DittoLassescout skrev:Tilladelsen til at erhverve, bære, besidde og anvende våbnet er nødvendig fordi disse ting generelt er forbudt uden tilladelse jf. Våbenlovens §§ 1 og 2. Det er også forbudt at fremstille, herunder samle skydevåben uden tilladelse, derfor skal bøssemagere der vil fremstille våben fra grunden eller indkøbe stumperne og samle dem til nye skydevåben have en fremstillingstilladelse.Casperfc skrev:
Warrernoia skrev:
Det korte svar om du selv må lave ændringen er NEJ. Det kræver en bøssemagertilladelse.
/Warrernoia
Jeg er meget interesseret i hvor du har det fra? Er der noget lovtekst eller retningslinjer hvor man kan slå det op?
Jeg havde forestillet mig at hvis man skulle lave andres våben at tilladelse var nødvendig. Hvor går grænsen henne ved hvad man må lave? Tak
Det er en konsekvens af din våbenpåtegning. Du har tilladelse til at erhverve, besidde, evt. bære og anvende dit våben. Der gives udelukkende tilladelse til reparation og service som en erhvervstilladelse under BEK§41. Som jeg forstår det, er praksis, at det dækker indgreb i våbnets mekaniske funktion, det vil sige du må gerne skifte sigtemidler, grebsskaller og evt. drop-in vekselpiber, men ikke lås, aftræk mv.
Men det er ikke forbudt at forbedre skydevåben som man allerede har tilladelse til. Det finder du ikke noget forbud mod noget sted. Så jeg er lodret uenig i din tolkning, om end mange bøssemagere og politifolk gerne tolker meget konservativt på, hvad vi amatører selv må lave.
Personligt skifter jeg både pibe, aftræk, skæfte, sigtekikkert m.m. som det passer mig. Jeg plomberer halvautomaten til to skud hvis jeg skal bruge den på jagt i Danmark, og jeg fjerner plomben igen når jeg skal have den med på jagt i Sverige. Det er selvfølgelig noget jeg gør "under egen sikring". DVS. det er min røv der kommer på komedie hvis jeg gør noget der er ulovligt, men det tror jeg nu ikke jeg gør. Kallebob skal også gøre op med sig selv hvad han tør stå inde for, men jeg synes ikke din tolkning skal stå umodsagt. Jeg kan ikke finde nogen bestemmelser der støtter den.

EDIT: Fordelen ved en "bøssemagertilladelse" er jo så, at man kan opbevare andre folks våben i forbindelse med dette.