Er en Slangebøsse ulovlig ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 9 times

Re: Slangebøsse

Indlæg af Mindstorm » 30. dec 2011, 14:22

gQrgh skrev:Det er jo ikke noget man får at vide i forbindelse med jagttegn eller når man køber slangebøssen?
Jeg kan ikke lige se hvad en slangebøsse har med jagt at gøre, hvorfor skulle det være en del af pensumet? Når du køber en køkkenkniv i en butik, så får du heller ikke remset knivloven op, jeg gør i hvert fald ikke, det er op til en selv at kende reglerne.
gQrgh skrev:Ja naturligvis gør det mig ikke uskyldig, fordi jeg ikke kan alle paragraffer i hovedet. Ved ikke om du bevidst er ude med riven efter mig, eller hvad der er galt, men kom i godt humør og spurgte efter jeres hjælp og råd. Men føler lidt jeg bliver trådt på mellem linierne. Svarer man med en høflig tone, får man også et høfligt tak tilbage.
Folk herinde har kun prøvet at hjælpe dig, så som du selv skriver: Svarer man med en høflig tone, får man også et høfligt tak tilbage
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Er en Slangebøsse ulovlig ?

Indlæg af HappyNanoq » 30. dec 2011, 14:27

Mener det er en grundlæggende ting i jagttegnsundervisningen, når man fortæller skellet mellem haglvåben/jagtrifler som jagtvåben, og våben der ikke har med jagt at gøre.

Her fik vi gennemgået hvilke typer der var generelt ulovlige. Men det er ikke sikkert alle har fået det fremlagt på samme måde, men vi skulle dog igennem hele loven, for at lære at læse det.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 2 times

Indlæg af SKB500 » 30. dec 2011, 19:09

Her er til et par timer med popkorn www.slingshotchannel.com denne hjertevarme og venlige tysker Jørg Sprave er bare :rock:
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. dec 2011, 19:35

SKB500 skrev:Her er til et par timer med popkorn http://www.slingshotchannel.com denne hjertevarme og venlige tysker Jørg Sprave er bare :rock:
Denne gæve Redneck er heller ikke uden evner.

http://www.youtube.com/watch?v=9ieWrWLjii0

:razz:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 2 times

Indlæg af SKB500 » 30. dec 2011, 23:53

Denne er også god http://www.youtube.com/watch?v=Zz2oGkgg ... re=related Men lad nu være med at lave en, det ender sgu bare med at det halve TaskForce omringer huset, mit Gas und alles. :fun:
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 31. dec 2011, 00:01

Jeg kan ikke lige se hvad en slangebøsse har med jagt at gøre, hvorfor skulle det være en del af pensumet? Når du køber en køkkenkniv i en butik, så får du heller ikke remset knivloven op, jeg gør i hvert fald ikke, det er op til en selv at kende reglerne.
Når du skal tvære i det ! ... Som jeg har sagt, havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig en slangebøsse kunne være ulovlig !!! Man sidder jo ikke og læser loven i gennem hver gang man har købt et eller andet gøjl!
olk herinde har kun prøvet at hjælpe dig, så som du selv skriver: Svarer man med en høflig tone, får man også et høfligt tak tilbage

Hvis man prøver på at hjælpe kommer man ikke med en negativ og decideret provokerende tone som du har godt gang i. Så giver man et neutralt svar! Helt ærligt! Syntes det er en arrogant opførsel!

Tak. Så gider vi ikke diskutere det mere, fordi vi bliver åbenbart ikke enige om hvordan man hjælper og snakker til folk.

Jeg har også en harpun, en ganske stor en :shock: Den kan nok nemt dræbe en voksen mand, især hvis snoren bliver pillet af, så man ikke får spyddet i hoved hvis man misser. Den er det tætteste man kommer en armbryst, som går for at være MEGET farlig.. Harpuner er meget billige og kan købes af alle. Jeg var 16 da jeg købte min... :alcohol:

Tag ikke nedenstående seriøst:

Edit: Se her: http://www.edyk.dk/shop/elastik-21c1.html :rock: :rock: :rock: Nu kan "I" nakke enhver på åben gade :rock: Det jo mega billigt maan!! :tmg:

:freak: :freak: :freak:

Var ude og prøve min i en svømmehal (Ja alene, uden andre) Den er utroligt kraftig. Vil kunne skyde gennem en mand på en meters afstand under vandet. Og over vandet vil den være dræbende på noget der vil ligne 20-30 meter.

Tja, jeg bandt en gammel opskåret cykelslange mellem stolperne på et gyngestativ - den kunne skyde småsten op på stålplade-taget på missionshuset ca 200m væk, uden større problem.

Den falder måske ikke ind under den traditionelle definition for en "slangebøsse", men bestemt på virkemåden... :biggrin:
Jeg har arbejdet på et feriecenter, der var nogle arrangementer for turisterne, blandt andet en KÆMPE slangebøsse der skyder med kokosnødder !

Jeg er lige ved at tro at Danmark er det eneste land i verden der har lovgivning mod sammensætningen af en Y-gren og et par elastikker :wall:

Jeg har næppe været mere end 5-6 år gammel da min far snittede en slangebøsse til min bror, og kort efter havde jeg selv en. Vi skød både med småsten og ledningskramper efter blikdåser, papkasser og ikke at forglemme gråsenolikker i kirsebærtræet. Et par år senere gik jeg sammen med en ven om at bukke noget 8mm jern så vi havde indbygget håndstøtte på slangebøsserne, og så turede vi ellers rundt i lokalområdet, og skød efter naturlige mål mens vi gradvist prøvede at forbedre vores muligheder. Vi fik adgang til den lokale maskinfabriks affaldscontainer, hvor vi forsynede os med lokkebrikker ø15x15mm i stål, og hold da op hvor det forbedrede vores muligheder, da vi opnåede stor ensartethed, og dermed træfsikkerhed. På et tidspunkt slap lokkeaffaldet op, og så fandt vi på at støbe blypiller hvor vi som form brugte brugte et egebrædt med borede huller i. Vores forældre vidste udemærket hvad vi lavede, men tiden var en anden for slangebøsser var vist allerede blevet forbudt, men det blev vist stadigt regnet for tilbehør for raske drenge.

Kors hvor jeg glæder mig til at min lille dreng vokser sig større, så skal far nok lære ham lidt om drengestreger, lovgivning eller ej - Han er jo blot en dreng, og drenge vil altid være drenge.....Og det er altså stadigt ikke noget med hverken lilla bleer, politisk korrekthed, blødsøden svanset pædagogik. Han skal lære at bruge en dolk, bue og slangebøsse, og være en rigtig dreng.

Ovenstående er naturligvis nemmere for undertegnede når man bor langt ude i det mørke på en lille landejendom, med langt til naboen, så spar mig for de formanende sødsuppeindlæg :argue:

Præcis ! PRÆCIS!!! Lige præcist sådan jeg også har det med tingene!

Det er jo så en gåde, at brosten ikke blev gjort ulovlige i samme runde.
Ja, faktisk, hehe ;)

Så kom jeg da vidst også lidt rundt omkring ... Både meget positivt og ganske negativt. :)

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 31. dec 2011, 14:45

gQrgh skrev:
olk herinde har kun prøvet at hjælpe dig, så som du selv skriver: Svarer man med en høflig tone, får man også et høfligt tak tilbage

Hvis man prøver på at hjælpe kommer man ikke med en negativ og decideret provokerende tone som du har godt gang i. Så giver man et neutralt svar! Helt ærligt! Syntes det er en arrogant opførsel!
Jeg synes egentlig at du selv startede den negative tone hvis jeg skal være ærlig. Du stillede et spørgsmål, og Lasse68 svarede ved at citere den relevante lovparagraf, så du kunne se det selv, hvorefter du kalder ham "regelridder", aggresiv og frembrusende... Hans kommentarer efter citatet fra loven synes jeg heller ikke indbyder til at kalde ham hverken aggresiv eller frembrusende... Man skal ikke stille spørgsmål hvis man er bange for at man ikke kan lide svaret (og du havde jo allerede en anelse om det, så hvorfor det skal gå ud over ham, der prøver at hjælpe dig, ved jeg ikke).
Improvise, adapt, overcome!

Mulrich
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Mulrich » 31. dec 2011, 15:05

Kudos til Lasse68 for at holde hovedet koldt.

Slangebøsser og slynger har historisk set været militærvåben, så derfor burde det ikke komme som den store overraskelse at de er forbudt ved lov. De var dødelige for 2000 år siden, de er ikke blevet mindre dødelige pga. teknologiske fremskridt indenfor materialer og konstruktion.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 31. dec 2011, 15:08

Til gQrgh

Jeg er 100 % enig med K.M. Jeg sad faktisk selv og overvejede et tilsvarende indlæg.

Der er dig selv, der har slået den hårde tone an allerede fra første færd.

Lasse68 er hjælpsom og giver dig et sobert og korrekt svar, hvortil du selv farer op med beskyldninger om at være regelridder samt aggressive og frembrusende. Og, du fortsætter med også at svare Refraktorius i en tone, der er alt andet end høflig: ”Men føler lidt jeg bliver trådt på mellem linierne. Svarer man med en høflig tone, får man også et høfligt tak tilbage…”. Refrak påpeger såmænd blot, at det ifølge normal dansk ret er borgernes egen pligt at holde sig orienteret om lovgivningen. Ukendskab til loven fritager som bekendt ikke for ansvar.

Som K.M. nævner er der et godt gammelt ord, der siger, at hvis man ikke er interesseret i svaret skal man ikke stille spørgsmålet.

Jeg synes at det er udtrykt for rigtig dårlig stil at gå i rette med dem, der prøver at hjælpe dig.

:razz:
Oscar123
Senest rettet af Oscar123 1. jan 2012, 14:14, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 31. dec 2011, 17:19

Så i syntes ikke dette lyder bare en anelse provokerende? :
Måske du bare skulle begrave den dybt i mulden og betragte det som lærepenge.
Jeg er sikker på at onkel blå er pænt ligeglad med at du (og jeg, og mange andre) synes at det er totalt absurd.

:thumbdown: guys ...

Mulrich
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske våben
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mulrich » 31. dec 2011, 17:25

Provokerende? Hvordan?

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 31. dec 2011, 18:02

For sa*an da. Hvordan kan en debat om slangebøsser dog udvikle sig sådan, alle ved sgu at reptiler (Derunder slanger) er fredede i Danmark – Hvad fa*den skal man så med bøssen.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Schweizertossen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Historisk riffel skydning WW2
Geografisk sted: Onsild.st
Has thanked: 6 times

Indlæg af Schweizertossen » 31. dec 2011, 19:57

Tony Rosgaard skrev:For sa*an da. Hvordan kan en debat om slangebøsser dog udvikle sig sådan, alle ved sgu at reptiler (Derunder slanger) er fredede i Danmark – Hvad fa*den skal man så med bøssen.
:goodpost:
:rolf: :rolf:

Brugeravatar
NNielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Mariagerfjord
Has thanked: 1 time

Indlæg af NNielsen » 31. dec 2011, 22:22

gQrgh du har altid, og vil tilsyneladende altid være, uimodtagelig overfor en irettesættelse og generelt alt hvad der går dine synspunkter imod. At du straks begynder at gå efter manden når du bliver henvist til en relevant paragraf, siger et og andet om din opfattelse af tingene, og jeg kan kun håbe på, at du fortsætter din umodne linje her på siden indtil du får sparket. Det er dit problem, og dit problem alene, at du ikke er i stand til at undersøge og rette dig efter lov- eller regeltekster som er blevet dig udstukket. Jeg har overordentligt svært ved at forstå hvordan du ikke har lært det endnu. Jeg kan vitterligt ikke forstå, hvorfor alle administrative elementer, automatisk er dig en torn i øjet, på alle de forskellige fora du frekventerer. Jeg havde jo nok forventet at det var et udtryk for en form for ungdommelig umodenhed, men det er tydeligvis ikke tilfældet længere.
/Nielsen - der aldrig har tid til at skyde længere.

Holmer
Silver Member
Silver Member
Interesser: Luftgevær PCP & Fjeder
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Holmer » 31. dec 2011, 23:00

Tony Rosgaard skrev:For sa*an da. Hvordan kan en debat om slangebøsser dog udvikle sig sådan, alle ved sgu at reptiler (Derunder slanger) er fredede i Danmark – Hvad fa*den skal man så med bøssen.
ja jeg må også :rolf: :rolf: :rolf:

få nu den gode tone tilbage :razz:
og godt nytår
MVH
HOLMER
HW 100 S 4,5
Falcon T50 10-50x60 field target scope

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 2. jan 2012, 12:42

Mulrich skrev:Kudos til Lasse68 for at holde hovedet koldt.

Slangebøsser og slynger har historisk set været militærvåben, så derfor burde det ikke komme som den store overraskelse at de er forbudt ved lov. De var dødelige for 2000 år siden, de er ikke blevet mindre dødelige pga. teknologiske fremskridt indenfor materialer og konstruktion.

Jeg vil lige (som en der indimellem dyrker slyngekast) gøre opmærksom på, at stenslynger ikke er ulovlige.

Men i modsætning til slangebøsser, så kræver de en åndssvag masse træning for overhovedet at få stenen sendt i retning af det man skyder efter.
Jeg kan uden problemer kaste mere end 100m med en sten på størrelse med et lille hønseæg, men det er aldrig lykkedes mig at ramme nogen mindre mål med den.

gQrgh har bedt om at få slettet sin profil, så han vil ikke kunne svare på indlæg der er rettet til ham.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar