Jeg tænker du skulle vente lidt med riffel prøven for den sags skyld os træne med den, da du siger du må protiere økonomien
Du skyder ikke meget med en riffel for en 100kr 5-10 skud, Du er ny jæger ikke mon ikke du skulle ligge dine sparre skillinger på en flugtskydnings bane så du kan bliver go til at ramme. Du vil sikker kunne blive inviteret på noget hagl jagt, hvor det nok er lidt svære på riffel jagt
Det var mine tanker
Lån af riffel - hvilke muligheder er der?
- OvePedersen
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, natur mm.
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 16 times
Re: Lån af riffel - hvilke muligheder er der?
Prøv at tage på skydebanen sammen med din ven eller sammen med andre du kender der har riffel. Det kan jo være at det er forskellige kal. så der har du muligheden for at prøve forskellige rifler. På skydebanen er der altid instruktør tilstede som gør at du kan afprøve uden at ha tilladelse/ eje.
mVH o.p.
mVH o.p.
Den der lytter, sidder og tænker på noget andet.
Medlem af DJ. !!! Selvfølgelig.
Medlem af DJ. !!! Selvfølgelig.
-
- Platin Member
- Interesser: Våben & Jagt
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 1 time
Men hvor mange ny jægere er det ikke lige der hvert år for smadret deres lyst til at skyde med riffel fordi de enten præsses eller forhaster sig ud og køber riffel, kommer hjem med en syntetisk 30.06 og så er den prut slået og han kommer max på skydebanen 4 gange årligt.
"Ny jægere skulle ikke have lov at købe større end 6.5x55 det første år. Lige som med motorcykel. "
Som min kollega på hortebanen sagde. Hvis jeg havde fået den her 223 som min første riffel, ville jeg være blevet en meget bedre skytte hurtigere..!
Da vi havde jagttegns studerende ude her for leden, prøvede de 4 rifler. en 6,5 en 308 og en 30.06. De fleste ønskede ikke at skyde ret meget med 308, eller 30.06. Nogle af dem nåede endda at få tiks af at have skudt med 30.06 og så kom ned på 6.5..
Så kære Getafix. Jeg syntes det er fint du tegner en bære tilladelse. 420 kr eller 840 er intet i forhold til at købe noget forhastet og så fortryde.! Tag dig god tid og prøv så mange forskellige rifler du overhovedet kan komme i nærheden af.
"Ny jægere skulle ikke have lov at købe større end 6.5x55 det første år. Lige som med motorcykel. "
Som min kollega på hortebanen sagde. Hvis jeg havde fået den her 223 som min første riffel, ville jeg være blevet en meget bedre skytte hurtigere..!
Da vi havde jagttegns studerende ude her for leden, prøvede de 4 rifler. en 6,5 en 308 og en 30.06. De fleste ønskede ikke at skyde ret meget med 308, eller 30.06. Nogle af dem nåede endda at få tiks af at have skudt med 30.06 og så kom ned på 6.5..
Så kære Getafix. Jeg syntes det er fint du tegner en bære tilladelse. 420 kr eller 840 er intet i forhold til at købe noget forhastet og så fortryde.! Tag dig god tid og prøv så mange forskellige rifler du overhovedet kan komme i nærheden af.
- Freezion
- Silver Member
- Interesser: Jagt, natur & falkejagt
- Geografisk sted: Denmark
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
hvordan udviklede den tråd her sig lige på sådan en grov måde så hurtigt?
erfaring siger noget ja, men en låneriffel til at bestå prøven er der jo intet galt i, og argumentet med at der bruges 840;- på noget som han alligevel ikke kommer til at bruge er jo kort sagt noget værre sludder.
den han låner riflen af er jo ikke på jagt hver dag året rundt, og så kan riflen jo stadig lånes når han ikke er afsted. vi ved jo ikke engang hvad riflens ejer situation er når det kommer til brug og jagt! det kunne jo være at riflen kun blev luftet til bukkejagten samt få ekstra dage om året?
han betaler 840 for en bæretilladelse, lidt ammunition til træning og består prøven med låneriflen, slut med den, det kan gøres. så har man riffeltegner, og så skal man ikke tænke over den mere. bliver han inviteret på riffeljagt, så kan han bare spørge sin ven pænt om han kan låne riflen den dag hvis han selv køber ammo.
derimod hvis han skal købe en riffel selv, alt efter hans situation med våbenskab så er det jo stadig de 840 for tilladelse, 1500-3000 for en billigt starter riffel, derefter kommer optik, træningsammo og alt efter om han har det eller ej, et våbenskab.
det er jo direkte latterligt at begynde at investere de penge, specielt som trådstateren sagde, at han ikke lige p.t helt har råd til hele pakken.
erfaring siger noget ja, men en låneriffel til at bestå prøven er der jo intet galt i, og argumentet med at der bruges 840;- på noget som han alligevel ikke kommer til at bruge er jo kort sagt noget værre sludder.
den han låner riflen af er jo ikke på jagt hver dag året rundt, og så kan riflen jo stadig lånes når han ikke er afsted. vi ved jo ikke engang hvad riflens ejer situation er når det kommer til brug og jagt! det kunne jo være at riflen kun blev luftet til bukkejagten samt få ekstra dage om året?
han betaler 840 for en bæretilladelse, lidt ammunition til træning og består prøven med låneriflen, slut med den, det kan gøres. så har man riffeltegner, og så skal man ikke tænke over den mere. bliver han inviteret på riffeljagt, så kan han bare spørge sin ven pænt om han kan låne riflen den dag hvis han selv køber ammo.
derimod hvis han skal købe en riffel selv, alt efter hans situation med våbenskab så er det jo stadig de 840 for tilladelse, 1500-3000 for en billigt starter riffel, derefter kommer optik, træningsammo og alt efter om han har det eller ej, et våbenskab.
det er jo direkte latterligt at begynde at investere de penge, specielt som trådstateren sagde, at han ikke lige p.t helt har råd til hele pakken.
med den tankegang så skal man heller ikke have et kørekort før man har en bil, eller et jagttegn før man har et sted at tage på jagt.Lasse68 skrev:
Hvad skal man med en riffelprøve hvis man ikke ejer en riffel.
Senest rettet af Freezion 12. maj 2013, 16:08, rettet i alt 2 gange.
- Getafix
- Newbie
- Interesser: Sportsskydning/hyggeskydning
- Geografisk sted: København
Lasse68 skrev:Enig med Labgirl.
Lav alle fejlene. Lad være med at lytte til erfarne folk. Brug 840.- på en bæretilladelse du ikke kan bruge til en skid efter riffelprøven. Fik jeg sagt det - Lad være med at lytte til erfarne folk. Din egen løsning er altid den bedste. Erfarne folk bliver let "skingre" hvis de påpeger et hul i din plan.
Jeg vil efter bedste evne forsøge, at svare i et lidt dybere ”stemmeleje” end ovenstående idet jeg tror ”man skal ”spise lidt brød til”. Man kan vel sige, at tonen bør stå mål med ”forseelsen”.
Min spørgsmål var ganske simpelt, og jeg har fået et par ganske gode svar, og dem siger jeg mange tak for.
Rækkefølgen: erhvervelse af riffeltegn med låneriffel – senere indkøb af egen riffel, og efterfølgende masser af træning, er som jeg kan forstår, ganske uortodoks, men dog ikke helt ukendt herinde. Imidlertid ser jeg ikke rækkefølgen som ”lav alle fejlene” idet, denne ikke kompromitterer god jagtetik, hvilket må være den hellige gral i forbindelse med jagtens udøvelse.
Jeg ønsker ikke, at ”disse” dig eller andre erfarende mennesker herinde, og jeg er fuldt ud klar over, at jeg er den uerfarende i den sammenhæng. Der vil givetvis være mange gode råd som man gør klogt i ubetinget at følge, og så vil der være gode råd, hvor man kan tillade sig selv, at iblande en vis kunstnerisk frihed uden, at det går helt galt.
Jeg har igennem mine 35 år på arbejdsmarkedet haft med mange, unge som voksne mennesker at gøre, hvilke jeg har haft til opgave at uddanne/guide. Dette har givet mig den erfaring, at selv om, at mange af disse mennesker ikke ubetinget har gjort som jeg har lært dem, så er det blevet dygtige mennesker helt uden, at jeg har følt det nødvendigt at optrædende nedladende overfor dem.
Hvad skal man med en riffelprøve hvis man ikke ejer en riffel. At skyde på et dyr kræver 100% fortrolighed med rifflen og den pågældene ammunition. Der ligger masser af træning forud for jagt. Her skal pengene investeres - Ikke i en riffelprøve og en bæretilladelse til en anden mands riffel.
Hvis man var en erfaren riffelskytte, kunne det måske forsvares men for en nyjæger handler det også om jagtetik. At man via træning og forberedelse til riffelprøven, bliver fortrolig med sin riffel. Det mister man hvis man går til prøve med en anden mands riffel.
Beklager hvis ikke man er enig i dette men det får mig nu ikke til at ændre min holdning.