Jeg kunne godt tænke mig at vide :
Det våben du har i tankerne Bochbüchsflinten/büchsflinten
HVORDAN er haglgeværløbet registreret.?
Altså - kort og godt - hvad vil der stå på tilladelsen.?
Hvis det er en dobbeltløbet med cal 12 glatløbet, og en riffelkaliber - vil der så stå "Kombinationsvåben" med de to kaliberangivelser.
Hvis det er en dobbeltløbet med cal 12 med riflet løb, og en riffelkaliber - så kan det næppe være et "kombinationsvåben", men snarere en dobbeltriffel og tilladelsen vil derfor hedde "dobbeltriffel" benævnt med de to riffelkalibre.
Det er en gråzone - det kan jeg godt se.
Altså at man måske har en cal 12 glatløbet og en riffelkaliber, men har HELE våbnet på en egentlig tilladelse - "Kombinationsvåben" som du selv skriver det, så antager jeg at det er en kombination mellem glatløbet haglgevær og riffelløb.
Jeg kan bare ikke se at det vil holde i retten, at når én del af våbnet (riffelløbet) kræver tilladelse, at det så også indbefatter at det glatte haglløb i samme våben så pludselig må skude med slugs/brenneke.
Hvis det er kombinationsvåben - må det jo være en kombination mellem to forskellige verdener, og her har vi kun "haglgevær" og "riffel" som vi kan kombinere. (ladesystem holdt helt ude, da vi også kan have halvauto/pump)
Hvis "haglgeværløbet" er riflet - skal det registreres som riffelkaliber. Og så er det pludselig ikke et "kombinationsvåben" længere, men en dobbeltriffel. En dobbeltriffel kan godt have to forskellige kalibre.
En drilling kan også bestå af tre riffelløb, så er det en "kugeldrilling" som kan have 1-2-3 forskellige kalibre.
Hvorom alting er, når vi snakker "kombinationsvåben" som både BF, BBF og Drilling er - så må det være en blanding af haglgeværløb og riffelløb.
Så kan jeg ikke se at det skulle holde i retten, at man pludselig må bruge slugs i haglgeværløbet.
Men jeg vil da GERNE modbevises her - men som lovteksten er skruet sammen, så kan jeg ikke få det til at stemme.
Må man bruge brenneke/slugs i et dobbeltløbet glatløbet haglgevær.? Nej.
Må man bruge brenneke/slugs i en pumpgun eller halvautomat med glat løb.? Nej.
Må man bruge brenneke/slugs i en pumpgun eller halvautomat med RIFLET løb. JA! Hvis den er registreret som riffel.! Hermed ændrer våbnet status fra "Haglgevær" til "Riffel" og omfattes nu af reglerne der er gældende for rifler.
Som pumpgun med riflet løb på riffeltilladelse, er det en manuelt ladet riffel som må indeholde lige så mange patroner som våbnet kan indeholde som standard eller lige så mange patroner som våbnet kan udbygges til - dvs at magasinforlænger pludselig er muligt at bruge. Så en pumpgun med riflet løb og magasinforlænger til 25 skud, er der ingen der kan sige hverken buh eller bæh til hvis den mulighed foreligger.
En halvautomat med riflet løb på riffeltilladelse skal enten plomberes til to patroner eller må kun bruges til jagt i udlandet, på lige fod med alle andre halvautomatiske rifler.
Her kan indkøbes slugs/brenneke efter behov, idet ammunitionen nu betragtes som RIFFEL-ammunition. For riffelammunition er vi endnu ikke begrænset af at projektiler ikke må bestå af ren bly - derfor må slugs/brenneke gerne bruges som RIFFEL-ammunition selvom de kun består af bly.
Kombinationsvåben - ja teksten er uklar, og tilladelsen angiver da også cal 12 løbet.
Men i og med at det er "KOMBINATION"s-våben, må det være en kombination mellem haglgevær og riffel - så kan jeg ikke tro det holder i retten at man så bare må bruge løs af brenneke/slugs.
Her må man formodentlig kigge i noterne der ligger til grund for lovgivningen, da det sikkert er dem der vil blive skelet til i en eventuel retsag.
Men det retslige skelnepunkt er nok, at haglgeværer et glatløbede - og rifler har en form for riffelgang.
Jeg har desværre ikke selv haft slugguns af nogen art på tilladelse i Dk, men har nogle kammerater (3) der har. Er født/opvokset i Dk, taget jagttegn i Dk, gået meget på jagt i Dk, og arbejdet en del med våben.
Har dog skudt en hel del med slugs/brenneke/rifled slugs/buckshot i mine glatløbede haglgeværer her i Grønland, da det er et ureguleret område og dermed tilladt.
Det står ganske givet ikke mål med din erfaring med haglgeværer indregistreret som rifler, så du lovligt har adgang til slugs - men tror bestemt du skal passe på med at bruge dine ellers lovlige "riffelammunition" i våben der ikke specifikt er registreret som riffelkaliber.
Jeg TROR ikke den holder - men du kan da få det afprøvet ved en domstol.
Senest rettet af
HappyNanoq 18. apr 2013, 19:29, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.