Tjekkisk våbenlov, regler om selvforsvar m.v. er LIGE i skabet.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Tjekkisk våbenlov, regler om selvforsvar m.v. er LIGE i skabet.

Indlæg af HappyNanoq » 16. mar 2018, 16:00

LapuaMagnum skrev:
16. mar 2018, 15:23
Happy, er det ikke fordi at mange er blevet våbenforskrækket at nogle/vi/man har den holdning.
Vil næppe kalde mig selv synderlig våbenforskrækket, hvis jeg skulle vende den imod mig selv.
Ikke med det arsenal jeg trods alt ligger inde med - og nogle få kunne bæres, hvis jeg endelig ville.

Her i Grønland kan enhver der er fyldt 12 år i princippet have våben, og så længe man ikke har truende adfærd, kan man også bære dem rimelig frit i offentligheden. Godt nok jagtvåben (hagl/riffel). Og vi har da ikke en mentalitet hvor vi benytter disse som magtmiddel overfor hinanden, eller syntes de skal anskaffes pga personlig sikkerhed. Eller bare fordi jeg måske skulle være utryg ved lønningsdage med mange folk i byen m.v.

Nu har jeg så også været i Tjekkiet og kunne se samt høre om den organiserede kriminalitet der driver underverdenen, så der kan jeg godt forstå at folk kunne tænkes at have et ønske om at have et våben på sig. Nu er der så langt fra tjekkiet, til danmark, så dels ser jeg ikke behovet - og dermed ser jeg heller ikke at nogen nogensinde ville være bare tilnærmelsesvis forberedt på at kunne reagere korrekt og afmålt, selv hvis de havde chancen eller endog muligheden.
Mentaliteten er der bare ikke.

Har så omvendt også brugt meget tid med netop den slags rednecks der ønsker våben i USA, og er 2.Amendment fortalere - har brugt en hel måned sammen med netop dem. Havde faktisk kun 6 dage hvor jeg boede alene på motel, ellers boede jeg hos disse folk og fik tudet ørerne fulde af hvor elendigt det måtte være alle andre steder end i USA hvor man ikke måtte have våben til selvforsvar.

Så med begge baggrunde på opleveren, og da jeg er født i Dk med Dk mentalitet, så tror jeg langtfra at Dk er moden til at tage det skridt endnu.
Og dem der netop ønsker at kunne bevæbne sig, pt er dem jeg nok har mindst tiltro til, generelt set - no pun intended.

At folk har et vist arsenal, der er registreret som samling, jagtvåben/skytteforeningsvåben - den gruppe er jeg ikke bange for, da der gennemgås på kryds og tværs før godkendelse, for jagt også årlig vandelsgodkendelse m.v. Det er folk med en sund interesse som ønsker at holde sig til et sæt regler for at opnå det privilegie det er at kunne besidde våben.

Ved ikke lige hvad jeg skal mene om dem der ønsker at kunne bevæbne sig, måske i håb om at de egenhændigt kan afværge eller minimere en hændelse. Nogle få jeg har snakket med, syntes at have et "helte-kompleks" hvor der stræbes efter en vis status.

Jeg er også med på at der vil være prøver og tests, også i skydefærdigheder m.v. - nåja, bevares, det har politiet også, og vi kan se hvor gode DE er til at skyde, når det gælder. Vi kan også se alle hullerne i væggene, lofterne og lamperne efter de har benyttet en skydebane.

Hvis man omvendt er bange for sit liv - bor man så ikke det forkerte sted.?

Alt taget i betragtning, så kan jeg ikke komme i tanke om bare én eneste blandt venner, betjente, bekendte, NVF'ere m.v. hvor jeg ville sove roligt, hvis jeg vidste de var bevæbnede og ikke ville være yderligere til fare for omgivelserne i en sådan situation. Mig selv includeret.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 16. mar 2018, 16:24

HappyNanoq skrev:
16. mar 2018, 16:00

Vil næppe kalde mig selv synderlig våbenforskrækket, hvis jeg skulle vende den imod mig selv.
Ikke med det arsenal jeg trods alt ligger inde med - og nogle få kunne bæres, hvis jeg endelig ville.

Nej, du er nok langt fra gruppen der er våbenforskrækket :fun:

Her i Grønland kan enhver der er fyldt 12 år i princippet have våben, og så længe man ikke har truende adfærd, kan man også bære dem rimelig frit i offentligheden. Godt nok jagtvåben (hagl/riffel). Og vi har da ikke en mentalitet hvor vi benytter disse som magtmiddel overfor hinanden, eller syntes de skal anskaffes pga personlig sikkerhed. Eller bare fordi jeg måske skulle være utryg ved lønningsdage med mange folk i byen m.v.

Nej, netop

Nu har jeg så også været i Tjekkiet og kunne se samt høre om den organiserede kriminalitet der driver underverdenen, så der kan jeg godt forstå at folk kunne tænkes at have et ønske om at have et våben på sig. Nu er der så langt fra tjekkiet, til danmark, så dels ser jeg ikke behovet - og dermed ser jeg heller ikke at nogen nogensinde ville være bare tilnærmelsesvis forberedt på at kunne reagere korrekt og afmålt, selv hvis de havde chancen eller endog muligheden.
Mentaliteten er der bare ikke.

Har så omvendt også brugt meget tid med netop den slags rednecks der ønsker våben i USA, og er 2.Amendment fortalere - har brugt en hel måned sammen med netop dem. Havde faktisk kun 6 dage hvor jeg boede alene på motel, ellers boede jeg hos disse folk og fik tudet ørerne fulde af hvor elendigt det måtte være alle andre steder end i USA hvor man ikke måtte have våben til selvforsvar.

Man skal nok helst ikke være i en af de 2 ydrefløje mht. våbenbesiddelse

Så med begge baggrunde på opleveren, og da jeg er født i Dk med Dk mentalitet, så tror jeg langtfra at Dk er moden til at tage det skridt endnu.
Og dem der netop ønsker at kunne bevæbne sig, pt er dem jeg nok har mindst tiltro til, generelt set - no pun intended.

At bevæbne sig fordi man er bange for omverden er heller ikke i min interesse, jeg bærer ikke nag :biggrin:

At folk har et vist arsenal, der er registreret som samling, jagtvåben/skytteforeningsvåben - den gruppe er jeg ikke bange for, da der gennemgås på kryds og tværs før godkendelse, for jagt også årlig vandelsgodkendelse m.v. Det er folk med en sund interesse som ønsker at holde sig til et sæt regler for at opnå det privilegie det er at kunne besidde våben.

Der skal være endda strengere retningslinier for dem som ønsker at bære våben, hvis det kan lade sig gøre

Ved ikke lige hvad jeg skal mene om dem der ønsker at kunne bevæbne sig, måske i håb om at de egenhændigt kan afværge eller minimere en hændelse. Nogle få jeg har snakket med, syntes at have et "helte-kompleks" hvor der stræbes efter en vis status.

Det vil i den grad være dem som jeg ikke ser som anvender eller bære af våben

Jeg er også med på at der vil være prøver og tests, også i skydefærdigheder m.v. - nåja, bevares, det har politiet også, og vi kan se hvor gode DE er til at skyde, når det gælder. Vi kan også se alle hullerne i væggene, lofterne og lamperne efter de har benyttet en skydebane.

Netop hvorfor skal politiet så bære våben helt synligt når de måske endda rammer dårligere end mange som skyder mange skud pr.
år

Hvis man omvendt er bange for sit liv - bor man så ikke det forkerte sted.?

Jo

Alt taget i betragtning, så kan jeg ikke komme i tanke om bare én eneste blandt venner, betjente, bekendte, NVF'ere m.v. hvor jeg ville sove roligt, hvis jeg vidste de var bevæbnede og ikke ville være yderligere til fare for omgivelserne i en sådan situation. Mig selv includeret.
Jamen så er du jo også bange for konsekvenserne :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 16. mar 2018, 17:05

OverSjanten skrev:
16. mar 2018, 15:10
PSindrup skrev:
16. mar 2018, 15:06
OverSjanten skrev:
16. mar 2018, 15:01
Så hvis vi fik samme lovgivning som i Tjekkiet, så ville jeg da af og til have våben på mig. :modbat:
Hvornår? Og ikke mindst, hvorfor?

Peter
Fordi jeg Ka’ :thumbup:
(Og fordi det at bære våben falder mig ganske naturligt)
Du har argumenteret super fint for hvorfor du syntes om forholdene i Tjekkiet, så jeg havde egentlig forventet et mere fyldestgørende svar end ovenstående.

"Jeg ønsker at måtte køre 280 km/t på motorvejen fordi min bil ka' " klinger heller ikke særligt sagligt i dine øre, vel? :giggle:

Jeg er oprigtigt interesseret i at høre i hvilke situationer du ville ønske at du måtte og kunne være bevæbnet som civil i Danmark.

Peter

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af OverSjanten » 16. mar 2018, 17:55

PSindrup skrev:
16. mar 2018, 17:05
OverSjanten skrev:
16. mar 2018, 15:10
PSindrup skrev:
16. mar 2018, 15:06
OverSjanten skrev:
16. mar 2018, 15:01
Så hvis vi fik samme lovgivning som i Tjekkiet, så ville jeg da af og til have våben på mig. :modbat:
Hvornår? Og ikke mindst, hvorfor?

Peter
Fordi jeg Ka’ :thumbup:
(Og fordi det at bære våben falder mig ganske naturligt)

Du har argumenteret super fint for hvorfor du syntes om forholdene i Tjekkiet, så jeg havde egentlig forventet et mere fyldestgørende svar end ovenstående.

"Jeg ønsker at måtte køre 280 km/t på motorvejen fordi min bil ka' " klinger heller ikke særligt sagligt i dine øre, vel? :giggle:

Jeg er oprigtigt interesseret i at høre i hvilke situationer du ville ønske at du måtte og kunne være bevæbnet som civil i Danmark.

Peter
Hej Peter.
Ja, det var et lidt kort svar. (Jeg var igang med noget, og iPad’en skulle have noget strøm)

Jeg uddyber gerne lidt mere, men ud fra dine indlæg og i særdeleshed din signatur at dømme, vil jeg tillade mig at være lidt forhåndsindtaget, idet jeg tror vi grundlæggende ser så forskelligt på sagen, at jeg ikke regner med at du faktisk forstår min holdning. (No pun intended, for jeg går faktisk også ud fra at din holdning er den mest udbredte, og at du tilhører majoriteten.)

Du anvendte et “køre 280 km/t på motorvejen” argument, og netop det tror jeg meget vel eksemplificerer forskellen i vore holdninger.
At køre 280km/t vil for flertallet anses for farligt og/eller uansvarligt.
For mig ville en CCW tilladelse, i overført betydning ikke betyde andet end en tilladelse til blot at måtte køre på omtalte motorvej.
Jeg har allerede bilen. Jeg er en yderst rutineret bilist og vejen står tom.

Jeg har med andre ord en meget afslappet holdning til våben (i hændernene på hvem som helst der ikke vil mig noget ondt.)
Jeg er nok også farvet af at jeg er vokset op i et jæger hjem, og med luftbøsser som legetøj.
Men også dels af at jeg har boet et års tid i Redneck-country i USA, dels at have tilbragt en lang årrække i Forsvaret med en masse våben-tid på ugentlig basis, og sidst men ikke mindst, flere Internationale udsendelser hvor jeg har været bevæbnet 24/7.

Det er for mig med andre ord et Non-issue, hvis folk der er blevet lægeligt godkendt, eksamineret i teori og praksis - skulle gå bevæbnet rundt. Det har jeg været vandt til i mange situationer.

Hvis vi havde samme regler her, ville jeg uden tvivl have tilladelsen, men det ville i realiteten faktisk nok begrænset hvor ofte jeg egentlig gad slæbe et våben med mig, da jeg bor i et meget fredeligt område af landet.

Mvh Martin
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 16. mar 2018, 18:02

OverSjanten skrev:
16. mar 2018, 17:55
Jeg uddyber gerne lidt mere, men ud fra dine indlæg og i særdeleshed din signatur at dømme, vil jeg tillade mig at være lidt forhåndsindtaget, idet jeg tror vi grundlæggende ser så forskelligt på sagen, at jeg ikke regner med at du faktisk forstår min holdning.
Din signatur siger mindst lige så meget om dig, som min om mig. :giggle:

Jeg mangler stadig et helt konkret eksempel på hvor og i hvilken situation du ønsker at være bevæbnet i lille Danmark?
(Og det kan jo, på ingen måde, sammenlignes med de skarpe situationer du har været udsendt i)
Jeg kan ikke komme i tanke om nogen ...

Peter

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af OverSjanten » 16. mar 2018, 18:20

Hej Peter.
Du har helt ret i at det netop i lille Danmark, heldigvis sjældent er det behov, og jeg medgiver gerne at det er meget svært at nævne konkrete situationer hvor nogen skulle have et konkret behov for at være bevæbnet for at føle sig sikker.
Personligt er jeg normalt meget forudseende, og ville nok slet ikke tage til et sted, hvor situationen var så tilspidset at jeg bedømte der var det behov.
Vi er derfor tilbage til at jeg er “For” alene fordi jeg ikke kan se et problem i det, men derimod mener at SKULLE der være en Bad-guy med et våben, så er der ihvertfald kun chance for at han kan stoppes af en Good-guy, hvis denne også har et.

Edit: Jeg ser ikke stort anderledes på det, end at det til sammenligning skulle være forbudt at fragte sin jagtbue eller golfkøller andet end direkte til/fra banen, med den begrundelse at den/de jo kunne bruges til at gøre skade med.
Jeg er bare ikke bange for den ide at normale mennesker skulle være bevæbnet.

Længere er den såmænd ikke...For mig.
Som sagt forventer jeg ikke at du kan (måske vil) forstå eller respektere mine bevægegrunde, men vi er jo heldigvis alle forskellige.

Men hvis vi havde regler som i Tjekket, og hvis dagen skulle komme hvor vi tilfældigvis var samme sted, og Hvis der var en der udsatte dig, mig eller andre for et livsfarligt angreb, så kan du være helt sikker på at jeg ville træde til selvom jeg ville udsætte mig selv for livsfare. Og i det tilfælde ville jeg da håbe at jeg så var bevæbnet, for så ville det ikke være første gang hvor jeg fik afværget noget slem med våben i hånd.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 974 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 16. mar 2018, 19:05

PSindrup skrev:
16. mar 2018, 18:02
Jeg kan ikke komme i tanke om nogen ...
Jeg tænker Finn Nørgaard ville være uenig.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 16. mar 2018, 19:18

Nå, nu har jeg kigget det igennem, men det er jo bare en kopi af den officielle wiki side?
https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_ ... h_Republic

Wiki er ikke nødvendigvis pålidelig når det gælder kontroversielle emner, så man skal tjekke kildehenvisningerne.
Kig i historikken og du vil se at artiklen i høj grad er een mands værk

Jeg har været forbi den før, faktisk næsten hver gang vi diskutere deres våbenlove. :smile:
Det kan lyde meget besnærende, men det kan være svært at vide hvad der er fakta, hvad der er overfortolket og hvad der er løgn.

Nu fandt jeg kun et enkelt eksempel, da de fleste interessante kilder er på udenlandsk.

Påstand:
The vast majority of Czech gun owners possess their firearms for protection, with hunting and sport shooting being less common.[4]
Kilde:
while personal protection is the primary reason in the Czech Republic (43%),
primary reason, lang fra vast majority.
Så tag det med et gran salt. Lige som alt på wiki :blink:

Det kan ikke afvises at Tjekkerne har et fungerende, væbnet samfund.
Men er det ikke underligt at samfundet bliver fremstillet som fredeligt, og så er der alligevel 200.000 der føler det nødvendigt at kunne gå bevæbnet rundt? Jeg tror sagen er lidt mere kompleks.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 16. mar 2018, 20:36

Her den Tjekkiske våbenlov 2018 :biggrin:

http://www.pracepropravniky.cz/zakony/zakon-o-zbranich

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Besvar