire
Newbie
Newbie
Interesser: våben
Geografisk sted: roskilde

Indlæg af fartilfire » 26. jan 2011, 10:52

Chrstn_Olsen skrev:Hvis der kan være en ekstra i en Baikal og man rent faktisk gør brug af det, så kan der vel ikke være tvivl om at man bryder loven. Man bliver nok ikke knaldet på det, men det gør det jo ikke mindre ulovligt.

Selv om ens Baikal kan gøre det, så vil jeg da opfordre til at man ikke benytter sig af lejligheden på jagt, da det i sidste ende kan resultere i at vi ikke får lov at bruge vores halvauto og pump.
Der kunne også være tre i min Baikal. Efter konsultation på Køge Politistation har jeg udskiftet patronreduktionsstangen i magasinet med en lidt længere og låst magasinets fingerskrue med en 3mm popnitte. Nu kan der kun være to ialt og våbenet er lovligt til jagt.

Efterfølgende har jeg hos forhandleren erfaret at rigtig mange Baikal er blevet solgt så de er ulovlige til jagt - men det er ejerens ansvar og påberåbelse af alm. uvidenhed formilder ikke politiet hvis de opdager det. Typisk straf en bøde på ca. kr. 3.000,-, en anmærkning i straffeattesten samt frakendelse af jagttegn.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 26. jan 2011, 17:29

Dog kan det ikke forventes at fordi man har jagttegn er man også "ekspert" i våben. Hvis man derfor går til en fagmand og køber et våben, som han forsikrer dig er lovligt til jagt, er man vel lovligt undskyldt? Medmindre man selvfølgelig uden videre kan putte 3 patroner i uden krumspring eller småændringer, så skal man selvfølgelig opdage det.
Improvise, adapt, overcome!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 350 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 26. jan 2011, 18:57

Det er ikke helt det samme der tales om her. Det er almindeligt kendt at der kan stikkes 2 12/70 i magasinet på alle Baikal MP-153 hvis man ikke gør noget ved det.

Det denne tråd handler om er hvorvidt man, når magasinet er korrekt plomberet til kun 1 skud, kan snige en ekstra ind under bundstykket, således at der er 1 i magasinet, 1 under bundstykket og 1 i kammeret, dvs. 3 i alt selv om der altså kun er 1 i magasinet som foreskrevet.

Lige meget at det kan lade sig gøre og er ekstremt svært for polisen at bevise, så er det bevidst omgåelse og lige så ulovligt som hvis der kan puttes 2 direkte i magasinet.

C

fartilfire
Newbie
Newbie
Interesser: våben
Geografisk sted: roskilde

Indlæg af fartilfire » 27. jan 2011, 12:09

K.M. skrev:Dog kan det ikke forventes at fordi man har jagttegn er man også "ekspert" i våben. Hvis man derfor går til en fagmand og køber et våben, som han forsikrer dig er lovligt til jagt, er man vel lovligt undskyldt? Medmindre man selvfølgelig uden videre kan putte 3 patroner i uden krumspring eller småændringer, så skal man selvfølgelig opdage det.
Jo det forventes og kræves - det er alene dit ansvar. I dette tilfælde kunne våbenet jo være købt til anvendelse på en flugtskydningsbane og så skal det hverken være plomberet eller have begrænsninger i forhold til antallet af patroner i magasinet. Det er også dit ansvar at kende knivloven, færdselsloven o.s.v. Hvis man føler at de enkelte love er for indviklede bør man holde sig fra aktiviteter indenfor de givne loves rammer.

Besvar