hvor er det lige de 10år er nævnt?
MVH søren
Køb af jagtgevær?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Køb af jagtgevær?
Du skal have fat i både bekendtgørelse om jagttegn og våbenloven for at se det.
I bekendtgørelse om jagttegn § 1 står bl.a. det her:
Det er for resten derfor det undrer mig helt enormt at man skal have fornyet sine haglgeværer i våbenpasset hvert år når man har betalt jagttegn. Man må jo gerne beholde dem selvom man ikke løser jagttegn. Til gengæld er det lidt forrykt at man har sin jagtriffel i våbenpasset i 5 år ad gangen. Jagtriffeltilladelsen bliver jo ugyldig samme sekund man undlader at betale årets jagttegn
I bekendtgørelse om jagttegn § 1 står bl.a. det her:
Våbenlovens §2a stk 4 siger det her:Stk. 2. Jagttegn tilbydes årligt til de personer, der er optaget i Jagttegnsregistret.
Stk. 3. Jagttegnsregistret omfatter personer, som har bestået jagtprøve eller inden for de sidste 10 år har løst jagttegn.
Stk. 4. Personer, der ikke inden for de sidste 10 år har betalt jagttegnsafgift, slettes af registret
Og de genstande er:Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.
And there you have it: Du er jagttegnsberettiget i 10 år efter at have bestået jagtprøven eller betalt dit seneste jagttegn, og du må eje jagtgeværer, men ikke ammunition til dem, så længe du er jagttegnsberettiget.1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
(Og fra Stk. 2:) ...andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Det er for resten derfor det undrer mig helt enormt at man skal have fornyet sine haglgeværer i våbenpasset hvert år når man har betalt jagttegn. Man må jo gerne beholde dem selvom man ikke løser jagttegn. Til gengæld er det lidt forrykt at man har sin jagtriffel i våbenpasset i 5 år ad gangen. Jagtriffeltilladelsen bliver jo ugyldig samme sekund man undlader at betale årets jagttegn

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Re: Køb af jagtgevær?
Nu tror jeg som Lassescout, at der er lidt troll over den her - eller en person som ikke er meget over 16 år - men fred være med det.JesperHK skrev:Så vis jeg skriver på papirerne jeg fx har købt geværet af min onkel som har haft jagtteg i mange år og siger han har haft det siden inden det skulle registers er det ingen problem, og har du registret et luftgevær efter den nye regel kom?:)
Men hvis det ikke er tilfældet, har jeg i hvert fald et lille råd:
Det er ikke særlig smart at fortælle på et offentligt forum, at man har planer om at omgås lovgivningen.
...og en historie bliver altså ikke sand af at du opfinder flere medskyldige i et foretagende som det du nævner.
Husk i øvrigt også lige på at det ikke tager mange sekunder at finde flere oplysninger på en person med et profilnavn, som man anvender andre steder hvor ens navn og øvrige oplysninger også kan findes.
Derfor: overhold loven, sørg for at papirarbejdet er på plads - det er så dumt at få en stor sort plet på straffeattesten blot for en billig skyder.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.