Modtaget underligt svar fra våbenkontoret UPDATE

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Re: Modtaget underligt svar fra våbenkontoret vedr. våbenlis

Indlæg af Langenge » 12. nov 2014, 17:56

HA..... :rock:
Strisserne måtte sgu bide i det sure æble og føje sig :rock:
Update følger efter aftensmaden :biggrin:

Langenge skrev:Jeg har nu sendt følgende til våbenkontoret:

Hej :-)

Jeg indsendte 10 oktober en opdateret liste vedrørende mine skydevåben, som jeg har tilladelse til i henhold til våbencirkulæret CIR1H nr 9597 af 30/10/2013 § 13 nr. 1 stk. 4.

Jeg modtog lørdag 25 oktober et brev retur fra Jer (indscannet kopi er vedhæftet som PDF-fil), hvori I udbeder Jer yderligere oplysninger omkring patrontype, pibelængde M.V.

Jeg skal henholde mig til det samme, af justitsministeriet udstedte, cirkulære CIR1H nr 9597 af 30/10/2013, hvori der i § 13 stk. 7 klart står:
"En liste indeholdende oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer".

Jeg har nederst i denne e-mail, endnu engang, lagt en liste som foreskrevet af justitsministeriet, med oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer, på de våben som jeg ejer og har tilladelse til, jævnfør samme cirkulæres § 13 nr. 1 stk. 4.

Er der uklarheder angående mine oplysninger i denne liste, står jeg naturligvis til fuld disposition med hensyn til afklaring af disse.

Ønskes der yderligere oplysninger end de i justitsministeriets cirkulære opgivne (type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer) må jeg anmode om, at der henvises til lov/bekendtgørelse hvori dette menes at have lovmæssig hjemmel.

Med venlig hilsen
Niels Stig Holde Langenge
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sol » 12. nov 2014, 18:25

[quote="Langenge"]
Update følger efter aftensmaden :biggrin:

[quote="Langenge"]

Vi veeenter :bowdown:

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 12. nov 2014, 19:16

lange spiser laenge :giggle:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 12. nov 2014, 19:23

Robse skrev:lange spiser laenge :giggle:
Ris med koteletter og salat og sennepssovs.
Men jeg skulle jo lave det først....
skal lige have "krympet" et billede osv...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 12. nov 2014, 20:17

Jeg har samlertilladelse til skydevåben, og som sådan skal jeg, ifølge min tilladelse og i følge: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158802
indsende lister en gang imellem
så indsendte jeg en opdateret våbenliste, da der står: "ved til- eller afgang af våben til samlingen "
Jeg har set, at der i forbindelse med de 2 nye våbenkontorer er kommet nogle underlige formularer på politiets hjemmeside vedrørende tilgang og afgang af våben i våbensamlingen. Se her:

https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/3614 ... A_1014.pdf
Og
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/6E6F ... 6_1014.pdf

Disse har en masse felter til oplysning af både løbslængde, sælger og købers navn og meget andet.
Dem anvendte jeg ikke, men indsendte blot en "hjemmelavet" liste, der indeholdt de oplysninger, som er angivet i cirkulæret:
"en liste indeholdende oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer for hvert enkelt skydevåben"

Jeg fik følgende svar retur:
IMG_20141026_105209-1500.jpg
(67.31 KiB) Downloadet 255 gange
IMG_20141026_105218-1500.jpg
(85.45 KiB) Downloadet 255 gange
Jeg blev en smule overrasket, og sendte følgende til våbenkontoret:
"Hej :-)

Jeg indsendte 10 oktober en opdateret liste vedrørende mine skydevåben, som jeg har tilladelse til i henhold til våbencirkulæret CIR1H nr 9597 af 30/10/2013 § 13 nr. 1 stk. 4.

Jeg modtog lørdag 25 oktober et brev retur fra Jer (indscannet kopi er vedhæftet som PDF-fil), hvori I udbeder Jer yderligere oplysninger omkring patrontype, pibelængde M.V.

Jeg skal henholde mig til det samme, af justitsministeriet udstedte, cirkulære CIR1H nr 9597 af 30/10/2013, hvori der i § 13 stk. 7 klart står:
"En liste indeholdende oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer".

Jeg har nederst i denne e-mail, endnu engang, lagt en liste som foreskrevet af justitsministeriet, med oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer, på de våben som jeg ejer og har tilladelse til, jævnfør samme cirkulæres § 13 nr. 1 stk. 4.

Er der uklarheder angående mine oplysninger i denne liste, står jeg naturligvis til fuld disposition med hensyn til afklaring af disse.

Ønskes der yderligere oplysninger end de i justitsministeriets cirkulære opgivne (type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer) må jeg anmode om, at der henvises til lov/bekendtgørelse hvori dette menes at have lovmæssig hjemmel.

Med venlig hilsen
Niels Stig Holde Langenge"
Jeg har i dag modtaget fra våbenkontoret:
En kvitteret liste, lavet ud fra den liste jeg indsendte.
Den kvitterede liste jeg har modtaget retur, ser sådan ud: (Jeg viser kun et lille uddrag af listen)
liste.JPG
(44.3 KiB) Downloadet 255 gange
Som det ses, så indeholder listen:
Våbenart/våbentype - (Okay, passer fint)
Fabrikat/model - (Okay, men de har godt nok forkortet mine beskrivelser en HEL del :giggle: )
Kaliber - (Okay, men igen har de forkortet en del :giggle: )
Våbennummer - (Okay, og de har også godtaget mine egne numre, i de tilfælde, hvor der ikke er nummer i skyderen)
Ident. nummer - (Det er et nummer de selv har fundet på. I det øverste tilfælde ses det tydeligt, at de kende våbenet fra tidligere)
Dato - (Den er helt ud i skoven, men det må de selv om. Den dato de skriver, har intet at gøre med den dato jeg har tilmeldt våbenet)

Deres dato og ident. nummer må de selv om, det er deres eget.
De øvrige felter lever fint op til de oplysninger jeg har indsendt, og som er krævet i https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158802

:razz:

DE HAR HERMED GODKENDT MIN EGEN HELT HJEMMELAVEDE LISTE.
EN LISTE INDEHOLDENDE (og KUN indeholdende):
"oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer for hvert enkelt skydevåben,"

Jeg vil derfor opfordre andre med samlertilladelse til skydevåben til, IKKE at anvende deres formular til tilgang og afgang af våben i våbensamling, ej heller at bruge deres formular til liste over skydevåben i våbensamling.
Men blot at indsende en liste, en gang årligt, samt ved tilgang og ved afgang, der indeholder:
"oplysninger om type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer for hvert enkelt skydevåben,"

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Re: Modtaget underligt svar fra våbenkontoret UPDATE

Indlæg af Langenge » 12. nov 2014, 21:34

Med dette håber jeg, at vi nu har taget en, af politiet, hjemmestrikket stramning af lov/bekendtgørelse/cirkulære i opløbet.
Jeg håber, at andre der oplever lignende, af politiet, hjemmestrikkede stramninger, vil reagere på det, eller om ikke andet, så oplyse om det her i forum, så der kan blive taget hånd om det.
Det lader da til, at det kan lade sig gøre, at få tingene afklaret med de to nye våbenkontorer. :razz:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 12. nov 2014, 21:53

Jeg tror ikke du har flyttet så meget, for jeg tolker det lidt i retning af at de synes du er lidt dum at bide skeer med, så du får ret, og vi får fred for dig, men alle andre får stadigt den nye liste :???:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 12. nov 2014, 21:58

Great Dane skrev:Jeg tror ikke du har flyttet så meget, for jeg tolker det lidt i retning af at de synes du er lidt dum at bide skeer med, så du får ret, og vi får fred for dig, men alle andre får stadigt den nye liste :???:
Det håber jeg ikke, at du har ret i.
Har du selv fået besked om at indsende yderligere oplysninger, så vil jeg da opfordre dig til, at indsende en liste med oplysninger om:
"type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer for hvert enkelt skydevåben" og intet andet.
Brokker de sig, så synes jeg du skal oplyse om det her i forum.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 12. nov 2014, 22:44

Great Dane skrev:Jeg tror ikke du har flyttet så meget, for jeg tolker det lidt i retning af at de synes du er lidt dum at bide skeer med, så du får ret, og vi får fred for dig, men erealle andre får stadigt den nye liste :???:
I øvrigt er der ikke nogen copyright på det jeg har skrevet til politiet.
Du er velkommen til at bruge det.
Jeg har også den klare holdning, jeg står frem her på forum med mit fulde og rigtige navn.
Så du er velkommen til at referer til mig, i en eventuel kommunikation med politiet.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 12. nov 2014, 23:13

Jeg droppede min samlertilladelse for år tilbage, så jeg har ikke lyst til at indsende en liste :blink:

Jeg håber du har ret, men jeg har min tvivl.
Mvh Great Dane

Besvar