Vil næppe kalde mig selv synderlig våbenforskrækket, hvis jeg skulle vende den imod mig selv.LapuaMagnum skrev: ↑16. mar 2018, 15:23Happy, er det ikke fordi at mange er blevet våbenforskrækket at nogle/vi/man har den holdning.
Ikke med det arsenal jeg trods alt ligger inde med - og nogle få kunne bæres, hvis jeg endelig ville.
Her i Grønland kan enhver der er fyldt 12 år i princippet have våben, og så længe man ikke har truende adfærd, kan man også bære dem rimelig frit i offentligheden. Godt nok jagtvåben (hagl/riffel). Og vi har da ikke en mentalitet hvor vi benytter disse som magtmiddel overfor hinanden, eller syntes de skal anskaffes pga personlig sikkerhed. Eller bare fordi jeg måske skulle være utryg ved lønningsdage med mange folk i byen m.v.
Nu har jeg så også været i Tjekkiet og kunne se samt høre om den organiserede kriminalitet der driver underverdenen, så der kan jeg godt forstå at folk kunne tænkes at have et ønske om at have et våben på sig. Nu er der så langt fra tjekkiet, til danmark, så dels ser jeg ikke behovet - og dermed ser jeg heller ikke at nogen nogensinde ville være bare tilnærmelsesvis forberedt på at kunne reagere korrekt og afmålt, selv hvis de havde chancen eller endog muligheden.
Mentaliteten er der bare ikke.
Har så omvendt også brugt meget tid med netop den slags rednecks der ønsker våben i USA, og er 2.Amendment fortalere - har brugt en hel måned sammen med netop dem. Havde faktisk kun 6 dage hvor jeg boede alene på motel, ellers boede jeg hos disse folk og fik tudet ørerne fulde af hvor elendigt det måtte være alle andre steder end i USA hvor man ikke måtte have våben til selvforsvar.
Så med begge baggrunde på opleveren, og da jeg er født i Dk med Dk mentalitet, så tror jeg langtfra at Dk er moden til at tage det skridt endnu.
Og dem der netop ønsker at kunne bevæbne sig, pt er dem jeg nok har mindst tiltro til, generelt set - no pun intended.
At folk har et vist arsenal, der er registreret som samling, jagtvåben/skytteforeningsvåben - den gruppe er jeg ikke bange for, da der gennemgås på kryds og tværs før godkendelse, for jagt også årlig vandelsgodkendelse m.v. Det er folk med en sund interesse som ønsker at holde sig til et sæt regler for at opnå det privilegie det er at kunne besidde våben.
Ved ikke lige hvad jeg skal mene om dem der ønsker at kunne bevæbne sig, måske i håb om at de egenhændigt kan afværge eller minimere en hændelse. Nogle få jeg har snakket med, syntes at have et "helte-kompleks" hvor der stræbes efter en vis status.
Jeg er også med på at der vil være prøver og tests, også i skydefærdigheder m.v. - nåja, bevares, det har politiet også, og vi kan se hvor gode DE er til at skyde, når det gælder. Vi kan også se alle hullerne i væggene, lofterne og lamperne efter de har benyttet en skydebane.
Hvis man omvendt er bange for sit liv - bor man så ikke det forkerte sted.?
Alt taget i betragtning, så kan jeg ikke komme i tanke om bare én eneste blandt venner, betjente, bekendte, NVF'ere m.v. hvor jeg ville sove roligt, hvis jeg vidste de var bevæbnede og ikke ville være yderligere til fare for omgivelserne i en sådan situation. Mig selv includeret.