Du har helt ret, hvad angår jægere og haglgeværer. Hvis man som jæger har erhvervet et glatløbet haglgevær før år 2000, så er det ikke registreringspligtig. En eventuel køber til geværet skal dog registrere købet inden otte dage. Det gjorde jeg selv med mit første gevær.Fast Fumble skrev:Nej, jeg er absolut ikke sikker!Flugteren skrev:Er du sikker?Fast Fumble skrev:Den tror jeg du skal udfordre lidt.Luluselsker skrev:NÅ, så blev der kontaktet AC og meldingen var/er meget klar i spyttet
de skal indleveres til destruktion og man bliver stillet direkte om til sin lokalstation og får lov at lave en aftale om at komme med dem :/ så nu ser vi hvor meget ballade der bliver ud af det
Det er vel ikke anderledes end hvis du køber en haglbøsse - den skal anmeldes. luftriflen er da ikke i sig selv ulovlig, og har du jagttegn, er du jo heller ikke i ulovlig våbenbesiddelse.
Man kan heller ikke som jæger overtage et haglgevær af en person, der ikke har haft lov at have det (ulovlig besiddelse) og så bare anmelde det. Måske under frit lejde, men ikke under normale omstændigheder.
Hvis sælger af et 5.5 mm luftvåben ikke må eje det (uregistreret/ikke har haft jagttegn), så kan køber ikke bare overtage det og "sikre" sælger for en sigtelse.
Men hæng mig ikke op på det.
Og jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg du nok har ret. Jeg troede bare, at hvis sælger IKKE var i ulovlig besiddelse (er der ikke stadig haglbøsser rundt omkring, som er lovligt ejet af jægere, men ikke er registreret?), men blot ikke havde registreret det, så ville køber blot kunne registrere købet, og så var skyderen både lovlig og registreret?
For luftvåben gælder samme fidus desværre ikke. Alle luftvåben >4.5 mm i privat ejerskab (uanset jæger eller ej) skulle være registreret pr. 1/6-13.
Alle nye køb af 5.5 mm luftvåben eller større skal gøres med jagttegn og registreres indenfor otte dage.
Så sælgeren på markedet kan altså ikke være i lovlig besiddelse, hvis han ikke har haft dem alle registreret (og det tvivler jeg på).