Billeder af våben, ulovligt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
City Cowboy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol - revolver - IPSC
Geografisk sted: Hvidovre, KBH
Has thanked: 1 time

Re: Billeder af våben, ulovligt?

Indlæg af City Cowboy » 31. maj 2013, 12:12

Men du har ret, man er vel stadig uskyldig indtil det modsatte er bevist. :modbat:
Åbenbart ikke altid, i TV avisen i aftes var der et indslag om kørsel med håndholdt mobil. Der var flere eksempler på folk der kunne bevise ikke at have brugt mobilen, men var blevet dømt ved retten alligevel!!

Venligst

Lars[/quote]
Browning Buckmark Standard URX .22
Browning Buckmark Standard .22
Bul Cherokee 9mm

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 31. maj 2013, 12:22

Predator skrev:
Kruffe skrev:Bekendtgørelse nr. 66 af 26. januar 2000 om våben og ammunition blev ophævet i 2005...

Tror du tænker på den nuværende § 18, Stk. 3: Riffelinstruktører kan uden tilladelse overlade (eller overlades) riflede jagtvåben.

Jeg kan se at teksten er den samme. Ordet "eller" betyder at du kan kun gøre det ene eller det andet.

Derfor mener jeg ikke at instruktøren kan låne dit våben og låne det videre til en anden. Hvis det skal være ifølge lovens bogstav skulle der have stået "og" i stedet for "eller".
Flueknepperi? Ja. :biggrin:
Det bliver vi ikke enige om... Så lad os blive enige om at være uenige :-)

Prøv at læse teksten hvor du udelukker, det der står skrevet angivet i parantesen. Simpel semantik. Det kan også være jeg har misforstået noget i faget "juridisk metode" (herunder fortolkning af retskilder) fra tidligere tider på jurauddannelsen i Aarhus. Jeg bestod nu ellers godtnok faget. Din argumentation mht "og"/"eller" lægger du forudsætninger ind som ikke fremgår hverken eksplicit eller implicit. Hverken af bekendtgørelsen eller hvordan den bliver praktiseret i virkelighedens verden for den sags skyld.

Slut herfra :-)
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 31. maj 2013, 12:39

City Cowboy skrev:
Men du har ret, man er vel stadig uskyldig indtil det modsatte er bevist. :modbat:
Åbenbart ikke altid, i TV avisen i aftes var der et indslag om kørsel med håndholdt mobil. Der var flere eksempler på folk der kunne bevise ikke at have brugt mobilen, men var blevet dømt ved retten alligevel!!
Næh-hov! Han kunne ikke bevise han ikke havde brugt mobilen, han kunne blot bevise han ikke havde talt i telefon!
Det bliver meget svært at dokumentere, at man ikke har fx læst sms, spillet et spil eller lavet notater på den.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 31. maj 2013, 12:46

Lars L skrev:
Hvis det er tilfældet, er det vel ikke noget problem at fremvise det? Og bevise sin oprigtige uskyld.
Bevisbyrden ville vel her ligge ved anklager, som skal bevise at våbnet er ægte og ikke en replica. Det er jo ikke sikkert man lige erindrer hvem man lånte et legetøjsgevær af? Strengt taget. :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
City Cowboy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af City Cowboy » 31. maj 2013, 13:51

Næh-hov! Han kunne ikke bevise han ikke havde brugt mobilen, han kunne blot bevise han ikke havde talt i telefon!
Det bliver meget svært at dokumentere, at man ikke har fx læst sms, spillet et spil eller lavet notater på den
.

Korrekt, men anklagen gik på at han havde talt i den...og et eller andet sted, så går man vel ikke videre i retten med det, hvis ikke man mener at være fejlagtigt anklaget.
Men det der i virkeligheden pissede mig fuldstændig af ved det indslag, var mere at ham klaphatten de havde til at kommentere på sagen, slet ikke tog stilling til spørgsmålet om hvorvidt det var i orden at dømme folk uden beviser og i hvertfald ikke lod tvivlen komme den anklagede til gode. Han blev bare ved med at sige det var godt vi havde en lov der forbød håndholdt tale under kørsel (hvilket vi nok allesammen kan være enige om er en fin lov) men synes da det var helt fint, at folk bare blev dømt uden nogen beviser overhovedet!!
Hvis det skal til at være praksis, så er vi da ilde stedt som skytter :wall:
Bul Cherokee 9mm

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 31. maj 2013, 15:32

Tre eksempler. I alle tre tilfælde kører du ca 80km/t på landevejen. Hvordan vil du reagere?

1. Du taler i mobil, et rådyr springer ud foran dig.
A du smider mobilen for at undvige med begge hænder på rattet.
B du prøver på at undvige med en hånd på rattet.

2. Du drikker en kop varm kaffe,et rådyr springer ud foran dig.
A du smider kaffekoppen for at undvige med begge hænder på rattet.

3. Du spiser en gammeldags isvaffel, et rådyr springer ud foran dig.
A du smider isvaflen for at undvige med begge hænder på rattet.

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
City Cowboy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af City Cowboy » 31. maj 2013, 16:03

Ingen tvivl om, at det er nemmest at smide mobilen fra sig, men derfor synes jeg stadig det er ok med forbud mod håndholdt, da de fleste mister koncentrationen om kørslen fuldstændig!

Hov...tror vist jeg har fået kørt denne tråd ud af et andet spor end der hensigten, sorry.
Bul Cherokee 9mm

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 31. maj 2013, 16:08

Sommerferie på børnehjem.?
Dette syn mødte mig hos min kammerat for få minutter siden. (Hans søn er 9 år) :giggle:
Vedhæftede filer
Ferie.jpg
Ferie.jpg (47.9 KiB) Vist 4331 gange
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 31. maj 2013, 19:42

Tony Rosgaard skrev:Sommerferie på børnehjem.?
Dette syn mødte mig hos min kammerat for få minutter siden. (Hans søn er 9 år) :giggle:
Hvad hedder våbnet i "skuffen"/kassen?
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 31. maj 2013, 19:45

Kruffe skrev:
Tony Rosgaard skrev:Sommerferie på børnehjem.?
Hvad hedder våbnet i "skuffen"/kassen?
Det ligner en hardball udgave af en Scorpio VZ61
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 31. maj 2013, 22:46

Okay, nu er jeg lidt forvirret. Synes tråden kørte lidt af sporet. Hvis min kammerat gerne vil med mig på skydebanen en dag og få lidt "triggertime" med en af mine jagtrifler. Må han så virkelig ike det?
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Holmux » 31. maj 2013, 23:14

Roflz skrev:Okay, nu er jeg lidt forvirret. Synes tråden kørte lidt af sporet. Hvis min kammerat gerne vil med mig på skydebanen en dag og få lidt "triggertime" med en af mine jagtrifler. Må han så virkelig ike det?
Jeg kan dårligt forestille mig det skulle være et problem, så længe man selv står ved siden af, det er vel nærmest almindelig praksis, jeg er sikker på jeg ikke er den eneste der har skudt med andres våben her på listen :mrgreen:

At låne et våben til en anden uden for din række vide er straks mere problematisk, det hænder jeg går på jagt i udlandet og låne et våben, dette er dog altid på privat grund, men jeg tror ikke den holder i Danmark :shame:
Holmux

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 31. maj 2013, 23:32

Roflz skrev:
Okay, nu er jeg lidt forvirret. Synes tråden kørte lidt af sporet. Hvis min kammerat gerne vil med mig på skydebanen en dag og få lidt "triggertime" med en af mine jagtrifler. Må han så virkelig ike det?
Jeg kan dårligt forestille mig det skulle være et problem, så længe man selv står ved siden af, det er vel nærmest almindelig praksis, jeg er sikker på jeg ikke er den eneste der har skudt med andres våben her på listen

At låne et våben til en anden uden for din række vide er straks mere problematisk, det hænder jeg går på jagt i udlandet og låne et våben, dette er dog altid på privat grund, men jeg tror ikke den holder i Danmark
Jeg har selvfølgelig tænkt mig at være LIGE ved siden af så der er styr på tingene . Jeg har bare flere historiske geværer og har en kammerat der kunne tænke sig at prøve dem lidt(han har aldrig skudt med en riffel før, og en mand der aldrig har skudt en riffel er vel ikke en mand man rigtigt kan stole på? :biggrin: :biggrin: ).

-Vil bare være sikker på det ikke kræver sådan noget instruktør-pjat certifikat eller noget...Det kan jo være der bliver taget billeder :fun:
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 31. maj 2013, 23:46

Carsten Bo skrev:Tre eksempler. I alle tre tilfælde kører du ca 80km/t på landevejen. Hvordan vil du reagere?

1. Du taler i mobil, et rådyr springer ud foran dig.
A du smider mobilen for at undvige med begge hænder på rattet.

2. Du drikker en kop varm kaffe,et rådyr springer ud foran dig.
A du smider kaffekoppen for at undvige med begge hænder på rattet.

3. Du spiser en gammeldags isvaffel, et rådyr springer ud foran dig.
A du smider isvaflen for at undvige med begge hænder på rattet.

Via sky
Hmmm har sq altid fået skyld for at være B menneske :evil: dog taler jeg ikke mobil når jeg kører , men de andre to ting ,tjaa
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 1. jun 2013, 05:11

Kun en af tingene er ulovlig. De fleste vil smide mobilen for at undvige men ikke is eller kaffe.

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 4 times

Indlæg af AHSV » 1. jun 2013, 08:04

Det er så vidt jeg ved ulovligt at overlade en riffel til en person der ikke har tilladelse til våbnet også selv om man står lige ved siden af. Undtagelsen er hvis vedkommende er riffelinstruktør.

Mvh
Anders

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. jun 2013, 09:47

AHSV skrev:Det er så vidt jeg ved ulovligt at overlade en riffel til en person der ikke har tilladelse til våbnet også selv om man står lige ved siden af. Undtagelsen er hvis vedkommende er riffelinstruktør.
Det kunne være lækkert med en paragraf-henvisning, for hvis du har ret, så brydes loven dagligt i landets skytteforeninger. :blink:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Holmux » 1. jun 2013, 11:09

Skelner våben loven overhovedet mellem Privat grund og skydebaner eller for dens sags skyld hvis man er på jagt i en statsskov ??

Nu er det ikke så aktuelt for våben på SKV licens da de kræver en godkendt skydebane, men for jagt våben og nu luftgeværer kan de blive aktuelt, jeg er nysgerrig om våben loven krænker privat livets fred !!

Er det så også slut med at havde en lille skydekonkurrence med luftgevær med familien, hvis den er over 4,5 mm, jeg ved godt det er måske at stille det lidt på bagben, men hvis nu vi skal være helt korrekte, der er jo alligevel en grov forseelse at overtræde våbenloven

Tænk hvis man lokkede svigermor med ud i laden og skød nogle dåser ned fra hylden, tog et fin billede af svigermor stolt stå og holde et luftgevær 5.5 mm og smed billedet på facebook og dermed fik sent hende et år eller to i skyggen :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Det kunne gå hen og blive en Win-Win :numberone:
Holmux

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 1. jun 2013, 11:10

Fast Fumble skrev:
AHSV skrev:Det er så vidt jeg ved ulovligt at overlade en riffel til en person der ikke har tilladelse til våbnet også selv om man står lige ved siden af. Undtagelsen er hvis vedkommende er riffelinstruktør.
Det kunne være lækkert med en paragraf-henvisning, for hvis du har ret, så brydes loven dagligt i landets skytteforeninger. :blink:
Det må være §2 der kommer i spil, hvis ellers man tolker det som "erhvervelse" at få et tilladelseskrævende våben overdraget på en skydebane ;)

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.

Stk. 2. I tilfælde, hvor der efter stk. 1 gælder krav om tilladelse eller alder for at erhverve eller besidde genstande eller stoffer, er det forbudt at overdrage eller overlade andre besiddelsen af disse, medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse eller godtgør at være fyldt 18 år. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser herom.

Stk. 3. Foranstående bestemmelser skal dog ikke være til hinder for, at et skydevåbens pibe- eller låsedele eller dele af baskyler ved istandsættelse fornys. Tilsvarende gælder aftagelige magasiner til skydevåben.

Stk. 4. Det er forbudt at fremstille, herunder samle, skydevåben og de i § 1, stk. 1, nr. 1, nævnte genstande ved hjælp af dele, der er overført i strid med forbuddet i § 7 a, stk. 2, uanset om den pågældende er meddelt fremstillingstilladelse efter § 1, stk. 1, nr. 1.
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 1. jun 2013, 11:11

Holmux skrev: Tænk hvis man lokkede svigermor med ud i laden og skød nogle dåser ned fra hylden, tog et fin billede af svigermor stolt stå og holde et luftgevær 5.5 mm og smed billedet på facebook og dermed fik sent hende et år eller to i skyggen :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Det kunne gå hen og blive en Win-Win :numberone:
Jeg kan li´din måde at tænke på :giggle:
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Holmux » 1. jun 2013, 11:22

K_Nielsen skrev:
Fast Fumble skrev:
Det må være §2 der kommer i spil, hvis ellers man tolker det som "erhvervelse" at få et tilladelseskrævende våben overdraget på en skydebane ;)

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra a-c.

Stk. 2. I tilfælde, hvor der efter stk. 1 gælder krav om tilladelse eller alder for at erhverve eller besidde genstande eller stoffer, er det forbudt at overdrage eller overlade andre besiddelsen af disse, medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse eller godtgør at være fyldt 18 år. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser herom.

Stk. 3. Foranstående bestemmelser skal dog ikke være til hinder for, at et skydevåbens pibe- eller låsedele eller dele af baskyler ved istandsættelse fornys. Tilsvarende gælder aftagelige magasiner til skydevåben.

Stk. 4. Det er forbudt at fremstille, herunder samle, skydevåben og de i § 1, stk. 1, nr. 1, nævnte genstande ved hjælp af dele, der er overført i strid med forbuddet i § 7 a, stk. 2, uanset om den pågældende er meddelt fremstillingstilladelse efter § 1, stk. 1, nr. 1.
Jeg tror ikke det er selve ordet "erhverve" der er problemet det er mere ordet "anvende" der rammer alle skydeklubber i hele landet, med mindre der er specielle regler for skydeklubber og deres baner, hvis ikke så er alle private våben i klubben en varm kartoffel i hånden på alle undtagen ejeren, interessant :oops:
Holmux

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 1. jun 2013, 11:30

Hvad så egentligt hvis personer på under 18år anvender/bærer hardball eller luft/fjeder våben eller lignende? Er det også ulovligt? For så må politiet og anklager da kunne få travlt.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 1. jun 2013, 11:52

DB89 skrev:Hvad så egentligt hvis personer på under 18år anvender/bærer hardball eller luft/fjeder våben eller lignende? Er det også ulovligt? For så må politiet og anklager da kunne få travlt.
Ved ikke med HB våben, men luft/fjedervåben, også 4,5 mm, har der i mange år været 18 års alderskrav på.
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 1. jun 2013, 13:05

Marius - De billeder du har af undertegnede fra den nordsjællandske bunker...Dem sletter du bare lige med det vuns :mrgreen: Ellers kommer jeg aldrig ud af skyggen hvis de billeder kommer frem :getout:
Mvh Great Dane

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 4 times

Indlæg af AHSV » 1. jun 2013, 13:28

Det var paragraf 2 jeg tænkte på og ja det finder sted konstant på landets skydebaner - jeg ved det da jeg selv arbejder på en. Læser du artiklen om de to krybskytter i denne måneds jæger fremgår det også at den ene dømmes for at have overladt sit våben til den anden (på trods af at de sad sammen i bilen).

Jeg tror ikke det er en høj prioritet hos politiet at besøge skydebaner for at undersøge om man prøver hinandens våben.

Mvh.
Anders

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Besvar