Riflet choke på cal. 12 pumper.
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Re: Riflet choke på cal. 12 pumper.
Nu når det er 2. april må trådstarteren snart komme og undskylde over for alle dem der hoppede i med begge ben. 

Never confuse verbosity with veracity.
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
Det er forhåbentlig ikke ulovligt at anvende haglpatroner i et riflet våben.
Jeg har godt nok ikke anvendt dem til jagt(kun prøvet på papir), men jeg har da haglpatroner i kaliber 22.
Hagstørrelse 12.
De er oprindelig indkøbt til aflivning af fældefangst.
Jeg har godt nok ikke anvendt dem til jagt(kun prøvet på papir), men jeg har da haglpatroner i kaliber 22.
Hagstørrelse 12.
De er oprindelig indkøbt til aflivning af fældefangst.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Under mit seneste besøg i guds eget land prøvede jeg at skyde med haglpatroner i .38 special i en S&W 686 6". Det kan godt være at rekylen efterlod et indtryk af umådeligt ringe anslagsenergi..... Til gengæld ramte den elendigt.
God til rotter, slanger, socialdemokrater og andet utøj, måske. Enhver anden situation, hvor man ønsker at gennemskyde noget tykkere end en pizza-folder, helt sikkert ikke.
God til rotter, slanger, socialdemokrater og andet utøj, måske. Enhver anden situation, hvor man ønsker at gennemskyde noget tykkere end en pizza-folder, helt sikkert ikke.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Kan du ikke forklarer hvorfor en fastlodning af en riflet choke er imod lovens ånd når det er i lovens ånd at fx lodde et stop i magasinet for at begrænse kapaciteten til en patron (plus den i kammeret)?PSindrup skrev:Uanset hvordan du vender og drejer det, så er det du planlægger i stik modstrid med lovens ånd, så jeg tror at du har en meget dårlig sag, ikke mindst set i lyset af denne:GåsPåGaffelen skrev:Inspireret af http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 5&#p694125 fik jeg den lidt skøre ide at gøre følgende:
Købe en cal. 12 pumper, korte den godt ned (under 55 cm), få drejet gevind til en choke, og så få loddet en riflet choke fast.
Nu vil våbnet teknisk set være en riffel og der skal våbentilladelse til.
Når man har fået en våbentilladelse, vil det så være lovligt at benytte våbnet til jagt på vand/land med haglammunition? Og vil det være lovligt at benytte det uden magasinblokering? Det er jo en repeterriffel, og ikke et glatløbet våben.
Umiddelbart vil jeg benytte geværet til havjagt, hvor mere end to patroner kan være en stor fordel. Der ud over vil det også være en fordel med et kort våben, der ikke fylder så meget i prammen/kajakken.
Nå, er jeg helt ude på et sidespor? Eller har jeg tolket loven rigtigt?
Stk. 7. Anvendelse af udskiftelige boringer med riffelgange i glatløbede haglgeværer medfører ikke, at geværet betragtes som et riflet våben.
![]()
Det faktum at du vil lodde boringen fast, ændre ikke på hensigten med den oprindelige lovtekst.
Peter
Umiddelbart burde ændringen og om registreringen da være muligt, men som mange andre har været inde på uegnet til at nå det ønskede resultet. Du kan flytte din hagljagt til Sverige, så kan du have et skud mere i bøssen da vi her må have to i magasinet og et i kammeret. Men det er næppe heller den læsning du søger.