lovligt at anvende brenekekugler i kombivåben?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Re: lovligt at anvende brenekekugler i kombivåben?

Indlæg af TheDarkSide » 18. apr 2013, 15:21

LQS skrev:fordele er ved skud hvor kuglen rammer kviste/græs på sin vej mod målet. de sikkerhedsmæssige fordele er pga den krumme kuglebane.
MVH søren
Nu har jeg skudt meget med 22 LR, som bekendt skyder med en blykugle ved ca. 350 m/s. De rikochetterer på næsten alle materialer. På mark og vand kan man nemt slå smut med en 22 LR.
En brennekekugle er også en blykugle, med en hastighed på typisk 350-450 m/s, altså næsten det samme som en 22 LR, bare større kugle. Jeg tror en brennekekugle springer lige så nemt op fra en skovbund eller mark, som en 22 LR gør.
Jeg finder det lidt foruroligende at du mener man kan slække på kravet om kuglefang, hvis man skyder med ammunition der formentligt kan springe lige så meget op, som så meget andet.
Jeg tror desuden at en blykugle fra et glat løb vil kæntre/ændre retning lige så nemt som et almindeligt riffelprojektil, hvis man rammer en kvist. Derved er der jo stor risiko for anskydning. Et blyprojektil er heller ikke særligt hårdt, så rammer det en tilpas tyk kvist, så kan projektilet fragmentere og dermed resultere i en anskydning.
Jeg synes derfor det er forkert at skyde gennem kviste uanset hvad man skyder med. Man øger risikoen for en anskydning helt unødigt.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 18. apr 2013, 15:23

LQS skrev:fordele er ved skud hvor kuglen rammer kviste/græs på sin vej mod målet. de sikkerhedsmæssige fordele er pga den krumme kuglebane.
MVH søren
Nu har jeg skudt meget med 22 LR, som bekendt skyder med en blykugle ved ca. 350 m/s. De rikochetterer på næsten alle materialer. På mark og vand kan man nemt slå smut med en 22 LR.
En brennekekugle er også en blykugle, med en hastighed på typisk 350-450 m/s, altså næsten det samme som en 22 LR, bare større kugle. Jeg tror en brennekekugle springer lige så nemt op fra en skovbund eller mark, som en 22 LR gør.
Jeg finder det lidt foruroligende at du mener man kan slække på kravet om kuglefang, hvis man skyder med ammunition der formentligt kan springe lige så meget op, som så meget andet.
Jeg tror desuden at en blykugle fra et glat løb vil kæntre/ændre retning lige så nemt som et almindeligt riffelprojektil, hvis man rammer en kvist. Derved er der jo stor risiko for anskydning. Et blyprojektil er heller ikke særligt hårdt, så rammer det en tilpas tyk kvist, så kan projektilet fragmentere og dermed resultere i en anskydning.
Jeg synes derfor man helt skal undgå at skyde gennem kviste, da man øger risikoen for en anskydning helt unødigt.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 18. apr 2013, 16:57

Jeg kunne godt tænke mig at vide :
Det våben du har i tankerne Bochbüchsflinten/büchsflinten

HVORDAN er haglgeværløbet registreret.?
Altså - kort og godt - hvad vil der stå på tilladelsen.?

Hvis det er en dobbeltløbet med cal 12 glatløbet, og en riffelkaliber - vil der så stå "Kombinationsvåben" med de to kaliberangivelser.
Hvis det er en dobbeltløbet med cal 12 med riflet løb, og en riffelkaliber - så kan det næppe være et "kombinationsvåben", men snarere en dobbeltriffel og tilladelsen vil derfor hedde "dobbeltriffel" benævnt med de to riffelkalibre.

Det er en gråzone - det kan jeg godt se.
Altså at man måske har en cal 12 glatløbet og en riffelkaliber, men har HELE våbnet på en egentlig tilladelse - "Kombinationsvåben" som du selv skriver det, så antager jeg at det er en kombination mellem glatløbet haglgevær og riffelløb.

Jeg kan bare ikke se at det vil holde i retten, at når én del af våbnet (riffelløbet) kræver tilladelse, at det så også indbefatter at det glatte haglløb i samme våben så pludselig må skude med slugs/brenneke.

Hvis det er kombinationsvåben - må det jo være en kombination mellem to forskellige verdener, og her har vi kun "haglgevær" og "riffel" som vi kan kombinere. (ladesystem holdt helt ude, da vi også kan have halvauto/pump)

Hvis "haglgeværløbet" er riflet - skal det registreres som riffelkaliber. Og så er det pludselig ikke et "kombinationsvåben" længere, men en dobbeltriffel. En dobbeltriffel kan godt have to forskellige kalibre.

En drilling kan også bestå af tre riffelløb, så er det en "kugeldrilling" som kan have 1-2-3 forskellige kalibre.

Hvorom alting er, når vi snakker "kombinationsvåben" som både BF, BBF og Drilling er - så må det være en blanding af haglgeværløb og riffelløb.
Så kan jeg ikke se at det skulle holde i retten, at man pludselig må bruge slugs i haglgeværløbet.
Men jeg vil da GERNE modbevises her - men som lovteksten er skruet sammen, så kan jeg ikke få det til at stemme.

Må man bruge brenneke/slugs i et dobbeltløbet glatløbet haglgevær.? Nej.

Må man bruge brenneke/slugs i en pumpgun eller halvautomat med glat løb.? Nej.

Må man bruge brenneke/slugs i en pumpgun eller halvautomat med RIFLET løb. JA! Hvis den er registreret som riffel.! Hermed ændrer våbnet status fra "Haglgevær" til "Riffel" og omfattes nu af reglerne der er gældende for rifler.
Som pumpgun med riflet løb på riffeltilladelse, er det en manuelt ladet riffel som må indeholde lige så mange patroner som våbnet kan indeholde som standard eller lige så mange patroner som våbnet kan udbygges til - dvs at magasinforlænger pludselig er muligt at bruge. Så en pumpgun med riflet løb og magasinforlænger til 25 skud, er der ingen der kan sige hverken buh eller bæh til hvis den mulighed foreligger.
En halvautomat med riflet løb på riffeltilladelse skal enten plomberes til to patroner eller må kun bruges til jagt i udlandet, på lige fod med alle andre halvautomatiske rifler.
Her kan indkøbes slugs/brenneke efter behov, idet ammunitionen nu betragtes som RIFFEL-ammunition. For riffelammunition er vi endnu ikke begrænset af at projektiler ikke må bestå af ren bly - derfor må slugs/brenneke gerne bruges som RIFFEL-ammunition selvom de kun består af bly.

Kombinationsvåben - ja teksten er uklar, og tilladelsen angiver da også cal 12 løbet.
Men i og med at det er "KOMBINATION"s-våben, må det være en kombination mellem haglgevær og riffel - så kan jeg ikke tro det holder i retten at man så bare må bruge løs af brenneke/slugs.
Her må man formodentlig kigge i noterne der ligger til grund for lovgivningen, da det sikkert er dem der vil blive skelet til i en eventuel retsag.

Men det retslige skelnepunkt er nok, at haglgeværer et glatløbede - og rifler har en form for riffelgang.

Jeg har desværre ikke selv haft slugguns af nogen art på tilladelse i Dk, men har nogle kammerater (3) der har. Er født/opvokset i Dk, taget jagttegn i Dk, gået meget på jagt i Dk, og arbejdet en del med våben.
Har dog skudt en hel del med slugs/brenneke/rifled slugs/buckshot i mine glatløbede haglgeværer her i Grønland, da det er et ureguleret område og dermed tilladt.

Det står ganske givet ikke mål med din erfaring med haglgeværer indregistreret som rifler, så du lovligt har adgang til slugs - men tror bestemt du skal passe på med at bruge dine ellers lovlige "riffelammunition" i våben der ikke specifikt er registreret som riffelkaliber.

Jeg TROR ikke den holder - men du kan da få det afprøvet ved en domstol.
Senest rettet af HappyNanoq 18. apr 2013, 19:29, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 18. apr 2013, 19:15

våbnet er registreret som, kombinationsvåben/buchsflinte kaliber 12,7x44+16/65. har en anden der er registrret som bbf kaliber 30-30/20x76.
mine to slugguns er registreret som repeterrifler i kaliber 18,6x76 den store 18,6x89.
har tilgode at se en tilladelse med to forskellige "rene" riffelkalibre. måske der er nogen her på dette forum der har sådan en?
men egentligt er det nok forkert at skrive om riffel eller haglkalibre.... for det flyder lidt sammen.
mange skriver om at det er lovligt at skyde haglpatroner i et riffelvåben. gør man nu det i drillingen, så er man pludselig på jagt med op til tre skud hagl i våbnet. den går jo nok ikke! gør man det i et repetervåben (på riffeltilladelse), med stort magasin, så er det mange flere.
nogen mener at når loven ikke udtrykkeligt tillader noget=ulovligt.
andre mener at er noget ikke nævnt i loven som ikke tilladt=lovligt.
MVH søren

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 18. apr 2013, 21:13

Der er nævnt i loven at du kun må lade med to haglpatroner.

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 18. apr 2013, 22:23

ja bestemt. til jagt altså. der står nok også at våbnet kun må kunne rumme to haglskud. så er det hele ikke helt så klart mere!
MVH søren

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 19. apr 2013, 11:24

Jeg tror stadig den nemmeste måde at opnå en tilladelse til et riflet våben i kal. 12 er at søge på lige fod
med alle andre "normale" jagtrifler. Hvis man står nede på våbenkontoret og forsøger at frem stamme noget med alle mulige tekniske forklaringer med "brenneke" i noget, tror jeg den dør med det samme. De kan ikke finde ud af det...længere er den ikke!!.

Politiet kan heller ikke finde ud af hvis kugle ammunitionen er en anden type end "brenneke" , selv om brenneke kuglen fungere på en anden måde end Franske og Italienske kuglepatroner. For politiets vedkommende er alt "brenneke" hvis der er tale om en enkelt kugle.

Man må heller ikke forglemme at politiet lider af "kaliberfobi". :giggle: .

Besvar