Hund skudt. Hvad er straffen ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Hund skudt. Hvad er straffen ?

Indlæg af Lassescout » 26. apr 2015, 23:23

Loven giver da temmelig mange muligheder.

Kan man fange hunden, kan man jo køre den på et internat eller aflevere den til politiet, også selvom ejeren står lige ved siden af og råber op fordi han vil have sin hund. Hverken han eller hunden har noget at gøre på marken. Så må ejeren betale nogle tusindkronesedler for at få hunden udleveret igen, og det bliver han nok hurtigt træt af. Hvis hunden angriber husdyr er de fleste vel efterhånden i stand til at dokumentere det med videooptageren i telefonen. Derefter er der fri :sniper:

....så muligheder er der nok af.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 26. apr 2015, 23:43

C-X skrev:Desværre er sagen jo ret gammel mht. medier og søgbarhed. Skal lige lure på emnet senere, når jeg runder min PC. Generelt fik sagen en ekstremt ensidig dækning i de danske medier.
Til Gråmule; ikke just fyldesgørende, da mange af de daværende artikler ikke længere ligger online, men denne EB artikel, indikerer et længere forløb forudgående, samt andre dyrs påvirkning af den fritgående jagthund.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 27. apr 2015, 00:31

C-X skrev:
C-X skrev:Desværre er sagen jo ret gammel mht. medier og søgbarhed. Skal lige lure på emnet senere, når jeg runder min PC. Generelt fik sagen en ekstremt ensidig dækning i de danske medier.
Til Gråmule; ikke just fyldesgørende, da mange af de daværende artikler ikke længere ligger online, men denne rl=http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... 040633.ece]EB artikel[/url], indikerer et længere forløb forudgående, samt andre dyrs påvirkning af den fritgående jagthund.
OK - så fik jeg genlæst EB's artikel, som dog ikke er særlig konkret, men mest går ud på gensidige beskyldninger. Uanset hvor man står i den debat, så kan der ikke være megen tvivl om, at det var den episode og pressens omtale af den, der bevirkede en ændring af den gamle lovgivning, som oprindeligt mest gik ud på at beskytte husdyr, som havde en nytte- og brugsværdi. Eftersom min ene hanhund nu i skrivende stund er ude og strejfe, formodentlig fordi der er en tæve i løbetiden i nabolaget, så er jeg glad for, at folk her omkring ikke normalt har skydevåben liggende og går og skyder hunde ned. Hvis han gik på jagt på egen hånd og drev rundt med vildtet, så fik han ikke lov til at gå ud, men det er der ingen eksempler på.

dksith
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af dksith » 27. apr 2015, 00:48

Marius skrev:
dksith skrev:§14 Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Loven er ændret - ovenstående er ikke længere gyldigt
For dumt de ikke har ændret den inde på retsinfo... https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=8560

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 27. apr 2015, 01:06

sksith - vi har vendt det før, kig under "Senere ændringer til forskriften".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

dksith
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af dksith » 27. apr 2015, 01:08

C-X skrev:sksith - vi har vendt det før, kig under "Senere ændringer til forskriften".

hehe okay min fejl... :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 27. apr 2015, 01:09

Gråskæg, du har ret i, at det var hvad der fik de handlekraftige politikere til at agere. Jeg håber også du har ret, vedrørende din hund. Det må dog være lidt kedeligt med sådan en hund, som der slet ikke er jagt i overhovedet :blink:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 27. apr 2015, 05:44

C-X skrev:Gråskæg, du har ret i, at det var hvad der fik de handlekraftige politikere til at agere. Jeg håber også du har ret, vedrørende din hund. Det må dog være lidt kedeligt med sådan en hund, som der slet ikke er jagt i overhovedet :blink:
Der er skam masser af jagt i ham, hvis bare jeg tager bøssen frem, men han går ikke på jagt på egen hånd/pote, og det er jeg glad for, lige nu venter jeg så på at han skal dukke op, det plejer han, her når det bliver lyst. Selv om der går råvildt lige nede i engen, så går han ikke efter dem, der er det være med terrieren, han jager alt han ser, om det så er traner og stork.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 27. apr 2015, 07:07

Gråskæg skrev:
C-X skrev:Gråskæg, du har ret i, at det var hvad der fik de handlekraftige politikere til at agere. Jeg håber også du har ret, vedrørende din hund. Det må dog være lidt kedeligt med sådan en hund, som der slet ikke er jagt i overhovedet :blink:
Der er skam masser af jagt i ham, hvis bare jeg tager bøssen frem, men han går ikke på jagt på egen hånd/pote, og det er jeg glad for, lige nu venter jeg så på at han skal dukke op, det plejer han, her når det bliver lyst. Selv om der går råvildt lige nede i engen, så går han ikke efter dem, der er det være med terrieren, han jager alt han ser, om det så er traner og stork.
Forstår ikke du lader ham stryge? Der er mange folk der ikke kan lide hunde og så turer der en løs hund rundt i området hvilket ejeren er fuldt vidende om og helt ligeglad. Næste problem er at hvis han går på en vej, så har du en hund mindre og nogen får smadret sin bil..

Det er din pligt at holde ham på egen grund - længere er den vel ikke?

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 27. apr 2015, 10:31

Altså, man må ikke længere skyde hunde jævnfør lov om mark og vejfred, men med den nye hundelov må man gerne skyde hunde der udgør en fare.

Det relevante link er ændringen til hundeloven der blev lavet samtidig med ændringen af mark og vejfred som dksith næsten ramte plet med ovenfor: https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=163848
Afsnittet i §3:
Stk. 3. Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Det betyder at jeg som hønseejer må skyde den hund der jagter mine høns rundt i haven uden varsel, ligesom jeg må nedskyde den selvsamme hund hvis den står og gør mine til at angribe mig, f.eks. knurrer, viser tænder og rejser børster mens den gør af mig i min have...

Jeg vil hellere skyde nogens kæledyr end at lade den mæske sig i mine racehøns, ligesom jeg er sikker på at jeg har det bedre med at hunden får et skud hagl i kroppen end at jeg får et sæt tænder i benet.

I praksis er det dog næppe noget der kommer til at ske, da min have er hegnet fornuftigt ind, af hensyn til dyrene på begge sider af hegnet..

Der sad dog en spurvehøg og spiste en halv time i min have forleden aften, det var et flot syn. Det var dog en solsort det var gået ud over og ikke nogen af mine kyllinger :fun:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar