Refraktorius skrev:Hvilket konkret bindende svar er du ude efter:
Ganske enkelt en officiel og juridisk brugbar bekræftelse af at det ikke er ulovligt at
bære/anvende en uplomberet haglbøsse (halvauto eller pump), en 10-gauge eller tilsvarende i Danmark - BARE MAN IKKE ER PÅ JAGT!
PS: Husk der INGEN forskel er på om vi taler uplomberet halvautomat, halgbøsse med aftagelige magasiner, en 3-løbet haglbøsse eller en 10-gauge (alle falder under §2a, stk. 2).
Dvs. er det tilladt at skyde med sådanne bøsser på lerduebanen (hvis banen siger okay) eller hvis man har lejet en duekaster og har en mark man må stille den på

.
Våbenlovens §2a, stk. 2 giver nemlig
KUN tilladelse til at "anskaffe" og "besidde" haglvåben med plads til mere end 1+1 (og de andre jeg nævnte).
Men det er ikke nævnt i loven at de må hverken "bæres" eller "anvendes" - så med den udeladelse i teksten vil det være svært at argumentere for at det er lovligt at gå og skyde med dem (f.eks. på lerduebanen).
Min gennemgang forskellene i formuleringen af våbenlovens §2a stk. 1+2 kan findes her:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 58#p535558
Refraktorius skrev:Jagt: "Våbnet må højst indeholde 2 (to) patroner"
Det står helt tydeligt i loven vedrørende haglgeværer brugt til jagt.
Helt enig - ingen tvivl eller uenighed om fortolkningen af denne del af lovgivningen.
...MEN...
Refraktorius skrev:Du må gerne besidde haglvåben med større kapacitet, du må bare ikke bruge dem til jagt i Danmark.
Igen - vi er enige i at man må
BESIDDE haglvåben med større kapacitet (det står specifikt i §2a, stk. 2).
Vi er også enige om at du ikke må bruge dem til jagt (jfr. "Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v.", §1).
Det bindende svar jeg efterspørger, og som har været oppe både i den føromtalte tråd og tidligere, er en juridisk accept af, at det er lovligt ifgl. VÅBENLOVEN (§2a, stk. 2) at
bære/anvende et haglvåben med plads til mere end 1+1 f.eks. på lerduebanen (altså i IKKE-JAGTMÆSSIG sammenhæng!)
I stedet for at argumentere frem og tilbage hver gang (som vi jo desværre gør i forskellige tråde), så håbede jeg blot at NinjaMoose kunne få klar besked på skrift fra hende Lene eller en anden, med et "Politistempel" på.
Indtil sådan en afklaring foreligger, er det jo ret så risikabelt at gå og hygge sig med en uplomberet halvauto/pump på f.eks. en lerduebane (hvor bestyreren ikke har noget imod det).
Det er en skam HePe ikke er her så tit mere, for jeg ville meget gerne høre hans input - jeg kan sagtens være HELT galt på den (men jeg tror det nu ikke!).
Forskellen er, at hvis JEG er galt på den, sker der ikke noget - man skal bare nøjes med en 1+1 bøsse, hvis man vil skyde med den
Men hvis dem der mener mere en 1+1 er okay (bare det ikke er jagt) er galt på den, så står man pludselig og har overtrådt våbenloven - og det er nok usmart.
PPS: hvis jeg er galt på den, hvorfor er der så ikke udpræget gang i salget af halvauto Saigas endnu - de er billige og sikkert skide sjove at skyde med?
Hvis man må købe og træne med dem på jagttegn, så kan man jo lige så godt komme igang - hvis nu IPSC Shotgun skulle blive en realitet engang.