Billede fra 'Jæger' Aug. side 65 ang. knivlov

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Re: Billede fra 'Jæger' Aug. side 65 ang. knivlov

Indlæg af Mosc5 » 10. aug 2015, 12:41

Enig politikerne kan vel dårligt lave en hovsa igen det er jo stort set hele befolkningen der bliver ramt ....
:rolf: :rolf: Er du sarkastisk??? :fun: Men ja, man kan da håbe på en fornuftig løsning... :help:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Aius
Newbie
Newbie
Interesser: knive
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Aius » 15. aug 2015, 01:20

Nogen der ved hvordan DJ ser på det at den almindelige borger bærer en EDC kniv uden at have et specifikt formål ? Synes de nyheder jeg har læst indtil videre tyder mest på en løsning hvor anerkendelsværdigt formål bliver hovedfokus i stedet for knivens udformning. Jeg synes dog ikke nødvendigvis denne løsning er mindre problematisk end den nuværende idet det sandsynligvis vil begrænse mulighederne for at bære en kniv til spejder aktiviteter, jagt eller lystfiskeri og dermed blive endnu mere restriktiv end den nuværende. Hvis begrebet anerkendelsesværdig formål ikke begrænses til fx ovenstående 3 grupper vil loven sandsynligvis blive for åben for fortolkning og lige så vag som det er tilfældet i dag. Håber dem der bliver bedt om at rådgive politikerne i denne sammenhæng tænker godt og grundigt over de mulige fortolkninger af det de siger og hvilke konsekvenser det kan have. Hvis fx formanden for DJ primært har jægernes tarv for øje (hvilket man ikke ville kunne fortænke ham i), vil det meget nemt kunne betyde en stramning af knivloven for resten af befollkningen.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 15. aug 2015, 15:12

Aius skrev:Nogen der ved hvordan DJ ser på det at den almindelige borger bærer en EDC kniv....
Jeg er ret overbevist om at de fleste folk ved DJ er fornuftige mennesker. Selvfølgelig taler de jægernes sag, og har jægernes knivbrug for øje når de rådgiver, men de fleste af dem er altså også almindelige mennesker i deres fritid, og de har et afslappet forhold til knive og den slags, da de udemærket godt ved at kniven er et værktøj. Og mon ikke de fleste jærere er startet ud som raske drenge (og piger), og for mange er en kniv i lommen, lige så naturligt som tegnebog og mobiltelefon.

Der er så mange ting i den lov der ikke giver mening. De fleste af os forstår nok godt at man gerne ville forbyde springknive og butterfly knive, selvom man kan sige at de ikke er farligere end så meget andet. Men det er mere det kniven signalerer. De er primært designet til at stikke med, og derfor er der mange folk som gerne vil vise at de er nogle fandens karle, som gerne vil gå med disse knive. Det er ikke anderledes end kamphunde, scottjakker, nike shocks sko, alt for store sølvhalskæder eller wife-beater trøjer der ser ud som om de er malet på steroide kroppen.

Som jeg sagde til min kæreste, da jeg skulle forklare hende hvorfor jeg ikke synes det giver mening at lovgive imod ting, fremfor mennesker. "Jeg vil føle mig mere tryg i enerum med Gandhi der havde et maskingevær, end jeg ville med Peter Lundin der havde en ske".

Besvar