Der er også begrænsninger på magasinkapacitet i forhold til sportsskydning, i hvert fald for halvautomatiske rifler (10 skud).S skrev:Lige præcis! Tyskerne har på dette punkt et, efter min mening, dejligt pragmatisk forhold til tingene. Man har godt nok stadig nogen begrænsninger på magasinkapacitet i forhold til jagt, men det gælder kun magasinet og der er ikke noget med at ødelægge sit våben med diverse "permanente plomberinger" som her i landet.
Hjælp til argumenter for 2 halvauto rifler
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: Hjælp til argumenter for 2 halvauto rifler
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Ja det er vist rigtig nok at der er en grænse til sportsskydning på maks. 10 skud i magasin. Om denne begrænsning kun finder anvendelse ved organiserede konkurrencer, eller også er gældende ved almindelige træningsaftener i skytteforeningen er jeg dog ikke klar over. Mit indtryk er også, at der er væsentligt flere restriktioner på hvilke halvautomater du kan få licens på til sportsskydning, i forhold til på jagttegn. På samlertilladelse er der vist nok ikke nogen begrænsninger, men man må så vidt jeg ved ikke anvende dem. Jagt er 2+1, men jeg har ikke hørt/læst at man ikke må anvende større magasiner når man træner på skydebanen.
Og så har det altid undret mig lidt med den 10 skuds regel, i forhold til eksempelvis IPSC som jeg troede var en relativt populær disciplin i Tyskland. Vil det ikke svare lidt til at stille op med en Sig210 med 8 skuds magasin på pistol? Er ikke så meget inde i sporten da jeg (endnu) ikke har licens, men synes da altid jeg har læst at flere patroner og dermed færre magasinskift så absolut er at foretrække? Og det burde vel også gøre sig gældende indenfor riffeldelen?
Og så har det altid undret mig lidt med den 10 skuds regel, i forhold til eksempelvis IPSC som jeg troede var en relativt populær disciplin i Tyskland. Vil det ikke svare lidt til at stille op med en Sig210 med 8 skuds magasin på pistol? Er ikke så meget inde i sporten da jeg (endnu) ikke har licens, men synes da altid jeg har læst at flere patroner og dermed færre magasinskift så absolut er at foretrække? Og det burde vel også gøre sig gældende indenfor riffeldelen?
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:

IPSC er ganske populært i Tyskland. 10 skudreglen gælder heldigvis ikke for pistoler.S skrev:Og så har det altid undret mig lidt med den 10 skuds regel, i forhold til eksempelvis IPSC som jeg troede var en relativt populær disciplin i Tyskland.
Flere patroner er bestemt at foretrække, og det gør sig også gældende på riffel, men 10-skuds reglen er ens for alle ved konkurrencer i Tyskland.S skrev:Vil det ikke svare lidt til at stille op med en Sig210 med 8 skuds magasin på pistol? Er ikke så meget inde i sporten da jeg (endnu) ikke har licens, men synes da altid jeg har læst at flere patroner og dermed færre magasinskift så absolut er at foretrække? Og det burde vel også gøre sig gældende indenfor riffeldelen?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- X-Ray
- Gold Member
- Interesser: håndvåben og wwII
- Geografisk sted: Granada
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Så er sidste ord sagt har lige talt med Horsens Idag og min tilladelse til halvauto nr 2 er på vej har den imorgen.
Shooters Bible is the only Bible for me
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
X-Ray skrev:Så er sidste ord sagt har lige talt med Horsens Idag og min tilladelse til halvauto nr 2 er på vej har den imorgen.

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Jagt er desværre ikke 2+1. Jagt er 1+1. Og det gælder hvad enten det er en halvauto riffel, eller en halvauto eller repeter hagl. (en repeter riffel er jo her ikke begrænset som en hagl)S skrev: Jagt er 2+1,
Også derfor jeg hellere tager en dobbeltløbet med på jagt i Danmark, end en halvauto.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Du har helt ret med 1+1 i Danmark. De 2+1 jeg nævnte i mit indlæg var i forbindelse med snakken om udenlandske regler, og er de tyske regler om maksimum magasinkapacitet i halvauto rifler. Men ville personligt heller ikke gide en halvautoriffel til DK jagt med de restriktioner der findes her. En ting er plombering af magasin, men når man kræver at magasinet svejses eller loddes fast til selve riflen (låsestolen), så kan det være lige meget. Der findes jo en verden uden for vores lille andedam som har mere gunstige regler på dette område, og med permanent plombering er det vanskeligt at konfigurere våbenet til disse. Under alle omstændigheder tillykke til X-Ray med den nye riffel 

- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Hvis din halvauto riffel er til jagt i udlandet, så behøver du ingen plombering - og kan dermed anvende den til jagt i udlandet, hvor dette er tilladt. Dog må du selvfølgelig ikke anvende denne riffel til jagt i Danmark, da den ikke er permanent plomberet til 2 patroner.S skrev:Der findes jo en verden uden for vores lille andedam som har mere gunstige regler på dette område, og med permanent plombering er det vanskeligt at konfigurere våbenet til disse.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- X-Ray
- Gold Member
- Interesser: håndvåben og wwII
- Geografisk sted: Granada
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Den skal kun bruges til jagt i udlandet ligeså min halvauto carbin, der er tiltænkt jagt på småvildt med rene bly projektiler grundet rikochetterings fare ved jagt på korte hold i bjergene.
Shooters Bible is the only Bible for me