Juridisk ansvar ved privathandel af bil???

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Juridisk ansvar ved privathandel af bil???

Indlæg af Timber » 4. mar 2016, 20:24

He he, jeg kan godt se at det vist er lidt af en jungle det her....

Det jeg spekulerede over da jeg skrev tråden her, var at hvis nu man kom i følgende worst case scenario... Altså, du sælger en gammel spand til en gut, ganske vist til en meget lav pris, og så det viser sig der er graverende fejl som hverken køber eller sælger har været opmærksom på. Kan køber så kræve handlen annulleret, eller endnu værre, køre et civilt søgsmål på sælger? For hvis man køber en gammel bil, og oven i købet til en pris der bør indikere det ikke er en tip top model, så er det vel lidt svært at påstå sælger er i ond tro, hvis der skulle dukke noget op?? Så kræver det jo at man skal have gået det hele igennem af en mekaniker. Og selv det kan jo gå galt...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 4. mar 2016, 20:35

Timber skrev:He he, jeg kan godt se at det vist er lidt af en jungle det her....

Det jeg spekulerede over da jeg skrev tråden her, var at hvis nu man kom i følgende worst case scenario... Altså, du sælger en gammel spand til en gut, ganske vist til en meget lav pris, og så det viser sig der er graverende fejl som hverken køber eller sælger har været opmærksom på. Kan køber så kræve handlen annulleret, eller endnu værre, køre et civilt søgsmål på sælger? For hvis man køber en gammel bil, og oven i købet til en pris der bør indikere det ikke er en tip top model, så er det vel lidt svært at påstå sælger er i ond tro, hvis der skulle dukke noget op?? Så kræver det jo at man skal have gået det hele igennem af en mekaniker. Og selv det kan jo gå galt...
Beskriv ærligt varen og som Elbæk også skrev, tag forbehold i salgsdokumentet.
(Ingen reklamationsret, solgt som afprøvet og beset)
Mvh
K_Nielsen

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 4. mar 2016, 21:08

K_Nielsen skrev:
Timber skrev:He he, jeg kan godt se at det vist er lidt af en jungle det her....

Beskriv ærligt varen og som Elbæk også skrev, tag forbehold i salgsdokumentet.
(Ingen reklamationsret, solgt som afprøvet og beset)
Nu har jeg jo solgt den, så det er lidt sent... :blink: Men jeg skrev da købt som beset, og havde fortalt ham det jeg vidste der var... Men nu var det kun fordi gutten der købte den, fortalte man ikke havde graven velforvaret bare fordi man skrev købt som beset på kontrakten.. Så det var mere hvis man skulle komme til at stå i en lignende situation fremover... Men tak for alle input i hvert fald... Vi har da vist fået vendt det meste... :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 4. mar 2016, 21:11

En gammel kammerat solgte en ældre bil privat for en del år siden, hvor han var bekendt med en alvorlig fejl ved motor/gearkasse (husker ikke fejlen).
Han undlod at oplyse køber om fejlen og solgte bilen uden garanti, købt som beset og afprøvet,og kort efter salget gik bildelen i stykker.
Køber valgte trods klausulen i slutsedlen alligevel at reklamere over privatsalget.

Min kammerat havde den gang mulighed for juridisk bistand via arbejdet og det endte med, at advokaten fik kammeraten til at betale hele reparationen og køber blev derved holdt skadesløs, hvilket selvfølgelig kun var ret og rimeligt.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 4. mar 2016, 21:26

Uldsok skrev:En gammel kammerat solgte en ældre bil privat for en del år siden, hvor han var bekendt med en alvorlig fejl ved motor/gearkasse (husker ikke fejlen).
Han undlod at oplyse køber om fejlen og solgte bilen uden garanti, købt som beset og afprøvet,og kort efter salget gik bildelen i stykker.
Køber valgte trods klausulen i slutsedlen alligevel at reklamere over privatsalget.

Min kammerat havde den gang mulighed for juridisk bistand via arbejdet og det endte med, at advokaten fik kammeraten til at betale hele reparationen og køber blev derved holdt skadesløs, hvilket selvfølgelig kun var ret og rimeligt.
Har bilen en alvorlig fejl/mangel, som sælger undlader at oplyse køber om, handler sælger i ond tro - og så er det underordnet hvilke klausuler sælger har aftalt med køber.

Der er ingen fast definition på hvad en "alvorlig fejl/mangel" er, men når det kommer til biler, bør alt hvad der på kort sigt gør bilen farlig eller umulig at køre i være en alvorlig fejl/mangel.

Din kammerats advokat gjorde ret i at råde ham til at betale reparationen - for en politianmeldelse for svindel eller et civilt sagsanlæg, kan godt gå hen og blive en både dyr og langtrukken affære.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 4. mar 2016, 22:01

Jeps. " Et magert forlig er bedre end en fed proces".
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar