Må jeg købe en Jagtriffel?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Re: Må jeg købe en Jagtriffel?

Indlæg af Gunrunner » 12. aug 2014, 22:41

Sådan, de 3 ovenstående svar taget i betragtning, er der så nogen der kan oplyse mig om man får et nyt plastic-kort når man har bestået riffelprøven? :nolisten:

Jeg må jo se hvad der sker når jeg - forhåbentligt - består haglprøven i nærmeste fremtid... Ellers må jeg vel leve med at have en lap papir i pungen i et halvt års tid. Det overlever jeg nok også. ;)

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 12. aug 2014, 22:45

Gunrunner skrev:
The_Moose skrev:Så vidt jeg ved, kan man når politiet har godkendt en, printe et midlertidig jagttegn ud, fra jagttegn.dk, formentlig for at man ikke skal til at lave et jagttegn, hvor der står hagljagt ikke er tilladt, og så trykke et nyt, når jægeren har bestået haglprøven :-)
Jeg har lige været møllen igennem.

Når man består sin jagtprøve, så får man adgang til at betale jagttegns-gebyret online. Når man har betalt gebyret og er blevet godkendt, så kan man udskrive et midlertidigt jagttegn, som giver ret til at komme på skydebanen, købe våben osv.
I løbet af en uges tid, så kommer der et "rigtigt" plastic-kort med posten, altså et jagttegn, hvorpå der står "Dette kort giver IKKE tilladelse til at udøve jagt".

Når man så består haglprøven, så kommer der et NYT plastic-kort hvor der så står "hagljagt tilladt" osv... Fuldstændigt ligesom i "gamle dage"...

Men man har altså et fint plastic-kort, også selvom man ikke har bestået haglprøven... Det ved jeg... For jeg har et i min tegnebog lige nu... :oops:
Håber dog at bestå haglprøven i nærmeste fremtid. :blink:
Det er godt nok ikke som i "de gode gamle dage" :biggrin: jeg har forsøgt med min ældre computer at huske tilbage , man består jagtprøve og får et bevis på dette , uanvendeligt til noget , jagtkonsulenten sender , bestået , til naturstyrelsen som så sender til petiet , petiet godkender og sender til naturstyrelsen som først NU sender et GIRO kort, når man modtager det kan man betale på nettet og printe kvittering , den gælder som midlertidigt jagttegn til plast kortet kommer , ja , det var tider :DancingBanana:
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Ninja_Moose » 12. aug 2014, 22:48

Keldda skrev:
Gunrunner skrev:
The_Moose skrev:Så vidt jeg ved, kan man når politiet har godkendt en, printe et midlertidig jagttegn ud, fra jagttegn.dk, formentlig for at man ikke skal til at lave et jagttegn, hvor der står hagljagt ikke er tilladt, og så trykke et nyt, når jægeren har bestået haglprøven :-)

Når man består sin jagtprøve, så får man adgang til at betale jagttegns-gebyret online. Når man har betalt gebyret og er blevet godkendt, så kan man udskrive et midlertidigt jagttegn, som giver ret til at komme på skydebanen, købe våben osv.
I løbet af en uges tid, så kommer der et "rigtigt" plastic-kort med posten, altså et jagttegn, hvorpå der står "Dette kort giver IKKE tilladelse til at udøve jagt".

Når man så består haglprøven, så kommer der et NYT plastic-kort hvor der så står "hagljagt tilladt" osv... Fuldstændigt ligesom i "gamle dage"...

Men man har altså et fint plastic-kort, også selvom man ikke har bestået haglprøven... Det ved jeg... For jeg har et i min tegnebog lige nu... :oops:
Det er godt nok ikke som i "de gode gamle dage" :biggrin: jeg har forsøgt med min ældre computer at huske tilbage , man består jagtprøve og får et bevis på dette , uanvendeligt til noget , jagtkonsulenten sender , bestået , til naturstyrelsen som så sender til petiet , petiet godkender og sender til naturstyrelsen som først NU sender et GIRO kort, når man modtager det kan man betale på nettet og printe kvittering , den gælder som midlertidigt jagttegn til plast kortet kommer , ja , det var tider :DancingBanana:
Da jeg fik jagttegn, skulle man betale inden man fik lov at komme til prøven :blink:
Girokortkvitteringen fik så et stempel ved bestået prøve (så vidt jeg husker) som gjorde den til midlertidigt jagttegn, indtil det papirtynde plastickort kom med posten :smile:

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gunrunner » 12. aug 2014, 22:49

The_Moose skrev:Da jeg fik jagttegn, skulle man betale inden man fik lov at komme til prøven :blink:
Girokortkvitteringen fik så et stempel ved bestået prøve (så vidt jeg husker) som gjorde den til midlertidigt jagttegn, indtil det papirtynde plastickort kom med posten :smile:
Man skal skam stadig betale før man overhovedet kan få lov til at tilmelde sig en prøve.
Men det er bare endnu et skridt i den fagre, nye, digitale verden... *host*

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Keldda » 12. aug 2014, 22:49

Gunrunner skrev:Sådan, de 3 ovenstående svar taget i betragtning, er der så nogen der kan oplyse mig om man får et nyt plastic-kort når man har bestået riffelprøven? :nolisten:

Jeg må jo se hvad der sker når jeg - forhåbentligt - består haglprøven i nærmeste fremtid... Ellers må jeg vel leve med at have en lap papir i pungen i et halvt års tid. Det overlever jeg nok også. ;)
Jeg fik et bevis på , bestået riffelprøve 20-8 1870 ca , året efter i april kom nyt jagttegn med samme tekst , nu står der også hagljagt tilladt

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gunrunner » 12. aug 2014, 22:51

Keldda skrev:Jeg fik et bevis på , bestået riffelprøve 20-8 1870 ca , året efter i april kom nyt jagttegn med samme tekst , nu står der også hagljagt tilladt

... 1870?!

Så det du siger er, at du har skudt med fabriksnye Carl Gustav-geværer? ;)

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Keldda » 12. aug 2014, 23:00

Gunrunner skrev:
Keldda skrev:Jeg fik et bevis på , bestået riffelprøve 20-8 1870 ca , året efter i april kom nyt jagttegn med samme tekst , nu står der også hagljagt tilladt

... 1870?!

Så det du siger er, at du har skudt med fabriksnye Carl Gustav-geværer? ;)
bemærk "ca" :biggrin:

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Gunrunner » 12. aug 2014, 23:02

Keldda skrev:bemærk "ca" :biggrin:
Sådan, +/- et århundrede, vil jeg to.... ;)

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 13. aug 2014, 06:05

1870 eller 1970, vi har fået PC, indernet(internet) og dankort i mellemtiden. Må være fascinerende at have fulgt udviklingen af automobilet, flyvemaskinen og den digitale tidsalder ;)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 13. aug 2014, 20:28

Keldda skrev:
Gunrunner skrev:

Da jeg i sin tid fik jagttegn, der var jagttegnet et girokort. Man fik tilsendt et girokort (jagttegn) og betalte dette på posthuset. Derefter fik man blot girokortet retur af den rare postdame og dette var så det gyldige jagttegn. Ikke noget med smarte små plastickort! :-)
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Besvar