He he, jeg kan godt se at det vist er lidt af en jungle det her....
Det jeg spekulerede over da jeg skrev tråden her, var at hvis nu man kom i følgende worst case scenario... Altså, du sælger en gammel spand til en gut, ganske vist til en meget lav pris, og så det viser sig der er graverende fejl som hverken køber eller sælger har været opmærksom på. Kan køber så kræve handlen annulleret, eller endnu værre, køre et civilt søgsmål på sælger? For hvis man køber en gammel bil, og oven i købet til en pris der bør indikere det ikke er en tip top model, så er det vel lidt svært at påstå sælger er i ond tro, hvis der skulle dukke noget op?? Så kræver det jo at man skal have gået det hele igennem af en mekaniker. Og selv det kan jo gå galt...
Juridisk ansvar ved privathandel af bil???
- K_Nielsen
- Silver Member
- Interesser: Riffel og pistolskydnng
- Geografisk sted: Syd-Jylland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 29 times
Re: Juridisk ansvar ved privathandel af bil???
Beskriv ærligt varen og som Elbæk også skrev, tag forbehold i salgsdokumentet.Timber skrev:He he, jeg kan godt se at det vist er lidt af en jungle det her....
Det jeg spekulerede over da jeg skrev tråden her, var at hvis nu man kom i følgende worst case scenario... Altså, du sælger en gammel spand til en gut, ganske vist til en meget lav pris, og så det viser sig der er graverende fejl som hverken køber eller sælger har været opmærksom på. Kan køber så kræve handlen annulleret, eller endnu værre, køre et civilt søgsmål på sælger? For hvis man køber en gammel bil, og oven i købet til en pris der bør indikere det ikke er en tip top model, så er det vel lidt svært at påstå sælger er i ond tro, hvis der skulle dukke noget op?? Så kræver det jo at man skal have gået det hele igennem af en mekaniker. Og selv det kan jo gå galt...
(Ingen reklamationsret, solgt som afprøvet og beset)
Mvh
K_Nielsen
K_Nielsen
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Nu har jeg jo solgt den, så det er lidt sent...K_Nielsen skrev:Beskriv ærligt varen og som Elbæk også skrev, tag forbehold i salgsdokumentet.Timber skrev:He he, jeg kan godt se at det vist er lidt af en jungle det her....
(Ingen reklamationsret, solgt som afprøvet og beset)

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- Platin Member
- Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
En gammel kammerat solgte en ældre bil privat for en del år siden, hvor han var bekendt med en alvorlig fejl ved motor/gearkasse (husker ikke fejlen).
Han undlod at oplyse køber om fejlen og solgte bilen uden garanti, købt som beset og afprøvet,og kort efter salget gik bildelen i stykker.
Køber valgte trods klausulen i slutsedlen alligevel at reklamere over privatsalget.
Min kammerat havde den gang mulighed for juridisk bistand via arbejdet og det endte med, at advokaten fik kammeraten til at betale hele reparationen og køber blev derved holdt skadesløs, hvilket selvfølgelig kun var ret og rimeligt.
Han undlod at oplyse køber om fejlen og solgte bilen uden garanti, købt som beset og afprøvet,og kort efter salget gik bildelen i stykker.
Køber valgte trods klausulen i slutsedlen alligevel at reklamere over privatsalget.
Min kammerat havde den gang mulighed for juridisk bistand via arbejdet og det endte med, at advokaten fik kammeraten til at betale hele reparationen og køber blev derved holdt skadesløs, hvilket selvfølgelig kun var ret og rimeligt.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Har bilen en alvorlig fejl/mangel, som sælger undlader at oplyse køber om, handler sælger i ond tro - og så er det underordnet hvilke klausuler sælger har aftalt med køber.Uldsok skrev:En gammel kammerat solgte en ældre bil privat for en del år siden, hvor han var bekendt med en alvorlig fejl ved motor/gearkasse (husker ikke fejlen).
Der er ingen fast definition på hvad en "alvorlig fejl/mangel" er, men når det kommer til biler, bør alt hvad der på kort sigt gør bilen farlig eller umulig at køre i være en alvorlig fejl/mangel.
Din kammerats advokat gjorde ret i at råde ham til at betale reparationen - for en politianmeldelse for svindel eller et civilt sagsanlæg, kan godt gå hen og blive en både dyr og langtrukken affære.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeps. " Et magert forlig er bedre end en fed proces".
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.