Må jeg selv lave piston conversion?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: Må jeg selv lave piston conversion?

Indlæg af Langenge » 22. apr 2015, 20:46

Lassescout skrev:
Casperfc skrev:

Warrernoia skrev:

Det korte svar om du selv må lave ændringen er NEJ. Det kræver en bøssemagertilladelse.

/Warrernoia

Jeg er meget interesseret i hvor du har det fra? Er der noget lovtekst eller retningslinjer hvor man kan slå det op?

Jeg havde forestillet mig at hvis man skulle lave andres våben at tilladelse var nødvendig. Hvor går grænsen henne ved hvad man må lave? Tak

Det er en konsekvens af din våbenpåtegning. Du har tilladelse til at erhverve, besidde, evt. bære og anvende dit våben. Der gives udelukkende tilladelse til reparation og service som en erhvervstilladelse under BEK§41. Som jeg forstår det, er praksis, at det dækker indgreb i våbnets mekaniske funktion, det vil sige du må gerne skifte sigtemidler, grebsskaller og evt. drop-in vekselpiber, men ikke lås, aftræk mv.
Tilladelsen til at erhverve, bære, besidde og anvende våbnet er nødvendig fordi disse ting generelt er forbudt uden tilladelse jf. Våbenlovens §§ 1 og 2. Det er også forbudt at fremstille, herunder samle skydevåben uden tilladelse, derfor skal bøssemagere der vil fremstille våben fra grunden eller indkøbe stumperne og samle dem til nye skydevåben have en fremstillingstilladelse.

Men det er ikke forbudt at forbedre skydevåben som man allerede har tilladelse til. Det finder du ikke noget forbud mod noget sted. Så jeg er lodret uenig i din tolkning, om end mange bøssemagere og politifolk gerne tolker meget konservativt på, hvad vi amatører selv må lave.

Personligt skifter jeg både pibe, aftræk, skæfte, sigtekikkert m.m. som det passer mig. Jeg plomberer halvautomaten til to skud hvis jeg skal bruge den på jagt i Danmark, og jeg fjerner plomben igen når jeg skal have den med på jagt i Sverige. Det er selvfølgelig noget jeg gør "under egen sikring". DVS. det er min røv der kommer på komedie hvis jeg gør noget der er ulovligt, men det tror jeg nu ikke jeg gør. Kallebob skal også gøre op med sig selv hvad han tør stå inde for, men jeg synes ikke din tolkning skal stå umodsagt. Jeg kan ikke finde nogen bestemmelser der støtter den.
Ditto :thumbup:

EDIT: Fordelen ved en "bøssemagertilladelse" er jo så, at man kan opbevare andre folks våben i forbindelse med dette.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Warrernoia » 23. apr 2015, 10:03

Lassescout skrev: Tilladelsen til at erhverve, bære, besidde og anvende våbnet er nødvendig fordi disse ting generelt er forbudt uden tilladelse jf. Våbenlovens §§ 1 og 2. Det er også forbudt at fremstille, herunder samle skydevåben uden tilladelse, derfor skal bøssemagere der vil fremstille våben fra grunden eller indkøbe stumperne og samle dem til nye skydevåben have en fremstillingstilladelse.

Men det er ikke forbudt at forbedre skydevåben som man allerede har tilladelse til. Det finder du ikke noget forbud mod noget sted. Så jeg er lodret uenig i din tolkning, om end mange bøssemagere og politifolk gerne tolker meget konservativt på, hvad vi amatører selv må lave.

Personligt skifter jeg både pibe, aftræk, skæfte, sigtekikkert m.m. som det passer mig. Jeg plomberer halvautomaten til to skud hvis jeg skal bruge den på jagt i Danmark, og jeg fjerner plomben igen når jeg skal have den med på jagt i Sverige. Det er selvfølgelig noget jeg gør "under egen sikring". DVS. det er min røv der kommer på komedie hvis jeg gør noget der er ulovligt, men det tror jeg nu ikke jeg gør. Kallebob skal også gøre op med sig selv hvad han tør stå inde for, men jeg synes ikke din tolkning skal stå umodsagt. Jeg kan ikke finde nogen bestemmelser der støtter den.
Det er selvfølgeligt op til dig (og en evt byretsdommer). Vær dog opmærksom på at LOV§2 stk 3 ikke redder din røv her, da §1 definerer begreberne "samle" og "fremstille" og disse er *ikke* refereret i LOV§2, stk 1. Her er det kun "erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer". Det vil sige du kan frit erhverve stumperne til et våben du har tilladelse til, men du må ikke "samle" eller "fremstille".

Fortolkningsproblemet er her grundlæggende, om BEKs "reparation" og "service" er at ligestille med LO§1s "samle".

Som en note skal det nævnes at en bøssemagertilladelse *ikke* inkluderer en fremstillingstilladelse, den skal søges separat direkte ved JM.

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. apr 2015, 16:35

Det vil sige du kan frit erhverve stumperne til et våben du har tilladelse til, men du må ikke "samle" eller "fremstille".
Mener du, at jeg godt må købe et nyt aftræk til min riffel, men jeg må ikke montere det, fordi jeg i så fald er nødt til at samle den bagefter? Det er da absurd. Må jeg så heller ikke skifte pibe på en riffel med vekselpibe? Eller skæfte? Hvad med bagkappen? Hvor finder du belæg for, at der gælder ét for dele med indflydelse på den mekaniske funktion, og noget andet for andre dele?

Før der stod "fremstille, herunder samle" stod der bare "tilvirke". Det åbnede en mulighed for, at man kunne købe en låsestol og en pibe på hver sin gratis tilladelse jf. VL § 6b.
§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr., jf. dog stk. 7. For følgende tilladelser betales dog ikke:
1) Tilladelser til ammunition,
2) tilladelser til piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler,
Det hul er lukket nu, fordi man dermed har samlet et nyt våbenn, hvilket kræver fremstillingstilladelse. Men det kan på ingen måde betyde, at man ikke må skille et eksisterende våben ad og samle det igen, det er bare for absurd, og den vil jeg tage helt til højesteret, skulle jeg nogensinde blive sigtet for det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar