Jagtleje kontrakt/ tinglysning af jagtret ved salggaf gård

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Jagtleje kontrakt/ tinglysning af jagtret ved salggaf gård

Indlæg af Bofhenator » 23. jul 2017, 12:37

C-X skrev:Æeh, man kan vel godt købe jagtretten for et engangsbeløb og så få det tinglyst?
Nej, 30 år er da vist maximum?
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=186415
§ 20. Grundejerens jagtret må ikke afhændes særskilt eller på anden måde varigt adskilles fra ejendomsretten.
Stk. 2. Ejeren kan dog overdrage jagtretten til andre for et bestemt tidsrum, der ikke må overstige 30 år ad gangen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 23. jul 2017, 12:43

Det er sgu også nærmest livstid...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 23. jul 2017, 13:52

C-X skrev:Æeh, man kan vel godt købe jagtretten for et engangsbeløb og så få det tinglyst?
Min pointe er at hvis det ikke foregår i fuld "samspil" med den kommende ejer, så er det dømt til at gå galt.

Hvem ønsker at gå på jagt på et areal hvor man har tinglyst "retten" til jagten, hvis ejeren syntes det er en dårlig ide?

Og hvis man går så vidt som OP foreslår at man vil "forbyde" ejeren at så meget som at "gå" på arealet, så kan det da aldrig blive en success,

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 23. jul 2017, 13:56

Hvis man ikke har jagtretten, så har man heller ikke et ærinde som bevæbnet på jorden, groft beset.

Jeg valgte en ejendom fra, trods grønt lys fra banken, af selvsamme årsag.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 23. jul 2017, 14:11

C-X skrev:Hvis man ikke har jagtretten, så har man heller ikke et ærinde som bevæbnet på jorden, groft beset.
Jeg læste OP's indlæg som om at han ønskede at forhindre den kommende ejer bare at bevæge sig ind på jagtarealet - bevæbnet eller ej - og det ville være en helt urimelig (og måske endda grundlovsstridig) begrænsning af ejerens færden på egen jord.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 23. jul 2017, 14:19

Okay, det vil ikke kunne lade sig gøre og det tror jeg heller ikke er/var OPs hensigt. Der er alene tale om jagtretten.

Det kan så også blive træls nok. Har kendskab til et lille konsortie, hvor en nabo er så indædt modstander af jagt, at han dagligt sjosker ud til skellene og brøler af lungernes funde kraft. Manden er tydeligvis helt fra snøvsen, men det er stadig ikke til at stoppe ham. Råvildtet har kvitteret ved, at holde sig fra nabolaget.
Noget lignende kunne en ny ejer præstere, eller blot heftig luftning af hunde, generende hegninger og heste i folde, som en jæger skulle tage hensyn til.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 23. jul 2017, 17:26

Ja, men som jeg læser loven kan den nye ejer af ejendommen blot betale beløbet tilbage og så har du ikke længere jagtretten. Men beløbet kan dog prøves i retten hvis du er uenig.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=186415 skrev:§ 21. Hvis jagtretten i medfør af de hidtil gældende regler tilkommer en anden end ejendommens ejer, kan ejeren kræve jagtretten afløst ved betaling af et beløb, der svarer til den kapitaliserede værdi af jagtlejen på afløsningstidspunktet.
Stk. 2. Hvis indehaveren af jagtretten ikke vil anerkende afløsningen, skal vedkommende anlægge sag ved de almindelige domstole inden 6 uger fra modtagelsen af kravet om afløsning. I modsat fald er afløsningen bindende fra udløbet af de 6 uger. Sagsanlæg inden for fristen har opsættende virkning.
Som jeg læser det, uden at kunne garantere at jeg ikke har misset noget, så tolker jeg det som at den nye ejer kan købe sig fri af en jagtlejekontrakt med en tidligere ejer.

Så har du handlet dig frem til at leje jagten i 30 år for 1000 kroner om året, kan ny ejer stikke dig 30.000 i hånden og sige hej hej, medmindre jeg tager fejl.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 24. jul 2017, 01:21

Wildlife skrev:
Ja, men som jeg læser loven kan den nye ejer af ejendommen blot betale beløbet tilbage og så har du ikke længere jagtretten. Men beløbet kan dog prøves i retten hvis du er uenig.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=186415 skrev:§ 21. Hvis jagtretten i medfør af de hidtil gældende regler tilkommer en anden end ejendommens ejer, kan ejeren kræve jagtretten afløst ved betaling af et beløb, der svarer til den kapitaliserede værdi af jagtlejen på afløsningstidspunktet.
Stk. 2. Hvis indehaveren af jagtretten ikke vil anerkende afløsningen, skal vedkommende anlægge sag ved de almindelige domstole inden 6 uger fra modtagelsen af kravet om afløsning. I modsat fald er afløsningen bindende fra udløbet af de 6 uger. Sagsanlæg inden for fristen har opsættende virkning.
Som jeg læser det, uden at kunne garantere at jeg ikke har misset noget, så tolker jeg det som at den nye ejer kan købe sig fri af en jagtlejekontrakt med en tidligere ejer.

Så har du handlet dig frem til at leje jagten i 30 år for 1000 kroner om året, kan ny ejer stikke dig 30.000 i hånden og sige hej hej, medmindre jeg tager fejl.
Jeg er helt enig med WildLife.
Det kan være der skal kompenseres en brøkdel, for inflationen.

Men tinglysningen er ikke mere værd, end at den nye ejer kan købe sig ud af det, ved at tilbagebetale den jagtleje, bygork har betalt, for den resterende tid, af lejekontrakten.
bygork skrev:
Hvis du vil være 100% sikker på at have jagtretten, så er du nødt til at købe jorden.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 24. jul 2017, 07:31

Det er måske værd at huske : Alt der kaldes regulering, det er bestemt af ejeren , det skal stå i kontrakten, hvis det skal være en del af jagten.

Besvar