Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem!

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Re: Regeringen vil tillade peberspray i eget hjem!

Indlæg af CQB » 24. jan 2018, 19:13

jeg hørte lige formanden for politiforbundet udtale sin modvilge mod peberspray, da det kunne eskalerer overfaldet. ofret skulle istedet observer og melde til politiet, hvad mon den unge piger der bliver voldtaget af 5 fyre mener om det, mon ikke hellere hun vil ha en peberspray

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 24. jan 2018, 19:23

CQB skrev:jeg hørte lige formanden for politiforbundet udtale sin modvilge mod peberspray, da det kunne eskalerer overfaldet. ofret skulle istedet observer og melde til politiet, hvad mon den unge piger der bliver voldtaget af 5 fyre mener om det, mon ikke hellere hun vil ha en peberspray
Unge piger der bliver voldtaget af 5 mænd, har ikke en kæft gavn af en peberspray.
Enten er pigen for dum, eller hun er for fuld, til at bruge den, eller de fem mænd er for stor en overmagt til, at lade sig bekymre om en peberspray.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 24. jan 2018, 19:33

Noget helt andet:
Hvad er mest effektivt: Peber eller CS?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 24. jan 2018, 19:57

Langenge skrev:Noget helt andet:
Hvad er mest effektivt: Peber eller CS?
Fås CS ikke kun på gasform ? Så den er vel ikke så egnet. En peberspray er jo ret målrettet, så der kan man nøjes med kun at ramme den tiltænkte person, hvor en CS vil ramme alle i nærheden (inklusiv affyreren selv). CS har heller ikke umiddelbart den samme stopeffekt, da det tager lidt tid for at blive helt ulideligt, hvor peberpray (uden at have prøvet det sidste) lader til at have en ret effektiv effekt lige med det samme.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 24. jan 2018, 20:03

F.eks den her video, hvor en betjent bruger CS spray, og rammer sig selv i ansigtet. ca 26 sekunder inde

youtu.be/OmXQSwI8hPI

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 24. jan 2018, 20:15

Mindes bare, at dem man kunne købe i Tyskland i "gamle dage" var CS sprays.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 24. jan 2018, 20:23

Langenge skrev:
CQB skrev:jeg hørte lige formanden for politiforbundet udtale sin modvilge mod peberspray, da det kunne eskalerer overfaldet. ofret skulle istedet observer og melde til politiet, hvad mon den unge piger der bliver voldtaget af 5 fyre mener om det, mon ikke hellere hun vil ha en peberspray
Unge piger der bliver voldtaget af 5 mænd, har ikke en kæft gavn af en peberspray.
Enten er pigen for dum, eller hun er for fuld, til at bruge den, eller de fem mænd er for stor en overmagt til, at lade sig bekymre om en peberspray.
det kan du ikke sige, et velrettet spray i øjnene på nogen af dem vil muligvis skræmme resten væk , og være forsvarsløs er det samme som at nedlægge forsvaret fordi vores naboer alligevel er meget større end os

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 24. jan 2018, 22:41

CQB skrev:
Langenge skrev:
det kan du ikke sige, et velrettet spray i øjnene på nogen af dem vil muligvis skræmme resten væk , og være forsvarsløs er det samme som at nedlægge forsvaret fordi vores naboer alligevel er meget større end os
Lige i situationen hvor overmagten er så stor, er chancen nok snarere at resten bliver olme og hævngerrige - for slet ikke at tale om dem som fik peber, hvis de når at komme til sig selv, mens resten hygger sig med dig.

Man skal ikke introducere et våben i en kamp man ikke er rimelig sikker på at vinde - for ellers ender våbnet ofte med at blive vendt mod en. Eskalering er altid et tveægget sværd.

Selv med en pistol er 5:1 ikke gode odds, selv ikke hvis de fem udelukkende er bevæbnede med lige dele dumhed og overmod.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

LHL
Gold Member
Gold Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af LHL » 24. jan 2018, 23:02

jep.eskalering er en stor fare.
derfor behøver vi full auto og high cap. mags :biggrin:
og rystende at peberspray bliver omtalt som håndvåben i pressen.(TB liste A).

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 24. jan 2018, 23:05

LHL skrev:jep.eskalering er en stor fare.
derfor behøver vi full auto og high cap. mags :biggrin:
og rystende at peberspray bliver omtalt som håndvåben i pressen.(TB liste A).
Hvad er de hvis de ikke er håndvåben?

Selv derovre i "Guds eget land" betegnes pebersprays af politiet som "less lethal weapons", altså "knap så dødelige våben" - det vil sige at man ikke regner dem som andet end våben, blot våben med en mindre implicit risiko for at dræbe.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

LHL
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LHL » 24. jan 2018, 23:19

en sprayflaske med krast, men forholdvis harmløst indhold.
modsat:skydevåben,slag og stikvåben.de to sidste har kriminelle jo let adgang til.yderligere har det lokale supermarked mange ting på hylderne som jeg ikke kunnr tænke mig at få kastet i hovedet. :smile:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 24. jan 2018, 23:25

LHL skrev:en sprayflaske med krast, men forholdvis harmløst indhold.
modsat:skydevåben,slag og stikvåben.de to sidste har kriminelle jo let adgang til.yderligere har det lokale supermarked mange ting på hylderne som jeg ikke kunnr tænke mig at få kastet i hovedet. :smile:
Hvis du forestiller dig at en peberspray er "forholdvis harmløs", så har du allerede på glimrende vis demonstreret hvorfor du ikke skal have en.

Capsaicin indholdet i en almindelig peberspray placerer den på ca. 5,3 millioner Scoville units. Det er omkring 1000 gange mere potent end en jalapeno :eating:

I USA holdt man op med at bruge udtrykket "non lethal" og gik over til at sige "less lethal" - fordi politifolk ikke tog farligheden af deres udleverede pebersprays alvorligt, med (for mig i hvert fald) overraskende mange dødsfald til følge.

Er du sund og rask, er risikoen for at dø af peberspray begrænset - altså med mindre du på anden vis får hindret din vejrtrækning, som for eksempel i et håndgemæng eller hvis nogen fikserer dig. Er du astmatiker eller har du på anden måde nedsat lungefunktion, så begynder oddsne at stakke imod dig. Ligeså hvis du har dårligt hjerte. Er du allergisk overfor capsaicin - så har du lige fået en enkeltbillet til destination fucked...

LHL
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LHL » 24. jan 2018, 23:34

tjaa,hvis jeg bliver overfaldet vil jeg da håbe at blive udsat for peberspray istedet for slag eller stikvåben. :smile:
det er jo kun moral og fantasi der afgør hvad der kan anvendes som våben....
og vigtigst af alt,frihed under ansvar :smile:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 24. jan 2018, 23:48

LHL skrev:tjaa,hvis jeg bliver overfaldet vil jeg da håbe at blive udsat for peberspray istedet for slag eller stikvåben. :smile:
det er jo kun moral og fantasi der afgør hvad der kan anvendes som våben....
Ville du alvorligt det?

Du ville hellere overfaldes med et våben som, ifald angriberens forehavende lykkedes, blænder dig, hindrer din vejrtrækning, sætter dine kognitive evner helt eller delvist ude af drift i et veritabelt smertehelvede - og derved i praksis gør dig aldeles forsvarsløs i rigeligt tid til at overfaldsmanden kan nå at have det rigtig sjovt med dig?

Så tog jeg hellere kampen op mod kniven eller køllen. Risikoen for mere alvorlige og permanente skader er bestemt højere - men risikoen for at jeg blev sat ud af spillet i så høj grad som med en peberspray og så hurtigt, er ikke nær så stor. Og det er hele målet med nærkamp; at holde sig selv i "spil" så længe at man kan få bragt sig selv væk fra situationen eller, sekundært, få bragt situationen til ende.

LHL
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LHL » 25. jan 2018, 00:17

ja hellere peberspray end punktering eller indadvendte buler.ikke at jeg passivt ville tage imod.
og har ikke mere at bidrage med i denne tråd :smile:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 25. jan 2018, 00:32

Jeg ved ikke hvad du forestiller dig at nærkamp er...

Du har én prioritet i nærkamp; at overleve - enten ved at komme væk eller pacificere din modstander.

Kan du ikke se og trække vejret frit, samtidig med at hele din krops smerte- alarmberedskab går i selvsving, så er du ikke i en position hvor det er dig som bestemmer om du overlever - du har ikke længere muligheden for at forsvare dig. Peberspray anvendes netop fordi det er ekstremt effektivt til at pacificere med. Det er fordelen ved våbnet, hvis det er dig som står med den i hånden - og ulempen hvis det er dig som er i den modtagende ende.

Når vi taler overlevelse, så er oddsne at du slås bedre - her og nu - med en kniv i maven eller en flækket kæbe, end du gør med masken fuld af peberspray. Hvad du kan eller ikke kan i morgen er ligegyldigt, hvis du dør lige om lidt fordi du er blevet bragt i en situation hvor du er de-facto forsvarsløs.

Men ja, nok om det... Det var vist noget af at sidespring :oops:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 25. jan 2018, 06:37

Jeg ved ikke om det er et sidespring.

Jeg syntes netop debatten understreger et af de potentielle problemer med peberspray: Hverken brugeren eller målet tager den alvorlig nok da det "bare" er en spray med kortvarig virkning.

Tærsklen for hvornår man anvender den risikere at blive for lav, og omvendt bliver den måske ikke taget seriøst som trussel.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 25. jan 2018, 06:56

Elbæk skrev:
CQB skrev:
Langenge skrev:
Lige i situationen hvor overmagten er så stor, er chancen nok snarere at resten bliver olme og hævngerrige - for slet ikke at tale om dem som fik peber, hvis de når at komme til sig selv, mens resten hygger sig med dig.

Man skal ikke introducere et våben i en kamp man ikke er rimelig sikker på at vinde - for ellers ender våbnet ofte med at blive vendt mod en. Eskalering er altid et tveægget sværd.

Selv med en pistol er 5:1 ikke gode odds, selv ikke hvis de fem udelukkende er bevæbnede med lige dele dumhed og overmod.
det kommer an på træning, jeg ville mene jeg har god odds med en pistol mod 5 uden våben , og lige i mit tilfælde vil jeg hellere gøre modstand og tage eventuelle konsekvenser, end være hjælpeløs offerlam, men det kan være det bare er mig

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 25. jan 2018, 07:09

CQB skrev: det kommer an på træning, jeg ville mene jeg har god odds med en pistol mod 5 uden våben , og lige i mit tilfælde vil jeg hellere gøre modstand og tage eventuelle konsekvenser, end være hjælpeløs offerlam, men det kan være det bare er mig
Men hvorfor tror du at de 5 ikke har våben?

Når du beregner dine odds mod en bande, så husk
*Hvis du bor i et bevæbnet samfund, så er der gode odds for at en eller flere i gruppen også er bevæbnet
*De har færre hæmninger mod at bruge vold end normale lovlydige borgere
*De kan være meget ærekære

Vil du være villig til at skyde en ubevæbnet mand fordi han begynder at circle omkring dig? Den kan være meget svær at forklare i retten, og måske har du lige skudt en mand der bare forsøgte at slippe væk-
Omvendt hvis du tillader nogen fra gruppen at komme bag ved dig, så er du på røven.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 25. jan 2018, 07:12

Jeg vil tro, at velforberedte hjemmerøvere vil anlægge værnemidler før de går ind, hvis de ved at ofrene kan have peberspray, så det ændrer vel ikke situationen i forhold til i dag.

Det er nok snarere de situationer hvor en ustabil ex kommer "for at snakke om tingene", og det udvikler sig i farlig retning, at peberen har berettigelse. Her tror jeg til gengæld den kan gøre gavn.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member

Indlæg af CQB » 25. jan 2018, 07:30

ReneKJ skrev:
CQB skrev: det kommer an på træning, jeg ville mene jeg har god odds med en pistol mod 5 uden våben , og lige i mit tilfælde vil jeg hellere gøre modstand og tage eventuelle konsekvenser, end være hjælpeløs offerlam, men det kan være det bare er mig
Men hvorfor tror du at de 5 ikke har våben?

Når du beregner dine odds mod en bande, så husk
*Hvis du bor i et bevæbnet samfund, så er der gode odds for at en eller flere i gruppen også er bevæbnet
*De har færre hæmninger mod at bruge vold end normale lovlydige borgere
*De kan være meget ærekære

Vil du være villig til at skyde en ubevæbnet mand fordi han begynder at circle omkring dig? Den kan være meget svær at forklare i retten, og måske har du lige skudt en mand der bare forsøgte at slippe væk-
Omvendt hvis du tillader nogen fra gruppen at komme bag ved dig, så er du på røven.
det er en fiktiv tanke om odds,en i en eventuel konfrontation , det er selvfølgelig alt sammen ulovligt i dk, så det er kun et fiktivt senarie

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 25. jan 2018, 08:16

Våben (herunder også peberspray) i gadebilledet er jeg i hvert fald modstander af... Jeg tror ikke den vil ændre væsentligt på antallet af voldtægter (som jo tit er et af hovedargumenterne når vi snakker peberspray). Til gengæld er jeg ret sikker på, at der vil opstå mange situationer hvor den bliver misbrugt, eller om ikke andet uretmæssig brugt.

I hjemmet kan den måske bedre have sin plads og være en tryghedsgivende faktor. Om det så reelt også er tilfældet ved jeg ikke...

Jeg kan jo bare ikke lade være med at tænke, at hvis den kriminelle ved- eller bare forventer, at der er en peberspray i hjemmet... Så er tilgangen vil også der efter? Altså enten: jeg skal være klar til at smutte ved den mindste aktivitet, eller: jeg skal være klar til at springe i hovedet på dem der er hjemme inden de når at reagere.

Den ''impulsive'' røver vil nok være mest tilbøjelig til at smutte sin vej... men ville han ikke i forvejen det? De planlagte hjemmerøverier tænker jeg vil tage højde for det - og det kunne jeg godt frygte ville munde ud i nogle endnu grovere episoder/metoder end vi hidtil har set.

Det er selvfølgelig bare gisninger, og der er vel ingen som reelt kan vide hvilken forskel det vil gøre før vi prøver det.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 25. jan 2018, 08:22

Elbæk skrev:Jeg ved ikke hvad du forestiller dig at nærkamp er...

Du har én prioritet i nærkamp; at overleve - enten ved at komme væk eller pacificere din modstander.

Kan du ikke se og trække vejret frit, samtidig med at hele din krops smerte- alarmberedskab går i selvsving, så er du ikke i en position hvor det er dig som bestemmer om du overlever - du har ikke længere muligheden for at forsvare dig. Peberspray anvendes netop fordi det er ekstremt effektivt til at pacificere med. Det er fordelen ved våbnet, hvis det er dig som står med den i hånden - og ulempen hvis det er dig som er i den modtagende ende.

Når vi taler overlevelse, så er oddsne at du slås bedre - her og nu - med en kniv i maven eller en flækket kæbe, end du gør med masken fuld af peberspray. Hvad du kan eller ikke kan i morgen er ligegyldigt, hvis du dør lige om lidt fordi du er blevet bragt i en situation hvor du er de-facto forsvarsløs.

Men ja, nok om det... Det var vist noget af at sidespring :oops:
Jeg mener bestemt ikke at det var et sidespring. Snarere tværtimod.

Det er en yderst relevant debat i forhold til de mange der mener at en peberspray stort set er harmløs.

Det fik mig til at tænke ...

Hvis det forfærdelige skulle ske, at man blev tvunget til at benytte en peberspray mod en hjemmerøver i eget hjem, så må det også være af afgørende betydning at man også søger for at få foretaget en civil anholdelse, og få langt vedkommende i "håndjern" (læs:plasticstrips) og få tilkaldt ordensmagten ASAP.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 25. jan 2018, 08:33

Ras.Killing skrev:Våben (herunder også peberspray) i gadebilledet er jeg i hvert fald modstander af... Jeg tror ikke den vil ændre væsentligt på antallet af voldtægter (som jo tit er et af hovedargumenterne når vi snakker peberspray). Til gengæld er jeg ret sikker på, at der vil opstå mange situationer hvor den bliver misbrugt, eller om ikke andet uretmæssig brugt.

I hjemmet kan den måske bedre have sin plads og være en tryghedsgivende faktor. Om det så reelt også er tilfældet ved jeg ikke...

Jeg kan jo bare ikke lade være med at tænke, at hvis den kriminelle ved- eller bare forventer, at der er en peberspray i hjemmet... Så er tilgangen vil også der efter? Altså enten: jeg skal være klar til at smutte ved den mindste aktivitet, eller: jeg skal være klar til at springe i hovedet på dem der er hjemme inden de når at reagere.

Den ''impulsive'' røver vil nok være mest tilbøjelig til at smutte sin vej... men ville han ikke i forvejen det? De planlagte hjemmerøverier tænker jeg vil tage højde for det - og det kunne jeg godt frygte ville munde ud i nogle endnu grovere episoder/metoder end vi hidtil har set.

Det er selvfølgelig bare gisninger, og der er vel ingen som reelt kan vide hvilken forskel det vil gøre før vi prøver det.
Men det er også et klassisk eksempel på en eskalering af en konflikt. :thumbup:
Et forhold der ofte bliver overset, nedtonet eller ignoreret.

Peter

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 25. jan 2018, 08:35

PSindrup skrev:Men det er også et klassisk eksempel på en eskalering af en konflikt. :thumbup:
Jeg er helt enig :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar