Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Langenge
- This member is

- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
Birk skrev:Hvis man ikke er øvet i at stikke i nakken og man ikke har den rigtige kniv til at i stikke i hjertet, er det bedste at skære halsen over på dyret.
Har selv gjort det nogle gange, da jeg kun have en lille lommekniv i bilen.
Det vigtigste er vel at udfri dyret for lidelse, og så må man se stort på det kunstneriske

.

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
Lycon
- Moderator

- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
-
Kontakt:
Langenge skrev:Birk skrev:Hvis man ikke er øvet i at stikke i nakken og man ikke har den rigtige kniv til at i stikke i hjertet,
er det bedste at skære halsen over på dyret.
Det vigtigste er vel at udfri dyret for lidelse, og så må man se stort på det kunstneriske

.

Halsen og halsen, jeg ved ikke hvor meget folk lægger i den benævnelse. Det er jo blot arterierne på siden af halsen der skal overskæres. En der ikke har forstand på det kunne nok ud fra den beskrivelse, finde på at skære den i luftrøret, og det er jo ikke noget kønt syn, eller lyd for den sags skyld, og det er ikke dræbende.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
Lassescout
- Platin Member

- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det sikreste er bare at skære alt over uden at tænke på hvad der er hvad. Altså, tag fat om snude/underkæbe med venstre hånd (hvis du er højrehåndet). Løft op og skær under underkæbevinklen ind mod halshvirvlerne indtil du ikke kan komme længere. Så er både arterier og vener skåret over, og du får et meget hurtigt blodtryksfald i hjernen, der giver hurtig bevidstløshed og død. Det sviner og sarte mennesker kan få cafelatten galt i halsen, men det er den fremgangsmåde jeg vil anbefale.
Jeg gjorde det selv sidst jeg aflivede et trafikramt rådyr. Havde ingen kniv, det må man jo ikke, men en lastbilchauffør havde en god dolk i værktøjskassen.
De der intet gør kan bare klappe i, de har mistet retten til at have en mening på grund af passivitet

.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
Birk
- Bronze Member

- Interesser: jagt
- Geografisk sted: 3700
- Been thanked: 3 times
-
Holten101
- Gold Member

- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Lassescout skrev:Det sikreste er bare at skære alt over uden at tænke på hvad der er hvad. Altså, tag fat om snude/underkæbe med venstre hånd (hvis du er højrehåndet). Løft op og skær under underkæbevinklen ind mod halshvirvlerne indtil du ikke kan komme længere. Så er både arterier og vener skåret over, og du får et meget hurtigt blodtryksfald i hjernen, der giver hurtig bevidstløshed og død. Det sviner og sarte mennesker kan få cafelatten galt i halsen, men det er den fremgangsmåde jeg vil anbefale.
Jeg gjorde det selv sidst jeg aflivede et trafikramt rådyr. Havde ingen kniv, det må man jo ikke, men en lastbilchauffør havde en god dolk i værktøjskassen.
De der intet gør kan bare klappe i, de har mistet retten til at have en mening på grund af passivitet

.
Set i bakspejlet er det nok hvad jeg burde have gjort. Og tanken strejfede mig, men jeg var usikker på halsanatomien og så var der risikoen for at ramme min kammerat. Så jeg valgte hjerte/lunge...dem har jeg trods alt tjek på;-).
Pointen med min histore var bare at det er så nemt at sidde og teoritisere om hvad man bør, vil og kan. Men når det så sker, så er der kun tilbage hvad man kan....og i den henseende så virker det som noget nær optimalt det som ham gartneren havde gjort i artiklen som OP linker til.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
-
Herbert
- Bronze Member

- Interesser: film
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 73 times
Lycon skrev:Langenge skrev:Birk skrev:Hvis man ikke er øvet i at stikke i nakken og man ikke har den rigtige kniv til at i stikke i hjertet,
er det bedste at skære halsen over på dyret.

.

Halsen og halsen, jeg ved ikke hvor meget folk lægger i den benævnelse. Det er jo blot arterierne på siden af halsen der skal overskæres. En der ikke har forstand på det kunne nok ud fra den beskrivelse, finde på at skære den i luftrøret, og det er jo ikke noget kønt syn, eller lyd for den sags skyld, og det er ikke dræbende.
Den med overskæring af luftrøret studsede jeg også en del over. Det er i hvert fald problematisk dersom man stiller sig tilfreds ved
alene at skære denne over. Det tager meget længere tid før bevidstløshed indtræffer end ved overskæring af halspulsåre, og må i tilgift formodes at være mere panik og angstfremkaldende for dyret at miste respirationsevnen helt eller delvist.
Overskæring af halspulsåre tager få sekunder før bevidstløshed indtræffer, og dyret bevarer evnen til at trække vejret under forløbet hvorfor kvælningsfornemmelser udebliver.
Lassescouts tilgang med at skære det hele over er dog givet også en hurtigvirkende aflivningsmetode. Men det er bare ikke luftrøret man målrettet bør gå efter hvis man ønsker en så skånsom og hurtig død for dyret som muligt.
-
GåsPåGaffelen
- Silver Member

- Interesser: Jagt og pistol og langdistance
- Geografisk sted: Thy!
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 24 times
Artiklen er nu opdateret med et synspunkt direkte fra hestens mund.
Bland andet følgende:
Politiet kører og jeg står og venter på dyreambulancen, men den kommer ikke. Jeg ringer til Falck, som forklarer, at når dyret er dødt, er det kommunens opgave at hente det. Men kommunens telefon er lukket – derfor var jeg nødt til at tage det med hjem. Lige nu ligger det i en balje i min garage, indtil jeg på mandag kan få det afhentet eller ved, hvor jeg skal aflevere det.
Så nu ender det nok med at kødet må smides ud, da manden ikke tør putte det i fryseren med alt den opmærksomhed som Jari har skabt og kommunen/vejdirektoratet er pisse ligeglade med kødet.
Fantastisk spild af ressourcer.
Og ja, jeg ved godt at manden ikke må tage ejerskab over kødet, da det ikke er hans. Men i den beskrevne situation er det det eneste fornuftige at gøre med det.
-
Refraktorius
- Admin

- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Men fremragende at artiklen er blevet opdateret!
Nu står den hysteriske speltbolleentusiasts fablerier overfor en rolig og saglig forklaring.

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Holten101 skrev:Det her med at aflive påkørt råvildt er lidt mere kompliceret, end folk der ikke har prøvet det tror det er.
Jeg har selv oplevet følgende (så nøjagtig fortalt som jeg kan huske det;-):
En kammerat og jeg var for et par år uden for en lignende hændelse, om end vi var lidt bedre forberedt da vi rent faktisk var på vej på bukkejagt (buejagt, så vi havde ingen riffel).
Vi køre på en landevej med højraps på begge sider da vi bliver vinket ind af en lettere panisk fører af en varevogn. Manden råber at han har påkørt et dyr og at det har brækket ryggen (hvor han vidste det sidste fra ved jeg ikke…men det viste sig at han havde ret). Dyret (en stærk seksender) ligger i kanten af rapsmarken og prøver at kæmpe sig ind på marken.
Min kammerat (Jon) løber hen og hiver dyret (som viste sig at være lam i bagdel) tilbage i grøften for at den ikke forsvinder ind i rapsen (på det her tidspunkt ved vi at den skal aflives, men ikke om den kan slippe væk). Imens henter jeg min jagtkniv bag bilen (et skud med buen og en jagtpil overvejer ikke da der ikke er ro over sitiuationen).
Da jeg kommer hen til dyret har Jon vendt det så vi ikke bliver sparket af forbenene og så holder han fast om nakken og presser dyrets hoved ned for at den ikke rammer os med opsatsen (hvilke jeg er ret nervøs for på det her tidspunkt. Alt imens (og der er ikke gået 1 min endnu) samler der sig flere biler med folk der heldigvis har et realistisk forhold til det der er ved at ske.
Nå….men jeg kan ikke stikke dyret i nakken da Jon har sit greb der, så jeg vælger hjerte/lunge og stikker kniven (som kun har et blad på små 8cm) ind øverst ved ribenene under ryggen og fører bladet ned til bagsiden af forbene. Jeg ved at det snit tager lungerne og hjertet (det viste sig at hjertet kun lige var punkteret med bladets tykkelse) og at det tager 5-10 sek til den forender.
Dyret begynder så at skrige, ralle og suge luft gennem hullet…det bliver stille efter måske 5-6 sekunder og får så et sidste rush af adrenaline hvor den forsøger at komme op igen. Et par senkunder efter er den stille og så stikker vi den i nakken.
Alt i alt virkede det meget lidt professionelt, på trods af at vi var to erfarne jægere….og det så sikkert voldsomt ud, men det skulle gøres og vi gjorde det på den bedste måde vi kunne.
Jeg ved til denne dag ikke om jeg risikofrit kunne have stukket den i nakken, men som situationen udviklede sig virkede det bare ikke som en mulighed.
Havde vi ikke gjort noget så var dyret formentligt kommet ud i rapsen og hvem ved hvor svær den så ville være at finde (måske ret nem da ryggen faktisk var brækket, men det vidste vi ikke på det tidspunkt)
Cheers
"Fantastisk" god og beskrivende historie.

Man fornemmer klart hvordan adrenalinen har pumpet på jer i situationen.
Og fed at I handlede og gjorde en ende på dyrets lidelser.
Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, ville det så have været en ide og mulighed at skyde den med en jagtpil i hjertet?
Peter
-
Agamemnon
- Moderator

- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Bed mærke i dette citat, fra artiklen:
BT skrev:eg taler med en af betjentene, men han må desværre ikke aflive dyret med sit tjenestevåben, når ambulancen er på vej.
Og kom i tanke om dét afsnit af "Krimi5" (afsnit 19, på færøerne) hvor en betjent netop afliver et påkørt får, med sin tjenestepistol.
Jeg gik straks i gang med at lede efter det online. Alle andre afsnit er at finde... bare ikke afsnit 19.... og aflivningen...

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
Agamemnon skrev:Bed mærke i dette citat, fra artiklen:
BT skrev:eg taler med en af betjentene, men han må desværre ikke aflive dyret med sit tjenestevåben, når ambulancen er på vej.
Og kom i tanke om dét afsnit af "Krimi5" (afsnit 19, på færøerne) hvor en betjent netop afliver et påkørt får, med sin tjenestepistol.
Jeg gik straks i gang med at lede efter det online. Alle andre afsnit er at finde... bare ikke afsnit 19.... og aflivningen...

Pudsigt!
Det burde da ikke være noget kontroversielt i at en betjent benytter sit tjenestevåbern til at foretage en aflivning (af et dyr) med.
"I gamle dage", da de oprindelige cowboys drog ud i den vilde vesten, var seksløberen i deres bælte faktisk først og fremmest til at aflive kreaturer med.
Peter
-
Holten101
- Gold Member

- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
PSindrup skrev:
Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, ville det så have været en ide og mulighed at skyde den med en jagtpil i hjertet?
Peter
Det var ikke rigtigt en mulighed med den viden jeg stod med. For det første lå dyret ikke stille, for det andet ville jeg ikke have en pil uden sikkert gennemskud, siddende i et dyr der måske skulle eftersøges af hund (det lyder søgt...men det tænke jeg alså), men vigtigst så ville det have taget mig 15-20 sek ekstra at hive grejet ud af tasker (og på det tidspunkt troede jeg at jeg kunne stikke det i nakken), derfor faldt valget på kniven. Om det havde været pil eller kniv gør heller ikke den store forskel mht aflivnings hast...men det havde nok været en smule mindre stressende for dyret.
Havde jeg haft riflen med så havde jeg helt sikkert taget den.
Anyways....det irritere mig voldsomt med den oprindelige artikel at ham Jari ikke overvejer hvad alternativet til hurtig aflivning er...og at tossen ikke bare anerkender at der var et voksent menneske tilstede, der påtog sig et stykke ubehageligt arbejde fordi alternativet var værre:-(.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
Holten101 skrev:PSindrup skrev:
Peter
Det var ikke rigtigt en mulighed med den viden jeg stod med. For det første lå dyret ikke stille, for det andet ville jeg ikke have en pil uden sikkert gennemskud, siddende i et dyr der måske skulle eftersøges af hund (det lyder søgt...men det tænke jeg alså), men vigtigst så ville det have taget mig 15-20 sek ekstra at hive grejet ud af tasker (og på det tidspunkt troede jeg at jeg kunne stikke det i nakken), derfor faldt valget på kniven. Om det havde været pil eller kniv gør heller ikke den store forskel mht aflivnings hast...men det havde nok været en smule mindre stressende for dyret.
Havde jeg haft riflen med så havde jeg helt sikkert taget den.
Anyways....det irritere mig voldsomt med den oprindelige artikel at ham Jari ikke overvejer hvad alternativet til hurtig aflivning er...og at tossen ikke bare anerkender at der var et voksent menneske tilstede, der påtog sig et stykke ubehageligt arbejde fordi alternativet var værre :-(
Cheers
Det er så utroligt "billigt" at stå med hænderne i lommen og blive forarget over at andre forsøger at tage ansvar i en svær situation.
Hvis "tilskurene" syntes at det skulle være håndteret anderledes, så skulle de have udført opgaven.
"Den der har penslen i hånden, bestemmer farven"
Peter