70er drengen skrev:70er drengen skrev:Til gengæld har jeg et lille spørgsmål: hvor mange her har oplevet halvauto'er af AR15 typen blive brugt af Danske jægere på en almindelig jagt i udlandet?
Er der virkelig ingen der kender nogen eller har hørt om det?
Hvis det passer, så tænker jeg umiddelbart at der er en del riffelejere derude der har fået en tilladelse de ikke var berettiget til. Så er det i mine øjne ikke underligt at politiet strammer op med tilladelserne.
Mvh
Blot fordi, at ingen på forum lige kommer med et svar, så betyder det ikke, at ingen slet ikke anvender en AR-15 til jagt i udlandet.
Desuden er der ingen steder i loven, der foreskriver, at man skal fremføre konkrete beviser for mulighed for jagt i udlandet, eller at man tager en bestemt haglbøsse med på jagt til oktober.
Efter lidt overvejelse er jeg sådan set ikke uenig i, at muligheden for, at nogle tilladelser er udstedt på et forkert grundlag. Det skal givetvis passe, at visse ejere af halvautomater måske mere har tænkt sig en AR som en "range queen", man viser frem en lørdag eftermiddag på skydebanen, efter at man har indskudt og eftertjekket sin normale jagtriffel.
Problemet kommer efter, at Politiet uden forvarsel eller med baggrund i nogle sager har ændret forvaltningspraksis, og DET er farligt. Jeg mistænker dog reelt, at der er mere at gøre med smagsdommeri. Jeg kan ikke finde nogle eksempler på, at folk, som ansøger om en pæn Sauer 303 i .308 har fået afslag. Så enten er vi ude i, at man fra administrativ side mener, at visse kaliber og våben ikke kan udstedes tilladelse til med henblik på jagt i udlandet, fordi man tænker, at danskere ikke rejser til udlandet med våben blot for at nedlægge et lille bytte.
Fra Politiets side tænker man måske, at en pæn dobbeltriffel kan gøre arbejdet lige så godt. Min næste riffel skal være en Krieghoff dobbeltriffel i .470 Nitro Express, monteret med en form for Aimpoint. Jeg planlægger at tage den med på pürsch i det jyske landskab, og her kan den levere et hurtigt opfølgende skud. Senere skal den med til Afrika. Jeg er i gang med at spare op :)
Reelt set kan man jo blot købe en bøjlespænder eller en dobbeltriffel, hvis man ønsker et hurtigt opfølgende skud. Lidt øvelse med en bøjlespænder, og så kan man levere et fuldt magasin .45-70 ret hurtigt.
Men det er IKKE op til Politiet at bestemme, hvorvidt en jæger finder en bestemt type riffel egnet til jagt. En AR-15/10 er genial til råvildtsjagten eller til kronvildt.
Jeg siger ikke, at jeg er enig med Politiet - langtfra. For min skyld burde der ikke være begrænsning på de våben, man ønsker at gå med jagt på, sålænge det kan slå dyret effektivt ihjel.
Jeg siger blot, at jeg forstår Politiets tankegang.
Men hvis Politiet ønsker at differientere i våbensagerne, så er de nødt til at få godkendelse til dette, og ikke bare beslutte det rent administrativt.