Brug af sortkrudtsvåben til jagt?
- Marc
- Platin Member
- Interesser: Jagt, våben & detektor
- Geografisk sted: Sønderjylland.
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 19 times
Re: Brug af sortkrudtsvåben til jagt?
Sælger sagde specifikt: "Brug ikke Triple Seven". 

Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Man kan skam godt købe færdigladet fabriksammo med sortkrudt - i hvert fald i nogle af de gamle store kalibre.Marc. skrev:Som jeg læser det, er det tilladt at anvende sortkrudtvåben til jagt, sålænge de opfylder gældende regler om anslagsenergi.
Men på ansøgningsblanketten til køb/besiddelse af sortkrudt skal man påvise medlemskab af sortkrudtsskytteforening.
For 45/70 Govt - der jo "startede" for 130 år siden som en sortkrudtskaliber (m. 70 grains sortkrudt, deraf navnet) - kan man få f.eks. GOEX Black Powder med 405 grain flatnosed blyprojektiler. Til jagt i Danmark er problemet dog, at E100 kun er på ca. 1400 Joule, så den vil kun kunne anvendes til småvildt. Omend det må siges at være en noget stor kugle at bruge mod f.eks. ræv vil den være fuldt lovlig til det...!

Oscar123
- Vedhæftede filer
-
- GOEX 45 70.jpg (36.6 KiB) Vist 1083 gange
On scene - but unseen
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Problemet med løst sortkrudt er at det kræver en ladetilladelse, uanset om man anvender det i en patron eller hælder det direkte ned i ”Røret”. Flere af mine jagtkammerater har fået registeret M67ére til jagt og problemet med ammunitionen har vi løst ved at jeg simpelthen lader patronerne til dem. På den måde besidder de kun færdig ammunition til deres våben, men det kan man jo ikke gøre med løst krudt og jeg tror egentlig godt at man kan komme i klemme på flere måder hvis man transporterer, opbevarer og anvender skidtet på en jagt i f.eks. et krudthorn.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
- Bemoni1
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning og Longrange
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 28 times
Hvad med Pyrodex og tin-hagl, det burde være en lovlig kombination, som selv en ægte forlader, må kunne håndtere.
Hornady har i øvrigt lavet nogle finurlige løsninger, med XTP kugler og sabots, samt præfabrikerede pyrodex pellets, som ganske vist får traditionalisterne til at spytte galde, men som giver nyt liv ( og anvendelse ) til de gamle skydere.
Det kunne jo være, at hvis der var tilstrækkelig med interesse for det, så ville dem i Bording måske tage noget af det hjem, når de alligevel skal have en containerfuld grej fragtet hertil.
Hornady har i øvrigt lavet nogle finurlige løsninger, med XTP kugler og sabots, samt præfabrikerede pyrodex pellets, som ganske vist får traditionalisterne til at spytte galde, men som giver nyt liv ( og anvendelse ) til de gamle skydere.
Det kunne jo være, at hvis der var tilstrækkelig med interesse for det, så ville dem i Bording måske tage noget af det hjem, når de alligevel skal have en containerfuld grej fragtet hertil.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.
Milton Friedman on government regulations.
- Leadbyte
- This member is
- Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 13 times
jeg mener at have læst, at det der er forbudt til jagtbrug, er blyhaglspatroner dvs at hvis man går på jagt med en hagl-forlader så skulle det være lovligt at bruge blyhagl da man jo ikke brugerpatroner.
det skulle dog ikke undre mig at der var noget i jagtlovgivningen der blokerer

det skulle dog ikke undre mig at der var noget i jagtlovgivningen der blokerer
Murphy var optimist.
- Fiskeren
- Silver Member
- Interesser: jagt - fiskeri
- Geografisk sted: Syd for Limfjorden
- Been thanked: 1 time
Og i USA kunne de vel nedlægge bøfler med den patron i ét skudOscar123 skrev:Man kan skam godt købe færdigladet fabriksammo med sortkrudt - i hvert fald i nogle af de gamle store kalibre.Marc. skrev:Som jeg læser det, er det tilladt at anvende sortkrudtvåben til jagt, sålænge de opfylder gældende regler om anslagsenergi.
Men på ansøgningsblanketten til køb/besiddelse af sortkrudt skal man påvise medlemskab af sortkrudtsskytteforening.
For 45/70 Govt - der jo "startede" for 130 år siden som en sortkrudtskaliber (m. 70 grains sortkrudt, deraf navnet) - kan man få f.eks. GOEX Black Powder med 405 grain flatnosed blyprojektiler. Til jagt i Danmark er problemet dog, at E100 kun er på ca. 1400 Joule, så den vil kun kunne anvendes til småvildt. Omend det må siges at være en noget stor kugle at bruge mod f.eks. ræv vil den være fuldt lovlig til det...!
![]()
Oscar123