Hvornår må man aflive et dyr?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Slettet bruger

Re: Hvornår må man aflive et dyr?

Indlæg af Slettet bruger » 14. jul 2014, 12:29

I slut halvfemserne , ca 97 , aflivede en skovbrugs elev et påkørt rådyr med motorsav (skar kort og godt hovedet af det) Han blev anmeldt , men klarede frisag da rådyret ikke led ved handlingen. Jeg husker dommen som : alle dyr må aflives af alle , på alle mulige måder , hvis dyret vel og mærke ikke lider unødvendigt !!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 14. jul 2014, 15:01

Kenneth Jensen skrev:
Krung skrev:
Kenneth Jensen skrev:Kvælning af fuglevildt er forbudt
Kværkede var mit eget ord - jeg troede det var voldsomt nok til at knække rygsøjlen. Jeg hørte det som om at man skulle aflive dem ved at brække nakken på dem, så nerverne i rygsøjlen gik over med det samme. Det må være hurtigt nok.
Ok, Brække nakken er fint, men vær opmærksom de har lidt af et kugleled i nakken.

Hilsen Kenneth
Lige nøjagtig. Jeg skulle aflive en høne hurtigt "troede jeg" i en hønsgård for mange år siden, efter at have drejet hovedet minimum 1 omgang og rykkede fast og hårdt i hovedet lagde jeg den ned, men den sprang op igen og farede rundt og var i live det var ikke nerverne der arbejdede.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 14. jul 2014, 15:17

Har før måttet aflive et rådyr i bedste "Gina-Davis-stil" (The Long Kiss Godnight), da det allerede havde haft et møde med kofangeren og jeg ikke lige havde noget ved hånden. Det virkede ganske fint, omend jeg nok ikke, modsat Gina, har lignet en hot mama i situationen :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 27. jul 2014, 15:05

Her på matriklen slagter vi selv vores fjerkræ og afliver dem dermed. På større fugle ryger hovedet på huggeblokken i et enkelt rent snit med en bred skarp økse. Så bliver det ikke mere humant.

Jeg har været nødt til at aflive kyllinger et par gange pga sygdom, og et par dueunger der var væltet ud af en rede (ikke et ord om at dem der fælde træet ikke havde opdaget at der var en duerede i den, men det var jo ligesom for sent da det hele lå på jorden)

Småfugle er nemmest at brække nakken på ved at holde fuglen med en hånd, og så hovedet mellem pegefinger og langemand på den anden hånd, og så bare trække hænderne fra hinanden. Man trækker simpelthen hovedet helt af fuglen i et hurtigt ryk, det kræver ikke mange kræfter men virker måske lidt brutalt når sådan en fugl går i stykker. Men det er en effektiv og hurtig død for dyret.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar