Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
ReneKJ skrev:PSindrup skrev:For lige at afslutte denne tråd - tak for de mange gode indspark - kan jeg oplyse at ringede til vildtkonsulenten og han fortalte at man ikke måtte aflive et skadet dyr, under nogen omstændigheder. Forklaringen var, at det ville være umuligt at administrerer hvis det skulle være op til den enkelte at vurderer om dyret var skadet nok til at berettige til en aflivning.
At jeg så personligt er uenig i den holdning når det drejer sig om så åbenlyse skader som i dette tilfælde, da jeg bare ikke kan holde ud at se dyr lide, det er så en helt anden sag. Det ændre jo ikke på gældende lovgivning.
Tak for en god tråd hvor jeg igen er blevet klogere.
Peter
Vil det sige at man f.eks. ikke må tage livet af en fugl som katten har flået bugen op på?
Det lyder som en lidt verdensfjern holdning.
Nu gik forespørgslen specifikt på et rådyr, så det skal jeg ikke kunne sige ...
Men som min nabo og jagttegnslære sagde, så er reglen om ikke at måtte aflive et skadet stykke vildt jo i klar modstrid med dyreværnsloven, der siger at dyr ikke må lide unødigt.
Jeg tror at man skal afgøre med sin samvittighed hvad man mener er rigtigt at gøre i den enkelte situation.
Peter
-
Bofhenator
- Moderator

- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 972 times
-
Kontakt:
PSindrup skrev:ReneKJ skrev:PSindrup skrev:For lige at afslutte denne tråd - tak for de mange gode indspark - kan jeg oplyse at ringede til vildtkonsulenten og han fortalte at man ikke måtte aflive et skadet dyr, under nogen omstændigheder. Forklaringen var, at det ville være umuligt at administrerer hvis det skulle være op til den enkelte at vurderer om dyret var skadet nok til at berettige til en aflivning.
At jeg så personligt er uenig i den holdning når det drejer sig om så åbenlyse skader som i dette tilfælde, da jeg bare ikke kan holde ud at se dyr lide, det er så en helt anden sag. Det ændre jo ikke på gældende lovgivning.
Tak for en god tråd hvor jeg igen er blevet klogere.
Peter
Vil det sige at man f.eks. ikke må tage livet af en fugl som katten har flået bugen op på?
Det lyder som en lidt verdensfjern holdning.
Nu gik forespørgslen specifikt på et rådyr, så det skal jeg ikke kunne sige ...
Men som min nabo og jagttegnslære sagde, så er reglen om ikke at måtte aflive et skadet stykke vildt jo i klar modstrid med dyreværnsloven, der siger at dyr ikke må lide unødigt.
Jeg tror at man skal afgøre med sin samvittighed hvad man mener er rigtigt at gøre i den enkelte situation.
Peter
Det skal man naturligvis, men jeg mener ikke man skal være blind for der er andre der ved mere om et emne end en selv. Så ser man et dyr med en flækket tånegl og vildtkonsulenten siger man bare skal lade den være. Så skal man lytte. Inden man tager livet af et dyr det sagtens ville kunne klare sig.
Jeg kørte selv et stykke råvildt ned sidste år, det havde fået smadret hoften og begge bagben, det aflivede jeg på stedet... Og så er der alle eksemplerne fra kørt helt i smat til en flækket klov. Jeg ved ikke hvor grænserne går, men jeg lytter til min samvittighed og til folk der ved mere om emnet end jeg gør.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor