Altså, man må ikke længere skyde hunde jævnfør lov om mark og vejfred, men med den nye hundelov må man gerne skyde hunde der udgør en fare.
Det relevante link er ændringen til hundeloven der blev lavet samtidig med ændringen af mark og vejfred som dksith næsten ramte plet med ovenfor:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=163848
Afsnittet i §3:
Stk. 3. Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Det betyder at jeg som hønseejer må skyde den hund der jagter mine høns rundt i haven uden varsel, ligesom jeg må nedskyde den selvsamme hund hvis den står og gør mine til at angribe mig, f.eks. knurrer, viser tænder og rejser børster mens den gør af mig i min have...
Jeg vil hellere skyde nogens kæledyr end at lade den mæske sig i mine racehøns, ligesom jeg er sikker på at jeg har det bedre med at hunden får et skud hagl i kroppen end at jeg får et sæt tænder i benet.
I praksis er det dog næppe noget der kommer til at ske, da min have er hegnet fornuftigt ind, af hensyn til dyrene på begge sider af hegnet..
Der sad dog en spurvehøg og spiste en halv time i min have forleden aften, det var et flot syn. Det var dog en solsort det var gået ud over og ikke nogen af mine kyllinger