Jeg ved meget specifikt at jeg diskuterede besiddelse af luftvåbendele og ammunition med Kåre Linde fra JM dengang han skrev sjuskebekendtgørelsen.
Jeg forelagde at "bolte" magasiner, baskyler etc til luftvåben jo ikke er modsvarende bolte osv som de kendes fra krudtvåben. Hvor en riffelbolt jo går i egentligt indgreb og er meget kaliber/patron specifik, samt at baskylen på mange PCP luftbøsser jo er universal i hvert fald fra kaliber .177 optil .25. hvilket jo ville bevirke at ombyggede .22 våben med .177 piber ville være ulovlige alene fordi de var stemplet .22.
Dernæst kom så ammunitionen, hvor jeg argumenterede at luftvåben jo ikke har krudt eller andre farlige komponenter i ammunitionen, som pilfingre og terrorister kan lave ulykker med. Samt at luftvåben jo reelt kan affyre alt der kan komme i løbet og dermed er der ret brede muligheder for at betegne noget som værende ammunition (pinolskruer, kugleleje kugler, kirsebærsten etc).
Meget atypisk for Kåre, kunne han godt se fornuften i at friholde nogle våbendele (ikke piber forståeligt nok) samt luftvåbenammunition fra forbuddene. Det drejede sig naturligvis ikke om at han kunne se problemet fra borgernes side, men derimod om at han indså potentialet for at han selv ville få ballade og eller blive hængt ud for sit "arbejde".
Derfor ved jeg helt implicit at ammunition til 5,5mm luftvåben ikke kræver våbenskab eller våbentilladelse!
Dog med undtagelse af hagl med pyrotekniske effekter (eksplosive) der er forbudne/tilladelseskrævende via andre paragraffer uanset kaliber.
Spg. angående lovligheden i 4,5mm.+ luftgeværshagl..
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Re: Spg. angående lovligheden i 4,5mm.+ luftgeværshagl..
Jeg begynder at fatte stadigt mindre af denne tråd.
Ovenstående er interessant (men siger ret beset ikke noget om loven). Det gør aller første svar i tråden. Kort, præcist og med lovreference - ovenikøbet fremhævet.
Der er ingen tvivlsspørgsmål.
Der er ikke noget at diskutere i forhold til svaret trådstarter fik.
Der er grund til at diskutere det åbenlyst tåbelige i at give lovgivere noget at arbejde med i forhold til stramninger.
De få steder, hvor der faktisk er “spændende områder” tilbage i lovgivningen ift at besidde, lade og anvende våben tør man efterhånden slet ikke at vende i forum.
Men dette hører vel ikke hjemme her?
Fedt at du Sort fik mulighed for at vende fornuft med papirtigerne:))
Sorry for OT and further
Ovenstående er interessant (men siger ret beset ikke noget om loven). Det gør aller første svar i tråden. Kort, præcist og med lovreference - ovenikøbet fremhævet.
Der er ingen tvivlsspørgsmål.
Der er ikke noget at diskutere i forhold til svaret trådstarter fik.
Der er grund til at diskutere det åbenlyst tåbelige i at give lovgivere noget at arbejde med i forhold til stramninger.
De få steder, hvor der faktisk er “spændende områder” tilbage i lovgivningen ift at besidde, lade og anvende våben tør man efterhånden slet ikke at vende i forum.
Men dette hører vel ikke hjemme her?
Fedt at du Sort fik mulighed for at vende fornuft med papirtigerne:))
Sorry for OT and further